Kerosiinin hinta

onko tietoa

eli paljonkohan lentoyhtiöt joutuvat siitä maksamaan tankattuna.

8

5037

Vastaukset

  • kiinnostaa, paljonko hinnassa on veroa.
    Epäilen, että autolla ja lentokoneella liikkuvat henkilöt eivät ole verolakien suhteen tasa-arvoisia, vaan kyseessä saattaa olla verorasismi köyhempien sortamiseksi.

    • Nykyisin puhutaan kyllä lentopetrolista eikä kerosiinista; kerosiini oli venäläisen lentopetrolin tuotenimi.

      Euroopan yhteisön direktiivi määrittää vähimmäisverotasoksi lentopetrolille 343 ecua 1.000 litralta 15°C:n lämpötilassa
      olevaa tuotetta. Veron osuus hinnasta on siis vähintään 34,3 c/l.


    • miksi lennot halpenevat vaikka öljyn hinta nousee.?


  • Eli me autoiliat maksetaan bensaverolla lentämisen halvat hinnat.lentopetrooli n,80senttiä litra .kyllä päästöt vähenee,kun verotetaan kun meillä Suomessa.

    • Niin, lentokoneen kulutuskin on keskimäärin suunnilleen sama kuin keskiverto henkilöauton keskikulutus, eli jotain luokkaa 7-8 l/100km. Eli kannattaa myydä auto ja ostaa lentokone, kun liikkuminen sillä on niin halpaa.


  • Ihmisen mieli on kiero. Lentopolttoaineen hintakin on autoilijalta pois, vaikka autoilta kerättävä vero on sama, mistä se nyhdetään pois. Lentomatkustamisesta ei vain haluta saada niin paljon veroa.

    Jos lentäminen tapahtuisi vain Suomen kansalaisten tekemänä kotimaassa, niin polttoaineen hinta voisi olla suurempikin kuin autoillla. Tämäkin riippuisi puolueen kieroon katsomisen tavasta. Halpuutetaanko vai nostetaanko hintaa.

    Kansainvälinen kilpailu määrittää sen, paljonko uskalletaan veroa laittaa lentopolttoaineelle.

  • Silläkin saattaa olla hiukan merkitystä, että Suomesta ei pääse autolla ihan yhtä helposti Keski-Euroopan suurkaupunkeihin, kuin monista muista EU-maista. Otetaan vertailuksi vaikka melko keskeisesti sijoittunut Bryssel:

    Amsterdam - Bryssel 3h
    Pariisi - Bryssel 5h
    Berliini - Bryssel 8h
    Torino - Bryssel 11h
    Helsinki -Bryssel 28h

    Onhan siinä Berliinistä ja Torinostakin tietysti jo ajamista yhdelle päivälle, mutta Helsingistä se ei onnistu päivässä millän. Eikä taida onnistua edes lähempänä olevaan Berliiniin, mutta Pietariin kyllä.
    Kansainvälisen kilpailun lisäksi intressinä voi olla myös liikenneyhteyksien varmistaminen sovittamalla polttoaineen verotus sellaiseksi, että edes yksi lentoyhtiö pysyy pystyssä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.