Kuinkas tuossa viime keskiviikon Mythbustersin kännykkätestissä kävi? Siinähän kokeiltiin kumpi on vaarallisempaa kännykkä korvalla vai pienessä kännissä ajaminen. Olikos se niin että humalassa ajaminen on vähemmän vaarallista? Vaiko päinvastoin?
Nimim. Haen hands freen tänään
Mythbustersin
8
642
Vastaukset
- Myytin murtaja
Kutakuinkin tasainen tulos, eli yhtä vaarallista ajella pienessä maistissa kuin känny korvalla.
Ja kännyn käyttöön liittyi ajatusta ja keskittymistä vaativia tehtäviä, joten tyhjästä lätinästä ei ollut kysymys. Toisaalta maistissa ajeltiin osavaltion limiiteillä, eli "laillisesti". Suuremmat promillet olisivat varmasti antaneen murheellisemman tuloksen. Mutta testaajillekin oli yllätys, että kännyn käyttö häiritsi ajosuoritusta niin paljon.- fkjgfdklgjfdkljglkfdkfkl
Liikenteessä voi tulla tilanteita, jotka vaativat keskittymistä. Humalaa et saa pois millään, mutta puheluun ei ole pakko keskittyä koko ajan täysillä.
Olikos tuo osavaltion promilleraja jota testasivat 0.7, eli suomessa selvästi laittomuuden puolella.
Ongelma oli nimenomaa puhelun vaatima keskittyminen. Puheluissa kysyttiin asioita joihin vastaaminen vaati huomion kiinittämistä muuhun kuin ajamiseen. Handsfree ei poista kuin korkeintaan pienen osan ongelmasta.
- siis...
...viisainta on olla puhumatta kokonaan. Näinhän se lakikin olisi pitänyt alunperinkin muotoilla. Ei siinä ajaessa ole mitään tarvetta puhua puhelimeen. Hyvin tultiin toimeen 90-luvun alussa pelkillä lankapuhelimilla ja ihan varmasti pärjätään nykyäänkin vaikka ei ajon aikana puhutakaan puhelimeen.
- Mykkä
siis... kirjoitti:
...viisainta on olla puhumatta kokonaan. Näinhän se lakikin olisi pitänyt alunperinkin muotoilla. Ei siinä ajaessa ole mitään tarvetta puhua puhelimeen. Hyvin tultiin toimeen 90-luvun alussa pelkillä lankapuhelimilla ja ihan varmasti pärjätään nykyäänkin vaikka ei ajon aikana puhutakaan puhelimeen.
Tuon logiikan mukaan myös keskustelu matkustajien kanssa pitäisi kieltää. Samoin esim. radion kuuntelu, jos keskittyy liiaksi sisältöön (vaikkapa uutisiin tai liikennetiedotuksiin). Ja mitenkäs noita sitten valvotaan?
- pelkääjän kanssa
Mykkä kirjoitti:
Tuon logiikan mukaan myös keskustelu matkustajien kanssa pitäisi kieltää. Samoin esim. radion kuuntelu, jos keskittyy liiaksi sisältöön (vaikkapa uutisiin tai liikennetiedotuksiin). Ja mitenkäs noita sitten valvotaan?
Pelkääjän paikalla istuva ymmärtää pitää turpansa tukossa, jos huomaan kuskilla olevan tärkeämpääkin tekemistä (esim. auto seikkailee vastaantulijoiden kaistalla). Radiosta puolestaan aika harvoin tulee mitään erityisen tärkeää ja juuri kuljettajaa koskevaa juttua.
Toisaalta, puhelin voi myös lisätä turvallisuutta, koska se antaa mahdollisuuden kysyä neuvoa tien päältä tai vaikkapa ilmoittaa myöhästymisestä, mikä vähentää tarvetta yrittää epätoivon vimmalla singahtaa jonnekin tiettyy pisteeseen tietyllä kellonlyömällä, kelistä yms. piittaamatta.
Ennen kännykkäaikakautta näki useinkin täysin tolkuttomia ohituksia (vastaantulija pakotettiin pientareelle) ja pitkissä jonoissa poukkoilua... ehkä kännyköillä on ollut oma osansa pahimpien törppöilyjen jäämisessä pois. - juttu.
Mykkä kirjoitti:
Tuon logiikan mukaan myös keskustelu matkustajien kanssa pitäisi kieltää. Samoin esim. radion kuuntelu, jos keskittyy liiaksi sisältöön (vaikkapa uutisiin tai liikennetiedotuksiin). Ja mitenkäs noita sitten valvotaan?
Kuski näkee matkustajan ja matkustaja kuskin, joten kummallakin on käytössä koko kropan antamat viestintäkeinot ja kumpikin näkee ympäristön samasta tilanteesta.
Moni muuten sulkee silmänsä kuunnellessaan kehnoa puhelinyhteyttä ja miettiessään puhujan asiaa työpöytänsä ääressä. Jotkut ääliöt yrittävät hoitaa yhtä hankalaa asiaa ratissa, ja silloin ei pysytä kaistalla eikä nähdä muuta liikennettä, liikennemerkkejä eikä varsinkaan valoja.
- työmatkalla
Kyllähän tuon ilmiön näkee ihan arkiliikenteessäkin Suomessa. Toisinaan edessä köröttelee auto huomattavasti muuta liikennettä hitaammin, vilkut jää näyttämättä, ryhmitytään miten sattuu, käännytään viime tipassa ja jyrkissä käännöksissä mennään vastaantulevien kaistalle. Ja sitten kun kyseisen auton ohittaa ja vilkaisee mitä siellä touhutaan niin useimmiten noissa tapauksissahan on se kännykkä korvalla. Toiminnat hidastuu kun täytyy pitää luuria korvalla ja samalla pitäisi vaihtaa vaihteita ja kääntää ratista, vilkkukin pitäis päälle laittaa jossain välissä. Ihan arkipäiväinen näky. Toki jotkut osaa ajaa sujuvastikin mutta sitten on niitä joilta tosiaan pitäisi kieltää kokonaan kännykkään puhuminen ajaessa. Meitä on moneksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu1802370Rakastan sinua
Enkä halua enkä aio sinua satuttaa. Satuttaisin samalla itseäni. Olet ihana mies ja olen pahoillani kuinka sinua kohteli571540Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2211379Kun viimeksi tapasit kaivattusi
Kasvokkain ( ei netti, varmuudeksi vielä tarkennan), jännittikö? Jos, miten se ilmeni? Huomasitko jännittikö kaivattuasi571202Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus811195Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e391119- 721081
Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1331045- 651030
Leppäskän tarratoimikunta kävi Suviseuroussa haastamassa riitaa!
Voiko enää törkeämmin häiritä uskovien juhlia? https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/tarratoimikunnan-aktivistit-kokivat-sy224945