Pitäisi vetää autotalliin sähköt.
Talon syöttöjohto on 4X10 10, voiko autotallille viedä 4X6 6 samoista pääkytkimen liittimistä?
Pääsulakkeet on nyt 25A, mutta voi vaihtua joskus ehkä 35A.
Autotalliin sähköt
37
10573
Vastaukset
- pääkytkimen
liittimistä en sitä jatkais. Nyt on OK mutta ei sitten jos vaihtuu ne pääsulakkeet isompiin. Muuten kuulostaa ihan toimivalta jos ei oo autotalli tosipitkällä.
- vaan oma ryhmä
Päätauluun pitää lisätä ryhmäsulakkeet 3*16A mistä otat autotallin syötön.
Ryhmäsulake pitää olla pääsulaketta puenempi. - näin..
Asenna sinne tallillekin 4x10 10, niin ei tartte omia sulakkeita, voi kytkeä samaan lähtöön talon keskuksen kanssa, muutoin ei.
Sähkötöiden nettiasennukset ovat siirtyneet
nettisähkösuunnitteluun...näköjään.
Muuten, sähkösuunnittelukin on luvanvaraista.
Minkähän takia, no sen takia, ettei savun
hälvettyä tarvitse ruveta tutkimaan kytkentöjä.
Se, että ihmiset kyselevät ideoita esim. valais-
tuksen toteuttamisesta, sähkölämmitykseastä
ja sen säädöstä, on ihan OK ja heille on mukava
vastata, mutta kun selvästi haiskahtaa, että
nettitietojen pohjalta ryhdytään kaapeleita
vetämään, on syvältä.
No, joku voi sanoa, mikä sinä olet neuvomaan.
Olen mikä olen ja satun vain tietämään näistä
asioista ja olen vastuussa tekemisistäni ja
neuvomisistani. Muistutan taas kerran sähkö-
turvallisuudesta.- ----
Minulle on kyllä opetettu, ettei suunnitelmien tekemiseen mitään lupia vaadita. Missä mainitaan suunnittelun luvanvaraisuudesta?
---- kirjoitti:
Minulle on kyllä opetettu, ettei suunnitelmien tekemiseen mitään lupia vaadita. Missä mainitaan suunnittelun luvanvaraisuudesta?
En usko, että Sinulle on mitään opetettu.
Aivan selvästi olet itseoppinut tai "itse-
oppimaton", joten en minäkään käy Sinua
opettamaan.- muuttunut luvanvaraiseksi se
Täpinä kirjoitti:
opettamaan.suunnittelu? Älä leiki asiantuntijaa, jos et osaa perustella omia väitteistäsi, muuten kuin vittuilemalla lapsellisesti.
Se ei ole muuten luvanvaraista. Katso hieman sähkölaista ko. asiaa.
Siellä kerrotaan, mm. "...sähkölaitteet tulee rakentaa, suunnitella,...
Urakoinnissa täytyy olla pätevyys ja ilmoittautua urakoitsijaksi. Suunnittelussa ei.
Jos sinulla on muuta tietoa, niin laita tulemaan. Tuollainen vittuilu on perseestä ja aivan helvetin lapsellista. - ole ...
... kyllä jokainen saa suunnitella ei ajatteminen ole luvanvaraista sähköistyksensä tarpeista.
Sahkösuunnittelijaa tarvitaan vain silloin kun asennus täytyy dokumentoida, jollei asennusliike sitä osaa tehdä. Uudisrakennuksissa ja muissa suuriissa kohteissa tarvitaan jo pelkästään urakka kilpailun takia ja sähkösuunnittetelmaa lupien hankkimiseen.
Ryhmälaajennukset ovat sähköasennusliikkeiden jokapäiväiväistä leipätyötä, eivät hekään mitään suunnittelijoita siinä käytä vaan asentaja tekee sen itse, dokumentoi paikan päällä talon kuviin. - mene, vaikka lupia ei
ole ... kirjoitti:
... kyllä jokainen saa suunnitella ei ajatteminen ole luvanvaraista sähköistyksensä tarpeista.
Sahkösuunnittelijaa tarvitaan vain silloin kun asennus täytyy dokumentoida, jollei asennusliike sitä osaa tehdä. Uudisrakennuksissa ja muissa suuriissa kohteissa tarvitaan jo pelkästään urakka kilpailun takia ja sähkösuunnittetelmaa lupien hankkimiseen.
Ryhmälaajennukset ovat sähköasennusliikkeiden jokapäiväiväistä leipätyötä, eivät hekään mitään suunnittelijoita siinä käytä vaan asentaja tekee sen itse, dokumentoi paikan päällä talon kuviin.tarvita.
Sähkölaki:
5
Sähkölaitteet ja -laitteistot on suunniteltava, rakennettava, valmistettava ja korjattava niin sekä niitä on huollettava ja käytettävä niin, että:
1) niistä ei aiheudu kenenkään hengelle, terveydelle tai omaisuudelle vaaraa;
6
Ministeriö antaa 5 §:ssä tarkoitetun vaaran tai häiriön välttämiseksi tarpeellisia määräyksiä.
Tässä alla on sitten ministeriön ohjeesta hieman:
"
Turvallisuusvaatimukset
Sähkölaitteistot on suunniteltava, rakennettava ja korjattava hyvän turvallisuusteknisen käytännön mukaisesti ottaen huomioon sähköturvallisuuslain 5 §:n 1 kohdan vaatimus turvallisuuden tasosta. Lisäksi sähkölaitteistojen on täytettävä tämän päätöksen liitteessä luetellut olennaiset turvallisuusvaatimukset ottaen huomioon Suomessa vallitsevat olosuhteet ja noudatettavat asennustavat.
....
"
NIIN. Jokainen joka osaa kyseiset asiat saa suunnitella. Harva amatööri osaa. Tarvitaan sähköteknikon tai -inssin koulutus vähintään. Näin se vaan on. Asentaja ei voi edes tietää, mistä tarvittava tieto haetaan. Miten ne voi suunnitella sähkölain tarkoittamalla tavalla? Saati sitten aivan amatööri?
Ps. Tieto lisää tuskaa. - uskottavuus
Täpinä kirjoitti:
opettamaan.Jos et ole tuon vertaa sähkömääräyksistä selvillä! Voi voi...
- Sähköurakoitsija
mene, vaikka lupia ei kirjoitti:
tarvita.
Sähkölaki:
5
Sähkölaitteet ja -laitteistot on suunniteltava, rakennettava, valmistettava ja korjattava niin sekä niitä on huollettava ja käytettävä niin, että:
1) niistä ei aiheudu kenenkään hengelle, terveydelle tai omaisuudelle vaaraa;
6
Ministeriö antaa 5 §:ssä tarkoitetun vaaran tai häiriön välttämiseksi tarpeellisia määräyksiä.
Tässä alla on sitten ministeriön ohjeesta hieman:
"
Turvallisuusvaatimukset
Sähkölaitteistot on suunniteltava, rakennettava ja korjattava hyvän turvallisuusteknisen käytännön mukaisesti ottaen huomioon sähköturvallisuuslain 5 §:n 1 kohdan vaatimus turvallisuuden tasosta. Lisäksi sähkölaitteistojen on täytettävä tämän päätöksen liitteessä luetellut olennaiset turvallisuusvaatimukset ottaen huomioon Suomessa vallitsevat olosuhteet ja noudatettavat asennustavat.
....
"
NIIN. Jokainen joka osaa kyseiset asiat saa suunnitella. Harva amatööri osaa. Tarvitaan sähköteknikon tai -inssin koulutus vähintään. Näin se vaan on. Asentaja ei voi edes tietää, mistä tarvittava tieto haetaan. Miten ne voi suunnitella sähkölain tarkoittamalla tavalla? Saati sitten aivan amatööri?
Ps. Tieto lisää tuskaa.saa itse suunnitella mitä tekee.
Ei siihen erillistä suunnitelijaa tarvita - sitä tarkoita!
Sähköurakoitsija kirjoitti:
saa itse suunnitella mitä tekee.
Ei siihen erillistä suunnitelijaa tarvitaTottakai saa. Tuossahan on kyse siitä, että ne suunnitelmat on osattava tehdä sen sähkölain ja ministeriön ohjeen mukaisesti.
Sen urakoitsijankin on osattava tehdä ne suunnitelmat, kuten on määrätty.
Urakoitsija ei saa tehdä niitä siis jos ei osaa tehdä niitä.
Urakoitsijoilla on muuten pätevyys sähköalan hommiin. Amatööreillä ei ole. Siksi niitä suunnitelmia ei voi tehdä kuka tahansa, vaikka sitä ei ole suoraan kerrottu missään. Tätähän täällä on väitetty.
Esim. sähköasentaja saa tehdä ne suunnitelmat, jos osaa. Omakotitaloon onnistuu varmaan ihan hyvin. Eri asia onko ne laadullisesti standardin määräämät. Usein ei ole ja ne on siksi laittomat suunnitelmat. Ne on useimmiten tasoa pääkaavio, surkeilla merkinnöillä käsin vedetty kälynen tasokuva skitsi, ihmeellisillä itse keksityillä piirrosmerkeillä. - on vastuussa
sitä tarkoita! kirjoitti:
Tottakai saa. Tuossahan on kyse siitä, että ne suunnitelmat on osattava tehdä sen sähkölain ja ministeriön ohjeen mukaisesti.
Sen urakoitsijankin on osattava tehdä ne suunnitelmat, kuten on määrätty.
Urakoitsija ei saa tehdä niitä siis jos ei osaa tehdä niitä.
Urakoitsijoilla on muuten pätevyys sähköalan hommiin. Amatööreillä ei ole. Siksi niitä suunnitelmia ei voi tehdä kuka tahansa, vaikka sitä ei ole suoraan kerrottu missään. Tätähän täällä on väitetty.
Esim. sähköasentaja saa tehdä ne suunnitelmat, jos osaa. Omakotitaloon onnistuu varmaan ihan hyvin. Eri asia onko ne laadullisesti standardin määräämät. Usein ei ole ja ne on siksi laittomat suunnitelmat. Ne on useimmiten tasoa pääkaavio, surkeilla merkinnöillä käsin vedetty kälynen tasokuva skitsi, ihmeellisillä itse keksityillä piirrosmerkeillä.Kun sähköasentaja tekee suunnitelmat asennuspaikalla, niin silloinhan sähköurakoitsija on vastuussa hänen töistään.
Toisin sanoen se liike jonka palveluksessa hän on. Luvathan on liikkeen omistajalla.
Eikö niin. muuttunut luvanvaraiseksi se kirjoitti:
suunnittelu? Älä leiki asiantuntijaa, jos et osaa perustella omia väitteistäsi, muuten kuin vittuilemalla lapsellisesti.
Urakoinnissa täytyy olla pätevyys ja ilmoittautua urakoitsijaksi. Suunnittelussa ei.
Jos sinulla on muuta tietoa, niin laita tulemaan. Tuollainen vittuilu on perseestä ja aivan helvetin lapsellista.On ollut aika, jolloin suunnittelulupia
sähkösuunnitteluun ei tarvinnut.
Sitten tuli aika, jolloin silloinen Sähkö-
tarkastuslaitos rupesi niitä vaatimaan ja
myönsi tietyin ehdoin jo alalla oleville
suunnittelijoille.
Myöhemmin nuo sisältyivät insinöörikoulutuksen
tentteihin ja väitän, että suuri osa alalla
olevista eivät olisi läpäisseet noita tenttejä,
mutta eihän vanhoja kokeneita suunnittelijoita
voitu panna tenttimään vaan saivat ostaa, muis-
taakseni 400 mk:lla nuo oikeudet.
Sähköliikeiden insinööreillä nuo sekä suunnittelu,
että asennusluvat ovat ja he tietenkin vastaavat
asentajiensa hieroflyykeistä.
Minulla muuten on asennus- ja suunnitteluoikeudet,
että se siitä.
Tuo sähköturvallisuudesta saarnaaminen voi josta-
kin tuntua lapselliselta. Harjoittelijana olessani
kokenut vanha asentaja kuoli vieressäni sähköis-
kuun kytkettyään virtamuuntajan väärinpäin, sekin
on tullut nähtyä ja koettua, että se taas siistä
turvallisuudesta.muuttunut luvanvaraiseksi se kirjoitti:
suunnittelu? Älä leiki asiantuntijaa, jos et osaa perustella omia väitteistäsi, muuten kuin vittuilemalla lapsellisesti.
Jos sinulla on muuta tietoa, niin laita tulemaan. Tuollainen vittuilu on perseestä ja aivan helvetin lapsellista.Tuo Sinun nimettömänä uhoaminen se vasta
syvältä on. Koetko aina kaiken satuttavan
totuuden vittuiluksi?- ----
Täpinä kirjoitti:
Tuo Sinun nimettömänä uhoaminen se vasta
totuuden vittuiluksi?Minä en ole mitään uhonnut, kysyin vain, missä tekstissä mainitaan suunnittelun olevan luvanvaraista (siihen et ole antanut vieläkään vastausta, voisit kertoa, jotta voin sen itse lukea).
Tämän kysymyksen perusteella aloit väittämään, ettei minulle ole mitään opetettu. Kyllä on opetettu ja todennäköisesti korkeammalla koulutustasolla mitä itse olet käynyt. Kysymys oli täysin aiheellinen, koska minulle todellakin on niin opetettu ja muutkin tuntuvat olevan samaa mieltä etkä itsekään ole toisin pystynyt todistamaan.
Tämä henkilö, joka moitti sinua lapsellisesta vittuilusta (ihan aiheesta, joskaan en itse tuollaisesta vittuunnu), on joku eri henkilö. Itse esiinnyn nimettömänä, mutta en kuitenkaan käytä nimimerkkikenttää osana viestin kirjoittamiseen.
Sähkön vaaroista valistaminen on hyvä juttu ja ammattiylpeyttäkin pitää sopivasti olla, mutta tuollainen nimettömänkään henkilön täydellinen aliarvioiminen ilman syytä ei ole fiksua. Sinäänsä
kunnioitettavaa, että teet senkin omalla rekisteröidyllä nimimerkillä.
Mitä tulee ranejen neuvomiseen, niin sekin on hieman kaksipiippuinen juttu. Itse en ole täällä heitä neuvonut (koska joku muu tekee sen puolestani), mutta kyllä huumeiden käyttäjillekin jaetaan puhtaita neuloja, koska muuten he käyttäisivät saastuneita... - kun ei ole luvanvaraisia
Täpinä kirjoitti:
Tuo Sinun nimettömänä uhoaminen se vasta
totuuden vittuiluksi?Elä viitsi opettaa, kun et itse osaa.
Tuollainen on todellakin lapsellista.
Kaiva nyt esiin se kohta sähkölaista tai ministeriönmääräyksistä, missä se kerrotaan olevan luvanvaraista.
Sitä ei löydy.
Jos sinulla olisi urakointiluvat, niin olisit joutunut tenttimään määräykset ja standardit.
Sinulle olisi selvinnyt asioiden laita. Mutta niin ei taida olla.
Sinulla on kummallinen tyyli esittää asiantuntijaa.
Ota mallia vaikkapa vts:sstä. Hän on asiantuntija ja esittää aina perustelut. Sinulla ei ole mitään perusteluja. Pelkkää arpomista. Et sinä ole asiantuntija. Tai onko käynyt niin, että muistelet vielä kaukaisia vanhan sähköturvallisuusmääräyksen aikoja? Silloin piti olla sähkösuunnitteluunkin luvat, muttei enää.
Nyt riittää, kun tekee suunnitelmat lakien, määräyksien ja standardien mukaisesti. Tekijän pätevyyteen ei ole otettu missään kantaa. Suunnitelmat on vaadittu vain tehtäväksi tietyn tason mukaisesti.
Siis onko liian vaikea asia kaivaa sitä asiaa esiin?
Urakoinnista on sähkölaissa pykälät ja ministeriöllä määräykset.
Missä on ne "suunnittelulupien" määräykset? Siis "lupien ja pätevyyksien" osalta kaivataan se tieto nyt esiin? kun ei ole luvanvaraisia kirjoitti:
Elä viitsi opettaa, kun et itse osaa.
Tuollainen on todellakin lapsellista.
Kaiva nyt esiin se kohta sähkölaista tai ministeriönmääräyksistä, missä se kerrotaan olevan luvanvaraista.
Sitä ei löydy.
Jos sinulla olisi urakointiluvat, niin olisit joutunut tenttimään määräykset ja standardit.
Sinulle olisi selvinnyt asioiden laita. Mutta niin ei taida olla.
Sinulla on kummallinen tyyli esittää asiantuntijaa.
Ota mallia vaikkapa vts:sstä. Hän on asiantuntija ja esittää aina perustelut. Sinulla ei ole mitään perusteluja. Pelkkää arpomista. Et sinä ole asiantuntija. Tai onko käynyt niin, että muistelet vielä kaukaisia vanhan sähköturvallisuusmääräyksen aikoja? Silloin piti olla sähkösuunnitteluunkin luvat, muttei enää.
Nyt riittää, kun tekee suunnitelmat lakien, määräyksien ja standardien mukaisesti. Tekijän pätevyyteen ei ole otettu missään kantaa. Suunnitelmat on vaadittu vain tehtäväksi tietyn tason mukaisesti.
Siis onko liian vaikea asia kaivaa sitä asiaa esiin?
Urakoinnista on sähkölaissa pykälät ja ministeriöllä määräykset.
Missä on ne "suunnittelulupien" määräykset? Siis "lupien ja pätevyyksien" osalta kaivataan se tieto nyt esiin?Kiitos kun selvitit tuon lupahomman. Minulle
selvisi sama asia, kun rupesin penkomaan nykyi-
siä määräyksiä. Se tuli vaan assosiaationa
takaraivosta, kun minulla tosiaan on Sähkötar-
kastuslaitoksen myöntämät pätevyystodistukset.
Täytyy olla jatkossa tarkempana noiden määräys-
muutoksien suhteen.
Mitä tulee itse sähköteknisiin asioihin, niin
katson, että asiantuntemukseni on niissä edel-
leen korkealla tasolla ja ihmisten auttaminen
oikeissa paikoissa on aina suotavaa. Itse olen
tämän puolen vuoden aikana saanut tarvitsemaani
tietoa täältä harrastuksiin.
Raja kulkee noissa "huumeneuloissa", jos on
vaarana, että annettu ohje ymmärretään väärin,
tai tekijän taidot eivät selvästikään riitä,
niin on paras jättää se neula antamatta.- kaada, vaikka
Täpinä kirjoitti:
Kiitos kun selvitit tuon lupahomman. Minulle
selvisi sama asia, kun rupesin penkomaan nykyi-
siä määräyksiä. Se tuli vaan assosiaationa
takaraivosta, kun minulla tosiaan on Sähkötar-
kastuslaitoksen myöntämät pätevyystodistukset.
Täytyy olla jatkossa tarkempana noiden määräys-
muutoksien suhteen.
Mitä tulee itse sähköteknisiin asioihin, niin
katson, että asiantuntemukseni on niissä edel-
leen korkealla tasolla ja ihmisten auttaminen
oikeissa paikoissa on aina suotavaa. Itse olen
tämän puolen vuoden aikana saanut tarvitsemaani
tietoa täältä harrastuksiin.
Raja kulkee noissa "huumeneuloissa", jos on
vaarana, että annettu ohje ymmärretään väärin,
tai tekijän taidot eivät selvästikään riitä,
niin on paras jättää se neula antamatta.erehtyy joskus. Noissa määräysasioissahan on paljon asioita, jotka menee aika hyvin, kun noudattaa vaikka vanhaa stm:ää. Siis jos on tenttinyt vaikkapa sen. Siis käytännön asennustasolla.
Nuo uudet standardit ei esitä välttämättä joka asiaan selkeetä esimerkkiratkaisua.
Eli ei se maailmaa kaada, jos erehtyy. Ei täällä moni muukaan osaa joka ikistä määräystä ja vanhat ohjeet sekoittaa vielä pitkään ammattilaistenkin päätä.
Mutta tämähän on keskustelupalsta, niin täällä pitää keskustella. Jos kaikki on samaa mieltä, niin se on joojoo-palsta. Kyllä kai sitä tietty saa vähän inttääkkin.
Kyllä sinusta huomaa, että olet ainakin kiinnostunut ja innostunut ammatistasi. Se on jo jotain tänäpäivänä. Itse olen hieman leipääntynyt, kun olen jo vääntänyt aikani ja harrastukset pyörii mielessä kokoajan.
Tzemppiä sinulle. kaada, vaikka kirjoitti:
erehtyy joskus. Noissa määräysasioissahan on paljon asioita, jotka menee aika hyvin, kun noudattaa vaikka vanhaa stm:ää. Siis jos on tenttinyt vaikkapa sen. Siis käytännön asennustasolla.
Nuo uudet standardit ei esitä välttämättä joka asiaan selkeetä esimerkkiratkaisua.
Eli ei se maailmaa kaada, jos erehtyy. Ei täällä moni muukaan osaa joka ikistä määräystä ja vanhat ohjeet sekoittaa vielä pitkään ammattilaistenkin päätä.
Mutta tämähän on keskustelupalsta, niin täällä pitää keskustella. Jos kaikki on samaa mieltä, niin se on joojoo-palsta. Kyllä kai sitä tietty saa vähän inttääkkin.
Kyllä sinusta huomaa, että olet ainakin kiinnostunut ja innostunut ammatistasi. Se on jo jotain tänäpäivänä. Itse olen hieman leipääntynyt, kun olen jo vääntänyt aikani ja harrastukset pyörii mielessä kokoajan.
Tzemppiä sinulle.Hyvä kun vaivauduit antamaan synninpäästön.
Ennen oli helppoa, kaikki mikä oli sallittua
sen voi lukea määräyksistä. Tänään asia on oike-
astaan lähes päinvastoin, kaikki on sallittua
kunhan siitä ei ole haittaa terveydelle ja
omaisuudelle, niin kuin tuossa suunnittelu-
asiassakin.
Joko oloneuvoksen päivät siintelevät mielessä?
Tzemmppiä vaan Sinullekin.
- pääkeskuksen kytkennän
vaikkapa tälleen:
Ota stotsien jne. etupuolelta 6mm2-johtimilla kolmevaihetta. (Samalla tavalla, kuin lisäisit stotseja keskukseen.) Liitä nämä kolmevaihetta erilliseen pääkytkimeen, jolla voit erottaa sen autotallin keskuksen jännitteettömäksi, erikseen. Ota sellainen din-kiskoon asennettava 40A pääkytkin, jos mahdollista. Vaikkapa ABB OT25E3 ja kirjoita siihen "Autotalli". Kaapeliksi se 6mm2 MCMK. Jos meinaat vaihtaa 35A, niin pykälää isommat vehkeet.
Tämä on ainoa järkevä tapa saada autotalliin riittävästi tehoa työkoneille. Lisäksi ei tule mitään selektiivisyys ongelmia. Mitään 16A, 2,5mm2 lähtöjä ei kannata harkita. Kunnollinen ryhmäkeskus sinne autotalliin vain. Mittaritaulun pääsulakkeet suojaa oikein hyvin, sekä talon ryhmäkeskusta, että autotallinryhmäkeskusta.
Asian laillisuuden voi jokainen tarkistaa:
Sfs6000, kohta 4-47 ja sieltä vaikkapa esimerkkikuva 473A.6.
Tuo sinun tapaus on tyyppiesimerkki, tuohon standardin kohtaan.
Joissakin keskuksissa on liittimet valmiina, joihin voi liittää rinnakkain 2 kpl johtia. Ainakin muutostyö on aika helppoa.
http://search.abb.com/library/ABBLibrary.asp?DocumentID=1TFC903312D1801&LanguageCode=fi&DocumentPartID=&Action=Launch- ohjeista
tuota, minkälaisen ruuvimeisselin tarvitsen?
- keskuksissa
ohjeista kirjoitti:
tuota, minkälaisen ruuvimeisselin tarvitsen?
ristipää
- kumisaappaat
keskuksissa kirjoitti:
ristipää
jalassa, kun niitä kytkee?
- jos vettä
kumisaappaat kirjoitti:
jalassa, kun niitä kytkee?
lattialla...
- taas .
jos vettä kirjoitti:
lattialla...
Haluan varmistaa, että minulla ei ole vaaraa kun rupean kytkemään sitä autotallin kaapelia tuohon pääkeskukseen kytkimen ruuvien alle.
Onneksi löysin autosta ristipäämeisselinkin. - varaa
taas . kirjoitti:
Haluan varmistaa, että minulla ei ole vaaraa kun rupean kytkemään sitä autotallin kaapelia tuohon pääkeskukseen kytkimen ruuvien alle.
Onneksi löysin autosta ristipäämeisselinkin.niihin saappaisiin?
- löytyy saappaat
varaa kirjoitti:
niihin saappaisiin?
!!!
- sie niin
paljoo tarviit. Sähköauto?. Kyllä autotallissa riittää hyvin yksi tai kaksi valaisinta ja pistorasiaa.
- tarvitaan sitä tehoa
Minulla on ainakin niin järeet koneet, että tarvitaan jotain muuta kuin esim. 1 kpl 16A voimavirtaryhmä. Edellinen omistaja oli pihistellyt ja piti muuttaa jälkeenpäin syöttökaapeli.
Mitä järkeä on tehdä vaikkapa erillinen keskus autotalliin, johon tulee 16A kolmivaihesyöttö, kun samalla rahalla saa 25A keskuksen. Syöttökaapelista tulee ainoastaan hintaero.
- Katseli talot
Vastauksia tuli näköjään paljon, osa oli asiallisiakin.
Onko oikein laittaa 25A pääsulakkeiden perään toisia 25A sulakkeita?
Eli pistänkö maahan mcmk 4x6 6 kaapelin, joka voidaan kytkeä suoraan pääkytkimen liittimistä tai jos pääsulakkeet suurennetaan 35A niin täytyy johdot siirtää omille 25A suojilleen.
Meneekö oikein?
Olisiko mahdollista (jos pääsulake suurenisi) lisätä 25A sulakkeet autotallin keskukseen "pääsulakkeiksi"
Omasta mielestäni täälä keskustelut ovat ihan ok.
Saman tiedonhan voi amatöörit lukea kirjoista tai muista materiaaleista muutenkin esim. sfs6000 opus oli lainattavissa paikallisessa kirjastossa.
Saahan asioista tietää vaikkei niitä saa tehdäkkään.- katso tuosta ylempää se
juttu, missä neuvotaan laittamaan se oma erillinen pääkytkin sille autotallin syötölle. Se pääkytkin kiskoihin kiinni.
Jos laitat din-mallisen moduuli-pääkytkimen, niin samoilla moduulimitoilla saat vaihdettua sen sitten tarvittaessa 25A stotsiksi, samaan reikään.
Koskaan ei laiteta saman kokoisia sulakkeita sarjaan.
Suosittelen, että mietit ratkaisun, vedät kaapelit valmiiksi ja selität sähkömiehelle, miten halusit toteuttaa asian ja annat sen kytkeä ja hankkia kamat.
Nämä on sähköasentajan kytkentätöitä.
Amatöörit ei osaa lukea sfs6000-standardia. Se on ammattilaisillekkin liian vaikea selkoinen.
Tästä asiasta nyt sattuu olemaan esimerkkikuvatkin, mutta niiden tulkinta vaatii sähkömiehen. Lisäksi sinun keskuksen liittimet, kiskoon liittämiset jne. vaatii ammattilaisen kytkemään. Niitä johtimia ei voi tunkea ihan minkälaiseen saumaan tahansa.
Miten sulla on sen keskuksen laita muutenkin. Onko se mittaritaulu vai ryhmäkeskus? Täytyy osata ottaa oikealta puolelta kWh-mittaria...
Pääkytkin on useimmiten ennen kWh-mittaria. Et voi ottaa mittaritaulussa pääkytkimeltä. Kiskosta suoraan tavalla tai toisella sille autotallin pääkytkimelle.
Mikä on nyt sun tehontarve?
Jos et tarvitse ihan heti älyttömänä tehoa, niin laita se paksu kaapeli valmiiksi ja kolmivaiheinen 16A stotsi keskukseen. Kun vaihdat 35A siihen pääkeskuksen, niin vaihda sitten 25A stotsi siihen autotallin syöttöön. Tosin tässäkin tapauksessa, kun laitat sen 16A siihen syöttöpäähän, niin autotallissa on sitten varmaankin 16A sulakkeita ja nehän on sarjassa. Ei sekään toimi, kuten hyvä olisi.
Pyydä asentaja käymään katsomassa. - helppoa
katso tuosta ylempää se kirjoitti:
juttu, missä neuvotaan laittamaan se oma erillinen pääkytkin sille autotallin syötölle. Se pääkytkin kiskoihin kiinni.
Jos laitat din-mallisen moduuli-pääkytkimen, niin samoilla moduulimitoilla saat vaihdettua sen sitten tarvittaessa 25A stotsiksi, samaan reikään.
Suosittelen, että mietit ratkaisun, vedät kaapelit valmiiksi ja selität sähkömiehelle, miten halusit toteuttaa asian ja annat sen kytkeä ja hankkia kamat.
Amatöörit ei osaa lukea sfs6000-standardia. Se on ammattilaisillekkin liian vaikea selkoinen.
Tästä asiasta nyt sattuu olemaan esimerkkikuvatkin, mutta niiden tulkinta vaatii sähkömiehen. Lisäksi sinun keskuksen liittimet, kiskoon liittämiset jne. vaatii ammattilaisen kytkemään. Niitä johtimia ei voi tunkea ihan minkälaiseen saumaan tahansa.
Miten sulla on sen keskuksen laita muutenkin. Onko se mittaritaulu vai ryhmäkeskus? Täytyy osata ottaa oikealta puolelta kWh-mittaria...
Pääkytkin on useimmiten ennen kWh-mittaria. Et voi ottaa mittaritaulussa pääkytkimeltä. Kiskosta suoraan tavalla tai toisella sille autotallin pääkytkimelle.
Jos et tarvitse ihan heti älyttömänä tehoa, niin laita se paksu kaapeli valmiiksi ja kolmivaiheinen 16A stotsi keskukseen. Kun vaihdat 35A siihen pääkeskuksen, niin vaihda sitten 25A stotsi siihen autotallin syöttöön. Tosin tässäkin tapauksessa, kun laitat sen 16A siihen syöttöpäähän, niin autotallissa on sitten varmaankin 16A sulakkeita ja nehän on sarjassa. Ei sekään toimi, kuten hyvä olisi.
Pyydä asentaja käymään katsomassa.niin laita vielä lähtöpäähän vikavirtasuojat niin siellä tallissa on turvallisempaa tepastella.
- Katseli talot
katso tuosta ylempää se kirjoitti:
Pyydä asentaja käymään katsomassa."Amatöörit ei osaa lukea sfs6000-standardia. Se on ammattilaisillekkin liian vaikea selkoinen."
Kannattaisikohan kirjailijan katsoa peiliin?
Jos sähkömies ei osaa lukea omia ammattikirjojaan, niin eihän se tarkoita sitä etteivätkö muun alan ihmiset osaisi :-) - pelkästään
Katseli talot kirjoitti:
"Amatöörit ei osaa lukea sfs6000-standardia. Se on ammattilaisillekkin liian vaikea selkoinen."
Kannattaisikohan kirjailijan katsoa peiliin?
Jos sähkömies ei osaa lukea omia ammattikirjojaan, niin eihän se tarkoita sitä etteivätkö muun alan ihmiset osaisi :-)Se ei ole mikään varsinainen asennusopas. Koulukirjat on erikseen. On lisäksi kaikenlaisia ST-käsikirjoja, joissa on asiat esitetty hieman kansantajuisemmin.
No kaikki kirjat perustuu tietenkin noihin standardeihin.
On sähkölaki, -asetus, ministeriön määräykset ja standardit, joissa kerrotaan mitä saa tehdä, kuka, miten se kuuluu tehdä...
Hae ennemmin kirjastosta sähköasentajan oppikirjoja, niin pääset alkuun.
Ei autoasentajatkaan lue päivittäin jotain autoalan EU-standardeja ja tieliikennelakeja.
Kyllä ne on tarkoitettua alasta hieman enemmän perillä oleville.
Tukesin sivulla on räjäytyskuvien kanssa tehty ohje amatööreille, heidän sähköasennuksista. Mitään epäselvää ei pitäisi olla. - Katseli talot
pelkästään kirjoitti:
Se ei ole mikään varsinainen asennusopas. Koulukirjat on erikseen. On lisäksi kaikenlaisia ST-käsikirjoja, joissa on asiat esitetty hieman kansantajuisemmin.
No kaikki kirjat perustuu tietenkin noihin standardeihin.
On sähkölaki, -asetus, ministeriön määräykset ja standardit, joissa kerrotaan mitä saa tehdä, kuka, miten se kuuluu tehdä...
Hae ennemmin kirjastosta sähköasentajan oppikirjoja, niin pääset alkuun.
Ei autoasentajatkaan lue päivittäin jotain autoalan EU-standardeja ja tieliikennelakeja.
Kyllä ne on tarkoitettua alasta hieman enemmän perillä oleville.
Tukesin sivulla on räjäytyskuvien kanssa tehty ohje amatööreille, heidän sähköasennuksista. Mitään epäselvää ei pitäisi olla.jonkin tämä tyylisen tentin aikoinaan.
Suunnittelin öljypoltinhuollon perustamista ja sitä varten tarvi jonkin sähköturvallisuustentin läpäisyn. Silloin lueskelin kaiken maailman sähkömääräyksiä ja tuli tentti läpäistyä.
Öljyalalle siirtyminen jäi, samoin sähköalakin, mutta kyllä kait siitä joki perstuntuma pykäliin on iskostunut.
- harr.
--Pääsul--PääKytk--Mitt--kisko--3*25A sul--5*6 johto--Rk--Vikavirtas.--3*16A sul--Pr
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu564237Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti182801- 1402613
Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett152073- 151523
- 1091400
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis731367Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks1581098- 931057
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon211028