diabetes ja influenssa

Nimetön

Moi kaikki!!

Osaisiko joku täällä vastata, että miksi influenssa on diabeetikoille vaarallinen...? ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää, mihin tämä perustuu.. :) Onko teillä kokemuksia influenssasta? oliko erityisen paha?

vastatkaa jos satutte jotain tietämään..

10

2755

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • D2M

      Ei sen vaarallisempi kuin terveillekään. Ei diabetes ole kuolemaksi kun pitää sokerit kurissa ja muutenkin hoitaa kuntoaan.

    • Joku vain "sairas"

      Uskoakseni siinä on pelkona se, että D2 tulee yleensä vanhoille ihmisille ja heillähän kai tuo vastustuskyky ei ola parhaimpia. En ole yleensä joka vuosi ottanut rokotetta, sillä sitä ei minulle ainakaan ole kovin tyrkytetty. Tietysti sairastelut nostavan insuliinin tarvetta, mutta lisäinskalla siitä pääsee, enkä ole tauteihin vielä kuollut.

    • hyvällä sokeritasapainolla

      Enpä tiedä sen vaarallisuudesta diabeetikoille, mutta sokeritasapainon voi sekoittaa ja ehkä jälkitauteja tulee helpommin.

      Influenssat toki vaihtelevat, mutta oma muutaman vuoden takainen kokemus oli sen verran voimakas, että influenssapiikki on tullut otettua sen jälkeen. Sairastaessa taisi mennä kaksi viikkoa. Kova kuume ja särky. Jälkitautina keuhkoputkentulehdus (ainoa kerta kun on ollut - jos taipumusta, helposti varmaan keuhkokuume). Lisäksi viikon verran itse taudin jälkeen oli sydämen rytmihäiriöitä ja tiheälyöntisyyttä.
      Yhtä koville kyllä otti perusterveellä kaverillanikin, joka sairasti samaan aikaan. Muuten kaikki meni saman kaavan mukaan, mutta hän selvisi ilman jälkitauteja.

    • infektio -

      järkyttää diabeetikon sokeritasapainoa. Siinä se tärkein syy.

    • DBox

      Tuo on puhdasta diibadaabaa varsinkin jos tasapaino on kunnossa. Minä en ainakaan kuollut influenssaan, saatikka sitten pikkuflunssiin. Kokemusta on....

    • Nimetön

      Mites on, jos sattuu influenssan jälkitautina (tai muutenkin) saamaan keuhkokuumeen? Onko se vaarallisempi diabeetikolle? tai saako diabeetikko sen helpommin?

      Mietityttää vain,että miksi diabeetikot kuuluvat siihen "riskiryhmään", jotka saavat influenssarokotteen....

      • söpö...

        Kai se on vaarallisempi, ei tuota rokotetta ilman syytä ilmaiseksi annettaisi. Voin tosin itse luovuttaa oman rokotteeni jollekin toiselle, kun en sitä ite oo nähnyt tarpeelliseksi käyttää, jos joku kateellinen haluaa myös ilmaiseksi. Antaisin diabeteksenkin halukkaalle kaupan päälle, mut sitä on vähän vaikeampi antaa :).


      • Nimetön
        söpö... kirjoitti:

        Kai se on vaarallisempi, ei tuota rokotetta ilman syytä ilmaiseksi annettaisi. Voin tosin itse luovuttaa oman rokotteeni jollekin toiselle, kun en sitä ite oo nähnyt tarpeelliseksi käyttää, jos joku kateellinen haluaa myös ilmaiseksi. Antaisin diabeteksenkin halukkaalle kaupan päälle, mut sitä on vähän vaikeampi antaa :).

        En tosiaan tarkoittanut että diabeetikoiden ei pitäsi tuota rokoitetta saada, tottakai pitää! Hienoa,että otetaan tällaiset asiat huomioon...

        Mietinpähän vain, että mistä syystä influenssa ja keuhkokuume ovat diabeetikoille vaarallisempia...? haluaisin vain tietää mihin se perustuu..


      • diabeetikkoja perheessä
        Nimetön kirjoitti:

        En tosiaan tarkoittanut että diabeetikoiden ei pitäsi tuota rokoitetta saada, tottakai pitää! Hienoa,että otetaan tällaiset asiat huomioon...

        Mietinpähän vain, että mistä syystä influenssa ja keuhkokuume ovat diabeetikoille vaarallisempia...? haluaisin vain tietää mihin se perustuu..

        ...diabeetikolla saattaa mennä verensokerit aivan sekaisin influenssassa ja sitten joutua sairaalaan. Terveydenhoitojärjestelmän kannalta tulee huomattavasti kalliimmaksi jakaa maksuttomia rokotteita kuin hoitaa sairaalassa. Yhden sairaalapäivän hinnalla kustantaa suuren määrän rokotteita.

        Olisi hyvä, jos tämän kaltaista ennaltaehkäisyä olisi enemmänkin terveydenhoidossa.


    • 1tyyppi

      Tyypin 1 diabeetikoilla ainakin vaarallista. Muunmuassa se, kun sokerit menee sekaisin on vaarana ketoasidoosi eli happomyrkytys, joka diabeetikolle on todella vaarallinen. Insuliini ei silloin toimi ja diabeetikko voi jopa menehtyä.
      https://www.diabetes.fi/diabetes/tyypin_1_diabetes/ketoasidoosi_happomyrkytys

      https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Influenssa
      Lainaus:
      Influenssan riskiryhmä Muokkaa
      Riskiryhmäksi voidaan sanoa ihmisryhmää, jolle influenssa aiheuttaa vakavia, sairaalahoitoa vaativia tai jopa tappavia oireita. Riskiryhmän ihmisillä on normaalia alempi vastustuskyky.[9] Yli 60-vuotiaille tauti aiheuttaa useammin vakavampia oireita kuin nuoremmille, samoin alle viisivuotiaille. Influenssan vakaville kompikaatioille altistavat muun muassa diabetes, krooninen keuhkosairaus, jotkut sydänsairaudet, aineenvaihdunnan häiriöt, krooniset munuais- ja maksasairaudet sekä alkoholin runsas käyttö. Myös raskaana olevat naiset ovat alttiita vakaville influenssan aiheuttamille komplikaatioille.[10]

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 154
      4403
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      4000
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2701
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1891
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1757
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1659
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      20
      1641
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1561
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe