Mistä Fibromyalgia?

Fibro

Tälläinen pieni kysely fibro ihmisille.Kun lääketiede ei tunne oikein fibron syntyä, niin millainen on teidän menneisyys mistä fibro on voinut "puhjeta", onko tiedossa perinnöllisyyttä? Mieti ja kirjoita tänne palstalle, olisi kiva tietää onko meillä yhteneväisyyksiä. Itse olen 35 v nainen nyt todettu tämä fibro, olin noin 14 vuotta sitten onnettomuudessa jossa vaurioitui polvi ja sitä on noin 10 kertaa leikattu.Oma epäilyni on että suvussa olisi tautia aikaisemmalta sukupolvella, samoja oireita mutta ei silloin osattu fibroa tutkia.Itselläni ei masennusta, mutta lähisuvussa on ollut vähän muutakin...nyt vielä paha selkävaurio tullut joka ajanut tähän fibroon, koska kivut olleet elimistölle niin voimakkaat elimistö ei ole kestänyt kipuja, jolloin aivojen kemiat seonneet.Tälläistä täällä....

12

4773

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jompi kumpi ..

Itse sain fibromyalgia diagnoosin sinun iässäsi.Olen
      monesti pohtinut,jotta mikä sairauden "puhkaissut",
      sillä vika on aivoissa,kipukeskuksessa.Välittäjäai-
      neet eivät pelitä.Olen ehken aina ollut "fibrotyyp-
      piä"(jos sellaista ny on..)tunnollinen,toisia autta-
      va,ehken läheisriippuvuutta,herkkyyttä,tuntosarvet
      koholla lapsesta saakka..mutta varsinaisesti omasta
      mielestäni sairastuin lasten ollessa pieniä,joko
      pieleen mennyt selkäydinpunktio tai hätäsektioon
      johtanut imukuppisynnytys sen laukaisi.Punktiossa
      jäi ydin vuotamaan,aivopaineet meni sekaisin.

• Fibro

Luonteenpiirtemme täsmäävät meissä.Minulle on tehty myös monta selkäydinpuudutusta ja yksi on jäänyt mieleen niistä.Selkä jäi pitkäksi aikaa kipeäksi sen jälkeen ja pää.Sairaalasta käskettiin vaan odotella menee ohi ajan kanssa ja huom.silloin ei vielä selkäni reistaillut kun nyt.Nyt on kyllä vikaakin selästä löytynyt ja fibro kivut päälle vielä...

• fibro-75

Heippa!Kiva kuulla että kohtalotovereita löytyy.Itellä todettiin fibro v.2005,sitä ennen kärsinyt kovista selkäkivuista lapsuudesta saakka. Selässäni on todettu rakennevikaa ja yliliikkuvia niveliä ja jäykkyyttä, sekä osteopenia, jonka luultavasti olen saanut aliravitsemuksesta. En siis ole mikään anorektikko, päinvastoin tänä päivänä enemmänkin pullea. Mutta nuoruudessani olin erittäin kova diettailemaan, ja siitä tässä nyt kärsitään.Olen nyt 32 vuotias ja kivutonta päivää en edes muista. Olen tehnyt aina kovasti töitä ja enkä ole kuunnellut kehoani,särkylääkkeitä naamaan ja menoksi..

v.2000 aloitin monta vuotta kestäneen fysioterapia kierteen,silloin ei vielä tiedetty fibroa,kaikki pantiin huonon selän syyksi. Sitten oman fyssarin ollessa lomalla, kävin hänen kollegalla ja hän alkoi epäilemään fibroa, pääsinkin sitten tutkimuksiin ja sehän sieltä paljastui. Oli ihanaa saada selvyys uniongelmiin ja kipuihin. Jätin vakituisen työni ravintola-alalla ja läksin opiskelemaan.Päätöstä en olisi varmaan saanut tehtyä, ellei minulla olisi ollut monen lääkärin ja fysioterapian näkemys asiasta, etten olisi kovinkaan kauan pystynyt silloisessa ammatissani toimimaan. Fysioterapia valui hukkaan, koska rankka työ hajotti aina paikat. Olin ja elin oravanpyörässä 5 vuotta, se oli aika helvetillistä, koska olen liian tunnollinen työntekijä, enkä olisi halunut olla sairaslomalla ja jättää työtovereitani pulaan. Liiallisella särkylääkkeiden käytöllä olen saanut närästyksen uudeksi kaveriksi.

Välillä on ollut hyviä jaksoja, mutta nyt kaiken stressin keskellä olen saanut taas tutut kivut kaveriksi, keskittymiskyky on aivan hukassa ja uupumus painaa. Syön triptyliä 25mg/vrk ja särkylääkkeitä menee paljon, jos joutuu tekemään töitä. Kävelen päivittän paljon ja harrastan pilatesta sekä käyn pelaamassa sählyä ja sulkapalloa kerran viikossa. Välillä olo on loistava. Pyrin myös syömään terveellisesti, enkä syö punaista lihaa. Olen miettinyt luontaistuotteiden vaikutusta, onko kenelläkään kokemuksia luontaistuotteista ja niiden hyödyistä?

Itse olen nyt omega 3 syönyt 3kk, enkä ole mitään mainittavaa apua tuntenut.Lisäksi syön kalsiumia d-vitskua, sekä satunnaisesti monivitamiinivalmisteita.

Terkkuja kaikille fibroille!

• kiputyttö

Jännää huomata , että meissä on paljon samoja piirteitä.Itse en ole päivääkään ollut sairaslomalla vaikka kyllä olisi ollut varmaan tarpeen, ei muuta kuin tabuja nassuun ja menoksi.Työelämässä jopa pomo "haukuu" ylitunnolliseksi ja sellaiseksi ettei tarvitse perään kysellä kun työt on aina tehty.Enkä halua mainostella tautiani haluan työntää sen taka-alalle.Olisi kiva jos moni muukin olisi vielä kertonut tarinaansa tänne...

• Epätietoinen Maisa
        kiputyttö kirjoitti:

Jännää huomata , että meissä on paljon samoja piirteitä.Itse en ole päivääkään ollut sairaslomalla vaikka kyllä olisi ollut varmaan tarpeen, ei muuta kuin tabuja nassuun ja menoksi.Työelämässä jopa pomo "haukuu" ylitunnolliseksi ja sellaiseksi ettei tarvitse perään kysellä kun työt on aina tehty.Enkä halua mainostella tautiani haluan työntää sen taka-alalle.Olisi kiva jos moni muukin olisi vielä kertonut tarinaansa tänne...

Olen etsinyt jopa "epätoivoisesti" tietoa oireisiini ja mahdolliseen fibromyalgiaan. Minulla alkoi n. 3 kk sitten esiintyä sormien kylmenemistä, oikean käden puutumisoireita ja nyt n. kk:n ajan sormien turpoamista. Olen kertonut vaivoistani terv.huollon ammattilaisille. Kukaan ei osaa sanoa juuri mitään. Aamuisin sormeni ovat kuin "nakit", mutta päivän mittaan sitten turvotus helpottaa. Olen ottanut nesteenpoistolääkkeitä, joilla turvotus vähän helpottaa, mutta itse diagnoosi on vieläkin epäselvä. Kertokaa hyvät ihmiset, millä oireilla Teidän fibromyalgia alkoi ja miten sitä tutkittiin. Tämä on masentavaa, kun en tiedä, mistä vaivani johtuvat? Oireista sen verran, että minulla on ollut mm. unihäiriöitä, lievää mielialan laskua, jaksamattomuutta ja lieviä nivelkipujakin. Olisin enemmän kuin kiitollinen jos joku tietäisi edes jotain vinkkiä oireisiini. Työstäni: teen päivätyötä, lähinnä päätetyöskentelyä/ajanvarauksia lääkäreiden vastaanotoille ym. Kirjoitan (eli puran saneluja) jne. Särkylääkkeitä en ole tavinnut kovin paljon, mutta kuitenkin lähes päivittäin. Vanhemmillani oli ollut reumaattisia vaivoja/kipuja heidän ollessaan nuoria. Kiitoksia jos joku jaksaa vastata!

• Kiputyttö
        Epätietoinen Maisa kirjoitti:

Olen etsinyt jopa "epätoivoisesti" tietoa oireisiini ja mahdolliseen fibromyalgiaan. Minulla alkoi n. 3 kk sitten esiintyä sormien kylmenemistä, oikean käden puutumisoireita ja nyt n. kk:n ajan sormien turpoamista. Olen kertonut vaivoistani terv.huollon ammattilaisille. Kukaan ei osaa sanoa juuri mitään. Aamuisin sormeni ovat kuin "nakit", mutta päivän mittaan sitten turvotus helpottaa. Olen ottanut nesteenpoistolääkkeitä, joilla turvotus vähän helpottaa, mutta itse diagnoosi on vieläkin epäselvä. Kertokaa hyvät ihmiset, millä oireilla Teidän fibromyalgia alkoi ja miten sitä tutkittiin. Tämä on masentavaa, kun en tiedä, mistä vaivani johtuvat? Oireista sen verran, että minulla on ollut mm. unihäiriöitä, lievää mielialan laskua, jaksamattomuutta ja lieviä nivelkipujakin. Olisin enemmän kuin kiitollinen jos joku tietäisi edes jotain vinkkiä oireisiini. Työstäni: teen päivätyötä, lähinnä päätetyöskentelyä/ajanvarauksia lääkäreiden vastaanotoille ym. Kirjoitan (eli puran saneluja) jne. Särkylääkkeitä en ole tavinnut kovin paljon, mutta kuitenkin lähes päivittäin. Vanhemmillani oli ollut reumaattisia vaivoja/kipuja heidän ollessaan nuoria. Kiitoksia jos joku jaksaa vastata!

Tyksissä reumapolilla, kävin myös yksityisesti varmistamassa Mehiläisessä reumalääkärin diagnoosin.Tekivät kipupiste kokeen....Tiedä sitten onko tämä sitä, mutta kipupisteissä 18/18 oireili.Sitten todella vasta tutkimusten edetessä tajusin, hei enpäs ole vuosiin nukkunut kunnolla.Sain lääkityksen ja nyt nukun, kivut hellittävät kun saan nukuttua.On minulla rakennevikakin selässä, joka on ollut vuosia ja sen epäillään edes auttavan fibro kipuja.Pyydä vain tutkimuksiin, itse ainakin luulin vuosia kaikki olevan kiinni korvienvälistäni.Mutta nyt on moni lääkäri jo todennut fibro sekä tietenkin osa kivuista tulee tuolta selästä, mutta uskon että fibro vielä lisää kipua.On minulla ollut "outoja" kipuja mm.olkapäässäkin.Eikä sieltä koskaan mitään löytynyt.Nyt onneksi Fibronkin tuntee jo moni muukin tohtori kuin vain reumalääkärit.Tsemppiä sinulle!!

• samassa veneessä

Sinulla on fibromyalgia.minulla TÄYSIN samat
        oireet.Ei muuta kun lääkäriin,saat pisteytyksen
        ja lääkettä.ennen kuin uupumus vie sairaslomalle..
        ihan voit vaikka tilata yksityiselle reumalääkärille
        ajan ja samalla voit ihan suoraan sanoa,jotta ha-
        luat tietää onko fibro vai ei.tiedät asian siltä
        seisomalta.mutta varmuuden vuoksi kannaattaa vaatia
        muiden sidekudossairauksien poissulku.asia toki
        hoituu esim.terveyskeskuslääkäriltäkin,mutta jos
        haet joskus kuntoutukseen,sun pitää saada pisteytys
        ihan reumalääkäriltä tmv.kyllä asiat selviää!

• Epätietoinen Maisa
        samassa veneessä kirjoitti:

Sinulla on fibromyalgia.minulla TÄYSIN samat
        oireet.Ei muuta kun lääkäriin,saat pisteytyksen
        ja lääkettä.ennen kuin uupumus vie sairaslomalle..
        ihan voit vaikka tilata yksityiselle reumalääkärille
        ajan ja samalla voit ihan suoraan sanoa,jotta ha-
        luat tietää onko fibro vai ei.tiedät asian siltä
        seisomalta.mutta varmuuden vuoksi kannaattaa vaatia
        muiden sidekudossairauksien poissulku.asia toki
        hoituu esim.terveyskeskuslääkäriltäkin,mutta jos
        haet joskus kuntoutukseen,sun pitää saada pisteytys
        ihan reumalääkäriltä tmv.kyllä asiat selviää!

SUURET KIITOKSET vinkeistä!

Kävin tänään aamulla omassa terv.kesk. ja sain lähetteet jatkotutkimuksiin. Ja sairaslomaa peräti 3 pv.. Sekin jo helpotti.

Nyt katsotaan nk. peruslabrat, ekg thx-rtg-kuva, ettei ole sydänperäistä turvotusta. Oireet näyttävät pahenevan hyvin nopeasti...mikä arveluttaa. Käsien voima heikkenee ja yöt nukun "pätkissä". Kyllähän tämä aika masentavaa on, kun oireille/taudille ei löydy nimeä, mutta luotan että sekin selviää.

Lohdullista on kuitenkin, että olemme todellakin samassa veneessä. Kirjoitelkaa kuulumisia! Voisin liittää keskustelun "tueksi" vaikka kännykkänumeroni/s-postiosoitteeni, jos löytäisin samoja oireita/tautia sairastavan henkilön, jolle voisi luottamuksella kertoa, miltä tuntuu tällä hetkellä. Sellaisenkin uskon löytyvän...Koetetaan jaksaa eteenpäin ..

• maarit2

Tuopa voi olla muutakin...ystävälläni oli juuri samanlaiset oireet ja syynä oli pinnetila rannekanavassa. Pikkuleikkauksella tuli aivan kuntoon. Kannattaisi mennä neurologille tuollaisesta hermovaivasta mitä se minun mielestäni on. Fibrossa kivut eivät paikannu vain yhteen paikkaan vaan vaihtavat paikkaa.

• Jaki karhu

Minulla siis myös diagnosoitu fibromyalgia. Epäilyt alkoivat 1996 ja lopulta fysiatri totesi oireeni selkeäksi fibromyalgiaksi 2005.

Olen siis nyt 30-vuotias ja sairastanut mm. pahnlaatuista migreeniä ekaluokkalaisesta asti,kärsinyt raastavista kasvukivuista koko lapsuus aikani ja sairastanut useita pitkiä korvatulehduksia ja kuumeita.

Näin siis lapsuudestani asti. Ala asteella olin koulukiusattu hiljaisuuteni ja ujouteni sekä migreenin vuoksi lukuisien poissaolojeni vuoksi.
      Kiusaamisen aloitti luokanvalvojani,joka salli lastenkin jatkaa kiusaamistani. Hän jopa nauratti luokkatovereitani minun kustannuksellani useat kerrat minun seistessä luokkani edessä posket punaisina nolostumisestani.

Migreeni kohtaukseni saivat oravan pyörän,josta oli mahdotonta päästä pois alituisen koulu stressin vuoksi. Pelkäsin kouluun menemistä ja useiden vanhempieni tekemien valitusten myötäkään tilanne ei tuntunut rauhottuvan. Koulumenestys oli heikkoa.

Sairastamiseeni ei 80-luvullakaan uskottu kuin lääkärissä ja kotona vanhempieni hoivissa.Sukurasite totesivat lääkärit. Migreeniä kummankin vanhempani suvussa tädeissä,mummoissa ja serkuissakin osalla.Myös isäkkäni ollut hankala oireinen migreeni.

Lopulta sain koulustani ehdot,jonka turvin vanhempani päättivät,että minä jään luokalle jolloin opettajakin vaihtuu. Se auttoi vaikka uudelleen 3-luokan suorittaminen nolotti,mutta opettaja oli ymmärtäväinen eikä painostanut taikka kiusannut minua mitenkään.Hän oli aivan ihana. =)

Koulumenestykseni alkoi parantua merkittävästi ja oireetkin lievenivät,mutta eivät kuitenkaan loppuneet.Migreeniä oli päivittäin ja oksentelua samoin.Olin laiha ja valkoihoinen tyttö,enkä juurikaan voinut sanoa nauttivani koko lapsuudestani.En koska olin aina kipeä.

Jos ei pää särkenyt,niin kasvukivut valvottivat minua öisin ja raajoissani tuntui repivää kipua. Jalkojani hankasin patjojen alle ja jos nukuinkin vanhempieni vieressä,niin työnsin särkeviä jalkojani heidän alleen. hankaaminen helpotti oiretta ja toi rauhaa yöuniin.

Samaa jatkui terveyden puitteissa aina pitkälle aikuisikääni. Vasta viimeiset kolme tai neljä vuotta olen ollut migreeneistä vapaampi. En täysin vapaa,mutta tilanne parempi. Fibro on kuitenkin alkanut sitäkin enemmän nakertaa minua,ikään kuin ottaen itselleen sen tilan joka migreeniltä jää.

Työssä olen ollut päiväkodeissa ja olenpa ollut perhepäivähoitajanakin. Lääkärissä olen elämäni aikana rampannut lukuisia kertoja saamatta juurikaan apuja vaivoihini.Pitäisi miettiä työtä,jota jaksaisin tehdä kivuista huolimatta,mutta sellaisia on vähän. Itse en keksi juuri mitään.

Sairastan myös migreenin ja fibron lisäksi refluksiaa(palleatyrä),levottomat jalat,pco,endometrioosi(operoitu ja ei uusinut vielä),sekä minulla on todettu laaja-alainen hypermobiliteeti syndrooma ja jännityspäänsärkyjä. Myös iskias kausia on ollut.Kärsin myös lapsettomuudesta,jonka tiimoilta olemme mieheni kanssa hoidossa.

Luulen,että kaikella elämäni varrella on ollut kytkynsä toisiinsa. Perimä,kovat migreeni kivut,sairastetut flunssat(useita),henkinen paine mm. suoriutumisesta ja ihmissuhteista mm. koulussa.

Mitä olen sitten tämän kaiken myötä oppinut?? Nauttimaan elämän pienistä ja hyvistä asioista. Kaikesta siitä kauniista mitä minulla on elämässäni. Rakas puoliso,jossa en vaihtaisi mitään,hyvät ja rakkaat vanhemmat,lemmikit,oma koti,mahdollisuus asua maalla jossa aina olen sen rauhan vuoksi viihtynyt ja vuosia ystävinä säilyneet ystävät, suomen kaunis luonto eläimineen saa tuntumaan elämän elämisen arvoiselta ja tuntemaan turvaa.

Voimia kaikille kanssa sisarilleni ja veljilleni.=)

• antzukka

Hei! Olen kolmas polvi fibroa sairastava.Tai minulla on sekundääristä fibromyalgiaa.Vastaus siihen että onko perinnöllistä tulihan jo tässä.Mutta uskon että mummulla ja äidillä on väärät diagnoosit!Tiedemiehet väittävät että fibro ei periinny...mutta se on täysi soopaa!Uskon että sinulla on joku muu sairaus taustana!Fibro on useimmiten diagnoosi kun muuta ei löydy.Tämä on ainakin minun kokemukseni...Tsemppiä!

• fibro täälläkinpäin

Hei vaan!
      Minä ole sairastanut Fibromyalgiaa diagnosoituna jo viisi vuotta, sitä ennekin oli oireita joiden syytä ei tiedetty olevan tätä sairautta.Varsinaista onnettomuutta ei ole minulla ennakoivasti kuvioissa. Stressin vaikutus ainakin taudin puhkeamiseen vaikuttaa. Minulla on paljo eri oireita, kivut jaloissa, käsissä ja kasvoissa, sekä unihäiriöt. Lääkityksenä triptyl 10mg. Se on ainakin auttanut nukkumisessa. Minä uskon vahvasti periytyvyyteen veljelläni on sama sairaus. Oletko saanut lääkitystä vaivaasi ja miten selviät työstä? Ja minkälaisia oireita sinulla on?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2480
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      197
      1173
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1081
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      901
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Kyllä me vaan

Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53