äitini puolesta kysyn..

huolestunut poika.

Äidilläni on korkea verenpaine jota on hoidettu vasta n. vuosi. Ikää äidillä on 60v.
Lääkitys päällä mutta ottaa vain yhden pillerin. Lääkäri määrännyt kaksi. En muista mikä lääke.
Kahdesta tulee kuulemma huono olo.

Lisäksi kysyn voiko verenpainelääkkeet aiheuttaa sivuoireena hengitysongelmia. Typerä kysymys ehkä.
Olen huolissaan myös selittämättömistä mustelmista joita äidille tulee eripuolelle vartaloa. Voiko nekin johtua lääkityksestä?
Nuo oireet ovat ilmaantuneet lääkityksen aloituksen jälkeen.

Kysytään vielä miten saan äidin lääkärille?
Vienkö sen raudoissa?

kiitollinen vastauksista.
t: huolestunut poika

6

882

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi verenpainelääke

aiheuttaa, ainakin nämä ACE-estäjäryhmään kuuluvat (esim. cozaar, atacand jne.) Kunnon hengitysvaikeuksia tietääkseni ei?

• -klup-

www.nam.fi sanoo atacandista kohdassa haittavaikutukset:

Hengitys-, rintakehä- ja välikarsinahäiriöt:
        Harvinainen: Hengitysvaikeudet (mukaan lukien keuhkotulehdus ja keuhkoödeema)

Eli siis voi olla näitäkin.

• Sano äidillesi,että olet

huolestunut hänestä,että haluat pitää vielä hänet.Voi olla,että jpudutaan vaihtamaan lääkettä ?Minä olen syönyt 30 vuotta lääkkeitä.

• Myös omainen

Ottakaa lääkityksen määränneen lääkärin kanssa vastaanotolla puheeksi sivuvaikutukset. Omin päin ei lääkitystä kannata muuttaa. Miehelläni on myös kuivaa yskää ACE-estäjät,lääkkeistä johtuen. Ei muuten ole miehiäkään helppo saada lääkärille. Puhu äidillesi!

• M45

Minulle määrättiin verenpaineeseen Atacand. Lääkäri sanoi että tämä ei aiheuta yskää niin kuin vanhemmat verenpainelääkkeet.

• Cozaar

Minulla on lääkityksenä ollut tuo jonkun jo mainitsema Cozaar. Itselläni on ollut kovia rintakipuja ja rytmihäiriöitä. Minulla todettiin lääkkeen nostamat kalium-arvot.

Joten sivuoireet ovat lääkityksellä mahdollisia. Kyllä kannattaisi käydä lääkärissä, jotta saataisiin sivuoireet kuriin. Lääkäri ei voi auttaa, jos potilas ei kerro oireistaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      74
      8517
    2. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      66
      2825
    3. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      18
      2058
    4. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      157
      2001
    5. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      20
      1959
    6. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1871
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      30
      1720
    8. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      46
      1525
    9. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1487
    10. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1256
    Aihe