Vuotavan tankin korjaus

masa123

Onko kokemuksia polttoainetankin korjauksesta. Tankkia ei voi irroittaa veneestä ja se on tilavuudeltaan 800L. Tankin pohjassa 2x2.5cm syöpynyt reikä johon pääsee sisäpuolelta (manusluukun) kautta käsiksi. Ainoa vaihtoehto on laittaa lappu päälle koska hitsatakaan ei pysty. Tankki on valmistettu alumiinista. Jos joku tietää onko markkinoilla jotain aineita jotka kestävät dieseliä ja tarttuvat hyvin alumiiniin niin olisin kiitollinen tiedoista.

19

7961

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kalle

      Jota ei trroittaa voisi. (anteeksi asiaton kommentti) Suosittelen kuitenkin irroitusta ja hitsaamalla korjaamista. Nuo kemialliset metallit tankissa ovat arveluttavia enkä minä ainakaan haluaisi naftaa paatin pohjall.

      • masa123

        Tämä on mallia "vene rakennettu tankin ympärille" ja jos sen sieltä pois halutaan niin kustannukset on sitä luokkaa ettei korjaus kannata koska koko hytin joutuu purkamaan ympäriltä ja se on lujitemuovia. Olisin sen kyllä jo ottanut jos siinä olisi ollut jokin järkevä keino.


    • manusluukusta Hst-pultin jossa on alapuolella sellainen aluslevy, joka menee tankin ulkopuolelle siitä reiästä ja sisäpuolelle öljynkestävä kumitiiviste ja suuri prikka sekä hio pultin yläpäähän "latuska" että voit pitää siitä kiinni kun kiristät alla olevaa mutteria ja hyvä olisi jos siellä on lisäksi jousialuslaatta.

      • Vili

        Kuormaautoissa on yleistä että hankautumien takia alumiinitankkeihin tulee vuotoja.
        Ennen vanhaan tankki tyhjennettiin,pestiin ja vietiin hitsattavaksi.Siinä vierähti päivä tai kaksi.Tehtiin kerran kun oli kiire pieni jullikka.Vuotava alue puhdistusspraylla rasvattomaksi,pientä karhennusta ja pintaan Wurth liima tiiviste.Sen päälle sopivankokoinen alu-levy ja eikun prässäämään että liima pursuaa reunoista ulos.Ei tartte sen kummemin kuivuakaan,vaan ainetta tankkiin,ja eikun menoks.
        Tätä tehdään nykyään sekä polttoaine että hydrauliöljysäiliöille.Yksikään ei ole tullut vuotavana takaisin.


      • matti123

        en pääse tankin alapuolelle käsiksi millään se on koteloitu kahden laipion väliin ja se lepää vanerin päällä joka on koko tankin pituudelta sen alla. Miten olisi alumiininen popniitti puristettuna sisäpuolelta neljästä kulmasta. Reijän voisi porata sen verran syväksi ettei se jää kantamaan tankin alle koska se ei paljoa leviä alapuolelta puristettaessa?? Tankkihan on aluminia eikä sinne voi jalompaa metallia laittaa ettei sama ongelma toistu (syöpyminen).


      • paikattiin
        Vili kirjoitti:

        Kuormaautoissa on yleistä että hankautumien takia alumiinitankkeihin tulee vuotoja.
        Ennen vanhaan tankki tyhjennettiin,pestiin ja vietiin hitsattavaksi.Siinä vierähti päivä tai kaksi.Tehtiin kerran kun oli kiire pieni jullikka.Vuotava alue puhdistusspraylla rasvattomaksi,pientä karhennusta ja pintaan Wurth liima tiiviste.Sen päälle sopivankokoinen alu-levy ja eikun prässäämään että liima pursuaa reunoista ulos.Ei tartte sen kummemin kuivuakaan,vaan ainetta tankkiin,ja eikun menoks.
        Tätä tehdään nykyään sekä polttoaine että hydrauliöljysäiliöille.Yksikään ei ole tullut vuotavana takaisin.

        tankit ulkopuolelta kovalla mäntysuovalla josta tehtiin taipuisa mälli ja paikoilleen vaikka tankki samalla tiputti,kestää yllättävän pitkään.Tässä tapauksessa jos pääsee sisäkautta puhdistamaan laittaisin epoksihartsilla paikan.


      • hhhhhhhh
        matti123 kirjoitti:

        en pääse tankin alapuolelle käsiksi millään se on koteloitu kahden laipion väliin ja se lepää vanerin päällä joka on koko tankin pituudelta sen alla. Miten olisi alumiininen popniitti puristettuna sisäpuolelta neljästä kulmasta. Reijän voisi porata sen verran syväksi ettei se jää kantamaan tankin alle koska se ei paljoa leviä alapuolelta puristettaessa?? Tankkihan on aluminia eikä sinne voi jalompaa metallia laittaa ettei sama ongelma toistu (syöpyminen).

        Alumiinisia niittimuttereita on umpinaisinakin, paineenkestävä popniitti ei välttämättä pidä kyllä vettä ja en itse kyllä laittaisi.
        Polttoaineen kestäviä epokseja on olemassa ja tarttuvat kyllä puhdistettuun ja karhennettuun alumiiniin hyvin.


      • pitää
        hhhhhhhh kirjoitti:

        Alumiinisia niittimuttereita on umpinaisinakin, paineenkestävä popniitti ei välttämättä pidä kyllä vettä ja en itse kyllä laittaisi.
        Polttoaineen kestäviä epokseja on olemassa ja tarttuvat kyllä puhdistettuun ja karhennettuun alumiiniin hyvin.

        olla aina löpöä tankissa, ettei pääse lämpö repimään.
        Tuossa aiemmin tuli wurthin liimamassa esille ja sitä ainakin itse laittaisin. Kun pinnat on rasvanpoistoaineella putsattu, niin sitä vaan tarpeeksi kauas reiästä että on varmaan kovassa levyssä ja paikka päälle hieroen tiukasti, mutta ei levyt vastakkain kuitenkaan, että jää hieman erilleen ja pitää ikuisuuden.
        Ei tarvii niittejä, ne vaan tekee reikiä lisää.
        Voithan talven aikaan tehdä demostraatoin kotonasi.


    • Perämeren veneilijä

      kuten tässä parissakin vastauksessa kerrottiin, että ainakin 3cm puoleltaan suurempi alumiinilevyn pala ja samaa vahvuutta kuin tankin materiaali ja liimaat sen vaikka Sika tai Wurthin polyuretaani liimakitillä kiinni hyvin puhdistettuun ja juuri ennen liimausta hiomapaperilla karhennettuun pintaan ja päälle pieni paino n.vuorokaudeksi.
      Kysy tarkemmat liiman kemialliset kestotiedot maahantuojalta mitä laatua he suosittelee.

      • heh

        Ainakin SikaFinlandilla eivät luvanneet millekään kitilleen polttoaineen kestoa.


      • masa123
        heh kirjoitti:

        Ainakin SikaFinlandilla eivät luvanneet millekään kitilleen polttoaineen kestoa.

        Laittaa siihen mitä tahansa niin kukaan ei uskalla luvata että se siinä pysyisi. Markkinoilla on kaikelaisia aineita mutta mitä olette mieltä liimoista joilla autonkin peltiosia liimaillaan. Valmistaja kertoo että antaa elinikäisen takuun liimaukselle ja on vahvempi kuin hitsattu sauma. Tämä pätee korin osissa mutta ei tankissa??


      • masa123
        masa123 kirjoitti:

        Laittaa siihen mitä tahansa niin kukaan ei uskalla luvata että se siinä pysyisi. Markkinoilla on kaikelaisia aineita mutta mitä olette mieltä liimoista joilla autonkin peltiosia liimaillaan. Valmistaja kertoo että antaa elinikäisen takuun liimaukselle ja on vahvempi kuin hitsattu sauma. Tämä pätee korin osissa mutta ei tankissa??

        Ainetta myy Nummelassa Sealco Oy ja he suosittelivat seuraavaa tuotetta: Duramix 4176
        Eivät kyllä luvanneet sillekkään takuuta??


      • epoksi
        masa123 kirjoitti:

        Ainetta myy Nummelassa Sealco Oy ja he suosittelivat seuraavaa tuotetta: Duramix 4176
        Eivät kyllä luvanneet sillekkään takuuta??

        eli laita joustoepoksilla AL levyn palanen kiinni,kestää löpöä.


    • masa123

      Näiden vastausten ja kyselyjen pohjalta ajattelin tehdä paikkauksen seuraavasti: Lappu kiinni kunnolla liimalla ja koko komeuden päälle epoksi piki kerros niin on se kumma jos ei pysy.

      • epoksi

        se lappu kiinni joustoepoksilla,ei sillä epoksipiellä siinä päällä ole mitään virkaa.


      • masa123
        epoksi kirjoitti:

        se lappu kiinni joustoepoksilla,ei sillä epoksipiellä siinä päällä ole mitään virkaa.

        että liimaisin sen lapun liimalla jolla alumiinia liimataan ja epoksi pikeä päälle ettei saumoihin enään pääsisi löpöä joka mahdollisesti pehmentäisi liimausta. Onko sinulla jokin jousto epoksi tyyppi mielessäsi.


    • tankin korjaus

      entäs sisään rakennettu "muovitankki" muoviveneessä joka on täynnä dieseliä. mitenkäs sen korjaa, onko ulkopuolinen kuidutus riittävä toimenpide ja kauanko sellainenkin käytännössä kestää kun vene rutuuttaa merellä meneen.

    • tankin korjaus2

      ai niin tää on selanen käytetty öky Tristan 315 fly jota toisessa keskustelussa ökytettiin. saavat nyt sitten sanoa että mitäs ostit ökky-veneen (ei tää sellainen oo). niin kaiken lisäksi tää vahinko on aiheutettu Tristan venetehtaalla kun kasasivat venettä (ei tässä tapauksessa ole vastaus)

    • 26

      Mulla oli aikanaan vastaava ongelma ja selvittelin paljonkin eri liima-/tiivistysmassojen soveltuvuutta dieseltankkiin. Esim. SikaTank ei ole dieselin kestävää, vaikka sitä tankin tiivisteenä myydäänkin. Lähes kaikki tiivistysmassat ovat hetkellisesti dieselin kestäviä, mutta sulavat ajan saatossa (3kk ->) ja näin menettävät pitävyytensä. Tuli kokeiltua varmaan viittä eri massaa.

      Lentokonekorjaamolta sain sitten vinkin että lentokoneiden bensatankeissa käytetään PRC-kittiä (PR1422 B2 NA), jonka pitäisi olla sata varmaa tavaraa. Ko tuotetta myi ainakin aikanaan Las Aerospace Ltd UK, ehkä myös Thyssenkrupp Aerospace Finland Mäntässä. En kuitenkaan koskaan tuotakaan kokeillut, vaan päädyin "mekaaniseen" tiivistämiseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1729
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      239
      1493
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1346
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1015
    5. Aika usein mietin sitä

      Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

      Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

      Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      874
    9. On ikävä sua

      Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      842
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

      Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      819
    Aihe