Linja-autojen vaihteistot

vaihde nappula

Voisiko joku kertoa linja-autojen vaihteiston nappuloiden käyttötarkoituksen kun joissakin linja-autoissa on seuraavat vaihde nappulat 1,2,(3),N,R,D eli mitä eroa on ko. vaihteilla.

15

5166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raskaankaluston suhari

      varastaisit kuitenkin jos kertoisin

      • linjurinko

        Eikai


    • B.B.Virtanen

      Tuon ripauksen asiallisuutta tällekin palstalle kun ei taas muista tunnu siihen olevan.

      Automaattivaihteisessa autossa on usein samankaltaiset merkinnät riippumatta siitä, onko vaihteiston ohjaus kepillä vai napeilla.

      P=Parking eli pysäköintiasento, ei välttämättä esiinny raskaassa kalustossa lainkaan
      R=reverse eli peräytysvaihde
      N=neutral ali vapaa
      D=drive eli normaali eteenpäinajo, vaihteisto vaihtaa kaikki vaihteet normaalisti

      Tästä alaspäin voi olla numeroilla merkittyjä asentoja, joissa numero ilmaisee suurimman vaihteen, mikä voi kytkeytyä. Eli 3 = vaihteisto vaihtaa 1-2-3 , 2= vaihteisto vaihtaa vain ykkösen ja kakkosen välillä ja 1= vaihteisto pitää koko ajan ykkösen päällä. Nämä ovat välttämättömiä esim. vuoristoajossa; näin voidaan pitää pakolla pieni vaihde päällä laskettaessa alamäkeä ja näin käyttää moottorijarrutusta.

      Ainakin henkilöautossa voi erikseen olla kytkin, jolla valitaan esim. talviajo-ohjelma tai sport/economy eli urheilullisen ja taloudellisen ajon ohjelmat.


      B.B.Virtanen

    • joop.

      Edellinen kirjoittaja selkeytti jo aika hyvin.

      Kuitenkin yleensä busseissa 1,2,3 valitsimet ei tarkoita 1,2 ja 3 -vaihdetta vaan esim 1:llä toimii 3 ekaa vaihdetta ja kakkosella viis.

      Harvoin kaupunkiliikenteessä kukaan muuta ku D:tä käyttää.. Ehkä jos bussi vuotaa pahasti.. ilmaa.

      • tuo BB. Virtanen

        selittikin asian juuri oikein elikkä hänhän sanoikin että 1:llä on vain se alin vaihde käytössä, 2:lla automaatti vaihtaa kahden alimman välillä, 3:lla kolmen alimman välillä ja D:llä on automaatti vaihtaa kaikkien eteenpäinajo-vaihteiden välillä.

        Tosin monissa uusissa dösissä ei ole kuin pelkkä D-nappi, kojelaudassa siis vain D, N ja R elikkä niillä sit mennään. Ainakin HelBin Scala-Scaniassa on näin. On Scaniassa ollut aiemminkin hyvin pelkistettyjä valitsimia, mm. sellaisia liesistäkin tuttuja kiertovalitsimia eli on vain yksi nuppi josta kierretään, vasemmalle niin ajetaan eteenpäin, keskelle niin on vapaalla ja oikealle niin pakitetaan.


      • .,.,

        ZF:llä taitaa 1:llä olla vain 1. vaihde päällä, mutta 2:lla kaikki muut paitsi isoin. En muista kunnolla. Usein valitsimena on vain R-N-D, joten ei tarvitse ylimääräistä miettiä.


    • opiskalija

      linja -auton vaiteet haluan apua kirja tekesti

      • matti398726

        Osaatko kirjoittaa?


    • sähköbussit

      mitens nämä painikkeet sähkölinja-autoissa? jos painan d tai r niin mitkä vaihteet on silloin päällä ja mitkä ei

      • Sähköauto on mahdollista suunnitella vaihteettomaksi, jolloin voimansiirrossa on vain yksi välityssuhde. Eteenpäin haluttaessa valitaan D (Drive) ja peruutettaessa R (Reverse). Ei ole vaihteita, joten ei ole, mitä vaihdella.

        Sähköautohan ei tarvitse vapaavaihdettakaan N (Neutral) lainkaan.


    • Vaihteisto

      Työnantaja yleensä kertoo mitä nuo tarkoittavat mutta näin:
      P = kahvitauko
      D = työhetki
      Muista ei tarvitse välittää.

      • Alavaihdettu

        Virolaisilla työnarkomaaneilla pelkkä D.


    • HSL-vaihteet

      Kyllä se voisi tai saattaisi olla myös 1 -sisäinen, 2 -seutu ja 3 -lähialue. D -saa ajaa koko alueella ja R -retarder. N olisi, jos ei osaisi olla mitään mieltä. Olisi Neutraali.

      • eestieuro

        Nuhapumppuja ovat eesti ukko jaksaa painaa pitkää päivää


      • Alavaihdettu

        Se suotakoon eesti ukoille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      348
      3945
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1729
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1487
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1295
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1251
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe