Hilleri tarhalta?

Niiop

Kyllä kyllä, ei ole käsitelty pentuna, vaikeampi kouluttaa, oppiiko sisäsiistiksi, kovan työn takana saada luottamaan jne. Tiedän. Olen silti ehkä ottamassa. Edellisen Nelli-frettini syksyllä kuoltua, joka tapauksessa hankin joko fretin pennun kevään/kesän aikana tai sitten ostamassa eräältä hilleritarhalta vähän villimmän version samasta eläimestä tuossa toukokuun aikoihin.
Oikeastaan olen lähinnä pohtinut sitä, onko se eettisesti oikein vai väärin. Vastustan koko sydämestäni kaikkea turkistarhausta ja hakureissulla varmaan poistun itku silmässä lähestulkoon iskua suunnitellen. Antamalla tarhaajalle rahaa periaatteessa tuen eläinrääkkäystä. Toisaalta mitä tulee yksilön arvoon, tekoni saattaisi toisaalta tuntua oikeastaan hyvältä. Olisi mukava katsoa pikkuhillerin kasvua virikkeellisessä ympäristössä miettien miten vahvasti olen vaikuttanut yhden olennon elämään ja kohtaloon. Ja ei, kaikkia ei voi pelastaa turha edes yrittää plaaplaa, mutta yhden voi.

Mitäs mielipiteitä?

26

8018

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fanny

      Olen suunnitellut samaa...
      Tiedän että aihe aiheuttaa keskustelua ja varsinkin negatiivista sellaista. Toiset kun ovat sitä mieltä ettei tarhaeläimestä VOI tulla kunnollista lemmikkiä. Minä olen toista mieltä ja olisi kiva jos ottaisit yhteyttä sähköpostilla;
      [email protected]

      • tarhahilleri

        Itselläni oli tarhalta hankittu fretti/hilleri joka touhusi nurkissa kuutisen vuotta. Kokemuksesta voin sanoa että alkuvaiheessa on melkoinen kouluttaminen ja totuttaminen ihmisiin.
        Jos ensimmäistä frettiä olette hankkimassa niin suosittelisin sen hankkimista muualta. säästät omia ja vieraiden hermoja :D


    • Essi

      olen sitä mieltä että tuo on hyvä idea! :)
      Olen itsekni sitä joskus miettinyt. Tuntuisi hyvältä pelastaa joku pikkuinen sieltä kamalista tarhaoloista. Ja jos on varma että sitten jaksaa eläintä, vaikka se ei sitten olisikaan sisäsiisti, kovin luottavainen ym. niin mikäs siinä sitten! ;) Tarha olothan eivät ole mitenkään erityisen mukavat eläimillä. Minun mielestäni on hienoa että tahdot pelastaa yhden pikku ressun siltä elämältä. :)
      Ja onhan se melkeimpä jo pakko myöntää ettei sitä turkistarhausta saada loppumaan tehtiin mitä tahansa. On hienoa, että edes yksi eläin säästyy siltä kohtalolta sinun ansiostasi. :) Onnea yritykseen!

      • kettutytöt!

        On ihan hyvä, että maksatte 10-15 kertaa hillerin nahan hinnan tarhaajalle. Kohta tarhaajat alkavat lyömään rahoiksi ja myymään hillereitä oikeinkin mielellään lemmikeiksi. Tarhaoloissa kasvattaa pentujakin paaaljon edullisemmin ja kate on paaaljon parempi kuin kotikasvattajalla. Jos haasteita haluatte, ostajaa fretti kasvattajalta ja olkaa opettamatta sille vaikka ekaan puoleen vuoteen mitään tapoja.
        Toinen, ehkä parempikin vaihtoehto olisi pelastaa minkki tarhalta lemmikiksi. Tai kettu koiran tilalle.

        Miettikää nyt ihmeessä vielä kahdeksaan kertaan, miksi hakuatte hillerin tarhalta? Luulen että teette karhunpalveluksen. Ainakin Pohjanmaalta löytyy jo yksi vanha tarhaaja joka päätti lakaa myymään hillerinpentuja eläinkauppoihin hyvään hintaan ja pentujen ollessa vasta 5 viikon ikäisiä. Eihän tuon ikäiset pennut vielä kuulu minnekään muualle kuin oman kotiinsa emon ja sisarusten pariin oppimaan ruokailua, leikkiä ja liikkumista...


      • tyär
        kettutytöt! kirjoitti:

        On ihan hyvä, että maksatte 10-15 kertaa hillerin nahan hinnan tarhaajalle. Kohta tarhaajat alkavat lyömään rahoiksi ja myymään hillereitä oikeinkin mielellään lemmikeiksi. Tarhaoloissa kasvattaa pentujakin paaaljon edullisemmin ja kate on paaaljon parempi kuin kotikasvattajalla. Jos haasteita haluatte, ostajaa fretti kasvattajalta ja olkaa opettamatta sille vaikka ekaan puoleen vuoteen mitään tapoja.
        Toinen, ehkä parempikin vaihtoehto olisi pelastaa minkki tarhalta lemmikiksi. Tai kettu koiran tilalle.

        Miettikää nyt ihmeessä vielä kahdeksaan kertaan, miksi hakuatte hillerin tarhalta? Luulen että teette karhunpalveluksen. Ainakin Pohjanmaalta löytyy jo yksi vanha tarhaaja joka päätti lakaa myymään hillerinpentuja eläinkauppoihin hyvään hintaan ja pentujen ollessa vasta 5 viikon ikäisiä. Eihän tuon ikäiset pennut vielä kuulu minnekään muualle kuin oman kotiinsa emon ja sisarusten pariin oppimaan ruokailua, leikkiä ja liikkumista...

        itsekin olen miettinyt tuota.
        onko se sitten oikein vai väärin?
        mielelläni pelastaisi tarhalta,mutta eihän ikinä onnistu pelastamaan kaikkia.


        jos voisit kertoa sähköpostitse minulle lissää?


      • joku vaan
        kettutytöt! kirjoitti:

        On ihan hyvä, että maksatte 10-15 kertaa hillerin nahan hinnan tarhaajalle. Kohta tarhaajat alkavat lyömään rahoiksi ja myymään hillereitä oikeinkin mielellään lemmikeiksi. Tarhaoloissa kasvattaa pentujakin paaaljon edullisemmin ja kate on paaaljon parempi kuin kotikasvattajalla. Jos haasteita haluatte, ostajaa fretti kasvattajalta ja olkaa opettamatta sille vaikka ekaan puoleen vuoteen mitään tapoja.
        Toinen, ehkä parempikin vaihtoehto olisi pelastaa minkki tarhalta lemmikiksi. Tai kettu koiran tilalle.

        Miettikää nyt ihmeessä vielä kahdeksaan kertaan, miksi hakuatte hillerin tarhalta? Luulen että teette karhunpalveluksen. Ainakin Pohjanmaalta löytyy jo yksi vanha tarhaaja joka päätti lakaa myymään hillerinpentuja eläinkauppoihin hyvään hintaan ja pentujen ollessa vasta 5 viikon ikäisiä. Eihän tuon ikäiset pennut vielä kuulu minnekään muualle kuin oman kotiinsa emon ja sisarusten pariin oppimaan ruokailua, leikkiä ja liikkumista...

        Itse olen myös kuullut tuosta pohjanmaan tapauksesta... Ei se vanha tarhaaja ole. Ja eläinkauppa johon hän on myinyt penikoita ei ota alle 7viikkoisia vastaan. Mutta kuulemma yksityisille on myinyt 5-6viikkoisia. :/


      • ...............
        joku vaan kirjoitti:

        Itse olen myös kuullut tuosta pohjanmaan tapauksesta... Ei se vanha tarhaaja ole. Ja eläinkauppa johon hän on myinyt penikoita ei ota alle 7viikkoisia vastaan. Mutta kuulemma yksityisille on myinyt 5-6viikkoisia. :/

        Ellen Jokikunnaalla on tarhalta ostettu Hillrei,
        Reppuli ja edellinen oli myös tarhalta.Reppuli
        on aivan fretin olonen käytökseltään ym. luin kaupunki lehti temposta haastattelun.


      • Kun kerran
        ............... kirjoitti:

        Ellen Jokikunnaalla on tarhalta ostettu Hillrei,
        Reppuli ja edellinen oli myös tarhalta.Reppuli
        on aivan fretin olonen käytökseltään ym. luin kaupunki lehti temposta haastattelun.

        No, jos Ellen Jokikunnaallakin on hilleri, kyllä kaikkien muidenkin pitää sellainen sitten tarhalta hakea.
        Kertokaahan ne perimmäiset syyt, miksi haluatte hillerin tarhalta? Miksi se on parempi vaihtoehto kuin kotona kasvatettu hilleri tai fretti? Onko syynä erikoisuuden hakeminen, raha, hillerin pelastaminen, haasteen hakeminen vai mikä? Entäs jos hilleri ei kesyynny tai opi sisäsiistiksi koskaan? Entä jos se ei opi ikinä luottamaan ihmiseen vaan hyökkää aina ihmisen nähdessään? Mitä sitten teette? Otatteko yhteyttä tarhaajaan vai laitatteko ongelman kiertoon?


      • Gin_
        Kun kerran kirjoitti:

        No, jos Ellen Jokikunnaallakin on hilleri, kyllä kaikkien muidenkin pitää sellainen sitten tarhalta hakea.
        Kertokaahan ne perimmäiset syyt, miksi haluatte hillerin tarhalta? Miksi se on parempi vaihtoehto kuin kotona kasvatettu hilleri tai fretti? Onko syynä erikoisuuden hakeminen, raha, hillerin pelastaminen, haasteen hakeminen vai mikä? Entäs jos hilleri ei kesyynny tai opi sisäsiistiksi koskaan? Entä jos se ei opi ikinä luottamaan ihmiseen vaan hyökkää aina ihmisen nähdessään? Mitä sitten teette? Otatteko yhteyttä tarhaajaan vai laitatteko ongelman kiertoon?

        Varmaankin myös siksi että kasvattajilla ei synny niin paljon frettejä kuin ottajia olisi. :)

        Paljon tarhalta otettu fretti maksaisi?


      • tympii TUO JUUPAS EIPÄS.
        Gin_ kirjoitti:

        Varmaankin myös siksi että kasvattajilla ei synny niin paljon frettejä kuin ottajia olisi. :)

        Paljon tarhalta otettu fretti maksaisi?

        TARHAHILLERI MAKSAA NOIN 20 EUROA. JOKAINEN SAA ITSE PÄÄTTÄÄ MISTÄ ELIKKONSA HANKKII, LAIN RAJOITTAMISSA PUITTEISSA. TARHAHILLERI MUUTTUU FRETIKSI KUN SE TULEE PERHEESEEN SISÄLLE ASUMAAN IHMISTEN KANSSA. ELI OPPII SISÄSIISTIKSI YM. MITÄ "OIKEAT FRETITKIN" TEKEVÄT. SAMA ELÄINHÄN SE ON, VAIN TERVEEMPI JÄ VÄHEMMÄN SUKUSIITTOINEN, SUUREMPI JA KOMEAMPI. TURHA VÄITTÄÄ ETTÄ TARHAHILLERI ON ELÄIN JOKA EI KESYYNNY. MINKKI EI KESYYNNY.


      • Gin_
        tympii TUO JUUPAS EIPÄS. kirjoitti:

        TARHAHILLERI MAKSAA NOIN 20 EUROA. JOKAINEN SAA ITSE PÄÄTTÄÄ MISTÄ ELIKKONSA HANKKII, LAIN RAJOITTAMISSA PUITTEISSA. TARHAHILLERI MUUTTUU FRETIKSI KUN SE TULEE PERHEESEEN SISÄLLE ASUMAAN IHMISTEN KANSSA. ELI OPPII SISÄSIISTIKSI YM. MITÄ "OIKEAT FRETITKIN" TEKEVÄT. SAMA ELÄINHÄN SE ON, VAIN TERVEEMPI JÄ VÄHEMMÄN SUKUSIITTOINEN, SUUREMPI JA KOMEAMPI. TURHA VÄITTÄÄ ETTÄ TARHAHILLERI ON ELÄIN JOKA EI KESYYNNY. MINKKI EI KESYYNNY.

        Minusta olet aivan oikeassa. :)


      • Gin_
        Gin_ kirjoitti:

        Minusta olet aivan oikeassa. :)

        Eli mistä nätä kyseisiä tarha hillereitä voisi nyt sitten ostaa? Tietääkö kukaan nettisivua? osoitetta?


      • TYMPII
        Gin_ kirjoitti:

        Eli mistä nätä kyseisiä tarha hillereitä voisi nyt sitten ostaa? Tietääkö kukaan nettisivua? osoitetta?

        KETTUTYTTÖJEN VARALTA TUSKIN YKSIKÄÄN TURKISTARHA HALUAVAA NÄKYÄ TAI KUULUA MILLÄÄNLAILLA, SATTUNEISTA SYISTÄ...HILLERIEN NAHAT EIVÄT OLE JUURI MINKÄÄN ARVOISIA VERRATTUNA UPEISIIN MINKKEIHIN, ETTÄ EIPÄ SUOMESTA MONTA KASVATTAJAA LÖYDY. EN TÄSSÄ USKALLA RUVETA MAINOSTAMAAN MISTÄ OLEN JO 15 V OMANI HANKKINUT JA KAVERIT KANS. MUTTA...NIIN...


      • Miina H
        tympii TUO JUUPAS EIPÄS. kirjoitti:

        TARHAHILLERI MAKSAA NOIN 20 EUROA. JOKAINEN SAA ITSE PÄÄTTÄÄ MISTÄ ELIKKONSA HANKKII, LAIN RAJOITTAMISSA PUITTEISSA. TARHAHILLERI MUUTTUU FRETIKSI KUN SE TULEE PERHEESEEN SISÄLLE ASUMAAN IHMISTEN KANSSA. ELI OPPII SISÄSIISTIKSI YM. MITÄ "OIKEAT FRETITKIN" TEKEVÄT. SAMA ELÄINHÄN SE ON, VAIN TERVEEMPI JÄ VÄHEMMÄN SUKUSIITTOINEN, SUUREMPI JA KOMEAMPI. TURHA VÄITTÄÄ ETTÄ TARHAHILLERI ON ELÄIN JOKA EI KESYYNNY. MINKKI EI KESYYNNY.

        tarhureista ONNEKSI pyytää enemmän kuin 20€ hilleristä.

        Tarhahilleri ei muutu fretiksi missään vaiheessa. Se on tarhahilleri vaikka voissa paistettaisiin ja se oppisi kävelemään etutassuillaan.

        Ja minkki kesyyntyy kyllä.

        Jokainen päättää kyllä mistä eläimensä hankkii, mutta ensikertalaisen kannatta myös muistaa se, että kasvattajan tukea saatetaan tarvita eikä tarhurilla ole ehkä samanlaista kokemusta eläimestään lemmikkinä (ja etenkin eläimestä vanhuksena) kuin kasvattajalla.

        Ja kyllä, itsellä on sekä frettejä että tarhahillereitä. Ja olen tyytyväinen, etten ole tarhahillereitä ottanut ensimmäisenä vaan fretin.


      • Nimetön
        TYMPII kirjoitti:

        KETTUTYTTÖJEN VARALTA TUSKIN YKSIKÄÄN TURKISTARHA HALUAVAA NÄKYÄ TAI KUULUA MILLÄÄNLAILLA, SATTUNEISTA SYISTÄ...HILLERIEN NAHAT EIVÄT OLE JUURI MINKÄÄN ARVOISIA VERRATTUNA UPEISIIN MINKKEIHIN, ETTÄ EIPÄ SUOMESTA MONTA KASVATTAJAA LÖYDY. EN TÄSSÄ USKALLA RUVETA MAINOSTAMAAN MISTÄ OLEN JO 15 V OMANI HANKKINUT JA KAVERIT KANS. MUTTA...NIIN...

        hei! olen etsinyt jo jonkun aikaa hillerin tarhaajaa. olisiko joku ystävällinen joka näistä tietää ja ottaisi yhteyttä! :)

        [email protected]


      • Kummastunut
        Miina H kirjoitti:

        tarhureista ONNEKSI pyytää enemmän kuin 20€ hilleristä.

        Tarhahilleri ei muutu fretiksi missään vaiheessa. Se on tarhahilleri vaikka voissa paistettaisiin ja se oppisi kävelemään etutassuillaan.

        Ja minkki kesyyntyy kyllä.

        Jokainen päättää kyllä mistä eläimensä hankkii, mutta ensikertalaisen kannatta myös muistaa se, että kasvattajan tukea saatetaan tarvita eikä tarhurilla ole ehkä samanlaista kokemusta eläimestään lemmikkinä (ja etenkin eläimestä vanhuksena) kuin kasvattajalla.

        Ja kyllä, itsellä on sekä frettejä että tarhahillereitä. Ja olen tyytyväinen, etten ole tarhahillereitä ottanut ensimmäisenä vaan fretin.

        Miksi ihmeessä minkkejä ei käytetä lemmikkeinä kun nekin kesyyntyvät kuten Miina H kirjoittaa.
        Minkkejä on niiiin upean värisiä kiiltävän mustia, kajaaninvalkoisia,tyylikkään harmaita ja vaikka mitä. Mihin lie ko. henkilö tietonsa perustanut? Eipä luulisi olevan konsti eikä mikään napata tarhalta mukaan pari minkkiä
        hillereiden sijaan. Onko tarhahillerin ja kesyhillerin geeneissä eroa?


      • Miina H
        Kummastunut kirjoitti:

        Miksi ihmeessä minkkejä ei käytetä lemmikkeinä kun nekin kesyyntyvät kuten Miina H kirjoittaa.
        Minkkejä on niiiin upean värisiä kiiltävän mustia, kajaaninvalkoisia,tyylikkään harmaita ja vaikka mitä. Mihin lie ko. henkilö tietonsa perustanut? Eipä luulisi olevan konsti eikä mikään napata tarhalta mukaan pari minkkiä
        hillereiden sijaan. Onko tarhahillerin ja kesyhillerin geeneissä eroa?

        tietoni siihen, mitä olen jutellut minkkitarhurin kanssa (joka tarhaa myös hillereitä). Heillä on ollut muutamia minkkejä, jotka syystä tai toisesta on tarhasta otettu kotiin ja ovat kesyyntyneet loistavasti. Tosin sisäsiisteys on kuulemaan täysin hukassa ja pentu pitää ottaa ihmisten keskuuteen melko pienenä.

        Tarhahillerin ja fretin geeneissä taitaa olla pientä eroa. Suurimmat erot kuitenkin ovat koossa (tarhahilleri on suurempi, lihaksikkaampi...tosin tarhaoloissa lihakset usein ovat onnettomassa kunnossa) ja turkissa. Siinä missä lemmikkien kasvatuksessa panostetaan luonteeseen ja terveyteen, tarhalla painopiste on mahdollisimman hyvälaatuisessa ja tasavärisessä turkissa, mikä nyt on täysin loogistakin.

        Se, sanooko laki jotain minkin lemmikkinä pitämisestä, on toinen asia (eikä minulla ole ko. asiasta tietoa).


      • tosiasia
        tympii TUO JUUPAS EIPÄS. kirjoitti:

        TARHAHILLERI MAKSAA NOIN 20 EUROA. JOKAINEN SAA ITSE PÄÄTTÄÄ MISTÄ ELIKKONSA HANKKII, LAIN RAJOITTAMISSA PUITTEISSA. TARHAHILLERI MUUTTUU FRETIKSI KUN SE TULEE PERHEESEEN SISÄLLE ASUMAAN IHMISTEN KANSSA. ELI OPPII SISÄSIISTIKSI YM. MITÄ "OIKEAT FRETITKIN" TEKEVÄT. SAMA ELÄINHÄN SE ON, VAIN TERVEEMPI JÄ VÄHEMMÄN SUKUSIITTOINEN, SUUREMPI JA KOMEAMPI. TURHA VÄITTÄÄ ETTÄ TARHAHILLERI ON ELÄIN JOKA EI KESYYNNY. MINKKI EI KESYYNNY.

        Todellisuudessa Suomessa tarhattavia hillereitä on sen verran pieni populaatio, että sukusiitosta on jo tästäkin syystä jonkin verran. Sukusiitosta käytetään tarhalla myös siitä syystä, että pyritään saamaan mahdollisimman tasalaatuista, hyvää ja tasaväristä turkista. Koska tarhalla ei hillerin tarvitse elää pitkään, ei myöskään eläimen pitkäikäisyyteen, luonteeseen tai terveyteen tarvitse panostaa. Totta on, ettei kovin sairas turkiseläin tuota kovin hyvää turkkia, mutta siihenkin on konsteja joita voi käyttää kunnes eläimet nahotaan.
        Pitäkään nyt hyvät ihmiset ne lemmikit lemmikkeinä ja jättäkää tuotantoeläimet siihen tarkoitettuun hommaan.
        Se että frettien kasvattajilla ei ole tarpeeksi tarjontaa, ei ole kyllä mikään syy lähteä tarhalta hilleriä hakemaan.
        Tarhahilleri ei muutu fretiksi vaikka se tuotaisiin ihmiskotiin. Eihän rusakkokaan muutu kaniksi tai siili lemmikkisiiliksi.


      • Eläintenpuolestaaina
        Kummastunut kirjoitti:

        Miksi ihmeessä minkkejä ei käytetä lemmikkeinä kun nekin kesyyntyvät kuten Miina H kirjoittaa.
        Minkkejä on niiiin upean värisiä kiiltävän mustia, kajaaninvalkoisia,tyylikkään harmaita ja vaikka mitä. Mihin lie ko. henkilö tietonsa perustanut? Eipä luulisi olevan konsti eikä mikään napata tarhalta mukaan pari minkkiä
        hillereiden sijaan. Onko tarhahillerin ja kesyhillerin geeneissä eroa?

        Minäpä kerron minkeistä teille luonnostavieraantuneille tyttölapsille! Oletteko ikinä nähneet tarha- tai villiminkkejä? Jos minkki ei ole kesy, ja menet laittamaan sormesi häkin kalterin väliin, niin arvatkaapa onko sormi enää sen jälkeen tallella? Aika terävät hampaat kuulkaa niillä on, että itse en minkkejä nähneenä (vaikka luonnossa joskus näin melko kesyjä, ilmeisesti tyttösten vapaaksi päästämiä poloisia) minkki tuli ihan minua lähelle, että kyllä se tarhakarkuri oli, ja vielä hyvin pikkuinen sellainen. Suloinen, absolutely, mutta huh huh jos se olisi säikähtänyt!

        Voi luoja, miksihän kaupunkilaiset haluavat aina vain enemmän "palaa luontoa" kotiinsa. Jättäkää elukat rauhaan. Samanlainen elämä niillä on kuitenkin asuivatpa ne häkissä vaiko 50 neliön kämpässä tai parinkymmenen neliömetrin luukussa. Tai juuri siinä kotihäkissä. Joutuvat vain pitempään polot kärsimään ja vartomaan kuolemaansa..Mikä sekin tulee olemaan pitkä ja tuskainen, sillä jos näätä parka sairastuisi tai muuten niin silti joutuisi tuskien kanssa odottamaan, että joku sen yli-ikäisenä veisi piikille. Tai sitten pahempi, että se vain kituu kunnes kuolee. Luonnossa sentään elukat kuolevat normaalimmin, joko saalistukseen tai muuten vain peuhaten.


    • iiba

      Odotelkaa ihmeessä hyvien kasvattajien jonossa vaan.

      Miettikää haluatteko tukea turkistarhaajia ostamalla heiltä frettejä jopa puolet kalliimalla, kuin luotettavalta kasvattajalta!

    • ismotsajajaja

      Tuo on iha bullshittiä etteikö kasvattajilla muka olisi fretinpentuja. Itse sain ensimmäisen frettini tänä vuonna _viralliselta_ kasvattajalta. Tänä vuonna aloin frettiä kysymäänkin. Syy, miksi te tarhahilleri-intoilijat ette ole saaneet frettiä kasvattajilta, on todennäköisesti se, että ette ole soveliaita/valmiita fretinomistajiksi.
      Miksette vain suoraan myönnä että ette tiedä freteistä mitään ja hankitte tarhalta fretin koska se on halvempaa ja helpompaa. Mutta kumpi on eläimen kannalta parempi, elää hetki häkissä ja kuolla sitten vai elää pitkään huonossa kodissa ja kärsiä siellä vai elää kiertolaisena kodista kotiin? Ei sudesta tule koira jos se otetaan ja yritetään kesyttää. Lemmikkieläin on lemmikkieläin ja muut eläimet eivät ole.

      Ja turha alkaa valittelemaan että olen paha ihminen koska jättäisin hillerit tarhalle, mutta se voi olla parempi heille. Eivät hillerit ole tottuneet muunlaiseen elämään, eivätkä tule toimeen ihmisten kanssa normaalisti, varsinkaan jos ei ole aikaisempaa kokemusta fretinkään koulutuksesta.

    • tytsky69

      Ja pieni juttu tähän.Hillerin nahkaa kun ei paljoa edes myydä sen takia kun se haisee!!!!!!ja toinen juttu.fretissä ja hillerissä on ero,eikä ihan pieni.mutta en ole sitä vastaan etteikö voisi ostaa tarhalta.olen niin tehnyt itsekkin ja en pettynyt.luonne on vaan hiukan hankalampi :)

      • -todellisuutta-

        Fretin ja hillerin ero on se, että frettiä on kasvatettu jo pitkään kesynä versiona. Ne ovat kuitenkin täysin sama laji.


    • tietoinen kyselijä

      Miksi rahottaisit turkistarhojen toimintaa? Kyseistä elinkeinoa ei pidä tukea edes "pelastamalla" sieltä lemmikiksi yksilöitä.

    • Kettutyttö

      Sain hillerin näätäraudalla otin turkin talteen hieno turkis

    • Anonyymi

      Ehdottomasti hyvä gonna,yhdellä tuttava padilla oli aito hilleri, ja oli se elävääinen,en tiedä kuinka pienenä ottivat,kai parempi mitä paremmin leimautuu ihmiseen? Itse mietin sanaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      203
      4902
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      288
      3019
    3. 134
      1787
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      228
      1607
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1431
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1206
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1164
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1149
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1109
    10. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1107
    Aihe