Parannettavaa.

Ja reilusti...

Tunnustan, että nyt on hoitaminen (lähinnä veden vaihto) jäänyt vähän retuperälle kun liskot ovat olleet talvilevolla eikä niitä näy ollenkaan mutta nyt päätin sitten ryhdistäytyä. Kyselempä että miten voin parantaa liskojen asumusta ja oloja? Ihmeisiin en 14 vuotiaana pysty ja varsinkaan vanhempien selän takana, mutta yritetään kuitenkin :).
Minulla on 100px40lx50k (tai jotain sinne päin) oleva terraario jossa elelee 2,5v. leoskiuros ja (äitini mukaan joka uskoo aina täysin eläinkauppiata) kohta 2v. leoskinaaras. Tiedän, että siellä pitäisi olla toinenkin naaraslisko, varsinkin kun tuo naaras on melko pienikokoinen, ja olin välillä saamassakin kolmatta liskoa mutta sitten vanhemmat kieltäytyivät maksamasta enää yhtään enempää kalliita sirkkoja :(.

Terraarion sisustus vaihtelee aina silloin tällöin mutta siellä on nyt lämpökanto (joka ei ole ollut nyt päällä), valmis 3D tausta (jota pitkin ei kyllä pääse kiipeilemään), pieni lisätaso jolla on wetbox ja muovikasveja, mökki viileällä puolella ja mökki lämpimällä puolella. Ja tietty lämpömatto (valaisimena on pöytälamppu terran päällä)
Mitä voisin vielä laittaa? Lämpölamppua olen harkinnut, mutta miten saisin survottua vielä sen tuonne purkkiin? :|

Sitten: Millä voisin desinfioida terraariota? Onko jotain ainetta millä laseja voisi pyyhkiä huuhtelematta ainetta pois? Se on tosi painava ja vaikea kuljettaa kylppäriin ja yleensä pesen vain hiekkojen vaihdon yhteydessä kesällä. Hiekat kyllä vaihdan 3-4 kertaa vuodessa. Vai miten pitäisi? Eh... Kieltämättä hiukan ongelmia vaikka aika paljon oon lukenutkin.

Kysympähän vielä että onko olemassa hiekkaa joka sulaa leoskien elimistössä? Luin joskus semmoisesta... :O Hiekka on kuitenkin semmoisen luonnollisen näköinen siellä terrassa, mutta eihän sitä voi pitää jos liskot sitä syö.

Entä vitamiinit? Luulisin että naarasliskolla on jonkunlainen vitamiinin puute, ja en kyllä muista onko sillä ollut se jo meille tullessa, mutta sillä on varpat jotenkin.. vähän tyngät? Niillä on kupissa tarjolla aina Nekton MSA:ta/Nekton Reppiä. Pitäisikö olla jotain muuta tai jotain lisäksi? Ruuat myös yleensä "dippaan" siinä.

Ja yksi iso ongelma on että mitä pitäisi tehdä nyt kevään tullen? Pelottaa vähän että jos se uroslisko alkaa ahdistelemaan sitä toista. Meillä ei ole toista terraariota enää, koska se meni äidin akaattikotilolle. Pitäisikö hommata joku...

Kiitos kaunis avusta ja lisävinkkejä/hoito-ohjeita otetaan mieluusti vastaan :)

5

366

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -geggo-

      Tunnustan, että nyt on hoitaminen (lähinnä veden vaihto) jäänyt vähän retuperälle kun liskot ovat olleet talvilevolla eikä niitä näy ollenkaan mutta nyt päätin sitten ryhdistäytyä. Kyselempä että miten voin parantaa liskojen asumusta ja oloja? Ihmeisiin en 14 vuotiaana pysty ja varsinkaan vanhempien selän takana, mutta yritetään kuitenkin :).

      VASTAUS: Vaikka liskot ovatkin talvilevolla, täytyy vedet vaihtaa ettei se limoitu ja likaannu.




      Minulla on 100px40lx50k (tai jotain sinne päin) oleva terraario jossa elelee 2,5v. leoskiuros ja (äitini mukaan joka uskoo aina täysin eläinkauppiata) kohta 2v. leoskinaaras. Tiedän, että siellä pitäisi olla toinenkin naaraslisko, varsinkin kun tuo naaras on melko pienikokoinen, ja olin välillä saamassakin kolmatta liskoa mutta sitten vanhemmat kieltäytyivät maksamasta enää yhtään enempää kalliita sirkkoja :(.

      VASTAUS:Aivan oikeassa olet. Naaraita pitäisi olla mieluummin ainakin kaksi. Varsinkin jos se on pieni ja koiras olisi kovin "päällekäyvä". Se saattaa stressata naarasta aika lailla.



      Terraarion sisustus vaihtelee aina silloin tällöin mutta siellä on nyt lämpökanto (joka ei ole ollut nyt päällä), valmis 3D tausta (jota pitkin ei kyllä pääse kiipeilemään), pieni lisätaso jolla on wetbox ja muovikasveja, mökki viileällä puolella ja mökki lämpimällä puolella. Ja tietty lämpömatto (valaisimena on pöytälamppu terran päällä)

      VASTAUS:Ihan mukavastihan sinulla sisustusta onkin. Nuo piilot ovatkin tärkeitä että naaras pääsee tarvittaessa koirasta piiloon.Lämpökanto ei ole tarpeen jos sinulla on lämpömatto.



      Mitä voisin vielä laittaa? Lämpölamppua olen harkinnut, mutta miten saisin survottua vielä sen tuonne purkkiin? :|

      VASTAUS: Jotain kaarnapiiloja voisi tietysti olla, mutta eipä ole välttämätöntä. Lämpölampuksi sopii sellainen "klipsilamppu" johon sopii kohdespotti. Se lämmittää mukavasti. Ja on helppo kiinnittää terran reunaan.


      Sitten: Millä voisin desinfioida terraariota? Onko jotain ainetta millä laseja voisi pyyhkiä huuhtelematta ainetta pois? Se on tosi painava ja vaikea kuljettaa kylppäriin ja yleensä pesen vain hiekkojen vaihdon yhteydessä kesällä. Hiekat kyllä vaihdan 3-4 kertaa vuodessa. Vai miten pitäisi? Eh... Kieltämättä hiukan ongelmia vaikka aika paljon oon lukenutkin.

      VASTAUS: Jos gekkosi ovat terveitä, ei mitään varsinaista desinfiointia tarvita. Tavallinen vesipesu esim. astianpesuaineella ja kunnon huuhtominen, riittää. Laseja voit pyyhkiä vain veteen kastetulla rievullakin jos ovat kovin pölyiset.Ja sisustukset samoin vain huolellinen vesipesu.
      Hiekkoja ei välttämättä tarvitse vaihtaa kuin pari kertaa vuodessa. Voit imuroida pölyä kevyesti kun gekot ovat "lenkillä" :) .



      Kysympähän vielä että onko olemassa hiekkaa joka sulaa leoskien elimistössä? Luin joskus semmoisesta... :O Hiekka on kuitenkin semmoisen luonnollisen näköinen siellä terrassa, mutta eihän sitä voi pitää jos liskot sitä syö.

      VASTAUS:Ainakaan se CalsiSand EI ole gekon vatsassa sulava. Se kovettuu ja muodostaa suolistoon kuin betonitulpan. Ystäväni gekko kuoli syötyään sitä. Ja siihen ei auttanut edes parafiiniöljy koska se oli kovettunut gekon vatsaan.
      Tavallinen, huuhdottu rautakaupastakin saatava hienojakoinen hiekka on hyvä.
      Luepa tuo aiemmin antamani linkki hiekoista.



      Entä vitamiinit? Luulisin että naarasliskolla on jonkunlainen vitamiinin puute, ja en kyllä muista onko sillä ollut se jo meille tullessa, mutta sillä on varpat jotenkin.. vähän tyngät? Niillä on kupissa tarjolla aina Nekton MSA:ta/Nekton Reppiä. Pitäisikö olla jotain muuta tai jotain lisäksi? Ruuat myös yleensä "dippaan" siinä.

      VASTAUS: Varpaiden tyngät ovat kyllä melko varmasti tulleet epäonnistuneista nahanvaihdoista. Eli nahkaa on jäänyt varpaisiin ja niihin on vähitellen muodostunut kuoliota.
      Vitamiinia ei pitkiä aikoja kannata kupissa pitää. Sen teho heikkenee nopeasti ilman vaikutuksesta. Parempi on ravistella ruokaeläimet siinä aina ennen gekoille antamista.
      Sensijaan kupissa pitää aina olla kalkkijauhoa tarjolla.
      Itse käytän Nutrobalia gekoillani.



      Ja yksi iso ongelma on että mitä pitäisi tehdä nyt kevään tullen? Pelottaa vähän että jos se uroslisko alkaa ahdistelemaan sitä toista. Meillä ei ole toista terraariota enää, koska se meni äidin akaattikotilolle. Pitäisikö hommata joku...

      VASTAUS:Jos koiras alkaa kovasti hätyyttelemään, pitäisi naaraan välillä päästä omaan rauhaan. Mutta toivotaan ettei olisi liian innokas.
      Huomaat kyllä jos naaras alkaa laihtumaan ja lopettaa stressin vuoksi esimerkiksi syömisen. Silloin kannattaa eristämistä harkita.



      Kiitos kaunis avusta ja lisävinkkejä/hoito-ohjeita otetaan mieluusti vastaan :)

      VASTAUS:Kysellä aina voi :) ja toivottavasti osataan myös auttaa.

      • Minä taas

        Kiitos geggo todella paljon avusta :) Pitää nyt seurailla tuon pariskunnan tilannetta. Eilen kyllä ainakin ruoka maistui molemmille kun söivät yhteensä kymmenisen sirkkaa. En kyllä ihmettele että talvilevon jälkeen on nälkä.


      • -geggo-
        Minä taas kirjoitti:

        Kiitos geggo todella paljon avusta :) Pitää nyt seurailla tuon pariskunnan tilannetta. Eilen kyllä ainakin ruoka maistui molemmille kun söivät yhteensä kymmenisen sirkkaa. En kyllä ihmettele että talvilevon jälkeen on nälkä.

        . . . .tuosta terran lämmöstä. Tiedäthän että leopardigekoilla pitää olla viileä ja lämmittelypuoli. Viileällä puolella lämpötila päivisin hieman alle 30 astetta ja lämmittelypaikalla pintalämpötila noin 40 astetta.
        Tuo on tärkeää että ruoansulatus toimii kunnolla ja viileään pääsevät laskemaan ruumiinlämpöään tarvittaessa.Öisin riittää huoneenlämpö.
        Sen spottilampun voi sijoittaa siis suunnilleen samalle kohtia kuin lämpömattokin on.
        Lämpömatto voi olla päällä vielä muutaman tunnin kun valot ovat jo sammuneet( ajastin). Arempi gekkokin uskaltaa silloin sulatella ruokansa siinä hämärässä.


    • Anonyymi

      Ei lämmittelyyn tarvii muuta kuin lämpömaton ja sen kanssa lämpömittarin

    • Anonyymi

      Muuten olisiko sellaista valoa joka ei häiritsisi leoskia mutta näkisin sen kun valot sammuvat

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      90
      6286
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2594
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      30
      2130
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1837
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1641
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1347
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe