Talvirengassuosituksia Sevilleen?

STS-99

Kuten vm. 98-04 Sevillen omistajille varmaan on tuttua, tämä automalli on aivan käsittämättömän herkkä renkaiden laadulle ja tasapainolle. Omassani olevat nastarenkaat - Hakkapelitta kakkoset - täristävät 100-120km/h välillä lukuisista tasapainotuksista huolimatta. Ne ovat muutenkin vaihtokunnossa, kuviota on OK mutta nastoja puuttuu, kumi on kivikovaa ja vuotavatkin hieman.

Millaisia talvi- ja kesärenkaita muut Sevillen omistajat ovat autossaan käyttäneet, onko suosituksia? Jenkkipalstoilla suosittelevat merkkinä Micheliniä, Pilot Alpin -kitkoja ainakin löytyisi sopivaan kokoon eli 235/60R16. Nastarenkaita en autooni laita, koska niitä ei voi tasapainottaa tienpainetta mittaavassa koneessa.

Muillekin omistajille tiedoksi kenties hyödyllistä bemariforumeilta ongittua tietoa, pk-seudulta näitä Hunter GSP9700-mallisia koneita löytyy seuraavista rengaspajoista:

Laakkonen Herttoniemi
Rengas-soppi Herttoniemi
Automaa Herttoniemi
Veho Herttoniemi ja Pitäjänmäki
König Lauttasaari
Audicenter Espoo
Helsingin Vannecenter Lampputie

32

2929

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sts01

      Mulla Contin kitkat mainittua kokoa. Hiljaiset, erinomaisen mukavat ajella mutta tasapainottus tarkkaa hommaa kuin puuhevosen persereiän poraus.

      Olen havainnut, ettei aina tärinän ilmettyä kannata tasapainottaa, vaan ensin kannattaa pestä vanteen myös sisäsyrjältä puhtaaksi. Vanteisiin kerääntyvä rapa alkaa täristämään.

      Mahtaakohan Tampereen suunnalla olla tuota Hunteria missään, ei ainakaan äkkiä googlella löytynyt ?

      PS. Olen havainnut myös, ettei renkaan tasapainon heitolla ole juuri merkitystä tärinän voimakkuuteen. Kun tasapaino on hiukankin persiillään, niin tärinä ilmenee aina samalla nopeusvälillä 90-120, ja samalla voimakkuudella. Metroauto kerran väitti, että resooreita ohjaava tietokone ei osaa käsitellä epätasapainosta aiheutuvaa vibraa...

      • sts01

        Niin, suvikumeina minulla on myös Contit, mallia en muista, mutta koko sama. Tasapaino säilyy kohtuu hyvin, kunhan vain pitää vanteet puhtaana.

        Onko sinulla tullut ratin tilttisysteemiin klappia ? Mulla tuntuu, että on ratti löysällä. Välys on tiltin ja teleskoopin ratassysteemissä, ja perkeeleen kallis vaihtaa.


      • STS-99
        sts01 kirjoitti:

        Niin, suvikumeina minulla on myös Contit, mallia en muista, mutta koko sama. Tasapaino säilyy kohtuu hyvin, kunhan vain pitää vanteet puhtaana.

        Onko sinulla tullut ratin tilttisysteemiin klappia ? Mulla tuntuu, että on ratti löysällä. Välys on tiltin ja teleskoopin ratassysteemissä, ja perkeeleen kallis vaihtaa.

        Kiitos vinkistä, pitänee kokeilla tuota vanteiden putsausta. Metron selitys kuulostaa sepitteeltä jolla lakaistaan asia maton alle koska eivät vaivaudu selvittämään sen todellista syytä. CVRSS voisi periaatteessa olla osatekijä, jos se tulkkaisi epätasapainon tien epätasaisuudeksi ja löysentää vaimennusta. Jenkkiomistajat jotka ovat vaihtaneet iskareita passiivisiin ovat kuitenkin kertoneet ettei operaatiolla ole ollut lainkaan vaikutusta tärinäongelmaan.

        En valitettavasti tiedä Tampereen suunnan Huntereista, bemariforumeilta tosin voisi kysellä (esim. http://www.btcf.fi/ ) koska olettaisin että moni e39-korisen 5-sarjalaisen omistaja kärsii samantyyppisestä tärinäongelmasta, ja toi on melkoisesti Sevilleä yleisempi kärry :)

        Tiltti tuntuu omassa yksilössäni ok:lta. Heti ensi töikseni kytkin turhan "auto exit steering wheel" -ominaisuuden pois päältä, toi ei voi olla kuluttamatta tilttiä kun joka kerta virta sammuttaessa rattia veivataan ääriasentoon.


      • sts01
        STS-99 kirjoitti:

        Kiitos vinkistä, pitänee kokeilla tuota vanteiden putsausta. Metron selitys kuulostaa sepitteeltä jolla lakaistaan asia maton alle koska eivät vaivaudu selvittämään sen todellista syytä. CVRSS voisi periaatteessa olla osatekijä, jos se tulkkaisi epätasapainon tien epätasaisuudeksi ja löysentää vaimennusta. Jenkkiomistajat jotka ovat vaihtaneet iskareita passiivisiin ovat kuitenkin kertoneet ettei operaatiolla ole ollut lainkaan vaikutusta tärinäongelmaan.

        En valitettavasti tiedä Tampereen suunnan Huntereista, bemariforumeilta tosin voisi kysellä (esim. http://www.btcf.fi/ ) koska olettaisin että moni e39-korisen 5-sarjalaisen omistaja kärsii samantyyppisestä tärinäongelmasta, ja toi on melkoisesti Sevilleä yleisempi kärry :)

        Tiltti tuntuu omassa yksilössäni ok:lta. Heti ensi töikseni kytkin turhan "auto exit steering wheel" -ominaisuuden pois päältä, toi ei voi olla kuluttamatta tilttiä kun joka kerta virta sammuttaessa rattia veivataan ääriasentoon.

        Täytyypä selailla bermarifoorumia, josko sattuis Treen seudulta huntteri löytymään.

        Olisi varmaan pitänyt kanssa itse kytkeä autoexit pois, mutta on vaan niin pirun hyvä ahtaassa autotallissa, kun hädin tuskin ovi mahtuu sen verran auki, että pääsee ulos ! Tulee aina kylki putsattua takin selkään.. :)


    • STS-98

      on neloshakkikset kokoa 205/60/16. Eli kapeimmat mitä rekisteriote sallii. Tämä sen vuoksi, että olen huomannut kapeamman renkaan huomattavasti paremmaksi sohjokeleissä. Paljaalla asvaltilla tuo koko on riittänyt hyvin, eukä auto ole muuttunut huojakaksi. Myös täristystä ei häiritsevässä määrin ole, samanverran kuin kesäkumeilla eli pientä värinää noin satasen vauhdissa. Ainoa ongelma rengasvalinnassa oli, että olematon maavara pieneni vieläkin olemattomammaksi. Nyt ostaisin joko 17 tuumaiset vanteet tai sitten korkeammat 65/70 profiiliset renkaat. Näillä leveysasteilla nastarenkaat ovat ainoa vaihtoehto, tosin tehokas etuveto syö nastoja, kun ei aina malta käyttää kevyempää kaasujalkaa.
      Itsekin pidän rattia auto exit-asennossa. Ei ole vielä tullut klappia.
      Tuossa taannoin oli puhetta radion rätinästä, ja se on ikävä kyllä totta. Jostain syystä radio ei pienennä diskanttia niin kuin edellisen autoni tarvikeradio. Näin ritinän kuuluminen vähenisi.

      • sts01

        Muistelen kanssa joskus olleen puhetta radion rätinästä, jonka syy ei tahtonut selkiintyä.

        Kyllä se lopulta löytyi, ja syyksi paljastui hapertunu tulpanjohto. Oli lyönyt huollossa huoltomiestä kynsille, selvisihän sekin sitten. :D

        Tuo tärinäjuttu on kerrassaan käsittämätön. Kun löytyy riittävän viitseliäs ja tarkka tasapainottaja, auto kyllä kulkee täristämättä, mutta ennenmmin tai myöhemmin ruljanssi on taas edessä, kun tasapaino renkaiden kuluessa muuttuu. Jotenkin tulee mieleen suunnitteluvirhe...

        Kuten aiemminkin jo mainitsin, kannattaa tärinän ilmaantuessa ruutata painepesurilla vanteet puhtaaksi, ennen kuin tasapainotuttaa. Yleensä auttaa.

        Kuinkas paljon poikien Northstarit hörppää öljyä ? Minä joudun luirua Mobilia lisäämään kertaalleen litran verran mittarinnäyttämän välillä, vaihdatan öljyt kun kone sanoo 20-30 % Kilometrimäärää ei ole tullut ikinä katsottua, vaikkaisin jotain 15tkm.. ? Tuntuu vähältä, kun tuttavan S8 vie jo 10tkm:llä tuon reilun litran, vaikka onhan se toki kireempi kone ?!


      • STS-98
        sts01 kirjoitti:

        Muistelen kanssa joskus olleen puhetta radion rätinästä, jonka syy ei tahtonut selkiintyä.

        Kyllä se lopulta löytyi, ja syyksi paljastui hapertunu tulpanjohto. Oli lyönyt huollossa huoltomiestä kynsille, selvisihän sekin sitten. :D

        Tuo tärinäjuttu on kerrassaan käsittämätön. Kun löytyy riittävän viitseliäs ja tarkka tasapainottaja, auto kyllä kulkee täristämättä, mutta ennenmmin tai myöhemmin ruljanssi on taas edessä, kun tasapaino renkaiden kuluessa muuttuu. Jotenkin tulee mieleen suunnitteluvirhe...

        Kuten aiemminkin jo mainitsin, kannattaa tärinän ilmaantuessa ruutata painepesurilla vanteet puhtaaksi, ennen kuin tasapainotuttaa. Yleensä auttaa.

        Kuinkas paljon poikien Northstarit hörppää öljyä ? Minä joudun luirua Mobilia lisäämään kertaalleen litran verran mittarinnäyttämän välillä, vaihdatan öljyt kun kone sanoo 20-30 % Kilometrimäärää ei ole tullut ikinä katsottua, vaikkaisin jotain 15tkm.. ? Tuntuu vähältä, kun tuttavan S8 vie jo 10tkm:llä tuon reilun litran, vaikka onhan se toki kireempi kone ?!

        se on vajentunut mittatikun alarajalle. Viime kerralla jo ilmoitteli liian alhaisesta öljyntasosta, kun vaihto vähän venyi. Omat kilometrit taitavat olla jossain alle kymppitonnissa, kun pääosa ajelusta on kaupunkipyöritystä. Ja öljynvaihtokin tuppaa jäämään aina alle tuon 10 prosentin. Viimeksi lisäsin juuri ennen vaihtoa vajaan litran.
        Miten on muuten seuraavan auton laita meinaatteko pysyä merkissä. Itselle tuo tulee ajankohtaiseksi parin vuoden sisällä, vaikka kilometrejä ei vielä tällaiselle autolle ole niin hirveästi kertynyt, yleensä olen ajanut kaikilla tuonne 200 tuhanteen, mutta nyt ovat ajot vähän vähentyneet. Itse olen miettinyt tuota 03-04 Sevilleä, joka on hinnaltaan Saksassa tätä nykyistä halvempi saman ikäisenä, ja siitä löytyisi mm. navigaattorit isolla näytöllä sekä lailliset ksenonit ym. muuta pikku parannusta. Toinen asia vaan on, onko niitä enää tuolloin tarjolla, kun mallisarjan loppupään vuosimallien kysyntä on yleensä hyvin pientä. Jaguariakin olen katsellut, lähinnä S-mallia. Niitähän Saksasta löytyy lähes rajattomasti.


      • sts01
        STS-98 kirjoitti:

        se on vajentunut mittatikun alarajalle. Viime kerralla jo ilmoitteli liian alhaisesta öljyntasosta, kun vaihto vähän venyi. Omat kilometrit taitavat olla jossain alle kymppitonnissa, kun pääosa ajelusta on kaupunkipyöritystä. Ja öljynvaihtokin tuppaa jäämään aina alle tuon 10 prosentin. Viimeksi lisäsin juuri ennen vaihtoa vajaan litran.
        Miten on muuten seuraavan auton laita meinaatteko pysyä merkissä. Itselle tuo tulee ajankohtaiseksi parin vuoden sisällä, vaikka kilometrejä ei vielä tällaiselle autolle ole niin hirveästi kertynyt, yleensä olen ajanut kaikilla tuonne 200 tuhanteen, mutta nyt ovat ajot vähän vähentyneet. Itse olen miettinyt tuota 03-04 Sevilleä, joka on hinnaltaan Saksassa tätä nykyistä halvempi saman ikäisenä, ja siitä löytyisi mm. navigaattorit isolla näytöllä sekä lailliset ksenonit ym. muuta pikku parannusta. Toinen asia vaan on, onko niitä enää tuolloin tarjolla, kun mallisarjan loppupään vuosimallien kysyntä on yleensä hyvin pientä. Jaguariakin olen katsellut, lähinnä S-mallia. Niitähän Saksasta löytyy lähes rajattomasti.

        Vaikea asia ratkaistavaksi, mikä olisi seuraava auto. Tulee kohtapuoliin ajankohtaiseksi, kun noita kilometrejä tulee kumminkin ihan tarpeeksi, yleensä olen tuossa 150tkm paikkeilla vaihtanut.

        Kovasti himottaisi uusi STS, mutta on v8-mallina turkasen kallis. Saksassakin. Ainahan haaveilla saa.

        Myös CTS:sää olen käynyt koittamassa, mutta se taas on niin pieni. Pahinta on se pieni ja hengetön kone kun on kasin vääntöön tottunut.

        Jaguarin S:ää olen myös harkinnut, mutta niitä näkyy liikkuvan tuolla maantiellä nykyään hiukan liikaa.

        Mutta, silmät kiiluen tässä olen ajatuksissani sovitellut itseäni Hemi C:n rattiin....käynyt jo pari kertaa koittamassakin....


      • STS-98
        sts01 kirjoitti:

        Vaikea asia ratkaistavaksi, mikä olisi seuraava auto. Tulee kohtapuoliin ajankohtaiseksi, kun noita kilometrejä tulee kumminkin ihan tarpeeksi, yleensä olen tuossa 150tkm paikkeilla vaihtanut.

        Kovasti himottaisi uusi STS, mutta on v8-mallina turkasen kallis. Saksassakin. Ainahan haaveilla saa.

        Myös CTS:sää olen käynyt koittamassa, mutta se taas on niin pieni. Pahinta on se pieni ja hengetön kone kun on kasin vääntöön tottunut.

        Jaguarin S:ää olen myös harkinnut, mutta niitä näkyy liikkuvan tuolla maantiellä nykyään hiukan liikaa.

        Mutta, silmät kiiluen tässä olen ajatuksissani sovitellut itseäni Hemi C:n rattiin....käynyt jo pari kertaa koittamassakin....

        Mitä eroja tuossa Hemissä on STS:ssään verrattuna esim. ajo-ominaisuudet? Tuntuuko tehoero? Miltä jousitus tuntuu?
        Tuo uuden STS:n hintahan on noussut tosiaan jenkkilässäkin reilusti.


      • sts01
        STS-98 kirjoitti:

        Mitä eroja tuossa Hemissä on STS:ssään verrattuna esim. ajo-ominaisuudet? Tuntuuko tehoero? Miltä jousitus tuntuu?
        Tuo uuden STS:n hintahan on noussut tosiaan jenkkilässäkin reilusti.

        Cadillaciin verrattuna Chrysler on vähän onneton ajettava : kova jousitus, ja ohjauskin on paljon raskaampi. Eihän Cadillacin jousitusta mikään päihitä.

        Mutta parempaakin on ainakin vastaavasti : suuntavakaampi, ei muuta suuntaa tien kallistuksen mukaan niin herkästi, ei niin herkkä sivutuulelle, ja helmenä moottori !! Piti ihan avata ikkuna kiihdyttäessä, se ääni on musiikkia korville !!! Ja Chrysler on sentään takaveto.

        Vakavasti on harkinnassa HemiC, sillä uusi STS on liian kallis, ja rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, että vaikka Cadillac on aina Cadillac, niin Hemi C:ssä on munaa !! PS. Olen kokeillut myös kutoskoneista mallia, se on turhanaikainen.


      • STS-98
        sts01 kirjoitti:

        Cadillaciin verrattuna Chrysler on vähän onneton ajettava : kova jousitus, ja ohjauskin on paljon raskaampi. Eihän Cadillacin jousitusta mikään päihitä.

        Mutta parempaakin on ainakin vastaavasti : suuntavakaampi, ei muuta suuntaa tien kallistuksen mukaan niin herkästi, ei niin herkkä sivutuulelle, ja helmenä moottori !! Piti ihan avata ikkuna kiihdyttäessä, se ääni on musiikkia korville !!! Ja Chrysler on sentään takaveto.

        Vakavasti on harkinnassa HemiC, sillä uusi STS on liian kallis, ja rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, että vaikka Cadillac on aina Cadillac, niin Hemi C:ssä on munaa !! PS. Olen kokeillut myös kutoskoneista mallia, se on turhanaikainen.

        varmaan tuokin vaihtoehto kokeilla. Caddyn automaattijousitus on kyllä miellyttävä, ei siihen manuaalijousituksella pystytä. Niin kasihan on aina kasi.


      • STS-99
        sts01 kirjoitti:

        Muistelen kanssa joskus olleen puhetta radion rätinästä, jonka syy ei tahtonut selkiintyä.

        Kyllä se lopulta löytyi, ja syyksi paljastui hapertunu tulpanjohto. Oli lyönyt huollossa huoltomiestä kynsille, selvisihän sekin sitten. :D

        Tuo tärinäjuttu on kerrassaan käsittämätön. Kun löytyy riittävän viitseliäs ja tarkka tasapainottaja, auto kyllä kulkee täristämättä, mutta ennenmmin tai myöhemmin ruljanssi on taas edessä, kun tasapaino renkaiden kuluessa muuttuu. Jotenkin tulee mieleen suunnitteluvirhe...

        Kuten aiemminkin jo mainitsin, kannattaa tärinän ilmaantuessa ruutata painepesurilla vanteet puhtaaksi, ennen kuin tasapainotuttaa. Yleensä auttaa.

        Kuinkas paljon poikien Northstarit hörppää öljyä ? Minä joudun luirua Mobilia lisäämään kertaalleen litran verran mittarinnäyttämän välillä, vaihdatan öljyt kun kone sanoo 20-30 % Kilometrimäärää ei ole tullut ikinä katsottua, vaikkaisin jotain 15tkm.. ? Tuntuu vähältä, kun tuttavan S8 vie jo 10tkm:llä tuon reilun litran, vaikka onhan se toki kireempi kone ?!

        Ei ole vielä itsellä tuntua tohon öljynkulutukseen, koska auto on ollut vasta n. 5000km ajan. Viimeksi kun vilkaisin tikkua ei silmin nähden havaittavaa vähenemistä ollut. Olettamukseni on kuitenkin että tämäkin Nortti öljyä hieman hörppii, siksihän sitä on koneessa se reilut 7 litraa :) Yritän säätää vaihtovälit sen mukaan ettei tarvitse kesken lisäillä, viimeistään 10tkm kohdalla vaihdan jokatapauksessa.

        Toi tärinäongelma on selkeästi suunnitteluvirhe, jonka perimmäistä syytä ovat jenkeissä omistajat yrittäneet kuumeisesti metsästää. Vaihtelevalla menestyksellä on vaihdeltu ainakin alatukivarsia (tästä taisi olla jopa yksi GM:n TSB), apurungon ja moottorin tukikumeja, jarrujen osia sekä tietysti vanteita ja renkaita. Renkaat ovat perimmäinen syy tärinälle, mutta jos jotain pitäisi maallikkona arvata niin alttius sille muodostuu kenties etupään rakenteista, jotka on tehty meluntorjunnan takia. Siellähän on kumein jousitettu erillinen apurunko, jossa koko vaihteisto- ja moottoripaketti on kiinni. Hiljaisessa ja värinäherkässä BMW e39:ssä on samantyyppinen rakenne takana, ja apurungon kumien vaihto tiukempiin on useita bemarin omistajia auttanut.

        Autonvaihto ei itsellä ole ajankohtainen, 120tkm nyt ja ainakin 200tkm asti olisi tarkoitus tällä ajella. Mutta olen miettinyt myös kuumeisesti että mitä ihmettä ja kummaa sitä löytää joka tämän jälkeen ei tuntuisi tavis-autolta :) Ihan viimeisten vuosien Seville olisi hyvä vaihtoehto, koska siinä on huima määrä parannuksia verrattuna 98-00 vuotisiin: ylistetty magnaride-jousitus, xenonit, navi, parkkitutka, paranneltu Northstar-kone jne. Uuden STS:n muotoilu ei itseeni jotenkin iske, ulkoa kapean ja korkean näköinen ja sisältä jotenkin vanhahtava. Varsinkin mittaristo on STS:ään verrattuna hieno, Sevillestä tulee mieleen Lexus ja uudesta STS:stä... hmm... Opel. Myös toi 300C on käynyt mielessä - nätti ja tehokas, mutta mm. melu- ja varustetasoltaan se ei taida olla Sevillen veroinen.


      • STS-98
        STS-99 kirjoitti:

        Ei ole vielä itsellä tuntua tohon öljynkulutukseen, koska auto on ollut vasta n. 5000km ajan. Viimeksi kun vilkaisin tikkua ei silmin nähden havaittavaa vähenemistä ollut. Olettamukseni on kuitenkin että tämäkin Nortti öljyä hieman hörppii, siksihän sitä on koneessa se reilut 7 litraa :) Yritän säätää vaihtovälit sen mukaan ettei tarvitse kesken lisäillä, viimeistään 10tkm kohdalla vaihdan jokatapauksessa.

        Toi tärinäongelma on selkeästi suunnitteluvirhe, jonka perimmäistä syytä ovat jenkeissä omistajat yrittäneet kuumeisesti metsästää. Vaihtelevalla menestyksellä on vaihdeltu ainakin alatukivarsia (tästä taisi olla jopa yksi GM:n TSB), apurungon ja moottorin tukikumeja, jarrujen osia sekä tietysti vanteita ja renkaita. Renkaat ovat perimmäinen syy tärinälle, mutta jos jotain pitäisi maallikkona arvata niin alttius sille muodostuu kenties etupään rakenteista, jotka on tehty meluntorjunnan takia. Siellähän on kumein jousitettu erillinen apurunko, jossa koko vaihteisto- ja moottoripaketti on kiinni. Hiljaisessa ja värinäherkässä BMW e39:ssä on samantyyppinen rakenne takana, ja apurungon kumien vaihto tiukempiin on useita bemarin omistajia auttanut.

        Autonvaihto ei itsellä ole ajankohtainen, 120tkm nyt ja ainakin 200tkm asti olisi tarkoitus tällä ajella. Mutta olen miettinyt myös kuumeisesti että mitä ihmettä ja kummaa sitä löytää joka tämän jälkeen ei tuntuisi tavis-autolta :) Ihan viimeisten vuosien Seville olisi hyvä vaihtoehto, koska siinä on huima määrä parannuksia verrattuna 98-00 vuotisiin: ylistetty magnaride-jousitus, xenonit, navi, parkkitutka, paranneltu Northstar-kone jne. Uuden STS:n muotoilu ei itseeni jotenkin iske, ulkoa kapean ja korkean näköinen ja sisältä jotenkin vanhahtava. Varsinkin mittaristo on STS:ään verrattuna hieno, Sevillestä tulee mieleen Lexus ja uudesta STS:stä... hmm... Opel. Myös toi 300C on käynyt mielessä - nätti ja tehokas, mutta mm. melu- ja varustetasoltaan se ei taida olla Sevillen veroinen.

        mielenkiintoista tietoa tuosta tärinästä, itselläni on jostain syystä jokainen auto vähän täristänyt, joten se ei niin hirveästi ole häirinnyt, ja nyt tasapainotuksen jälkeen tärinä tai pieni värinä on siirtynyt sellaiselle nopeusalueelle, ettei se paljoakaan häiritse. Sen sijaan ensimmäisissä autoissani tuulen suhina tiivisteissä harmitti. Tässä ainut erittäin pieni suhina kuuluu kattoluukun saumasta. Tämäkin pitkälti sen ansiosta, koska auto on muuten hiljainen. Tuon äänen saa pois vetämällä luukun sisäsuojuksen kiinni, tosin silloin autoon sisääntulevan valon määrä vähenee, ja jotenkin tulee ahtauden tunne.
        Tuo auton vaihto on aina hankala asia, mieli tekisi hieman useampivaihteista peliä. Eikä vaihtoehtoja hirveästi ole, jos pysyy saksalaisten ulkopuolella. Jaguaria olen miettinyt ihan vakavasti, tosin se on hiukan pienempi, ja perän muotoilu ei miellytä silmää. Plussapuolella olisi laaja valikoima, joista taatusti löytyisi sama määrä varusteita. Ylimääräisenä kiihokkeena R-versio, joiden arvo putoaa huimasti vanhetessaan niin, että voi saada vähän yli satatuhatta ajetun samalla hinnalla kuin vapaastihengittävän kasin hieman pienemmillä ajokilometreillä.
        Cadillacia puoltaa tutut ja hyväksikoetut käyttökokemukset.
        Muuten tuo parkkitutkahan on optiovaruste näissä vanhemmissa. Se on monesti Saksantuonneissa mukana. Näin itsellänikin. Näppärä varuste.


      • sts01
        STS-98 kirjoitti:

        se on vajentunut mittatikun alarajalle. Viime kerralla jo ilmoitteli liian alhaisesta öljyntasosta, kun vaihto vähän venyi. Omat kilometrit taitavat olla jossain alle kymppitonnissa, kun pääosa ajelusta on kaupunkipyöritystä. Ja öljynvaihtokin tuppaa jäämään aina alle tuon 10 prosentin. Viimeksi lisäsin juuri ennen vaihtoa vajaan litran.
        Miten on muuten seuraavan auton laita meinaatteko pysyä merkissä. Itselle tuo tulee ajankohtaiseksi parin vuoden sisällä, vaikka kilometrejä ei vielä tällaiselle autolle ole niin hirveästi kertynyt, yleensä olen ajanut kaikilla tuonne 200 tuhanteen, mutta nyt ovat ajot vähän vähentyneet. Itse olen miettinyt tuota 03-04 Sevilleä, joka on hinnaltaan Saksassa tätä nykyistä halvempi saman ikäisenä, ja siitä löytyisi mm. navigaattorit isolla näytöllä sekä lailliset ksenonit ym. muuta pikku parannusta. Toinen asia vaan on, onko niitä enää tuolloin tarjolla, kun mallisarjan loppupään vuosimallien kysyntä on yleensä hyvin pientä. Jaguariakin olen katsellut, lähinnä S-mallia. Niitähän Saksasta löytyy lähes rajattomasti.

        Piti kysymäni vielä, että kuinka paljon tikun alarajan alle öljyn pinnan pitää laskea, että auto rääkäsee asiasta ?

        Pari kertaa on päässyt hitusen minimin alle, mutta ei ole lisää pyydellyt. Liekö anturi rikki, vai minimin alla vielä pelivaraa ?


      • palju1
        sts01 kirjoitti:

        Cadillaciin verrattuna Chrysler on vähän onneton ajettava : kova jousitus, ja ohjauskin on paljon raskaampi. Eihän Cadillacin jousitusta mikään päihitä.

        Mutta parempaakin on ainakin vastaavasti : suuntavakaampi, ei muuta suuntaa tien kallistuksen mukaan niin herkästi, ei niin herkkä sivutuulelle, ja helmenä moottori !! Piti ihan avata ikkuna kiihdyttäessä, se ääni on musiikkia korville !!! Ja Chrysler on sentään takaveto.

        Vakavasti on harkinnassa HemiC, sillä uusi STS on liian kallis, ja rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, että vaikka Cadillac on aina Cadillac, niin Hemi C:ssä on munaa !! PS. Olen kokeillut myös kutoskoneista mallia, se on turhanaikainen.

        Eri mieltä... Useamman talven avo-Sebringillä itse ajellut, nyt jätin talviksi eläkkeelle ja hankin Norhtstar Caddyn, ei pärjää Hyrylle muuten kuin kuivalla assulla tehojensa vuoksi . Chrysler talviautona kaikin puolin parempi (vaikka caddyssa Webasto, mut virrat ei riitä lyhyllä ajoilla...).
        Raskas auto mahd. kapealla renkaalla (185-195) ja leveällä, sekä pitkällä raidevälillä on aivan ässä talvella!


    • sts01

      Muistelisin joskus olleen puheena myös hammastangon, mutta en ole varma...

      Onko ollut ongelmia ? Minulla on pariin otteeseen vaihdettu, kokolailla vuoden välein, esnimmäisestä otettiin rahaa, toinen meni takuuseen, ihme kyllä lähes kiukuttelematta. Niin no, pitäisihän tuommoisen murikan nyt vuotta kauemmin kestääkin... Ei kestä ahtaassa parkkihallissa paikallaan veivaamista, väljähtyy ja lopulta katoaa lämpösenä tehostus ääriasennoissa.

      • STS-99

        Cadillacforums.com-palstalla näyttää olleen jonkin verran omistajia joilla on myös hammastanko oireillut, mikä ei näin painavassa ja etupainoisessa autossa ole yllättävää. Itse olen yrittänyt viimeiseen asti välttää pyörien paikallaan kääntelyä, mutta kieltämättä on niin ahtaita paikkoja että se on välillä välttämätöntä.

        Vaihdoin autooni kesäkumit alle, vanhat renkaat olivat 235/60R16 Nokian Hakka2 nastat, nyt on alla 255/45R18 Michelin Pilot Sportit. Auton ja alustan toiminnassa on todella huikea ero! Nastoilla kyyti oli paikoin vellovaa - varsinkin hidastustöyssystä ajettaessa - ja ohjaus keskialueella aavistuksen epämääräinen, nyt paketti tuntuu tiukalta. Tärinäongelmakin on tipotiessään. Rengasmelua ja uraherkkyyttähän noin leveät ja matalat kiekot hieman aiheuttavat, mutta auton ajofiilis on nyt niin toiselta planeetalta ettei samaksi uskoisi. Paikallaan pyörittäessä ohjauskin tuntuu nyt hieman jäykemmältä, mikä ei sinänsä yllätä.

        Onko teillä ollut ongelmana takakonttiin vuotava vesi? Talvella vararenkaan koteloon oli ilmestynyt "yllättäen ja pyytämättä" luistinrata. Metro-Autossa ongelmaa korjattiin, mutta viikolla huomasin että kontti vaan vuotaa edelleen. Näyttäisi olevan yleinen vika, ja todennäköisiä syitä on useita: korin hitsaussaumat, tiivisteen suunnitteluvirhe tai tukkeutunut kattoluukun valuma-aukko.


      • sts01
        STS-99 kirjoitti:

        Cadillacforums.com-palstalla näyttää olleen jonkin verran omistajia joilla on myös hammastanko oireillut, mikä ei näin painavassa ja etupainoisessa autossa ole yllättävää. Itse olen yrittänyt viimeiseen asti välttää pyörien paikallaan kääntelyä, mutta kieltämättä on niin ahtaita paikkoja että se on välillä välttämätöntä.

        Vaihdoin autooni kesäkumit alle, vanhat renkaat olivat 235/60R16 Nokian Hakka2 nastat, nyt on alla 255/45R18 Michelin Pilot Sportit. Auton ja alustan toiminnassa on todella huikea ero! Nastoilla kyyti oli paikoin vellovaa - varsinkin hidastustöyssystä ajettaessa - ja ohjaus keskialueella aavistuksen epämääräinen, nyt paketti tuntuu tiukalta. Tärinäongelmakin on tipotiessään. Rengasmelua ja uraherkkyyttähän noin leveät ja matalat kiekot hieman aiheuttavat, mutta auton ajofiilis on nyt niin toiselta planeetalta ettei samaksi uskoisi. Paikallaan pyörittäessä ohjauskin tuntuu nyt hieman jäykemmältä, mikä ei sinänsä yllätä.

        Onko teillä ollut ongelmana takakonttiin vuotava vesi? Talvella vararenkaan koteloon oli ilmestynyt "yllättäen ja pyytämättä" luistinrata. Metro-Autossa ongelmaa korjattiin, mutta viikolla huomasin että kontti vaan vuotaa edelleen. Näyttäisi olevan yleinen vika, ja todennäköisiä syitä on useita: korin hitsaussaumat, tiivisteen suunnitteluvirhe tai tukkeutunut kattoluukun valuma-aukko.

        Takarontin tiivisteet alkavat helpolla vuotamaan.
        Tiiviste on kiinni peltipokkauksessa, joka on herkkä taipumaan, varsinkin luukun alareunasta ja alkaa sitten kusta vettä sisään.

        Mulla homehtu koko saatanan varapyöräonkalo, oli peseminen, että haju lähti pois.

        Kannattaa tsekata tiiviste !!


      • STS-98
        sts01 kirjoitti:

        Takarontin tiivisteet alkavat helpolla vuotamaan.
        Tiiviste on kiinni peltipokkauksessa, joka on herkkä taipumaan, varsinkin luukun alareunasta ja alkaa sitten kusta vettä sisään.

        Mulla homehtu koko saatanan varapyöräonkalo, oli peseminen, että haju lähti pois.

        Kannattaa tsekata tiiviste !!

        ole minulla tuota ongelmaa, mutta tuo aikaisemmin mainitsemani vuotava kattoluukku oli. Onneksi vian korjaus onnistui kotikonstein.


      • STS-98
        STS-99 kirjoitti:

        Cadillacforums.com-palstalla näyttää olleen jonkin verran omistajia joilla on myös hammastanko oireillut, mikä ei näin painavassa ja etupainoisessa autossa ole yllättävää. Itse olen yrittänyt viimeiseen asti välttää pyörien paikallaan kääntelyä, mutta kieltämättä on niin ahtaita paikkoja että se on välillä välttämätöntä.

        Vaihdoin autooni kesäkumit alle, vanhat renkaat olivat 235/60R16 Nokian Hakka2 nastat, nyt on alla 255/45R18 Michelin Pilot Sportit. Auton ja alustan toiminnassa on todella huikea ero! Nastoilla kyyti oli paikoin vellovaa - varsinkin hidastustöyssystä ajettaessa - ja ohjaus keskialueella aavistuksen epämääräinen, nyt paketti tuntuu tiukalta. Tärinäongelmakin on tipotiessään. Rengasmelua ja uraherkkyyttähän noin leveät ja matalat kiekot hieman aiheuttavat, mutta auton ajofiilis on nyt niin toiselta planeetalta ettei samaksi uskoisi. Paikallaan pyörittäessä ohjauskin tuntuu nyt hieman jäykemmältä, mikä ei sinänsä yllätä.

        Onko teillä ollut ongelmana takakonttiin vuotava vesi? Talvella vararenkaan koteloon oli ilmestynyt "yllättäen ja pyytämättä" luistinrata. Metro-Autossa ongelmaa korjattiin, mutta viikolla huomasin että kontti vaan vuotaa edelleen. Näyttäisi olevan yleinen vika, ja todennäköisiä syitä on useita: korin hitsaussaumat, tiivisteen suunnitteluvirhe tai tukkeutunut kattoluukun valuma-aukko.

        Nuo isommatkin pyörät mahtuvat ilmeisesti hyvin kääntymään. Itseänikin on mietityttänyt renkaan vaihto senttiä leveämpään ja tuumaa suurempaan mutta viisikymppiseen profiiliin. Saattaa kyllä olla, että auto tulee sitä ennen vaihdettua, kun pintaa on vielä renkaissa jäljellä. Tuo 18 tuumainen noilla leveyksillä lienee vanteineen kohtalainen sijoitus?


      • sts01
        STS-98 kirjoitti:

        ole minulla tuota ongelmaa, mutta tuo aikaisemmin mainitsemani vuotava kattoluukku oli. Onneksi vian korjaus onnistui kotikonstein.

        Jos autossasi ei ongelmaa ole, hyvä niin.

        Voimakkaasti kehotan silti tarkistamaan, ota matto takarontista pois, ja tarkasta, että vararengasonkalo on kuiva. Minäkin huomasin vasta hajusta, ja silti paksu matto tuntui päältä koittaen kuivalta. Ja silloin ei kirosanat meinannu riittää.

        Vettä oli liritellyt takarontin alareunan tiivisteen välistä, lampun vierestä, muovikotelon takaa. Helvetinsaatana mikä urakka,
        matto kuivui saunassa monta päivää, piti pestä homeesta pois pariinkin otteeseen ja tuulettaa hyvin. Koko takarontti piti myös kuurata ja ruiskutella kaiken maailman ilmanraikastimia.


      • STS-99
        STS-98 kirjoitti:

        Nuo isommatkin pyörät mahtuvat ilmeisesti hyvin kääntymään. Itseänikin on mietityttänyt renkaan vaihto senttiä leveämpään ja tuumaa suurempaan mutta viisikymppiseen profiiliin. Saattaa kyllä olla, että auto tulee sitä ennen vaihdettua, kun pintaa on vielä renkaissa jäljellä. Tuo 18 tuumainen noilla leveyksillä lienee vanteineen kohtalainen sijoitus?

        Silmällä arvioiden näyttää että mahtuisi isommatkin kiekot, 255/45R18 ei tee ollenkaan tiukkaa. En ole huomannut että olisivat töyssyissä tai ääriasennoissa hanganneet ollenkaan.

        Pelkät kesärenkaat oli tuossa koossa n. 1400 euroa - huh huh! Ei halua edes ajatella mitä vanteet lienevät maksaneen, kun niissä on vielä tuo erikoinen 5x115 pulttijako. Onneksi tulivat auton mukana :)


      • STS-99
        sts01 kirjoitti:

        Jos autossasi ei ongelmaa ole, hyvä niin.

        Voimakkaasti kehotan silti tarkistamaan, ota matto takarontista pois, ja tarkasta, että vararengasonkalo on kuiva. Minäkin huomasin vasta hajusta, ja silti paksu matto tuntui päältä koittaen kuivalta. Ja silloin ei kirosanat meinannu riittää.

        Vettä oli liritellyt takarontin alareunan tiivisteen välistä, lampun vierestä, muovikotelon takaa. Helvetinsaatana mikä urakka,
        matto kuivui saunassa monta päivää, piti pestä homeesta pois pariinkin otteeseen ja tuulettaa hyvin. Koko takarontti piti myös kuurata ja ruiskutella kaiken maailman ilmanraikastimia.

        Nämä Sevillethän ovat tämän ketjun tietojen perusteella pikkuvikoineen yllättävän samanlaisia tapauksia :) Kuivalta vaikutti päältä myös itsellä kontti aluksi, kunnes vedenpinta nousi riittävästi. Paksu matto imee veden niin ettei sitä huomaa. Pohjapehmuste oli homeessa varapyöräkotelosta ja on saunassa nyt kuivamssa pesun jäljiltä. Jo kolmatta päivää siellä ja vieläkin on kostea - kamelit on varmaan tehty tuosta aineesta.


      • STS-98
        STS-99 kirjoitti:

        Silmällä arvioiden näyttää että mahtuisi isommatkin kiekot, 255/45R18 ei tee ollenkaan tiukkaa. En ole huomannut että olisivat töyssyissä tai ääriasennoissa hanganneet ollenkaan.

        Pelkät kesärenkaat oli tuossa koossa n. 1400 euroa - huh huh! Ei halua edes ajatella mitä vanteet lienevät maksaneen, kun niissä on vielä tuo erikoinen 5x115 pulttijako. Onneksi tulivat auton mukana :)

        on, oletko ehtinyt kokeilla nopeuksia. Itse polkaisin lyhyellä tienpätkällä kaasun pohjaan ja 180 tuli hyvin äkkiä vastaan. Tien töyssyisyys esti kovemman vauhdin. Tämä tapahtui tietysti ulkomailla :)
        Edellisellä autollani, jossa oli tehoja puolet vähemmän sain ihmeekseni sen kulkemaan leveällä tienpätkällä n. 210, jolloin punaraja kiekkamittarissa alkoi tulla vastaan. Autossa oli melko pieni ilmanvastuskerroin 0,30.


      • STS-99
        STS-98 kirjoitti:

        on, oletko ehtinyt kokeilla nopeuksia. Itse polkaisin lyhyellä tienpätkällä kaasun pohjaan ja 180 tuli hyvin äkkiä vastaan. Tien töyssyisyys esti kovemman vauhdin. Tämä tapahtui tietysti ulkomailla :)
        Edellisellä autollani, jossa oli tehoja puolet vähemmän sain ihmeekseni sen kulkemaan leveällä tienpätkällä n. 210, jolloin punaraja kiekkamittarissa alkoi tulla vastaan. Autossa oli melko pieni ilmanvastuskerroin 0,30.

        Vanhojen talvirenkaiden tärinä tuntui katoavan n. 160-170km/h nopeudessa, mutta sen enempää ei uskaltanut niillä painaa. Tehoja tuntui kyllä tuossa vaiheessa vielä olevan reservissä melkoisesti. Uusilla kesäkumeilla ei ole vielä löytänyt sopivaa koestamispaikkaa, mutta näillä kyyti on niin vakaata että uskallus tuskin tulee vastaan.

        Luvatut huiput rajoittimelle taisivat Seville STS:lle olla 240km/h, kuulostaa mielestäni ihan uskottavalta ja saavutettavissa olevalta lukemalta. Kesällä kiinnostaisi käydä lentokentällä kokeilemassa, järjestetäänköhän noita nopeuskokeilutapahtumia enää?


      • STS-98
        STS-99 kirjoitti:

        Vanhojen talvirenkaiden tärinä tuntui katoavan n. 160-170km/h nopeudessa, mutta sen enempää ei uskaltanut niillä painaa. Tehoja tuntui kyllä tuossa vaiheessa vielä olevan reservissä melkoisesti. Uusilla kesäkumeilla ei ole vielä löytänyt sopivaa koestamispaikkaa, mutta näillä kyyti on niin vakaata että uskallus tuskin tulee vastaan.

        Luvatut huiput rajoittimelle taisivat Seville STS:lle olla 240km/h, kuulostaa mielestäni ihan uskottavalta ja saavutettavissa olevalta lukemalta. Kesällä kiinnostaisi käydä lentokentällä kokeilemassa, järjestetäänköhän noita nopeuskokeilutapahtumia enää?

        onko noita enää järjestetty. Hauskaahan se olisi kokeilla huippuja muulta liikenteeltä suljetulla alueella.


      • ritariSTS
        STS-99 kirjoitti:

        Vanhojen talvirenkaiden tärinä tuntui katoavan n. 160-170km/h nopeudessa, mutta sen enempää ei uskaltanut niillä painaa. Tehoja tuntui kyllä tuossa vaiheessa vielä olevan reservissä melkoisesti. Uusilla kesäkumeilla ei ole vielä löytänyt sopivaa koestamispaikkaa, mutta näillä kyyti on niin vakaata että uskallus tuskin tulee vastaan.

        Luvatut huiput rajoittimelle taisivat Seville STS:lle olla 240km/h, kuulostaa mielestäni ihan uskottavalta ja saavutettavissa olevalta lukemalta. Kesällä kiinnostaisi käydä lentokentällä kokeilemassa, järjestetäänköhän noita nopeuskokeilutapahtumia enää?

        oma STS ainakin tosi rivakkaasti kiihtyy 210 km/h asti, sitten todella hitaasti ottaa mittarin mukaan 250 km/h. Yöllä puoli kolmen aikaan oli motari aika hiljainen :O)


    • De

      1 Vuoden pitkään tappelun jälkeen .Ei tärise enä ratti .
      Kävin aika monta rengasliikettä läpi ei osannut tasapainottaa !!!! ,oli kaikenlaista selitykset vanteet kierot renkaat pystyheitto.
      Kaikki etupää osaat vaihdettu ihan turha (( Raha mennyt yli 1000e ihan turha...

      Tänään kävin Rengas-soppi Herttoniemi tärinä loppu .
      Bmw e46 2004 205/55/R16

      • speed is whatyouneed

        www.rengaskontti.fi

        tuolta osin halvimmat kiinalaiset WANLI merkkiset renkaat 99 STS cadillakkiin,
        koossa 245-45-19 " , ovat muuten todella hiljaiset !


    • 2002STS

      Talvirenkaina 2003 STS:ssä Nokian Hakkapeliitta4, 215/65-16".
      Kulkee todella hyvin ja tasaisesti. Vanteina tarvike alut.

    • stss99

      omassa conti kitkat , ei pahemmin täristä. Tosin vaihdoin vähän aikaa sitten loppun ajetu etu jarrulevytkin. Kesärenkailla hieman ravistaa vauhdissa 95-105 km/h.

    • SHAKER

      Tekis mieli ostaa STS, mutta toi käsittämätön tärinä ja kansi ongelmat vievät kyllä ostohaluja. Ihmeellistä että niin kalliissa autossa on tollaisia vikoja, luulisi Cadillacin pystyvän parempaan. Kävin viime kesänä koeajamassa kolmea STS Cadillacia ja kahdessa oli tuo tärinä ongelma, juurikin satasen paikkeilla täristivät. Kolmas cadi kulki tasaiseen ja siinä olikin uudet renkaat ja vanteet, sekä kaveri oli vaihtanut siihen joitain alustan osia ja näin saanut sen kulkemaan tärinöittä. Mutta kansiongelma oli varmaan siinä kolmannessa cadyssä, ajaessa moottorin lämpötila vaelteli aika paljon, vaikka väitti moottorin olevan priima kunnossa. Onkohan 2000- luvun STS malleissa vielä noita ongelmia, vai kuuluuko ne vaan mallin "ominaisuuksiin"?.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2284
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2147
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1981
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe