Äidilläni on juuri leikattu kohtusyöpä. Poistettiin kohtu ja munasarjat sekä imusolmukkeet. Leikkauksen jälkeen on ilmeisesti tiedossa sädehoito, jota äitini hermoilee kovasti. Onko joku täällä kokenut sen? Millaisia sivuoireita siitä tulee?
Itse olen saanut sädehoitoa rintasyöpään ja minusta se oli helpoin osa koko hoitoa. Vain iho paloi vereslihalle, mutta ei muita oireita. Sytostaatit olivatkin eri juttu, mutta niistäkin selvittiin. Olen yrittänyt rauhoittaa äitiäni, mutta olisi hyvä kuulla faktaa. Sädetys kun aiheuttaa erilaisia sivuoireita riippuen siitä mihin sitä annetaan.
Kohtusyöpä ja sädehoito
4
2994
Vastaukset
- .,.,.
Minulla todettiin -05 kohtusyöpä.Eli poistettiin kohtu ja munasarjat. Jatkohoidoksi määrättiin 4krt sädehoito. Minkäänlaisia sivuoireita en ko.hoidosta saanut, hieman epämiellyttävää se tosin oli, sisäisesti annettuna. Ei kannata jännittää, pelätä!
- sädehoidosta
Olen ollut mukana suunnittelemassa ja antamassa sädehoitoa tuhansille potilaille, myös kohtusyöpäsellaisille. Minun kokemukseni rajoittuvat ulkoiseen sädehoitoon. Tuossa toinen kirjoittaja kertoi omakohtaisista kokemuksistaan sisäisessä sädehoidossa.
Kohdun alueen ulkoinen sädehoito on tiivistettävissä yhteen negatiiviseen sanaan: tylsää. Suunnitteluvaihe on tylsää makaamisineen ja sädehoidossa on tylsää käydä monta kymmentä kertaa. Se on myös väsyttävää, sillä väsymys on tavallinen sivuvaikutus. Sillä alituisella ramppaamisellakin on oma osansa väsymykseen. Ihon ei pitäisi pahemmin kärsiä, koska sädehoitokentät ovat pienemmät kuin rintasyövässä. Lantion alueen sädehoidoissa olen harvoin nähnyt ihon edes punoittavan hoitojakson aikana kun taas rintasyövän hoidossa punoituksen puuttuminen on poikkeuksellista. Ripulia voi tulla, mutta se hoituu lääkityksellä. Hoitohenkilökunnalta voi pyytää reseptiä. Samoin hoitohenkilökunnalta voi myös tiedustella miten ehkäistä emättimen limakalvojen kutistumista sädehoidon seurauksena.
Sädehoitoa ei kannata hermoilla, ellei välttämättä halua. Yksin siinä joutuu bunkkerissa makaamaan sen viitisen minuuttia mitä hoito kestää vain summerimaista meteliä pitävä kone kaverina, mutta ei se sen kamalampaa ole. Asetellessakin joutuu olemaan ihan rentona ja liikkumattomana elleivät hoitajat toisin komenna. "Päättäväistä passiivisuutta! Tinkimätöntä velttoutta!", tapasin itse potilailta vaatia kun vielä niitä hommia tein. Itse asiassa joku saattaa minut tunnistaakin tuosta fraasista :-)- saatu 2004
Olen tällä hetkellä 31 vuotias ja 2004 multa poistettiin kohtu, pätkä kohdunkaulaa ja imusolmukkeita kohdunkaulansyövän vuoksi ja jatkohoitona kävin 5 viikkoa arkipäivisin sädehoidossa. Pahinta oli kohdistustatuointien laitto=), joka päivä huoneessa soiva radiokanava=) ja viimeisillä hoitokerroilla tullut väsymys ja pahoinvointi. Koko hoitojakson ajan kävin kuitenkin normaalisti töissä. Eli pahin on takana kun leikkaus on ohi! Näin ainakin minun mielestäni..Tsemppiä!!!
- Tutkimuksissa
saatu 2004 kirjoitti:
Olen tällä hetkellä 31 vuotias ja 2004 multa poistettiin kohtu, pätkä kohdunkaulaa ja imusolmukkeita kohdunkaulansyövän vuoksi ja jatkohoitona kävin 5 viikkoa arkipäivisin sädehoidossa. Pahinta oli kohdistustatuointien laitto=), joka päivä huoneessa soiva radiokanava=) ja viimeisillä hoitokerroilla tullut väsymys ja pahoinvointi. Koko hoitojakson ajan kävin kuitenkin normaalisti töissä. Eli pahin on takana kun leikkaus on ohi! Näin ainakin minun mielestäni..Tsemppiä!!!
Hei. Kertokaanhan mitä oireenne olivat ennen diagnoosia? Minulta otettiin eilen gynellä syöpämarkkerit ja odotan tuloksia viikon. Oireina kipu mahassa ja alaselässä. Ultrassa näkyi nestettä, ja sekä pieni muodostuma, joka voisi kuulemma olla myös limakalvopoimu. Markkereita otettiin ilmeisesti niin kohdun kuin munasarjasyövänkin varalta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216484Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5552251- 1471837
- 821214
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971012- 72960
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.74886Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10823- 30814
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon145747