Ahdasmielinen bikinien suhteen

Kaisa_-90

Olenko ainut, jonka mielestä bikinit eivät kuulu alaikäisen päälle? Olen vain huomannut, että ennen kukaan ei esim. koulu-uinneissa pitänyt bikinejä vaan kunnon uimapukua ja nykyään saattaa olla yksi tyttö koulu-uinnissa joka pitää uimapukua. Miksi uimapukuja ei enää pidetä? Onko niissä jotain noloa? Itsestäni tosiaan bikinit ovat liian ajatuksia virittelevä asu alaikäisille. Ethän kulkisi kaduillakaan alusvaatteisillasi? Samahan se minulle mitä aikuiset tekevät, mutta toivoisin, että vanhemmat kieltäisivät bikinit alaikäisiltä. Ehkä olen ahdasmielinen, kuten taidan olla monen muunkin asian suhteen, mutta jotenkin vain ahdistaa, että jokin aika sitten meilläkin ja nykyään ulkomaillakin naimisiin mennään 12-vuotiaana ja silloin "naisten" pitää myös jo alkaa tehdä lapsia miehilleen. Nyt tuntuu, että tytöt eivät ole kiitollisia siitä, että heitä ei enää pakoteta käyttäytymään kuin aikuinen 12-vuotiaana ja tekemään lapsia nuorena, menemään naimisiin miltei pakosta miehen kanssa jota ei halua.

34

4643

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • XxXtO

      Kerran yhdellä oli koulu-uinnissa bikinit, joiden alaosana oli stringit. Toiset tytöt nauroivat hänelle ja piikittelivät. Mutta olihan niilläkin bikinit! Että paljon sillä enää on väliä onko bikinit vai bikinit, joissa on alaosana stringit. Paljastaa kyllä ihan yhtä paljon uidessa!

      Ja kun koulu-uinneissa tuskin on tarkoitus iskeä muita tyttöjä, niin voisi sentään laittaa päälle edes urheilubikinit kuin jotkut pikku-pikku-narubikinit!

    • ja media painostaa

      Muoti määrää varmaan aika pitkäle sen miten ukeudutaan jossei tahdota saada leimaa jostain epämiellyttävästä aiheesta muiden vuoksi. bikinit on ok alaikäisellä, mutta kyllä esimerkiks alle yläasteikäisellä en välttämättä katsoi ihan hyvällä, kun silloin ollaa viel niin kehitysvaihees, ettei ehkä niin ees tajuta sitä viesti, joka aneetaan moisella pukeutumisella itsestään, sillä mm. ulkomailla niitä nkee jo ihan tarhaikäsillä, tosin onhan siellä kulttuurinkin oulesta jo pukeutuminen muutenki hiukan vapaampaa ja sääolot sallivammat kuin meillä. Bikinit viittaa vahvasti seksuaalisuuteen, joka erityisesti miespuoleisilla nostaa katseen heti.. Siks asia on ehkä vähän kaksjakoinen...

      • Kaisa_-90

        No ei yläasteikäinenkään yhtään sen kehittyneempi ole. Vaikka jo muodot saattaisivat olla kuin aikuisella joillakin, niin henkinen kehitys on vielä jäljessä kropasta. Ja mielestäni tämä on hieman vääristelty kuva, sillä suurin osa 12-13 -vuotiaistakin 7-luokkalaisista on selvästikin vielä kehitysvaiheessa. Vaikka rinnat olisivatkin jo muotoa saaneet niin se ei suinkaan tarkoita sitä, että on valmis käppäilemään pikku-pikku-bikineissä ja muka on jo kehittynyt kokonaan. Kehitys kestää pitkään kaksikymppiseksikin, varsinkin rinnoilla.

        Ja kyllähän Suomessakin on bikinejä ihan vauvoilla ja pikkulapsillakin uimarannoilla. Onhan niitä TV2:n Summeri ohjelmassakin nähty ties minkä ikäisillä tytöillä bikineitä, kun seisovat kameran takana.

        Ja jos pidät yläasteikäisiä sitten niin kehittyneinä, niin tuskin he suostuisivat olemaan muodin ja median orjina?


      • reilu parikymppinen aikuinen
        Kaisa_-90 kirjoitti:

        No ei yläasteikäinenkään yhtään sen kehittyneempi ole. Vaikka jo muodot saattaisivat olla kuin aikuisella joillakin, niin henkinen kehitys on vielä jäljessä kropasta. Ja mielestäni tämä on hieman vääristelty kuva, sillä suurin osa 12-13 -vuotiaistakin 7-luokkalaisista on selvästikin vielä kehitysvaiheessa. Vaikka rinnat olisivatkin jo muotoa saaneet niin se ei suinkaan tarkoita sitä, että on valmis käppäilemään pikku-pikku-bikineissä ja muka on jo kehittynyt kokonaan. Kehitys kestää pitkään kaksikymppiseksikin, varsinkin rinnoilla.

        Ja kyllähän Suomessakin on bikinejä ihan vauvoilla ja pikkulapsillakin uimarannoilla. Onhan niitä TV2:n Summeri ohjelmassakin nähty ties minkä ikäisillä tytöillä bikineitä, kun seisovat kameran takana.

        Ja jos pidät yläasteikäisiä sitten niin kehittyneinä, niin tuskin he suostuisivat olemaan muodin ja median orjina?

        Vai että kehitys jatkuu vielä kaksikymppisenäkin? Eipä voi paljoa muuta kuin nauraa. Itselläni pituuskasvu lakkasi 11-vuotiaana ja rinnat ja lantio olivat täysin kehittyneet 14-vuotiaana. Seksin aloitin 15-vuotiaana, hui kauhistus, parikymppisen miehen kanssa, jonka kanssa menin naimisiin 18-vuotiaana. Näin jälkeenpäin ajatellen olen tajunnut, etten ollut kovinkaan kypsä vielä 13-vuotiaana, vaikka kuinka kuvittelin olevani; mutta selkeästi näen myös sen, että suunilleen 16-vuotiaana aikuistuin.

        Tällä palstalla saa sen kuvan, kuin alle 25-vuotiaat olisivat vielä lapsia. Itse olen mieltänyt "nuoret"-palstan n. 12-16-vuotiaille, ja tietysti niille vanhemmille, jotka neuvovat heitä. ;) Toisinaan tietenkin tulen ajatelleeksi 17-vuotiasta "ihan kakaraksi", kunnes muistan, millainen olin itse silloin. Kyllä ihmisen tulisi olla aikuinen viimeistään parikymppisenä. Vaikka joskus kyllä ihmettelenkin, miten lapsellisia monet täysi-ikäisetkin ihmiset nykyään ovat!

        Siinä olen kyllä ihan samaa mieltä, että lapsen tulisi saada elää lapsuutensa lapsena, kuten ennen. Nykyään jo 9-vuotiaat leikkivät aikuista, meikkaavat, seurustelevat ja melkein harrastavat seksiäkin. Eihän siinäkään mitään, jos se olisi puhdasta leikkiä... mutta ainakin minun silmääni se näyttää aika huolestuttavalta.

        Bikiniasiaan en hirveästi ota kantaa; itse en käytä juurikaan bikineitä. Tai no, jos otan aurinkoa, puen bikinit, jos uin, puen suosiolla uimapuvun. Mutta vain siksi, ettei jenkkakahvat paistaisi koko maailmalle. ;)


      • Kaisa_-90
        reilu parikymppinen aikuinen kirjoitti:

        Vai että kehitys jatkuu vielä kaksikymppisenäkin? Eipä voi paljoa muuta kuin nauraa. Itselläni pituuskasvu lakkasi 11-vuotiaana ja rinnat ja lantio olivat täysin kehittyneet 14-vuotiaana. Seksin aloitin 15-vuotiaana, hui kauhistus, parikymppisen miehen kanssa, jonka kanssa menin naimisiin 18-vuotiaana. Näin jälkeenpäin ajatellen olen tajunnut, etten ollut kovinkaan kypsä vielä 13-vuotiaana, vaikka kuinka kuvittelin olevani; mutta selkeästi näen myös sen, että suunilleen 16-vuotiaana aikuistuin.

        Tällä palstalla saa sen kuvan, kuin alle 25-vuotiaat olisivat vielä lapsia. Itse olen mieltänyt "nuoret"-palstan n. 12-16-vuotiaille, ja tietysti niille vanhemmille, jotka neuvovat heitä. ;) Toisinaan tietenkin tulen ajatelleeksi 17-vuotiasta "ihan kakaraksi", kunnes muistan, millainen olin itse silloin. Kyllä ihmisen tulisi olla aikuinen viimeistään parikymppisenä. Vaikka joskus kyllä ihmettelenkin, miten lapsellisia monet täysi-ikäisetkin ihmiset nykyään ovat!

        Siinä olen kyllä ihan samaa mieltä, että lapsen tulisi saada elää lapsuutensa lapsena, kuten ennen. Nykyään jo 9-vuotiaat leikkivät aikuista, meikkaavat, seurustelevat ja melkein harrastavat seksiäkin. Eihän siinäkään mitään, jos se olisi puhdasta leikkiä... mutta ainakin minun silmääni se näyttää aika huolestuttavalta.

        Bikiniasiaan en hirveästi ota kantaa; itse en käytä juurikaan bikineitä. Tai no, jos otan aurinkoa, puen bikinit, jos uin, puen suosiolla uimapuvun. Mutta vain siksi, ettei jenkkakahvat paistaisi koko maailmalle. ;)

        "Muista, että kehittyminen vie aikaa ja se tapahtuu yksilöllisesti. Vasta noin 20-vuotiaana olet saavuttanut aikuisen kehon rakenteen."

        Ote sivulta http://www.kuopio.fi/soste.nsf/TDTXT/171104091648704?OpenDocument , joka käsittelee murrosikää/kehittymistä.

        Ja kuten jo aiemmin mainitsin. Vaikka tytöllä olisi D-kupit 12-vuotiaana, ei kehitys ole ohi vaan rinnat kehittyy vielä 20-vuotiaaksi asti oikeaan lopulliseen muotoonsa. Tietysti ajan kuluessa rinnat muottavat vielä muotoaan.

        No et kyllä sinäkään mielestäni ole elänyt lapsuuttasi lapsena, ottaen huomioon että olet jo 15-vuotiaana aloittanut seksielämäsi. Eihän tuo olisi mitään ollut joskus aikoja sitten kun asiat olivat näin, mutta nykyään kun ei tarvitsisi alkaa edes tekemään lapsia, kun varmasti kerkeää myöhemminkin toisin kuin aiemmin, kun tarvittiin lapsia, jotta olisi huolehtijoita kun itse vanhenee jne.


      • reilu parikymppinen aikuinen
        Kaisa_-90 kirjoitti:

        "Muista, että kehittyminen vie aikaa ja se tapahtuu yksilöllisesti. Vasta noin 20-vuotiaana olet saavuttanut aikuisen kehon rakenteen."

        Ote sivulta http://www.kuopio.fi/soste.nsf/TDTXT/171104091648704?OpenDocument , joka käsittelee murrosikää/kehittymistä.

        Ja kuten jo aiemmin mainitsin. Vaikka tytöllä olisi D-kupit 12-vuotiaana, ei kehitys ole ohi vaan rinnat kehittyy vielä 20-vuotiaaksi asti oikeaan lopulliseen muotoonsa. Tietysti ajan kuluessa rinnat muottavat vielä muotoaan.

        No et kyllä sinäkään mielestäni ole elänyt lapsuuttasi lapsena, ottaen huomioon että olet jo 15-vuotiaana aloittanut seksielämäsi. Eihän tuo olisi mitään ollut joskus aikoja sitten kun asiat olivat näin, mutta nykyään kun ei tarvitsisi alkaa edes tekemään lapsia, kun varmasti kerkeää myöhemminkin toisin kuin aiemmin, kun tarvittiin lapsia, jotta olisi huolehtijoita kun itse vanhenee jne.

        Aijai, esikoulustako olet, vai mistä tuo epäkypsä haukkuminen? Mitä mahdoin tehdä tai sanoa ansaitakseni tuon hyökkäyksen? Mutta ehkä sinä sitten sallit itsesi olla "lapsi" niin kauan, kunnes olet parikymppinen.

        Jos siis sinä et ole kypsä 16-vuotiaana, kukaan muukaan ei voi olla? Kuten jo sanoin, aivan selkeästi aikuistuin siinä 16 vuoden iässä. Sen huomasivat muutkin läheiseni kuin vain minä itse. Ja mielestäni 15-vuotias ei ole enää lapsi, ei enää lähelläkään, eikä edes pitäisi olla. Myönnän kyllä, että se on melko aikainen ikä seksinharrastukselle; mutta siinä henkisessäkin kehityksessä on eroja. Itse olin sekä fyysisesti että henkisesti valmis seksiin. Olin myös henkisesti valmis kihlautumaan 16-vuotiaana, sillä elämänarvoni olivat todella erilaiset ja ehkä jonkin verran kypsemmätkin kuin sen ikäisillä, ja monilla kaksikymppisilläkin, nykyään.

        Ja sinähän sitten tiedät kehoni muutoksista ja kehittymisestä paremmin kuin erikoislääkäri, joka minua tutki tässä pituuskasvuasiassa? Sehän hienoa, että voit sanoa rintojeni kehittymisestä edes näkemättä minua. Ja kultaseni, olet kai tietoinen myös siitä, että ihmiskehon rupsahtaminen alkaa pian 20:en ikävuoden jälkeen? Ihminenhän kehittyy koko ajan, kahdenkympin jälkeen se vain muuttuu vanhenemiseksi ja rupsahtamiseksi. Eli mielestäsi juuri kun ihminen saavuttaa "täysikasvuisuuden", eli fyysisen aikuisuuden, hän alkaa vanhentua? Ehei, toki elimistö muovautuu läpi elämän, mutta kyllä fyysinen aikuisuus useimmiten saavutetaan ennen 20 ikävuotta.

        Ennemmin olisin huolissani siitä, että jo eskari-ikäiset tytöt ovat huolissaan painostaan, "seurustelevat" ja ajattelevat jopa seksiä, kuin siitä, että joku aikuistuu 15-vuoden korvilla. Minä sentään elin lapsuuteni, siis ikävuodet 1-10, erittäin lapsellisena, vaikka kuukautiseni alkoivatkin jo 9-vuotiaana. Minulla oli todellinen lapsuus, jonka aikana saatoin leikkiä aikuista; en yrittänyt olla aikuinen, toisin kuin nykylapset. Ehkä sitten fyysinen ja henkinen kehitykseni jostain syystä oli paljon edellä normaalia, mutta epäilen, ettei se voi niin paljolti pitää paikkaansa. En usko, että keskivertoteini olisi ollut ainakaan paljoa sen lapsellisempi kuin minäkään olin, siis sinä aikana. Poikkeuksiahan toki aina on.

        Ja vielä tuohon bikiniasiaan: Minun mielestäni 15-vuotiaalle ei ole mitään estettä käyttää bikinejä. Ala-astelaisen päälle ne eivät ehkä sovi, mutta olisi naurettavuuden huippu, jos bikineitäkään ei myytäisi ilman henkkareita. ;> Miksi kypsän nuoren tulisi lykätä kaikkea kehitystä ja kypsymistä 18:aan ikävuoteen, pukeutuen rimpsumekkoihin ja pikkukenkiin? Sittenhän se nuoriso vasta tulevaisuus olisikin... täysiä kakaroita kaikki. Antaa kaikkien kukkien kukkia ja saavuttaa kypsyys siihen omaan tahtiin; kunhan nyt jossain vaiheessa vielä aikuistuu.


      • ihmisiä
        reilu parikymppinen aikuinen kirjoitti:

        Vai että kehitys jatkuu vielä kaksikymppisenäkin? Eipä voi paljoa muuta kuin nauraa. Itselläni pituuskasvu lakkasi 11-vuotiaana ja rinnat ja lantio olivat täysin kehittyneet 14-vuotiaana. Seksin aloitin 15-vuotiaana, hui kauhistus, parikymppisen miehen kanssa, jonka kanssa menin naimisiin 18-vuotiaana. Näin jälkeenpäin ajatellen olen tajunnut, etten ollut kovinkaan kypsä vielä 13-vuotiaana, vaikka kuinka kuvittelin olevani; mutta selkeästi näen myös sen, että suunilleen 16-vuotiaana aikuistuin.

        Tällä palstalla saa sen kuvan, kuin alle 25-vuotiaat olisivat vielä lapsia. Itse olen mieltänyt "nuoret"-palstan n. 12-16-vuotiaille, ja tietysti niille vanhemmille, jotka neuvovat heitä. ;) Toisinaan tietenkin tulen ajatelleeksi 17-vuotiasta "ihan kakaraksi", kunnes muistan, millainen olin itse silloin. Kyllä ihmisen tulisi olla aikuinen viimeistään parikymppisenä. Vaikka joskus kyllä ihmettelenkin, miten lapsellisia monet täysi-ikäisetkin ihmiset nykyään ovat!

        Siinä olen kyllä ihan samaa mieltä, että lapsen tulisi saada elää lapsuutensa lapsena, kuten ennen. Nykyään jo 9-vuotiaat leikkivät aikuista, meikkaavat, seurustelevat ja melkein harrastavat seksiäkin. Eihän siinäkään mitään, jos se olisi puhdasta leikkiä... mutta ainakin minun silmääni se näyttää aika huolestuttavalta.

        Bikiniasiaan en hirveästi ota kantaa; itse en käytä juurikaan bikineitä. Tai no, jos otan aurinkoa, puen bikinit, jos uin, puen suosiolla uimapuvun. Mutta vain siksi, ettei jenkkakahvat paistaisi koko maailmalle. ;)

        on paljon epäkypsempää väittää olevansa kypsä aikuinen kuin reilusti myöntää olevansa oma itsensä ja kehittymätön. tyhmyyttäsi kuvaa hyvin tuo että väität oleesi "kypsä aikuinen" jo 16-vuotiaana. lapsuus sinulta ainakin on väliin jäänyt kerran kiire oli aikuisten maailmaan.

        pituuskasvu loppui minultakin 11v jolloin kuukautiset alkoivat, 14v olin keholtani täysin aikuinen mutta myönnän ilolla, että nyt 23v en ole vieläkään aikuistunut!!!


      • reilu parikymppinen aikuinen
        ihmisiä kirjoitti:

        on paljon epäkypsempää väittää olevansa kypsä aikuinen kuin reilusti myöntää olevansa oma itsensä ja kehittymätön. tyhmyyttäsi kuvaa hyvin tuo että väität oleesi "kypsä aikuinen" jo 16-vuotiaana. lapsuus sinulta ainakin on väliin jäänyt kerran kiire oli aikuisten maailmaan.

        pituuskasvu loppui minultakin 11v jolloin kuukautiset alkoivat, 14v olin keholtani täysin aikuinen mutta myönnän ilolla, että nyt 23v en ole vieläkään aikuistunut!!!

        Mahtaa olla elämäsi sitten aika hienoa, jos vielä 23-vuotiaana olet ja koet olevasi lapsi. Missä on kypsä parisuhde? Missä on itsestään huolehtiminen ja vastuu? Elätkö kuin pellossa, tehden juuri mitä itseä sattuu huvittamaan?

        Valitettavasti nyt vain niin kävi, että muutuin radikaalisti aikuisempaan suuntaan, kun 16 meni rikki. Kypsyin huomattavasti, ja aloin katsoa maailmaa aikuisen silmin. Minulla nyt on pokkaa myöntää tämä, oli mikä oli.

        En väitä olevani mikään iloton ja kuiva korppu, mutta tämän aikuisemmaksi en ikinä tule. Minulla on lapsenmielisyyttä ja iloa, enkä koe päivittäisessä elämässäni tarvetta tuoda esille kypsyyttäni, vaan saattaapa joku luulla minua paljon nuoremmaksikin, eikä se minua haittaa. Silti en voi kieltää, ettenkö olisi kypsä, ajattelevainen ja itsestäni huolehtiva ihminen. Aikuinen.


      • ei voi muuta sanoa!!!
        reilu parikymppinen aikuinen kirjoitti:

        Mahtaa olla elämäsi sitten aika hienoa, jos vielä 23-vuotiaana olet ja koet olevasi lapsi. Missä on kypsä parisuhde? Missä on itsestään huolehtiminen ja vastuu? Elätkö kuin pellossa, tehden juuri mitä itseä sattuu huvittamaan?

        Valitettavasti nyt vain niin kävi, että muutuin radikaalisti aikuisempaan suuntaan, kun 16 meni rikki. Kypsyin huomattavasti, ja aloin katsoa maailmaa aikuisen silmin. Minulla nyt on pokkaa myöntää tämä, oli mikä oli.

        En väitä olevani mikään iloton ja kuiva korppu, mutta tämän aikuisemmaksi en ikinä tule. Minulla on lapsenmielisyyttä ja iloa, enkä koe päivittäisessä elämässäni tarvetta tuoda esille kypsyyttäni, vaan saattaapa joku luulla minua paljon nuoremmaksikin, eikä se minua haittaa. Silti en voi kieltää, ettenkö olisi kypsä, ajattelevainen ja itsestäni huolehtiva ihminen. Aikuinen.

        todella lapsellista omaa paremmuuttaan pönkittää tuolla aikuisuudella,naurettavaa. en ole tavannut ikinä yhtäkään 16-vuotiasta, jota voisi hyvällä tahdollakaan sanoa kypsäksi. en usko että sinuakaan kun sitä pitää tänne tulla toitottamaan.

        enkä minä ole vastuuton ja tee sitä mitä huvittaa. kannan vastuun itsestäni ja avomiehestäni. onneksi en ole lukkiutunut aikuisuuden kahleisiin kuten sinä.


      • reilu parikymppinen aikuinen
        ei voi muuta sanoa!!! kirjoitti:

        todella lapsellista omaa paremmuuttaan pönkittää tuolla aikuisuudella,naurettavaa. en ole tavannut ikinä yhtäkään 16-vuotiasta, jota voisi hyvällä tahdollakaan sanoa kypsäksi. en usko että sinuakaan kun sitä pitää tänne tulla toitottamaan.

        enkä minä ole vastuuton ja tee sitä mitä huvittaa. kannan vastuun itsestäni ja avomiehestäni. onneksi en ole lukkiutunut aikuisuuden kahleisiin kuten sinä.

        Kylläpä se nyt ottaa koville. Usko mitä uskot, minä ja läheiseni onneksi tiedämme paremmin minun omasta elämästäni ja sen eri vaiheista.

        En muuten ole laisinkaan lukkiutunut aikuisuuden kahleisiin - itse asiassa aivan päinvastoin. Myönnän silti olevani aikuinen.


      • ei mikään kakru enää
        reilu parikymppinen aikuinen kirjoitti:

        Aijai, esikoulustako olet, vai mistä tuo epäkypsä haukkuminen? Mitä mahdoin tehdä tai sanoa ansaitakseni tuon hyökkäyksen? Mutta ehkä sinä sitten sallit itsesi olla "lapsi" niin kauan, kunnes olet parikymppinen.

        Jos siis sinä et ole kypsä 16-vuotiaana, kukaan muukaan ei voi olla? Kuten jo sanoin, aivan selkeästi aikuistuin siinä 16 vuoden iässä. Sen huomasivat muutkin läheiseni kuin vain minä itse. Ja mielestäni 15-vuotias ei ole enää lapsi, ei enää lähelläkään, eikä edes pitäisi olla. Myönnän kyllä, että se on melko aikainen ikä seksinharrastukselle; mutta siinä henkisessäkin kehityksessä on eroja. Itse olin sekä fyysisesti että henkisesti valmis seksiin. Olin myös henkisesti valmis kihlautumaan 16-vuotiaana, sillä elämänarvoni olivat todella erilaiset ja ehkä jonkin verran kypsemmätkin kuin sen ikäisillä, ja monilla kaksikymppisilläkin, nykyään.

        Ja sinähän sitten tiedät kehoni muutoksista ja kehittymisestä paremmin kuin erikoislääkäri, joka minua tutki tässä pituuskasvuasiassa? Sehän hienoa, että voit sanoa rintojeni kehittymisestä edes näkemättä minua. Ja kultaseni, olet kai tietoinen myös siitä, että ihmiskehon rupsahtaminen alkaa pian 20:en ikävuoden jälkeen? Ihminenhän kehittyy koko ajan, kahdenkympin jälkeen se vain muuttuu vanhenemiseksi ja rupsahtamiseksi. Eli mielestäsi juuri kun ihminen saavuttaa "täysikasvuisuuden", eli fyysisen aikuisuuden, hän alkaa vanhentua? Ehei, toki elimistö muovautuu läpi elämän, mutta kyllä fyysinen aikuisuus useimmiten saavutetaan ennen 20 ikävuotta.

        Ennemmin olisin huolissani siitä, että jo eskari-ikäiset tytöt ovat huolissaan painostaan, "seurustelevat" ja ajattelevat jopa seksiä, kuin siitä, että joku aikuistuu 15-vuoden korvilla. Minä sentään elin lapsuuteni, siis ikävuodet 1-10, erittäin lapsellisena, vaikka kuukautiseni alkoivatkin jo 9-vuotiaana. Minulla oli todellinen lapsuus, jonka aikana saatoin leikkiä aikuista; en yrittänyt olla aikuinen, toisin kuin nykylapset. Ehkä sitten fyysinen ja henkinen kehitykseni jostain syystä oli paljon edellä normaalia, mutta epäilen, ettei se voi niin paljolti pitää paikkaansa. En usko, että keskivertoteini olisi ollut ainakaan paljoa sen lapsellisempi kuin minäkään olin, siis sinä aikana. Poikkeuksiahan toki aina on.

        Ja vielä tuohon bikiniasiaan: Minun mielestäni 15-vuotiaalle ei ole mitään estettä käyttää bikinejä. Ala-astelaisen päälle ne eivät ehkä sovi, mutta olisi naurettavuuden huippu, jos bikineitäkään ei myytäisi ilman henkkareita. ;> Miksi kypsän nuoren tulisi lykätä kaikkea kehitystä ja kypsymistä 18:aan ikävuoteen, pukeutuen rimpsumekkoihin ja pikkukenkiin? Sittenhän se nuoriso vasta tulevaisuus olisikin... täysiä kakaroita kaikki. Antaa kaikkien kukkien kukkia ja saavuttaa kypsyys siihen omaan tahtiin; kunhan nyt jossain vaiheessa vielä aikuistuu.

        "Ja mielestäni 15-vuotias ei ole enää lapsi, ei enää lähelläkään, eikä edes pitäisi olla."

        Kyllä 15-vuotias on enemmän lapsi kuin aikuinen.


      • ____
        reilu parikymppinen aikuinen kirjoitti:

        Kylläpä se nyt ottaa koville. Usko mitä uskot, minä ja läheiseni onneksi tiedämme paremmin minun omasta elämästäni ja sen eri vaiheista.

        En muuten ole laisinkaan lukkiutunut aikuisuuden kahleisiin - itse asiassa aivan päinvastoin. Myönnän silti olevani aikuinen.

        Kannattaisi nyt vaan mennä vähän itseensä, Sinä 16-vuotiaana aikuiseksi muuttunut. Vaikka keho muuttuu, ei psyyke muutu niin nopeasti. 16-vuotias on LAPSI, lainkin edessä.

        t.Keskustelua sivusta seurannut.


    • tästä

      uskontoja. Uskonnot tekee ihmisistä mielenvikaisia ja hulluja. Ajatelkaa niitäkin jotka joutuu koko ikänsä asumaan jonkin kaavun sisällä jossa pienet silmänreiät.

      • Kaisa_-90

        En ole uskovainen.


    • x6x6

      sinäpä sen sanoit, taidat olla ahdasmielinen.
      :-/ minusta kaikki saa käyttää juuri sellaisia vaatteita kuin haluaa. VAATTEILLE EI PIDÄ ASETTAA IKÄRAJOJA! onneksi tyyleille ei aseteta ikäräjaa. ja muutenkin, minä olen mökillä aina kesäisin pelkät bikinit päällä, onneksi lähin naapuri asuu noin kilometrin päässä :D mutta bikineissä on helppo ja mukava olla etenkin kesämökillä hellesäällä, kun ei sitten tule tukahduttavan kuumakaan..

    • naturelle22
      • hmmmmmmmm

        ...eipä muuten ollenkaan typerä ajatus. Alaston ihminen on usein paljon seksittömämpi, kuin liian vähiin vaatteentyyppisiin verhoutunut.


    • boy -83

      Omina koulu aikoinani -90 luvulla kaikilla tytöillä oli uima-asut. Ja hyvä niin. Bikinit eivät kuulu tämän ikäisille lapsille.

    • CrystalCinnamon

      et ole ainoa, jonka mielestä bikinit ei kuulu alaikäisen päälle. ne eivät todellakaan kuulu.

    • .fleww

      Kaikki puhuvat alaikäisestä.. Mikä on alaikäinen kun jossain maissa olet täysikäinen 15-vuotiaana?
      Muistakaa että ihminen syntyi alasti ja monissa kaukaisissa maissa kuljetaan ilman rihman kiertämää. Jos bikinit ovat liian paljastavia niin kyllä kokouimapukukin on aika seksuaalinen. Muodot tulevat esille ihan samallalailla ja kropan "näkee". Bikineiden kanssa vaan se ero että bikinit päällä näät masunkin.
      JA aina vika löytyy naisten asusteista, miehet sitten saa kulkea rannalla miesten tangat jalassa? Sehän ei toedllakaan ole seksuaalista. PAIDAT PÄÄLLE MIEHILLEKIN JOS TOTA MIELTÄ TE AHDASMIELISET OLETTE!! ;>

      • x6x6

        aina naisten pukeutumisesta naristaan, mutta kyllä Kaisa_-90 on myönnettävä, että katsoisi hänkin mitä luultavammin pitkään, jos rannalla häntä vastaan tepsuttelisi hyvän näkönen poika pelkissä uimahousuissa...


      • Kaisa_-90

        Tarkoitan alle 18-vuotiaita. Suomessa alaikäisiä siis. Ja ero on siinä on uimapukua ei koeta seksikkäänä, mutta bikinit koetaan. Ja bikinithän myös vastaisi sitä, että olen alusvaatteisillasi (pikkuhousut tai stringit ja rintaliivit). Eihän tavan uimapukukaan mikään peittävä ole, mutta uimapukuun ei yhdistetä seksuaalisuutta niin selvästi kuin bikineihin. Ja mitäköhän löytyy naistenkin päältä monistapornolehdissä: bikinit! Harvemmin siellä uimapukuja on.

        Minun mielestäni ainakin bikinejä pidetään pikemminkin seksuaalisena asusteena. Ja koska nykymaailmassa ei kovin hyväksytä lapsen tai nuoren seksuaalisuuden näyttämistä, niin miksi myöskään pukea heitä bikineihin?

        Olen minä miehiäkin nähnyt stringeissä uimahalleissa jne. Mutta miksi en ota heitä puheeksi. Siksi, että siinä ei yksinkertaisesti ole mitään seksuaalista. Ja voisivathan miehet paitojakin käyttää, ihan sama minulle.


      • reilu parikymppinen aikuinen
        Kaisa_-90 kirjoitti:

        Tarkoitan alle 18-vuotiaita. Suomessa alaikäisiä siis. Ja ero on siinä on uimapukua ei koeta seksikkäänä, mutta bikinit koetaan. Ja bikinithän myös vastaisi sitä, että olen alusvaatteisillasi (pikkuhousut tai stringit ja rintaliivit). Eihän tavan uimapukukaan mikään peittävä ole, mutta uimapukuun ei yhdistetä seksuaalisuutta niin selvästi kuin bikineihin. Ja mitäköhän löytyy naistenkin päältä monistapornolehdissä: bikinit! Harvemmin siellä uimapukuja on.

        Minun mielestäni ainakin bikinejä pidetään pikemminkin seksuaalisena asusteena. Ja koska nykymaailmassa ei kovin hyväksytä lapsen tai nuoren seksuaalisuuden näyttämistä, niin miksi myöskään pukea heitä bikineihin?

        Olen minä miehiäkin nähnyt stringeissä uimahalleissa jne. Mutta miksi en ota heitä puheeksi. Siksi, että siinä ei yksinkertaisesti ole mitään seksuaalista. Ja voisivathan miehet paitojakin käyttää, ihan sama minulle.

        Vai että nykymaailmassa ei hyväksytä lapsen tai nuoren seksuaalisuuden näyttämistä? Sitä ei ole ikinä aiemmin hyväksytty niin paljon kuin nykyään; eikä myöskään tuotu esille. Huomaa kyllä, ettet ole elänyt ennen 90-lukua.

        Minun mielestäni lapsia ei tulisikaan pukea seksikkäästi, kuten pikkutoppeihin ja kireisiin farkkuihin, mutta niin vain tehdään. Se ei ole tervettä eikä ok, mutta kai nyt näet eron aikuisuuden kynnyksellä olevassa 15-kesäisessä ja ekaluokkalaisessa? Pitäisikö tiukat farkutkin laittaa pannaan alle 18-vuotiailta? Vaikka lain mukaan jo 16-vuotias on kypsä harrastamaan seksiä... Tuo menee jo liiallisuuksiin, etkö huomaa?


      • safeghrhht
        reilu parikymppinen aikuinen kirjoitti:

        Vai että nykymaailmassa ei hyväksytä lapsen tai nuoren seksuaalisuuden näyttämistä? Sitä ei ole ikinä aiemmin hyväksytty niin paljon kuin nykyään; eikä myöskään tuotu esille. Huomaa kyllä, ettet ole elänyt ennen 90-lukua.

        Minun mielestäni lapsia ei tulisikaan pukea seksikkäästi, kuten pikkutoppeihin ja kireisiin farkkuihin, mutta niin vain tehdään. Se ei ole tervettä eikä ok, mutta kai nyt näet eron aikuisuuden kynnyksellä olevassa 15-kesäisessä ja ekaluokkalaisessa? Pitäisikö tiukat farkutkin laittaa pannaan alle 18-vuotiailta? Vaikka lain mukaan jo 16-vuotias on kypsä harrastamaan seksiä... Tuo menee jo liiallisuuksiin, etkö huomaa?

        Kuvottaa pelkkä ajatus 6-luokkalaisesta stringit päällä.
        Täällä ainakin yksi henkilö on saanut lutkan maineen kun pukeutuu melko paljastavasti...
        (eli joskus ei kannata tuoda esiin tiettyjä kohtia)


      • ole itsekkään
        reilu parikymppinen aikuinen kirjoitti:

        Vai että nykymaailmassa ei hyväksytä lapsen tai nuoren seksuaalisuuden näyttämistä? Sitä ei ole ikinä aiemmin hyväksytty niin paljon kuin nykyään; eikä myöskään tuotu esille. Huomaa kyllä, ettet ole elänyt ennen 90-lukua.

        Minun mielestäni lapsia ei tulisikaan pukea seksikkäästi, kuten pikkutoppeihin ja kireisiin farkkuihin, mutta niin vain tehdään. Se ei ole tervettä eikä ok, mutta kai nyt näet eron aikuisuuden kynnyksellä olevassa 15-kesäisessä ja ekaluokkalaisessa? Pitäisikö tiukat farkutkin laittaa pannaan alle 18-vuotiailta? Vaikka lain mukaan jo 16-vuotias on kypsä harrastamaan seksiä... Tuo menee jo liiallisuuksiin, etkö huomaa?

        kuin vasta noin. -87


      • reilu parikymppinen aikuinen
        ole itsekkään kirjoitti:

        kuin vasta noin. -87

        mutta _reilu_ parikymppinen voi olla, hmm, katsotaas nyt, vaikka -83. ;)


      • reilu parikymppinen aikuinen
        safeghrhht kirjoitti:

        Kuvottaa pelkkä ajatus 6-luokkalaisesta stringit päällä.
        Täällä ainakin yksi henkilö on saanut lutkan maineen kun pukeutuu melko paljastavasti...
        (eli joskus ei kannata tuoda esiin tiettyjä kohtia)

        Totta puhut, parempi pitää järki pukeutumisessa, eikä kulkea napaan uurretuissa päänteissä. Ja tämä koskee ihan kaikkia, myös aikuisia.


      • Kaisa_-90
        reilu parikymppinen aikuinen kirjoitti:

        Vai että nykymaailmassa ei hyväksytä lapsen tai nuoren seksuaalisuuden näyttämistä? Sitä ei ole ikinä aiemmin hyväksytty niin paljon kuin nykyään; eikä myöskään tuotu esille. Huomaa kyllä, ettet ole elänyt ennen 90-lukua.

        Minun mielestäni lapsia ei tulisikaan pukea seksikkäästi, kuten pikkutoppeihin ja kireisiin farkkuihin, mutta niin vain tehdään. Se ei ole tervettä eikä ok, mutta kai nyt näet eron aikuisuuden kynnyksellä olevassa 15-kesäisessä ja ekaluokkalaisessa? Pitäisikö tiukat farkutkin laittaa pannaan alle 18-vuotiailta? Vaikka lain mukaan jo 16-vuotias on kypsä harrastamaan seksiä... Tuo menee jo liiallisuuksiin, etkö huomaa?

        Ehkä olen tosiaan väärässä. Minun pitäisi arvartua ja antaa ihmisten pukeutua mihin tahansa vaatteisiin ja ajatella heitä silti hyvinä vaikka itse en sitä kuitenkaan loppuen lopuksia hyväksyisi.

        Luulen, että tuo kaikenlainen aikuisten hössötys teinityttöjen kireistä vaatteista ja meikin käytöstä ja seksin harrastamisesta on tehnyt minustakin tyhmän. Ehkä se on kuitenkin okei, että kun ihminen alkaa kehittyä niin vaatteetkin saa jo olla aikuisten vaatteita ja seksiäkin voi alkaa harrastamaan. Eihän sitä tosiaan voi koko elämäänsä lapsenmielisenä pysyä.


      • reilu parikymppinen aikuinen
        Kaisa_-90 kirjoitti:

        Ehkä olen tosiaan väärässä. Minun pitäisi arvartua ja antaa ihmisten pukeutua mihin tahansa vaatteisiin ja ajatella heitä silti hyvinä vaikka itse en sitä kuitenkaan loppuen lopuksia hyväksyisi.

        Luulen, että tuo kaikenlainen aikuisten hössötys teinityttöjen kireistä vaatteista ja meikin käytöstä ja seksin harrastamisesta on tehnyt minustakin tyhmän. Ehkä se on kuitenkin okei, että kun ihminen alkaa kehittyä niin vaatteetkin saa jo olla aikuisten vaatteita ja seksiäkin voi alkaa harrastamaan. Eihän sitä tosiaan voi koko elämäänsä lapsenmielisenä pysyä.

        En nyt tiedä, voiko sinun sanoa olevan väärässä. Minun mielestäni olet kyllä osittain oikeassakin; ei lapsen tulisi käyttäytyä tai pukeutua kuin aikuinen. Mielestäni ero tuleekin siinä teini-iässä, sillä toinen 15-vuotias on vielä ihan kakara ja toista voisi jo melkein kutsua aikuiseksi... Se on niin tapauskohtaista. Moni 15-vee varmasti on valmis vakavaan seurusteluun, joku toinen taas kokee vasta naiiveja ensi-ihastuksiaan. Mielestäni vanhempien tulisi hieman seurata teiniensä elämää, ja puuttuakin siihen, jos se näyttää menevän vikaan.

        No, tämä "aikuisten hössötys" nyt on juuri niin sitä... ymmärrän kyllä, ettei seksiä tulisi aloittaa liian varhain, kuten monet nuoret tekevät, ja ettei pukeutumisenkaan tarvitse olla horomaista; ei kenelläkään, edes aikuisella. Ja mikä olisikaan parempi aihe "hössöttää", kuin varhaisteinien nykymeno - sehän on aika kamalaa. Mutta silti sanoisin, että suurin osa aikuisista, jotka hössöttävät nuorten menoa, erityisesti niiden 15-17-vuotiaiden, eivät muista omaa nuoruuttaan. Kuten jo aiemmin sanoin, monesti tulee miellettyä 17-vuotias täydeksi kakaraksi, kunnes muistan, millainen olin itse silloin. Asuin puoliksi pois kotoa, hoidin omat raha-asiani ja välttämättömyyteni, seurustelin vakavasti ja menin pian jopa naimisiin - enkä koe pärjänneeni yhtään sen huonommin kuin tänäkään päivänä.

        Korostan vielä, että mielestäni kilon meikkikerros ja napaan uurrettu kaula-aukko eivät ole tarpeellisia kenellekään, ja se ilmentää korkeintaan lapsellisuutta. Teinillä se ei ole enää vaarallista - vain sitä noloa aikuistumisvaihetta, mutta nuorilla tytöillä se on mielestäni huolestuttavaa. Nuoren tytön tulisi elää vailla mietteitä seksistä ja poikaystävistä ja siitä, millaisena kelpaa "miehille". Ne mietteet tulevat sitten teininä.

        Jotenkinhan sen teininkin on kypsyttävä - jos kaikki päätösvalta myöhäistetään täysi-ikäisyyteen, täysi-ikäiset ovat vain teinejä henkisesti. Kypsyys tulee kokemuksien ja virheidenkin kautta, ei monestikaan syntymälahjana. Siihen aikuistumiseen ikävä kyllä kuuluu kaiken maailman vaiheet - toisilla teinigoottiutta, toisilla pissiskäytöstä, mutta harvoin siitä selvitään ilman noita ylilyöntejä. ;)

        Mieluiten ei tulisi kuitenkaan aloittaa sitä "aikuismaista pukeutumista" tai varsinkaan seksiä ennen kuin on jo jonkin verran pidemmälle kehittynyt; ei siis vielä silloin, kun alkaa kehittyä, kuten sanoit. Seksuaalinen mielenkiintohan herää siinä 10-14-vuoden iässä, arvioisin, mutta tuolloin ei olla vielä valmiita seksiin. Seksiin on henkisesti valmis silloin, kun on henkisesti valmis kypsään seurustelusuhteeseen. Se sitten vaihtelee hyvin paljon, milloin kukakin on siihen valmis. Itse olin jo 15-vuotiaana, monet tuntemani jo täysi-ikäisetkään nuoret eivät vielä.

        Eihän sille mitään voi, että aikuistuminen ja seksuaalisetkin asiat alkavat kiinnostaa hieman toisella kymmenellä; ei silloin enää ole täysi lapsi. Silloin alkaa se aikuiseksi kehittyminen, ja siihen sitten sisältyy niin paljon eri asioita. Eikä se mitään auttaisi, vaikka se kehitys kiellettäisiin alaikäisiltä; se kehitys vain siirtyisi myöhemmäksi. Ja silti vanhempien täytyy muistaa vastuunsa; ei 12-vuotiaan tule antaa mennä poikaystävän luo yöksi tai pukeutua seksikkäisiin vaatteisiin, vaikka ne nuorta kiinnostaisivatkin. Niiden aika on sitten, kun henkinenkin puoli on hieman pidemmälle kehittynyt.

        Ehkä haluat vielä vaihtaa ajatuksia? Itsekin oikein innostuin tarinoimaan. ;)


      • reilu parikymppinen aikuinen
        Kaisa_-90 kirjoitti:

        Ehkä olen tosiaan väärässä. Minun pitäisi arvartua ja antaa ihmisten pukeutua mihin tahansa vaatteisiin ja ajatella heitä silti hyvinä vaikka itse en sitä kuitenkaan loppuen lopuksia hyväksyisi.

        Luulen, että tuo kaikenlainen aikuisten hössötys teinityttöjen kireistä vaatteista ja meikin käytöstä ja seksin harrastamisesta on tehnyt minustakin tyhmän. Ehkä se on kuitenkin okei, että kun ihminen alkaa kehittyä niin vaatteetkin saa jo olla aikuisten vaatteita ja seksiäkin voi alkaa harrastamaan. Eihän sitä tosiaan voi koko elämäänsä lapsenmielisenä pysyä.

        Minun mielestäni on hyvä, että sinulla on moraalinormeja ja huoli nuorista - olet ajattelevainen ihminen. En voi väittää, että itsekään katsoisin hyvällä 16-vuotiasta, jolla on minihame ja kilo meikkiä, ehkä vielä kaljapullokin kourassa.

        Aistinko kirjoituksessasi muuten sarkasmia? ;) Ymmärrän kyllä pointtisi, mutten ehdottomuuttasi tuossa ikähaarukassa. 15-vuotiaiden kehityksessä kun tosiaan on huimia eroja. Ehkä tuo aiempi kirjoitukseni saa sinuakin katsomaan asioita toiselta kantilta; kaikki ei ole ihan niin mustavalkoista.


    • reilu parikymppinen aikuinen

      Olen huomannut aivan saman, ja ajattelen aivan samoin, mutta vain niistä lapsista. Muistan myös oman lapsuuteni - koululuokassa oli 20 oppilasta, joista kaksi oli raggareita, 15 tavallista ja kolme "nössöä". Nykyään koululuokassa on yksi "nössö", 15 raggaria ja neljä tavallista. (Pikkuveljeni on ala-asteiässä.)

      Minunkin mielestäni uimahalliin kuuluu uimapuku, bikinit ovat mielestäni enemmän auringonottoa varten.

      Nykyään kyllä tytöt alkavat miettiä noita poikajuttuja aivan liian aikaisin! Saahan sitä ihastunut olla, mutta mitä minä olen tilannetta seurannut, se menee liian pitkälle jo eskari-ikäisillä. Tuntuu, kuin lapsilla ei olisi enää sitä puhdasta lapsuutta; sitä, kun ei tarvitse huolehtia siitä, onko tukka nätisti ja ripsarit kohdillaan, vaan voi leikkiä ja puuhata huoletta.

      Olen oikeastaan kanssasi samaa mieltä ihan kaikesta, paitsi siitä ikähaarukasta. Lapset, eli sanotaanko nyt vaikka ala-asteikäiset, tulisi säilyttää lapsina, mutta kyllä 15-vuotias on jo lähempänä aikuista; johan 15-vuotias lähtee pian ammattikouluun ja ehkä muuttaa pois kotoaankin! 17-vuotiaana minä ainakin olin jo aivan niin aikuinen kuin vain aikuinen voi olla - vaikka tietenkin ihminen viisastuu ja kasvaa hautaan saakka. Onneksi.

      Et ole mielestäni ahdasmielinen, et ollenkaan. Olet vain niitä harvoja järkeviä nuoria, jotka ajattelevat asioita ja tajuavat vaikeampiakin asioita; ymmärtävät, ettei irtoseksi tai liian aikaisin aikuisuuteen pyrkiminen ole mitenkään hyvä asia. Se tulee omalla ajallaan, toisilla aiemmin ja toisilla myöhemmin; hyvä niin. Oikeastaan olen jo kaivannut nuoria, jotka ajattelisivat hieman syvällisemmin, kuin vain mitä juomia haetuttaisi viikonlopulle.

      Tsemppiä, äläkä tingi moraalistasi! :)

      • Kaisa_-90

        Voihan se olla, että itse kun en ole koskaan ollut suosittu ja muutenkin olen ylipainoinen niin tahdon kieltää kaikilta suosituilta ja hyvännäköisiltä nuorilta mahdollisuuden näyttää olevansa hyvännäköisiä?

        Kyllähän 80-luvunkin teinileffoissa oli teiniseksiä ja siihenkin aikaan teinit pukeutuivat aikuisten mielestä paljastaviin vaatteisiin, jotka tosin nykyaikana ovat muuttuneet omanlaisikseen vaatteiksi.

        Ei minua nuorten vaatetus erikoisemmin ole koskaan haitannut, täytyy vain korjata, kun ihmiset yleensä ajattelevat, että kun kerta olen tälläinen ahdasmielinen niin enhän myöskään hyväksy huumeita, alkoholia, tiukkaa vaatetusta tai sen puutetta, kielenkäyttöä jne. No ehkä en joitakin noista hyväksykään, mutta kysymyshän kuitenkin oli alunperin bikineistä. Tietysti niissä on helppo biitsillä ottaa aurinkoa, mutta uimahalliin nyt yleensä tullaan uimaan ja varsinkin narubikineissä se voi olla hieman vaikeaa? Tai no jos tulee vain lillumaan vedessä niin kai se onnistuu kuitenkin. Ja onhan niitä urheilubikineitäkin. Ehkä ne bikinitkin ovat vain osa tätä nykyvaatetusta niin aikuisillakin kuin lapsilla. Ja kyllähän noita bikineitä näkyy ihan ikävuodesta 1-100 vuotiailla. Itsellänikin joskus alle 7-vuotiaana oli punaiset lasten bikinit (ei siis mitenkään aikuismaiset lappubikinit) vaikka en niitä tainnut kuin kerran pitää jossain vesipuistossa. Mutta eihän sitä sen ikäisenä ajattelekaan ja tuskin kukaan mukaan ajattelee alle 7-vuotiasta seksikkäänä bikineissä paitsi ehkä pedofiilit, mutta luulisi että he tykkäisivät lapsen päällä ennemminkin uimapuvusta, koska se kuvastaa enemmän lapsen uintivaatetta kuin aikuismaisemmat bikinit.

        No ehkä menin asiasta vähän harhateille. Mutta kyllä minä sen tiedän, että minun kuuluisi antaa ihmisten elää niin kuin he itse tahtovat. Eiväthän kaikki voi noudattaa minun elämänohjeita.

        Kyllähän nuo ala-asteikäiset ovat jo muuten aika aikuisia, siis ulkonäöltään ainakin yläasteikäisiä, sillä jos menet katsomaan jonnekin kuvia esim. 12-vuotiaista niin kyllä he jo käyttävät meikkiä kuten vanhemmatkin nuoret ja vaatetus on sama ja seurusteluakin on jo siinä iässä koettu, jotkut jopa seksuaalisia asioita. Mutta kyllä minäkin muistan kun olin 6-luokalla. Muut käyttivät push-up -rintsikoita ja tiukkoja vaatteita, tosin meikkiä ei silloin taidettu erikoisemmin käyttää. Mutta kyllä pojat katsoivat innokkaina kun tytöillä oli rinnat alkaneet kasvaa ja monilla oli isotkin. Muistanpa yhden tytön meidänkin luokalta, joka harrasti seksiä jonkun nelikymppisen naapurin äijän kanssa, mutta haluthan ne on nuoremmillakin ja vastuu kylläkin aikuisella.


    • minävaanmoro

      jos joku käyttää bikineitä,niin se ei automaattisesti tarkoita sitä,että yrittää tehdä poikiin vaikutuksen. eivätkö ihmiset ymmärrä,että bikinit ovat tehty ostettaviksi?Vai onko nyt tässäkin joku ikäraja? aivan sama,missä ui,bikineissä tai kokouimapuvussa. miten se voi häiritä joitain muita ihmisiä? ihan samaan kategoriaan voisi sitten samalla laittaa ylipäätänsä nuorten pukeutumisen,mutta onko se nyt niin ihme(miten nuoret pukeutuu) kun miettii missä yhteiskunnassa elämme..jokapaikasta pursuaa alastomuutta yms. ei nuorten vika.

      • Anonyymi

        Kyllä se 12v on vielä ihan lapsi ja pitää toimia kuten vanhemmat sanoo,ei siis mikään ihme jos namusedät niitä kyttäileekin kun vanhemmillakin tuo asenne että 12v meikkaa ja on LÄHES aikuinen!!!
        Siis mitä ihmettä liikkuu vanhempien mielessä?
        Uida toki voi vaikkapa alasti omassa rannassa ja vaikka bikineissä kunhan on muitakin seurassa eikä mitään aikamiehiä vain ympärillä ,miettikääpä nyt hieman...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe