Keuhkojen tähystys epäonnistui

täysin!

Olin sairaalassa keuhkotutkimuksissa ja tarkoitus oli tähystää keuhkot. Puudutukset tehtiin asianmukaisesti, mutta lääkärin työntäessä letkua keuhkoon keuhkot lopettivat toimintansa välittömästi. Usean kerran kokeiltuaan lääkäri lopetti sanoen, että sekunnin päästä olisin mennyt tajuttomaksi.
Tutkimus ei tuntunut miltään, eikä keuhkojen toimimattomuus tuonnut tunnetta, että tukehtuisi.
Ainut mikä minulta jäi epäselväksi, mistä tämmöinen johtui. Lääkäri antoi ympäripyöreitä vastauksia, mutta ei tarkempaa kuvaa siitä mikä voisi tämmöisen aiheuttaa. Tutkimukset jatkuvat vielä. Onko jollain samanlaista kokemusta ja mistähän tällaisesta on kysymys?

40

19931

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tähystys!

      Ei minullakaan ole keuhkojentähystys koskaan onnistunut. Taju on mennyt joka kerta. En tiedä pelkäänkö tutkimusta niin paljon,että taju lähtee? Voiskohan sitä tehdä nukutuksessa? Olisipa mielenkiintoista saada tietää vastaus tuohon, että "lääkärin työntäessä letkua keuhkoon keuhkot lopettivat toimintansa välittömästi. Usean kerran kokeiltuaan lääkäri lopetti sanoen, että sekunnin päästä olisin mennyt tajuttomaksi". Oliskohan itelläkin sama juttu?

      • huonossa kunnossa

        Mitä ilmeisemmin kysymyksessä on täysin samanlainen reaktio kuin minulla. Minun tapauksessani lääkäri vaan vältti minun tajunnan menetystä, sillä, että veti letkunsa heti pois kun hapetus meni jyrkästi alas.Mutta joka kerta kun letku meni tiettyyn paikkaan asti keuhkot lakkasivat toimimasta.
        Täsmälleen samalla lailla on myös sinulle tapahtunut.Se miksi lääkäri joka tapauksessa antoi asian mennä sinun tajuttoomuuteen asti ihmetyttää.
        Oletko itse kysynyt lääkäriltä mikä tämmöisen aiheuttaa?


      • happi?
        huonossa kunnossa kirjoitti:

        Mitä ilmeisemmin kysymyksessä on täysin samanlainen reaktio kuin minulla. Minun tapauksessani lääkäri vaan vältti minun tajunnan menetystä, sillä, että veti letkunsa heti pois kun hapetus meni jyrkästi alas.Mutta joka kerta kun letku meni tiettyyn paikkaan asti keuhkot lakkasivat toimimasta.
        Täsmälleen samalla lailla on myös sinulle tapahtunut.Se miksi lääkäri joka tapauksessa antoi asian mennä sinun tajuttoomuuteen asti ihmetyttää.
        Oletko itse kysynyt lääkäriltä mikä tämmöisen aiheuttaa?

        On siitä ollut puhetta, mutta lääkäreillä on tuo oma termistönsä, jota on joskus vaikea maallikon ymmärtää. Ite olen vain pannut asian jännittämisen piikkiin.
        Luuletko, että minunkin kohdallani olisi tuosta hapetuksesta kysymys? Liittyykö se jotenkin keuhkojen huonoon kuntoon vai mihin? Mitenkähän tästä päästään eteenpäin? Miten muuten sinun tutkimuksesi jatkuivat?


      • huonot
        happi? kirjoitti:

        On siitä ollut puhetta, mutta lääkäreillä on tuo oma termistönsä, jota on joskus vaikea maallikon ymmärtää. Ite olen vain pannut asian jännittämisen piikkiin.
        Luuletko, että minunkin kohdallani olisi tuosta hapetuksesta kysymys? Liittyykö se jotenkin keuhkojen huonoon kuntoon vai mihin? Mitenkähän tästä päästään eteenpäin? Miten muuten sinun tutkimuksesi jatkuivat?

        Lääkäri ehdotti, että tehdään avanne vähän alemmaksi ja tähystys voisi onnistua sieltä kautta. Mutta se täytyy tehdä leikkaussalissa.
        Sinunkin tapauksessa tilanne on varmuudella ollut sama. Tutkimuksessa kun letku työnnetään keuhkoihin, niin et itse tunne, että keuhkot lakkaa toimimasta, vaan ainoastaan siitä että et vaan hengitä, mutta se ei tunnu yhtään miltään. Ainoastaan huomaat, jos sinulle on laitettu hapetusta seuraava mittari, joka näyttää veren happipitoisuuden putoaa jyrkästi alas. Eikä siinä silloin kun keuhkot lopettaa toimintansa mene kuin muutama sekuntti kun pilli alkaa huutamaan liian vähäisestä hapesta.
        Varmuudella sen voin sinulle sanoa, että siinä ei ole kysymys jännittämisestä!


      • mitä?
        huonot kirjoitti:

        Lääkäri ehdotti, että tehdään avanne vähän alemmaksi ja tähystys voisi onnistua sieltä kautta. Mutta se täytyy tehdä leikkaussalissa.
        Sinunkin tapauksessa tilanne on varmuudella ollut sama. Tutkimuksessa kun letku työnnetään keuhkoihin, niin et itse tunne, että keuhkot lakkaa toimimasta, vaan ainoastaan siitä että et vaan hengitä, mutta se ei tunnu yhtään miltään. Ainoastaan huomaat, jos sinulle on laitettu hapetusta seuraava mittari, joka näyttää veren happipitoisuuden putoaa jyrkästi alas. Eikä siinä silloin kun keuhkot lopettaa toimintansa mene kuin muutama sekuntti kun pilli alkaa huutamaan liian vähäisestä hapesta.
        Varmuudella sen voin sinulle sanoa, että siinä ei ole kysymys jännittämisestä!

        Minusta alkaa tuntumaan, että olet aivan oikeassa. Olet todella ystävällinen, kun kerroit tämän asian minulle näin yksinkertaisesti. Suureksi huolekseni jää kuitenkin vielä keuhkojeni huono tilanne...


      • on tietysti
        mitä? kirjoitti:

        Minusta alkaa tuntumaan, että olet aivan oikeassa. Olet todella ystävällinen, kun kerroit tämän asian minulle näin yksinkertaisesti. Suureksi huolekseni jää kuitenkin vielä keuhkojeni huono tilanne...

        minullakin keuhkojen kunnosta.Sitä on vaan sopeuduttava elämään nyt näillä vaihtoehdoilla, mitä jäljellä meillä kummallakin on.
        Mutta onneksi pakkaset loppuivat toistaiseksi. Pääsee vähän ulkoilemaan tosin sadan metrin aidat olen jättänyt päiväohjelmasta pois=)


      • tautinen
        on tietysti kirjoitti:

        minullakin keuhkojen kunnosta.Sitä on vaan sopeuduttava elämään nyt näillä vaihtoehdoilla, mitä jäljellä meillä kummallakin on.
        Mutta onneksi pakkaset loppuivat toistaiseksi. Pääsee vähän ulkoilemaan tosin sadan metrin aidat olen jättänyt päiväohjelmasta pois=)

        Niinpä niin, elämä on kovaa aina välillä. Pidä huolta keuhkoistasi, niin minäkin aion.
        On tosi mukavaa, kun ulkoiluilmat vaan paranee. Älä missään tapauksessa jätä 100 m aitoja pois päiväohjelmastasi. Voithan hankkia matalammat aidat tai harventaa aitojen välejä :D


      • lääkityksestäsi?

        Miten sinun lääkityksesi vastaa tämän päivä oloasi?


      • vaihtelee
        lääkityksestäsi? kirjoitti:

        Miten sinun lääkityksesi vastaa tämän päivä oloasi?

        Lääkitys...onko tähän olemassa joku lääkitys?


      • lääkäriäsi
        vaihtelee kirjoitti:

        Lääkitys...onko tähän olemassa joku lääkitys?

        kirjoittamaan sinulle kokeilumielessä spirivaa, minä pääsin kyseisellä lääkkeellä jalkeille, jopa teen pienimuotoisia kävelylenkkejä. Ilman spirivaa olisin jo kuopassa!


      • on spiriva?
        lääkäriäsi kirjoitti:

        kirjoittamaan sinulle kokeilumielessä spirivaa, minä pääsin kyseisellä lääkkeellä jalkeille, jopa teen pienimuotoisia kävelylenkkejä. Ilman spirivaa olisin jo kuopassa!

        Millaista apua saat siitä? Käytätkö sitä säännöllisesti vai tarvittaessa?


      • oikeasti sairas
        lääkäriäsi kirjoitti:

        kirjoittamaan sinulle kokeilumielessä spirivaa, minä pääsin kyseisellä lääkkeellä jalkeille, jopa teen pienimuotoisia kävelylenkkejä. Ilman spirivaa olisin jo kuopassa!

        Vähän ihmettelen tämän keskustelun tasoa. Täällä täysin maallikot ihmiset heittelevät varmoja mielipiteitä siitä mitä pitäisi tehdä ja mitä lääkkeitä pitäisi ottaa. Millä eväillä ? Kysynpä vaan vaikka joku hermostuu kuitenkin. Ei lääkkeitä noin vain pyydellä, kyllä lääkärit tietävät mitä määräävät. Itselläni on keuhkoahtauma ja yhtenä pysyväislääkkeenä on Spiriva. Olkoonkin että tämä on vapaa foorumi niin pitäisi vähän miettiä mitä kirjoittaa.


      • kertaa
        on spiriva? kirjoitti:

        Millaista apua saat siitä? Käytätkö sitä säännöllisesti vai tarvittaessa?

        voimakkaampaa hengitettävää lääkettä kuin atroventti ryhmään kuuluvat.
        Lääkärille voit hyvinkin ehdottaa spirivaa jos et atroventti lääkityksellä pärjää.
        Lääkärit kyllä tietävät lääkkeen ja sitä ei vapaasti ole saatavilla.


      • helvetin tyhmä
        oikeasti sairas kirjoitti:

        Vähän ihmettelen tämän keskustelun tasoa. Täällä täysin maallikot ihmiset heittelevät varmoja mielipiteitä siitä mitä pitäisi tehdä ja mitä lääkkeitä pitäisi ottaa. Millä eväillä ? Kysynpä vaan vaikka joku hermostuu kuitenkin. Ei lääkkeitä noin vain pyydellä, kyllä lääkärit tietävät mitä määräävät. Itselläni on keuhkoahtauma ja yhtenä pysyväislääkkeenä on Spiriva. Olkoonkin että tämä on vapaa foorumi niin pitäisi vähän miettiä mitä kirjoittaa.

        urputa yhtään mitään!!
        Tiedät yhtä hyvin kuin moni muukin, että jos ei itse tunne pärjäävän nykyisillä lääkkeillä on parempi kokeilla jotain uudempaa lääkettä.
        Spiriva on tullut markkinoille noin 3-4-vuotta sitten ja se on atroventtejä kuusi kertaa voimakkaampaa. Ihan turhaan moni kärsii voimakkaasta hengitys vajeesta, koska hyviä aukaisevia lääkkeitä on olemassa!!!


      • jäitä hattuun
        helvetin tyhmä kirjoitti:

        urputa yhtään mitään!!
        Tiedät yhtä hyvin kuin moni muukin, että jos ei itse tunne pärjäävän nykyisillä lääkkeillä on parempi kokeilla jotain uudempaa lääkettä.
        Spiriva on tullut markkinoille noin 3-4-vuotta sitten ja se on atroventtejä kuusi kertaa voimakkaampaa. Ihan turhaan moni kärsii voimakkaasta hengitys vajeesta, koska hyviä aukaisevia lääkkeitä on olemassa!!!

        Millä helvetin eväillä sinä täällä määräät lääkkeitä ihmisille joista et tiedä yhtään mitään. Oletko mahdollisesti keuhkotautien lääkäri tai farmaseutti ? Varmaan tiedät että Spirivaa määrätään ensisijaisesti keuhkoahtaumaa sairastaville ja astmaan on muut lääkkeet.


      • lääkäreiltä
        oikeasti sairas kirjoitti:

        Vähän ihmettelen tämän keskustelun tasoa. Täällä täysin maallikot ihmiset heittelevät varmoja mielipiteitä siitä mitä pitäisi tehdä ja mitä lääkkeitä pitäisi ottaa. Millä eväillä ? Kysynpä vaan vaikka joku hermostuu kuitenkin. Ei lääkkeitä noin vain pyydellä, kyllä lääkärit tietävät mitä määräävät. Itselläni on keuhkoahtauma ja yhtenä pysyväislääkkeenä on Spiriva. Olkoonkin että tämä on vapaa foorumi niin pitäisi vähän miettiä mitä kirjoittaa.

        pyydellä sitä sun tätä, mutta kyllä oikea lääkäri sitten itse harkitsee, hyötyykö asiakas ko lääkkestä vai ei.Päin vastoin useat vetävät herneen nenäänsä kun meet ehdottelemaan itse lääkitystä ;-).


      • ajatellut
        jäitä hattuun kirjoitti:

        Millä helvetin eväillä sinä täällä määräät lääkkeitä ihmisille joista et tiedä yhtään mitään. Oletko mahdollisesti keuhkotautien lääkäri tai farmaseutti ? Varmaan tiedät että Spirivaa määrätään ensisijaisesti keuhkoahtaumaa sairastaville ja astmaan on muut lääkkeet.

        .että joillakin henkilöillä on astman lisäksi muukin sairaus? Älä siis vedä johtopäätöksiä yksinomaan omista sairauksista!


      • sitä saa mitä tilaa
        ajatellut kirjoitti:

        .että joillakin henkilöillä on astman lisäksi muukin sairaus? Älä siis vedä johtopäätöksiä yksinomaan omista sairauksista!

        Minulla on ainakin keuhkoahtauma astma keuhkolaajentuma. En minä vedä mitään johtopäätöksiä mutta en myöskään pyri esiintymään minään kaikkitietävänä maallikkona joka antaa ihan pokkana ohjeita siitä mitä lääkkeitä jonkun täysin tuntemattoman ihmisen pitää ottaa. Siinä se pointti oli jos ymmärsit ?????? Post scriptum. Toivon että sinun tarvitse joka aamu ottaa kolmea erilaista lääkettä.


      • hoppulihoitaja

        Mä en suostunut keuhkojen tähystykseen kuin nukutettuna! Olen nähnyt miten potilaat meinaa tukehtua sen aikana...


    • nuita

      teidän keuhkoputkien tähystykseen liittyviä hengittämättömyyskohtauksia ja jopa tajunnanmenetystä tulee mieleen, et mitkähän teidän perussairaudet on ja et miten te voitte olla noin tietämättömiä tutkimustenne jatkoista niin et niitä pitää täällä pohdiskella.

      Yleensä kun keuhkoputkien tähystystä suunnitellaan, otetaan jo suunnitteluvaiheessa huomioon potilaan keuhkojen toimintakunto. Mahdollisesti puhallutetaan spirometria, otetaan a-astrup, josta nähdään hapet ja hiilet verenkierrosta. Jos happiosapaine on huono, voidaan tähystyksen ajaksi laittaa happiviikset hapensaantia turvaamaan. Mutta jos hapetus on tosi huono, ei yleensä tähystystä lähdetä tekemään lainkaan, vaan tutkimuksia jatketaan muilla keinoin.Lisäksi tähystyksen aikana potilasturvallisuus varmistetaan hapensaannin seurannalla ja sydämen toiminnan seuraamisella (ekg-monitori). Kovin hepposin perustein minun mielestäni ei "hengitysaukkoa" lähdetä tekemään.
      Olen ollut tavalla tai toisella mukana näissä tähystyksissä ja täytyy sanoa, että kovin yleistä ei tuollainen "keuhkojen toiminnan loppuminen ja tajunnanmenetys" ole ainakaan tähystykseen liittyen. Jännityksen estoon, potilaan rauhoittamiseksi ja "vasovagaalisten heijasteiden torjumiseksi" meil päin ainaki annetaan potilaalle esilääkettä.

      • itsekkään

        osannut varmuudella sanoa mikä tämmöisen aiheuttaa. Ja olen samaa mieltä, että yleistä tämä ei varmasti ole.
        En puhunut hengitys aukosta vaan tähystys voitaisiin suorittaa pienen avanteen kautta nukutuksessa. Joka laitetaan heti tähystyksen loputtua kiinni.
        Valtimoveren happipitoisuus 7.2 joten melko tiukalla on hengitys.
        Kaikki esivalmistelu tehtiin varmaankin ihan normaalisti esilääkityksineen kaikkineen, mutta joku aiheutti joka tapauksessa, että tutkimusta ei voitu suorittaa normaalisti.


      • kaksi kertaa keuhkojen tähy...
        itsekkään kirjoitti:

        osannut varmuudella sanoa mikä tämmöisen aiheuttaa. Ja olen samaa mieltä, että yleistä tämä ei varmasti ole.
        En puhunut hengitys aukosta vaan tähystys voitaisiin suorittaa pienen avanteen kautta nukutuksessa. Joka laitetaan heti tähystyksen loputtua kiinni.
        Valtimoveren happipitoisuus 7.2 joten melko tiukalla on hengitys.
        Kaikki esivalmistelu tehtiin varmaankin ihan normaalisti esilääkityksineen kaikkineen, mutta joku aiheutti joka tapauksessa, että tutkimusta ei voitu suorittaa normaalisti.

        Ensimmäisen tähystyksen jälkeen päätin etten koskaan suostu toiseen. Keuhkolääkäri määräsi toiseen tähystykseen kolme vuotta myöhemmin. Toimenpide oli todella epämiellyttävä vaikka sujuikin ilman ongelmia. Ongelmat alkoivat heti tutkimuksen jälkeen. Kovat kivut oikealla kyljessä. Uloste muuttui keltaiseksi. Thorax-kuvassa ei näkynyt mitään selventävää. Nyt HRCT:ssä näkyy fibroosin lisäksi maksassa mahdollisesti vähäistä rasvadegeneraatiota. Lääkkeitä olen joutunut syömään erittäin paljon. Nyt pelottaa keuhkojen lisäksi maksan kohtalo. Kuukauden kuluttua on keuhkolääkärille aika,jospa asia selvinnee......


      • ei ole
        kaksi kertaa keuhkojen tähy... kirjoitti:

        Ensimmäisen tähystyksen jälkeen päätin etten koskaan suostu toiseen. Keuhkolääkäri määräsi toiseen tähystykseen kolme vuotta myöhemmin. Toimenpide oli todella epämiellyttävä vaikka sujuikin ilman ongelmia. Ongelmat alkoivat heti tutkimuksen jälkeen. Kovat kivut oikealla kyljessä. Uloste muuttui keltaiseksi. Thorax-kuvassa ei näkynyt mitään selventävää. Nyt HRCT:ssä näkyy fibroosin lisäksi maksassa mahdollisesti vähäistä rasvadegeneraatiota. Lääkkeitä olen joutunut syömään erittäin paljon. Nyt pelottaa keuhkojen lisäksi maksan kohtalo. Kuukauden kuluttua on keuhkolääkärille aika,jospa asia selvinnee......

        mikään hälyyttävä oire. Ja tuo että uloste muuttui keltaiseksi ei varmaankaan liity siihen tähystykseen millään lailla, vaan voi olla oihan erillinen juttu. Sapesta johtuvaa?


      • loppuu heikottaa
        itsekkään kirjoitti:

        osannut varmuudella sanoa mikä tämmöisen aiheuttaa. Ja olen samaa mieltä, että yleistä tämä ei varmasti ole.
        En puhunut hengitys aukosta vaan tähystys voitaisiin suorittaa pienen avanteen kautta nukutuksessa. Joka laitetaan heti tähystyksen loputtua kiinni.
        Valtimoveren happipitoisuus 7.2 joten melko tiukalla on hengitys.
        Kaikki esivalmistelu tehtiin varmaankin ihan normaalisti esilääkityksineen kaikkineen, mutta joku aiheutti joka tapauksessa, että tutkimusta ei voitu suorittaa normaalisti.

        "Valtimoveren happipitoisuus 7.2 joten melko tiukalla on hengitys"

        Joissain hoitopaikoissa ei tuollaisella hapella lähdettäisi tekemään tähystystä lainkaan.


      • varmaan suunnitteli
        itsekkään kirjoitti:

        osannut varmuudella sanoa mikä tämmöisen aiheuttaa. Ja olen samaa mieltä, että yleistä tämä ei varmasti ole.
        En puhunut hengitys aukosta vaan tähystys voitaisiin suorittaa pienen avanteen kautta nukutuksessa. Joka laitetaan heti tähystyksen loputtua kiinni.
        Valtimoveren happipitoisuus 7.2 joten melko tiukalla on hengitys.
        Kaikki esivalmistelu tehtiin varmaankin ihan normaalisti esilääkityksineen kaikkineen, mutta joku aiheutti joka tapauksessa, että tutkimusta ei voitu suorittaa normaalisti.

        "En puhunut hengitys aukosta vaan tähystys voitaisiin suorittaa pienen avanteen kautta nukutuksessa. Joka laitetaan heti tähystyksen loputtua kiinni. "

        Ai tarkoitti varmaan keuhkojen välikarsinatähystystä eli mediastinoskopiaa.


      • voi estää?
        loppuu heikottaa kirjoitti:

        "Valtimoveren happipitoisuus 7.2 joten melko tiukalla on hengitys"

        Joissain hoitopaikoissa ei tuollaisella hapella lähdettäisi tekemään tähystystä lainkaan.

        Mikä ensisiaisesti on esteenä tähystykseen,jos valtimoveren happipitoisuus on 7.2?
        Lääkäri,joka yritti suorittaa tähystystä ei kommentoinut mihinkään minun esittämään kysymykseen?


      • juuri
        voi estää? kirjoitti:

        Mikä ensisiaisesti on esteenä tähystykseen,jos valtimoveren happipitoisuus on 7.2?
        Lääkäri,joka yritti suorittaa tähystystä ei kommentoinut mihinkään minun esittämään kysymykseen?

        tuo huono hapettuminen.Jos hapiosapaine on 7,2 ja siihen saat vielä rauhoittavat esilääkkeet tungetaan sormenvahvuinen skooppi keuhkoihin, voi olla että käy huonosti :-).


      • Astmakas

        Minulla meinasi lähteä taju monta kertaa kesken keuhkojen tähystyksen ja sain koko tähystyksen ajan lisähappea. Joutui välillä hoitaja muistuttelemaan siitä että pitää hengittää. Ja olen siis nuori, urheilullinen naishenkilö. Perussairautena minulla on astma ja yleensä vaikeissakin astmakohtauksissa happisaturaatio pysyy hyvänä.

        Minulle tuli erittäin voimakas tukehtumisen tunne heti letkua kurkkuun tunkiessa, huolimatta diapamista, puudutuksista ja pahoinvointilääkkeestä. Meinasin myös oksentaa monta kertaa. Onneksi tuo tähystys oli todella nopeasti ohi, taisi alle 10 min mennä koko operaatioon.

        Tähystys minulle tehtiin sen vuoksi ettei mikään astmalääke ole pitänyt yskää poissa ja minulla on monta kertaa vuodessa jopa kuukausia kestäviä astman pahenemisia. Halusivat tutkia ettei keuhkoissa ole mitään ylimääräistä, esim vierasesinettä tai kasvainta. Mitään syytä tälle sairastelulle ei löytynyt, seuraavaksi tutkivat onko minulla joku immuunivajaus.


    • <<<<>>...

      Sain esilääkityksen, kerrottiin mitä tehdään ja sitten kärrättiin huoneeseen, jossa oli 2-3 henkilöä lääkärin lisäksi.

      Tarkastettiin mitä kautta tutkimus voidaan tehdä. Kysyttiin mielipidettä itseltänikin ja lääkäri kertoi, että tekee tähystyksen mieluiten nenän kautta. Minulle ok, joten nenään laitettiin pumpulipuikot, joissa puudutusainetta. Nieluun suihkutettiin puudutusainetta, odoteltiin ja lääkäri kertoili asioita rauhallisesti.

      Hoitaja tuki päätäni ja lääkäri aloitti tähystyksen poistamalla puudutepuikot nenästä ja työntämällä varovaisesti ohutta letkua nenääni, rauhallisesti, hitaasti jatkuvasti puudutusta lisäten. Missään kohdin ei tuntunut epämukavalta, ei sattunut tms.

      Makasin tutkimuspöydällä selälläni, pää hieman alespäin tuettuna, joten en nähnyt juuri muuta kuin katon ja vähän sitä mitä ympärilläni tapahtui. Mitään tuntoa ei missään ollut, ei yskittänyt, ahdistanut ei mitään tunnetta siitä, että tuota ohutta letkua ylipäätään kurkkuuni työnnetään.

      Sitten havahduin siihen, että lääkäri lopetti työnsä ja hoitaja läpsytteli kasvoja, lääkäri pyysi rauhallisesti mutta napakasti keskittymään hengittämiseen, ei mihinkään muuhun nyt hengitellään syvään ja rauhallisesti. Samalla lääkäri antoi käskyjä laittaa happiviikset paikoilleen, kertoen että ei mitään hätää olivat vain unohtaneet laittaa viikset paikoilleen. Samalla kun homma oli keskeytynyt lääkäri pyysi koko ajan hengittelemään syvään ja rauhallisesti.

      Hetken päästä hommaa jatkettiin, mutta lääkäri muistutteli, että hereillä tulee pysyä ja muistaa hengitellä syvään ja rauhallisesti.

      Kaikki jatkui ilman mitään ihmeempää hässäkkää, itse en oikein edes tajunnut missä kohdin olin jättänyt tuon hengittelyn vähemmälle, mikään toimenpiteessä ei tuntunut missään.

      Koska kaikki näytti ihan hyvältä, päätti lääkäri tähystyksen lisäksi tehdä BAL-huuhtelun. Keittosuolaliuosta keuhkoihin ja nopeasti imetään takaisin. No laite ei toiminut ihan kunnolla, joten lääkäri joutui tekemään tuon imun jollakin muulla tavoin, mutta huuhtelu tehtiin loppuun. Missään vaiheessa en tuntenut mitään, en sitä että letku kurkussa ja keuhkoissa oli, en tuota huuhtelua. En sitä kun lääkäri poisti letkun kurkusta.

      Tutkimuksen jälkeen lepäilemään sairalavuoteeseen. Nostin sairaalasängyn päätyn ylös, koska yskä vaivasi, enkä voinut ajatellakaan laittavani päätä alas. Lepäsin istuvassa asennossa hillittömästi yskien. Tähystyksen tehnyt lääkäri tuli paikalle, tarkkaili tilannetta ja pyysi hoitajaa antamaan aamulla laitetun kanyylin kautta kortisonia suoraan suoneen. Hoitaja kertoi siinä kortisonia suoneen laittaessaan, että ihan kohta helpottaa. Kortisoni auttaa tosi nopeasti tuohon ärsytysyskään. Näin myös tapahtui.

      Pari tuntia levättyäni hoitaja tuli kertomaan, että nyt pitäisi sitten yrittää syödä jotakin. Jos kaikki menee hyvin muutaman tunnin päästä pääset saattajan kanssa kotiin. Kaikki meni hyvin. Kurkku oli lievästi arka, illalla nousi kuumetta, josta lääkäri oli jo varoittanutkin. Aamusella kaikki oli OK.

      Kohdallani ehdottomasti paljon mielyttävämpi ja helpompi tutkimus kuin Gastroskopia, vaikka sekään ei ihmeellinen ollut, eikä sekään sattunut yhtään, yökkäyksiä ei vain pystynyt estämään ja limaa valui suusta solkenaan. Yökkäykset olivat voimakkaita, lievästi ikäviä, mutta nekään eivät sattuneet.

      Mutta siis, keuhkotähystys ja BAL olivat tosi helppo tutkimus minulle. Uskoisin, että lääkäri ei ihan ensimmäistä tutkimustaan tehnyt. En itsekään pelännyt ja jännittänyt tutkimusta. Sairauteni oli aika hyvässä vaiheessa, joten sekin varmasti helpotti tilannetta.

      Mutta koska vain uudelleen, ei jäänyt mitään kammoa tms.

      • paljon...

        tästä kirjoittamastasi tekstistä. Tuli jotenkin niin rauhallinen ja hyvä olo, kun luin sen.
        Jään itse odottelemaan levollisin mielin jatkoja...


      • helpottaa toisten turhia

        pelkoja. Jäin vain miettimään tuota, että riittikö tuo puudutttelu pelkkänä suihkeena nieluun ja pumpulipuikoilla nenään? Et siis saanut esim hengitellä puudutusainetta höyrynä ihan keuhkoihin saakka?


      • ei tarvittu muuta
        helpottaa toisten turhia kirjoitti:

        pelkoja. Jäin vain miettimään tuota, että riittikö tuo puudutttelu pelkkänä suihkeena nieluun ja pumpulipuikoilla nenään? Et siis saanut esim hengitellä puudutusainetta höyrynä ihan keuhkoihin saakka?

        Tuo suihke jolla kurkkua puudutettiin oli hammaslääkäreidenkin käyttämää puuduteainetta, näin kertoi lääkäri puudutusta tehdessään. Kertoi, että voi olla vähän pahan makuinen, mutta eipä tuo maku paljon ehtinyt maistua, koska puutuneenä kurkussa ja suussa ei mitään makua tuntunut.

        Eli esilääkitys oli jotakin rauhoittavaa ja limaa estävää, nenä puudutettiin isoin kostein puikoin, nieluun suihkutettiin suihketta ja vielä tuon tähystimen päässä oli puudutetta jota lisättiin pikku hiljaa tähystyksen edetessä.

        Mietinkin noita joitakin ongelmia joista on kirjoittu. Olisiko syynä ollut liian suuri annos puudutetta tai puudutetaan epätasaisesti tms. Tuota puudutusta voi käyttää vain tietyn määrän ja se pitää lääkärin sitten osaa määritellä ja jakaa tutkimuksen aikana oikein.

        Mutta siis muuta puudutusta en todellakaan olisi tarvinnut, ei tutkimus tuntunut missään vaiheessa epämielyttävältä tms. Siinä oli vähän sivusta seuraajana, tai tunne oli sellainen.


      • annetaan
        ei tarvittu muuta kirjoitti:

        Tuo suihke jolla kurkkua puudutettiin oli hammaslääkäreidenkin käyttämää puuduteainetta, näin kertoi lääkäri puudutusta tehdessään. Kertoi, että voi olla vähän pahan makuinen, mutta eipä tuo maku paljon ehtinyt maistua, koska puutuneenä kurkussa ja suussa ei mitään makua tuntunut.

        Eli esilääkitys oli jotakin rauhoittavaa ja limaa estävää, nenä puudutettiin isoin kostein puikoin, nieluun suihkutettiin suihketta ja vielä tuon tähystimen päässä oli puudutetta jota lisättiin pikku hiljaa tähystyksen edetessä.

        Mietinkin noita joitakin ongelmia joista on kirjoittu. Olisiko syynä ollut liian suuri annos puudutetta tai puudutetaan epätasaisesti tms. Tuota puudutusta voi käyttää vain tietyn määrän ja se pitää lääkärin sitten osaa määritellä ja jakaa tutkimuksen aikana oikein.

        Mutta siis muuta puudutusta en todellakaan olisi tarvinnut, ei tutkimus tuntunut missään vaiheessa epämielyttävältä tms. Siinä oli vähän sivusta seuraajana, tai tunne oli sellainen.

        potilaan hengitellä puuduteainetta sellaien höyrystimen kautta. Se puuduttaa myös keuhkoputket, sillä muuoitnhan herkästi yskittää. Vrt eihän tarvitse mennä kin näkkileivän murunen henkeen, kun se jo yskittää. Lisäksi puudutetta voidaan lisätä tähystyksen aikana skoopin kautta tarpeen mukaan.


      • MoonGirl

        Voi kiitos tästä kaikesta lukemastani ! Juuri epäillään sarkoidoosia ja olen miettinyt miten se oikein todetaan ja tutkitaan. Kauhistuin tuosta tähystyksestä lukiessani noita alun tekstejä, mutat sinun tekstisi rauhoitti . Ja enhän toki tiedä tehdäänkö ko tutkimus minulle.


    • oli helppo

      juttu kohdallani. Aluksi Diapam - en huomannut mitään vaikutusta. Voihan olla, että rentoutti. Tutkimushuoneessa kurkku puudutettiin suihkeella, muistaakseni kolmannen suihkeen jälkeen ei enää ollut tuntoa. Sitten suuhun laitettiin kappale hampaiden väliin, jonka kautta tähystin laitettiin. Näin sivusilmällä itsekin tv-ruudusta miten tähystin eteni ja miltä putkistoissa näytti. Välillä imettiin eritteitä/näytteitä pois, oli paha tulehdus silloin päällä. Koko tutkimus oli mielestäni erittäin helppo, en olisi etukäteen uskonut. Keuhkolääkäri oli vähän päälle kolmikymppinen, mutta taisi osata hommansa hyvin. Jälkeenpäin yskänärsytystä oli ehkä enemmän kuin ennen tähystystä, mutta olinhan jo yskinyt keuhkot "pihalle" sitä ennen monta kuukautta. Menisin huomenna vaikka heti uudestaan tähän.

      • sama juttu

        Tähystys tehty suun kautta ja missään vaiheessa ei tuntunut miltään. Ei minkäänlaista kipua koko aikana. Helppo juttu! Ei kannata pelätä!


    • kysyä

      Voisitko kertoa, miten kyseinen toimenpide tapahtui..mistä letku laitettiiin menemään...tarvitsen tietoa asiasta...?

      • se oli tosi helppoa!

        Suun kautta se onnistui helposti. Ei käy kipeää. Älä pelkää!


    • MamiSjk

      Itselleni tehtiin kyseinen toimenpide eilen ja hyvin meni. Kurkkupuudutus ja suunkautta mentiin. Toki oli pientä kakoamista kun vieras esine tungetaan nieluun,mutta kaikki meni hyvin siitä loppuun asti. Yskin paljon tähystyksen aikaan,mutta sekään ei haitannu. Itse jännitin tosi paljon vaikka olin lukenut toimenpiteestä,puhunut lääkärin ja hoitajien kanssa,mutta kun ei tiennyt mitä odottaa. Kuuntelee vaan tarkkaa annettuja ohjeita niin helpommalla pääsee ja muistaa hengittää rauhallisesti!

      • 64 v.

        Itse tässä piakkoin myös menossa ko.tähystykseen,keskirintakehän polttavan/puristavan tuntuman ( rasituksessa ) johdosta.Nytpä mieleen tulisi, luettuani noita tähyst.kokemuksianne,että mitä ne tohtorit yleensäottaen sieltä löytävät, l.löydöksiähän varmaankin kaikilla ollut jonkinlaisia.-Reiluja " oikeita " vastauksianne toivoisin,eikä ylimalkaiset huumorijutut oikein istu tällaiselle palstalle,toivottavasti edes joku tohtii jotain kirjoittaa, mitä sieltä yleensä löydettävissä.En nyt tarkoita sellaista mikä näkyy esim.keuhkoröntgenissä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2161
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe