onnistuuko pienen moottoriveneen tekeminen itse. jos vaikka vesivanerista tai mistä se pitäs tehdä. onko ohjeita. vene olis hyvä semmonen pikkunen johon saa jonku 50 heppasen koneen.
veneen tekeminen itse
15
2355
Vastaukset
- Kerberdos
Netti on täynnä myytäviä veneitä , muutamasta satasesta alkaen, joten kun teet tarkat laskelmat mitä mikäkin vaneriversiossa maksaa niin uskon että viisaana ihmisenä käytät tuonkin rahan jo valmiiseen ja toimivaan veneeseen.
Tai toinen vaihtoehto on että ostat muutamalla satasella jonkin raadon ja rakennat siitä jos haluat käsillesi jotain tekemistä.
Nykyään tuppaa tuo materiaali maksaa yllättävän paljon.
Mieti,mieti,mieti...... ainakin muutaman kerran.- ajat
Ikävä tuottaa pettymystä, mutta ei onnistu. Siitä lähtien kun esi-isät putos puista, veneet on aina ostettu venejälleenmyyjältä. Johan sen nyt jo järkikin sanoo. Ja moottorikopan alle saa katsoa, mutta ei koskea. Venejälleenmyyjän venemoottorihuoltomies lukee sitten syksyllä tahi keväällä sinne kopan alle tarvittavat maagiset loitsut ja tekee venemoottorihuoltomiesten killan salaiset käsimerkit.
Eli ei, ei ja vielä kerran ei. - laivoja
Ei kai, tekisitkö autonkin itse. On vaan niin paljon aikaa kulunut vaneriveneistä, että huomaat olevasi satamassa aasinhattu päässä jo koeajolla.Osta hyvä mies jonkun pitkälti miettimä ja valmiiksi tehty alus.Jämpti.
- pitää olla
Kaiva lapiolla saviseen peltoon veneen muotoinen kuoppa,laita alumiinipelti kuopan päälle,ja sen päälle 1-2 kiloa dynamiittiä.Päälle painoksi raskaita levyjä n.300kg,ja eikun räjäytät dynyt ja sulle on ilmestynyt vene sinne monttuun.
- korvasta
sisään ja toisesta ulos,taitaa kirjastostakin löytyä syvä V pohjaisen vaneriveneen piirustukset aikoinaan Tekniikan Maailman kustantamia pituutta muistaakseni 5,5m,voi löytyä minultakin jos rupean penkomaan.
- asenne
korvasta kirjoitti:
sisään ja toisesta ulos,taitaa kirjastostakin löytyä syvä V pohjaisen vaneriveneen piirustukset aikoinaan Tekniikan Maailman kustantamia pituutta muistaakseni 5,5m,voi löytyä minultakin jos rupean penkomaan.
Kyllä veneen voi tehdä ja kannattaakin tehdä , tulee se jopa paljon edullisemmaksikin kuin UUSI vastaavan kokoinen.
Mutta vain omaan käyttöön , ei myyntitarkoituksella, itse tekemistä kun ei saa omiaan pois.
Maailmalta löytyy paljon piirustuksia, joihinkin löytyy jopa valmiit kaarisarjat...
esim. www.clarkcraft.com
mutta hyvät jaa uudet piirustukset maksaa .... ilmaiseksi löytyy ikivanhoja ( voi nekin olla ihan hyviä) esim.
http://www.svensons.com/boat/
http://www.glen-l.com/
jne ..... hakekoon itse lisää, jos viitsii edes ajatella veneen rakennusta niin kärsivällisyyden pitää riittää myös piirustusten hakuun!
- onnistuu
Osaava tekee mitä haluaa
muut mitä osaa.
Hae kirjastosta hydrospeed 17 piirustukset ja teko-ohjeet. On kyllä jo vanha malli, mutta yllättävän toimiva konstruktio ja menee pienellä koneteholla sekä on todella tilava. Noita vesirajan yläpuolisia muotojahan voi halutessaan nykyaikaistaa oman maun mukaiseksi.
Hydrospeed oli aikoinaan tekniikanmaailman myymä piirustus sarja jota ei enään ole kaupan. Kirjastoissa se on vielä lainattavissa.- heh
TM ei myy sitä itsekään, kun pitävät sitä kelvottomana nyky-yhteiskuntaan.
Kipparissa tehtiin jokunen vuosi sitten avovene vanerista. Muistaakseni senkään tekoa ei suositeltu kun tuli huono ja maksoi silti ihan huomattavasti. Vaneri ja epoksit eivät ole ilmaisia. - kuka puhuu
heh kirjoitti:
TM ei myy sitä itsekään, kun pitävät sitä kelvottomana nyky-yhteiskuntaan.
Kipparissa tehtiin jokunen vuosi sitten avovene vanerista. Muistaakseni senkään tekoa ei suositeltu kun tuli huono ja maksoi silti ihan huomattavasti. Vaneri ja epoksit eivät ole ilmaisia.Jep vaneri maksaa, mutta kuka puhui epoksista? Ei vanerivene tarvitse epoksia. Valmiin veneen pohjaan vesirajan alle kannattaa maalata epoksipiki, ja sekin teollisuus mallisena = halvempaa
- laivoja
kuka puhuu kirjoitti:
Jep vaneri maksaa, mutta kuka puhui epoksista? Ei vanerivene tarvitse epoksia. Valmiin veneen pohjaan vesirajan alle kannattaa maalata epoksipiki, ja sekin teollisuus mallisena = halvempaa
Nii, piti vielä sanoa, että tein Teknarin kuvista mäkärän vuonna -75, onnistuhan se jotenkin. Minä olinkin 12V, ja intoa piukassa.En suosittele yli 14 vuotiaille.
- ja kunnosta
varmasti parempi ratkaisu.
- rehellinen vinkki
Moi.
Luin osan noista edeltävistä kommenteista, ja aika matalalta tasolta tuntuu palstan kommentit tulevan. Omakohtaisesta kokemuksesta voin sanoa, että onnistuu. Vaneri-epoksi (stitch & glue, eli ei tarvitse minkäänlaista muottia) menetelmällä olen rakentanut 3 venettä. Yhden kevytpurjeveneen ja kaksi moottorivenettä. Suosittelen lämpimästi kirjaa Devlin's boat building (ISBN: 0-07-157990-7). Löytyy pääkaupunkiseutujen kirjastoista ja tämä oli se kirja, joka sai minut veneenrakennuksen alkuun. Nettiosoitekin kyseiselle herralle löytyy: http://www.devlinboat.com/ . Vanhempi moottorivene (tuulilasivene, jonka mallia en enää löytänyt Devlinin sivuilta) on nyt 5 vuotias, eikä uutta häpeä. Ja se rakentamisen ja itse tekemisen hienous.- korvasta
mitä puhut tasosta,joku TM:n hydospeed on varmasti yhtä hyvä kuin sinun linkkisi paatit,puhun rakentajan äänellä,eikä nämä TM:n vanhat piirustukset mihinkään ole vanhentuneet,syvä v-on syvä.
- rehellinen vinkki
korvasta kirjoitti:
mitä puhut tasosta,joku TM:n hydospeed on varmasti yhtä hyvä kuin sinun linkkisi paatit,puhun rakentajan äänellä,eikä nämä TM:n vanhat piirustukset mihinkään ole vanhentuneet,syvä v-on syvä.
Juu ei ollut tarkoitus arvostella TM:n piirustuksia, vaan joidenkin viestien sävyä (dynamiitti pelto ym.).
- hhhhhhhhhhhhh
rehellinen vinkki kirjoitti:
Juu ei ollut tarkoitus arvostella TM:n piirustuksia, vaan joidenkin viestien sävyä (dynamiitti pelto ym.).
En kirjottanu tuota dynamiittijuttua mutta kyllä jokseenkin sillä tyylillä muokataan alumiiniveneitä muotoonsa mitä hän kirjoitti, ei tietenkään yksittäisiä veneitä varten ole laisinkaan kustannustehokas tapa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723063
- 552725
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792188
- 952006
- 571939
- 121586
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301351