Katsastusmies hylkäsi jarruputket ruosteisuuden perusteella. Putket ovat ehjät, eli eivät vuoda.
Kysyin perusteita ja vastauksena oli: ruostuneet liikaa. Mikä on autoilijan kuluttajan suoja mielivaltaa vastaan? Millä perusteella voidaan näin hylätä. Kuka määrittelee liiallisen ruostumisen? Ei muuta keksitä, niin jossain muka ruostetta.
Jarruputket
30
11254
Vastaukset
- kiitämme katsastajaa!
Voit itse miettiä toista vaihtoehtoa. Joudut äkkijarrutukseen suojatielle ryntäävän lapsen takia. Tai hirven takia. Putki poksahtaa ja joku kuolee. Tai jäisellä tiellä puoliksi pettänyt jarrutuspiiri heittää auton poikittain päin kalliota.
Varmuudella onnettomuustutkinnassa käydään katsastusasemalta hakemassa viimeiset katsastustiedot.
Katsastusmies on oikeasti ammatti-ihminen ja käyttää yhteisiä ohjeita. Voit itsekin lukea ne tässä:
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/59595D42-E7A0-4E51-BF06-E8AADC262D89/0/3452082002_versio20_korjattu.pdf
Hylky tai ajokielto tulee:
"Jarruputkiston vuodot. Jarruletkujen kudosvauriot ja murtumat. Putki voimakkaasti syöpynyt." - ranskalaisen?
Kori on kaunis eikä ruostu, mutta tekniikka lahoaa.
- sitroen.
Minun ranskikseni yksi perusvika on tilastojen mukaan jarruputkien ruostuminen. Siis ruostuminen.
Sattuvat vain olemaan kuparia... :)
Laho jarruputki kyllä poksahtaa vaikka parkkipaikalla, kun moottori käynnissä painat tosi lujaa jarrua. Moottori käynnissä siksi, että tehostinkin toimii. - sivusta..
sitroen. kirjoitti:
Minun ranskikseni yksi perusvika on tilastojen mukaan jarruputkien ruostuminen. Siis ruostuminen.
Sattuvat vain olemaan kuparia... :)
Laho jarruputki kyllä poksahtaa vaikka parkkipaikalla, kun moottori käynnissä painat tosi lujaa jarrua. Moottori käynnissä siksi, että tehostinkin toimii.kannataa ottaa talteen! kupari on rahan arvoista.
- Anonyymi
sitroen. kirjoitti:
Minun ranskikseni yksi perusvika on tilastojen mukaan jarruputkien ruostuminen. Siis ruostuminen.
Sattuvat vain olemaan kuparia... :)
Laho jarruputki kyllä poksahtaa vaikka parkkipaikalla, kun moottori käynnissä painat tosi lujaa jarrua. Moottori käynnissä siksi, että tehostinkin toimii.niin on Pösössäkin kupariset jarruputket "ruosteessa"
- frage
siihen verrattuna mitä voit aiheuttaa jos jarruputki pettää
- -IK-
jo ennen kuin alkavat vuotaa. Sinä olet taas yksi niistä tyhmistä asiakkaista jotka osaavat neuvoa koulut käynyttä katsastajaa. Seuraavan kerran kun menet hammaslääkäriin niin kerropa hänelle mitä hampaita porataan ja miten. Kätevänä miehenä hoitanet homman itsekin. Halpahallista saa monenlaisia kittejä ja pakkeleita, niistä joku varmasti sopii hampaan paikaksikin. Koko autokatsastusjärjestelmä on tehty sinunkaltaisia tolloja varten. Kun ei kerran autosta mitään ymmärrä pitää ammattimiehen se tarkastaa ja varmistaa että liikennevälineet on edes kerran vuodessa kunnossa.
- vetää massaa
Massaa reilusti päälle, niin hyvä tulee.
- KatsuriY
vetää massaa kirjoitti:
Massaa reilusti päälle, niin hyvä tulee.
Putket vaihtoon, kun ovat syöpyneet. Minkälainen olisi "massaajan" ilme, kun putki puhkeaisikin katsastuksessa? Mutta oharihan tehtiinkin yhdellä pajalla(?)...
On sentään liikenneturvallisuudesta kysymys. - hyvä se on
KatsuriY kirjoitti:
Putket vaihtoon, kun ovat syöpyneet. Minkälainen olisi "massaajan" ilme, kun putki puhkeaisikin katsastuksessa? Mutta oharihan tehtiinkin yhdellä pajalla(?)...
On sentään liikenneturvallisuudesta kysymys.Niin, mutta pienet ruosteet ei haittaa.
Niistäkin voi ? hylätä.
Ei tule tilastohylkyä.
Liikenneturvallisuuden takia minäkin vaihdan renkaita alvariinsa. - Anonyymi
Ei tarvitse paikata kun ei ole vielä reikä hermoon asti.
- Anonyymi
Kannattaa hakea leima toiselta katsastusasemalta. Ei tarvitse mennä sinne ekalle enää näyttämään niitä kupariputkia.
- jarrut pitää olla kunnossa
Kyllä pitääkin hylätä, jos on pahasti ruosteessa.
Varmatoimiset jarrut on kyllä ihan ehdoton edellytys auton liikennekunnolle. Lopeta kitinä ja korjaa/korjauta vika.
Jos jarruputket olisivat jo vuotaneet, auto olisi heti ajokiellossa, ja pitäisi viedä lavetilla korjaamolle. Nyt saat vielä ajaa sen korjaamolle.
Ja ne uudet jarruputket kannattaa heti suojata alustamassalla.- muuten..
ole ajokiellossa.Meni katsastuksessa jarruletku poikki.Käski ajaa varovasti kotiin. :)
- onneasi
Kauan sitten vanhassa Fiat Unossani alkoi takaa jarruputki vuotaa. Ei ollut kiva tunne kun liikennevaloihin jarruttaessa jarrupoljin painui yhtäkkiä lähes lattiaan ja auto poikittain. Käsijarrulla jarruttaen sitten huoltoaseman pihaan,jossa todettiin että jarrunesteet ja paineet pihalla.
Auto oli tuolloin täyteen lastattu,ilmeisesti tämä oli ollut sitten viimeinen piikki.Päällepäin ne putket näyttivät myöskin olevan "pintaruosteessa". - Yksinkö_nero
Mitä hittoa se Fiattisi täyteen lastaus jarrujen piirin paineisiin vaikuttaa? Yleensä kun auto on täyteen lastattu jarrutellaan varoivaisemmin ettei kamat tule niskaan. Voi saatana että oon viisas taas!
- EtOleNero
Oletko kuullut ALB-venttiilistä, vajakki?
- TurunPiispa2
A) Minkä helvetin takia vastaat 10 vuotta vanhaan viestiin? Oletko aivan vajaa, tuskin tämä edelllisen viestin kirjoittaja lukee enää tätä.
B) Jos ko. autossa on taka-akselilla kuormantunteva jarruvoimansäädin, kuorma nimenomaan lisää jarrupainetta taka-akselille. Saatanan pölvästi. - suolattu
Vittu kupariputket mihinkään ruostu?
- Anonyymi
Vitun kupari ei luultavasti ruostukaan, mutta auton.
- Perähärpäke
Paras tapa testata jarruputket: Kun testataan taka-akselia dynamometrillä, niin ajetaan auto niin eteen kuin mahdollista. Painetaan n. 200 N:n voimalla jarrupoljinta, tärkeää on että auto ei liiku paljoakaan taaksepäin dynamometrin käynnistyessä. Kun dynamometri on käynnistynyt ja jarruvoimat ovat tasaantuneet n. 1 kN tasolle, aloitetaan voimakkaampi jarrutus. Auton takajousitus painuu yleensä pohjaan. Lisätään poljinvoimaa rauhallisesti suurimpaan mitä jalasta lähtee, autosta kuin autosta pitäisi saada n. 3 kN jarruvoimat, jos kuormantunteva jarruvoimansäädin ei ole jumissa. Mikäli kyseessä on Astra, Primera tai Mondeo, eikä yksikään jarruputki ole rupsahtanut n. 3 kN jarruvoimilla, niin autetaan vasemmalla jalalla oikea päältä. Mikäli yksikään jarruputki ei rupsahda, niin järjestelmä on jarruputkien osalta kunnossa. Mikäli rupsahtaa -> ajokielto.
- putketruostuutaas
vaihatin jarruputket autoon edestä taakse kun katsastusmies sanoi. hintaa työlle ja vaihdolle tuli 350,-
- Anonyymi
Missä tommonen paja? viime vuonna vaihdettiin edestä taakse yksi putki 450€(5metrine)
Nyt edestä kaksi poikki, luulen kyllä että ei ollu mätiä(inssi kokeili vasaralla)
- Anonyymi
Jos olisin katsuri ja huomaisin melko ruosteiset jarruputket, niin painaisin vain hulluna jarrupoljinta simuloiden paniikkijarrutusta. Jos ei poksahda putki, niin antaisin leiman.
On melko mielivaltaista vain silmämääräisesti todeta ettei ruostunut putki kestä. Eihän katsurilla ole edes putken seinämähalkaisija varmasti tiedossa (eri jarruputki malleja) tai röntgenkatsetta. Jotkut metalliseokset ruostuvat paljon pahemmin kuin toiset, joten sekin lisää arvioinnin vääristymää kun pinta näyttää paljon pahemmalta kuin kokonaispaksuus seinämässä todellisuudessa on.- Anonyymi
Aivan hirveä härdelli tulee siitä kun auto pitää laittaa ajokieltoon. Ainakin kolme minuuttia menee ajokiellottamiseen ja tarran liimaukseen. Lisäksi asia pitää selittää asiakkaalle. Ei minulla ainakaan ole sellaiseen aikaa. Joitakin "rupsahdusvarmoja" autoja kuten Opel Astroja en todellakaan koeponnista, vaan arvioin jarruputkien kunnon silmämääräisesti ja tarvittaessa hylkään. Toki kirjaan katsastustodistukseen: "Huom! Jarrujärjestelmä kannattaa koeponnistaa jarruputkien vaihdon jälkeen." Sitten jälkitarkastuksessa koeponnistan toki, ja aina silloin tällöin rupsahtaa... Eipä voi ainakaan sitten itkeä etteikö olisi varoitettu.
- Anonyymi
Toisissa autoissa on niin ohut senämäiset putket että ei kestä paljon ruostua ja katsastus alan ammattilaiset tietävät ne että missä autossa pinta ruoste ei ole vaaraksi . Kun taas toisissa merkeissä ei paljon tuotetta ole kun on puhki säästetty kuparia .
- Anonyymi
Kyllä on ihan, ohut seinäisiä teräsputkiakin. Ne eivät ole pitkäikäisi.
- Anonyymi
Hyundai i20 2016 on muoviset jarruputket. Ei sitten katsastusmiehellä mitään sanottavaa ruosteesta. Ja on lämpökutistettu kiinni. Tässä yksi syy miksi antavat 7 vuoden takuun. Varmasti muita merkkeja jolla on sama ratkaisu. Eri asia sitten kuluttaako kiveniskemät ne hajalle. Varmaan sen jälkeen kun takuu umpeutunut.
- Anonyymi
Oletko varma että ovat muoviset ?
- Anonyymi
Kaikkea ne Japanilaiset keksii.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k1384734- 1773883
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah1153586Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia432901- 1381846
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta401658Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta
Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk261289Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?541277Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi211251Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌231203