peikonlehti riutuu.

kasvattaja

Mista johtuu että peikonlehden lehdet jäävät pieniksi ja alkavat ruskistua. Kasvi on altakasteluruukussa.Kiitos jo etukäteen. :)

14

11137

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alkup.

niin voisiko olla että kasvi on liian isossa ruukussa? Ruukku on 40cm halkaisija, noin 20cm multaa.

• sirkka

määrää ruukunkin koon. Juurten ja ruukunseinien väliin ei tarvita kuin sellainen tila, että sormet mahtuvat väliin. Edellinen neuvoni on tarkoitettu liian ahtaassa ja ravinteettomassa ruukussa kasvavalle kasville.

• sirkka

on alkanut ja kasvit tarvitsevat ravinteita. Uskoisin, että mullanvaihto ja mahdollisesti suurempaan ruukkuun siirtäminen auttaa peikonlehden uuteen kasvuun. Kasvi taitaa myös kärsiä kuivasta ilmasta; peikonlehteä tulee suihkutella usein. Jos se on tähän asti viihtynyt altakasteluruukussa, se ei liene ongelmaan syynä. Peikonlehti on nopeakasvuinen (omani jouduin tilanpuutteen vuoksi antamaan pois) ja se kuluttaa runsaasti ravinteita, joten mullanvaihdon jälkeen aloita säännöllinen lannoitus 3-4 viikon kuluttua.

• auttakaa kans

noin 7 vuotta vanha peikonlehti ja vielä vuosi sitten se oli hieno ja iso ja reikälehtinen. Luulen että muutos tapahtui ruukun vaihdon jälkeen. Nyt lehdet on pieniä (puolet pienenpiä kuin ennen) eikä yksikään lehti ole reikäinen. Onkohan ruukku sitten liian iso.tuossa se on asustanut noin vuoden, saviruukku, voin 25cm korkea ja noin 30 cm halkaisia. Pitäskö se kiskasta ruukusta ja laittaa pienenpään. eipä se hirmusesti ole kyllä uuttakaan lehteä tms tehnyt enää aikoihin :(
        Ikävä sitä entistä isoa ja kaunista peikonlehteä. Asustaa varjoisesti sisähuoneessa, kokeilin välillä ikkunan edessä, eikä se tuntunut sielläkään viihtyvän.

Sitten jos joku lukee ja osais auttaa, ruukunvaihdon jälkeen kahvipuuni otti ja rupsahti, se on ollut tuollainen kuoleva jo ehkä 3kk, enää 3 lehteä jäljellä :(( Ennen oli oikein korkea ja tuuhea. nyt oon suihkutellut sitä päivittäin, mut mtn muutosta ei ole tapahtunut. Onkohan sekin liian suuressa ruukussa....Kehvetti että harmittaa.
        Obko mitään tehtävissä? Entä jos sen leikkaisi? Ja miten?
        Vai odottelenko vielä jos se piristyisi?

• Monstera deliciosa
        auttakaa kans kirjoitti:

noin 7 vuotta vanha peikonlehti ja vielä vuosi sitten se oli hieno ja iso ja reikälehtinen. Luulen että muutos tapahtui ruukun vaihdon jälkeen. Nyt lehdet on pieniä (puolet pienenpiä kuin ennen) eikä yksikään lehti ole reikäinen. Onkohan ruukku sitten liian iso.tuossa se on asustanut noin vuoden, saviruukku, voin 25cm korkea ja noin 30 cm halkaisia. Pitäskö se kiskasta ruukusta ja laittaa pienenpään. eipä se hirmusesti ole kyllä uuttakaan lehteä tms tehnyt enää aikoihin :(
        Ikävä sitä entistä isoa ja kaunista peikonlehteä. Asustaa varjoisesti sisähuoneessa, kokeilin välillä ikkunan edessä, eikä se tuntunut sielläkään viihtyvän.

Sitten jos joku lukee ja osais auttaa, ruukunvaihdon jälkeen kahvipuuni otti ja rupsahti, se on ollut tuollainen kuoleva jo ehkä 3kk, enää 3 lehteä jäljellä :(( Ennen oli oikein korkea ja tuuhea. nyt oon suihkutellut sitä päivittäin, mut mtn muutosta ei ole tapahtunut. Onkohan sekin liian suuressa ruukussa....Kehvetti että harmittaa.
        Obko mitään tehtävissä? Entä jos sen leikkaisi? Ja miten?
        Vai odottelenko vielä jos se piristyisi?

Et kai kastele sitä peikonlehteäsi liikaa. Vaikka se on kotoisin tropiikin "suoseuduilta", ruukussa kasvaessaan olisi hyvä jos pintamulta välillä kuivahtaisi.
        Jotenkin olet kyllä olosuhteita muuttanut, ei kai kasvi olisi muuten taantunut.
        Kun uudelleenistutit sen, niin mitä teit?

P.S Oman peikonlehteni isoin lehti on 93 senttiä kooltaan.

• "en mää tiiä"
        Monstera deliciosa kirjoitti:

Et kai kastele sitä peikonlehteäsi liikaa. Vaikka se on kotoisin tropiikin "suoseuduilta", ruukussa kasvaessaan olisi hyvä jos pintamulta välillä kuivahtaisi.
        Jotenkin olet kyllä olosuhteita muuttanut, ei kai kasvi olisi muuten taantunut.
        Kun uudelleenistutit sen, niin mitä teit?

P.S Oman peikonlehteni isoin lehti on 93 senttiä kooltaan.

kasvin paikka on muuttunut ja ruukun koko suureni. En usko tehneeni muuta haitallista. Kastelusta en ole aivan varma. Ainakin tuo nyt tekee uutta versoa. Ihmettelen vain eniten sitä kun lehdet eivät ole enää reiälliset ja kovin pieniä ovat. Pitäsikö se ottaaruukustaan pois ja laittaa vaikkapa muoviseen ruukkuun? Muistaakseni ruukku oli ennen muovinen. tuossa saviruukussa se riutuminen alkoi.

• Kyllä se siitä
        "en mää tiiä" kirjoitti:

kasvin paikka on muuttunut ja ruukun koko suureni. En usko tehneeni muuta haitallista. Kastelusta en ole aivan varma. Ainakin tuo nyt tekee uutta versoa. Ihmettelen vain eniten sitä kun lehdet eivät ole enää reiälliset ja kovin pieniä ovat. Pitäsikö se ottaaruukustaan pois ja laittaa vaikkapa muoviseen ruukkuun? Muistaakseni ruukku oli ennen muovinen. tuossa saviruukussa se riutuminen alkoi.

Kun lehdet saavuttavat tiettyä kokoa on reikiä aina enemmän ja uusi lehti on aina isompi kuin edellinen. Jos kaikki on kunnossa - nyt kun valokin lisääntyy - pitäisi lehtien koon kasvaa pikkuhiljaa. Mutta älä läträä vedellä liikaa. Ja jos sinulla on altakasteluruukku, älä anna altaassa seistä vettä. Kastele kuin olisi tavallinen ruukku, ja anna pintamullan kuivahtaa kastelujen välillä. Ja mahdollisimman paljon voimakasta hajavaloa, ei suoraa aurinkoa.

• :9:)
        Kyllä se siitä kirjoitti:

Kun lehdet saavuttavat tiettyä kokoa on reikiä aina enemmän ja uusi lehti on aina isompi kuin edellinen. Jos kaikki on kunnossa - nyt kun valokin lisääntyy - pitäisi lehtien koon kasvaa pikkuhiljaa. Mutta älä läträä vedellä liikaa. Ja jos sinulla on altakasteluruukku, älä anna altaassa seistä vettä. Kastele kuin olisi tavallinen ruukku, ja anna pintamullan kuivahtaa kastelujen välillä. Ja mahdollisimman paljon voimakasta hajavaloa, ei suoraa aurinkoa.

ootellaan nyt ja toivotaan parasta että kasvi vielä tuosta tokenee. Se sijaitsee paikassa johon ei käy suora auringonvalo. Tosiaan on saviruukussa ja kastelen päältä päin. Mielestäni olen antanu mullan kuivahtaa pinnalta kastelujen välillä. Pitääpä nyt vaikka harrastaa sumuttelua jospa se siitä nyt kesää kohti virkistyy

• vanha kasvattaja
        :9:) kirjoitti:

ootellaan nyt ja toivotaan parasta että kasvi vielä tuosta tokenee. Se sijaitsee paikassa johon ei käy suora auringonvalo. Tosiaan on saviruukussa ja kastelen päältä päin. Mielestäni olen antanu mullan kuivahtaa pinnalta kastelujen välillä. Pitääpä nyt vaikka harrastaa sumuttelua jospa se siitä nyt kesää kohti virkistyy

Mulla oli yli 20 vuotta peikonlehti joka kasvo niin isoksi ettei enää mahtunut kerrostaloasuntoon joten piti antaa pois! Otin kuitenkin pistokkaan itselleni ja se on kasvanut jo kolminkertaiseksi alkuperäisestä. Alkuperäinen oli altakasteluruukussa johon en enää moneen vuoteen vaihtanut edes multaa kun sitä ei jaksanut liikutella, vaihdoin vain pintamultaa ja hyvin voi. Uusi on muoviruukussa ja aion vaihtaa nyt myös sen altakasteluruukkuun. Peikonlehdessä kannattaa muistaa se että ilmajuuret kertovat kasvin hyvinvoinnista! Mitä pitemmät sitä parempi ja niitä ei saa leikata! Ilmajuuret kannattaa työntää kevyesti multaan kasvin juurelle, tai ainakin osa niistä jos on paljon.

• Kyllä se siitä
        vanha kasvattaja kirjoitti:

Mulla oli yli 20 vuotta peikonlehti joka kasvo niin isoksi ettei enää mahtunut kerrostaloasuntoon joten piti antaa pois! Otin kuitenkin pistokkaan itselleni ja se on kasvanut jo kolminkertaiseksi alkuperäisestä. Alkuperäinen oli altakasteluruukussa johon en enää moneen vuoteen vaihtanut edes multaa kun sitä ei jaksanut liikutella, vaihdoin vain pintamultaa ja hyvin voi. Uusi on muoviruukussa ja aion vaihtaa nyt myös sen altakasteluruukkuun. Peikonlehdessä kannattaa muistaa se että ilmajuuret kertovat kasvin hyvinvoinnista! Mitä pitemmät sitä parempi ja niitä ei saa leikata! Ilmajuuret kannattaa työntää kevyesti multaan kasvin juurelle, tai ainakin osa niistä jos on paljon.

Niin se kyllä on, että peikonlehti taitaa olla paras viherkasvi. Varsinkin jos voi hyvin. Se tuntuu enemmän lemmikkieläimeltä kuin kasvilta. Ja elävä oliohan se onkin.
        Minun monsterani on myös vanha, mutta pienennetty muutamaan kertaan ottamalla latva pistokkaaksi. Alkuperäisen pistokkaan pihistin marraskuussa 1983.
        Mites sinulla on tapana kastella, annatko kuivahtaa kesällä aina välillä.
        Talvellahan kai pitäisi monstera pitää niin kuivana kuin vain uskaltaa, ettei huonossa talvivalossa kasvaisi riutuvia pikkulehtiä.
        Niin, eikös saviruukun pitäisi olla kasveille parempi, kun siinä pääsee kaasunvaihtoa tapahtumaan myös huokoisen poltetun saven läpi.

• ymmällä

hei asia koskee kyllä peikonlehteä,mutta minulla on 41 vuotta vanha voisiko sitä jotenkin nuorentaa tai sitten vaikka antaa johonkin,mutta en vaan tiedä mihin.Kasvi voi kyllä hyvin

• clubtropicana

Sellaisesta olen kuullut, että leikataan peikonlehdestä parhaimmat oksat talteen, juurrutetaan ja istutetaan uuteen ruukkuun.

Netissä varmasti on ohjeet tällaiseen toimenpiteeseen. Kaipa ne leikatut oksat (tai oksien kauniit latvat) laitetaan ensin veteen juuria kasvattamaan ja myöhemmin istutetaan ruukkuun. Kevät ja kesä lienevät hyvää aikaa toimia.

• clubtropicana
        clubtropicana kirjoitti:

Sellaisesta olen kuullut, että leikataan peikonlehdestä parhaimmat oksat talteen, juurrutetaan ja istutetaan uuteen ruukkuun.

Netissä varmasti on ohjeet tällaiseen toimenpiteeseen. Kaipa ne leikatut oksat (tai oksien kauniit latvat) laitetaan ensin veteen juuria kasvattamaan ja myöhemmin istutetaan ruukkuun. Kevät ja kesä lienevät hyvää aikaa toimia.

Mutta montakohan vartta tosiaan kannattaa laittaa uutta alkua tekemään?

• SuviP

Heippa, jos vielä satut lukemaan tätä ja haluaisit vanhasta peikosta eroon, voin mielelläni ostaa sen sinulta. Etsin vanhaa ja isoa peikonlehteä. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6040
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4137
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3362
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2996
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      255
      2083
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1846
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1805
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe