kuluivat loppuun kun kilometrimittari näytti 209500 km. Pikkuisen ihmetyttää siinä oleva 65 Ah:n laturi. Motonetin varaosamyynnissä ei ollut tietoa 100 Ah pienemmistä latureista. Auto pitäisi olla aito "Suomi-Volvo", vuosimallia -93 (945 2.3 l bensakone, manuaalilaatikko).
Biltemasta löytyi kuitenkin valmis heti sopiva hiili säädin paketti 12 eurolla.
Tärkeämpi kysymys: Kuinka monta km kestää Bosch:n vanhoissa latureissa hiilet? Voisiko olla että alkup. laturin hiilet olisivat siis kestäneet lähes 210 tkm?
Startin hiilten kestokin kiinnostaa, muttaa siihen on varmaan vaikeaa sanoa mitään, koska se riippuu starttausten lukumäärästä. Minulla on enimmäkseen matka-ajoa (viikonloppuisin mökille).
Entä miten kauan kestää vesipumppu?
Muistelen että Taunus 1982:ssa vaihdoin jossain 230 tkm paikkeilla. Edellisten omistajien huolloista ei ollut tietoa.
Ensi viikolla on 210 tkm huolto, jossa vaihdatutan nokkahihnan. Pieni paja tekee työn, jolloin ei tule kovin kalliiksi.
Bosch-laturin hiilet ym.
5
2569
Vastaukset
- bossi
starttia ei kannata alkaa ronkkia ennen ongelmia,kyllä se varoittelee ja aina jotenkin kikkailemalla pelittää sen verran että pajalle pääsee.Hiukan pieneltä laturin teho kuulostaa mutta riittänee,satanen voisi mennä samoihin kiinnityksiin mutta saattaa aiheuttaa hihnan vinkumista kylmänä.Ottaisi sentään tehoa 1,2kW mitä ei hihnavälityksen suunnittelussa ole ehkä huomioitu.Ja vielä en malta olla pikkuisen valistamatta:latureissa puhutaan virrasta A ,akuissa varauskapasiteetista Ah.
- näiltäosin
Itsellä oli samalla koneella oleva parivuotta vanhempi aikoinaan. Juuri oikea km-määrä hiilille. Itse opin ja pidin hiili/säädin pakettia hanskalokerossa. Sehän niin helppo vaihtaa että voi P-paikallakin muutamassa minuutissa nakata uuden tilalle.
Vaihdoin muutaman kerran jakohihnan itse, se erittäin helppo ja nopea toimenpide. Vesipumppua en vaihtanut. Eli:
-jäähdytin irti 2-pultilla yläosasta, (suoja lähtee kun katsoo miten se on)
-koneen päälle jotain pehmeää, jäähdytin käännetään siihen, letkut niin pitkät, ei tarvetta nesteitä laskea pois, jos ei vesipumppua tarvetta vaihtaa.
-se onkin sitten siinä hyvänä tilana....
-itse otin alasiivan pultin pois startilla pyörättämällä, kun laittoi avain sopivasti vastaamaan korirakenteisiin, napsaus vain startilla niin se oli irti
Sartin hiilet ei yleensä lopu koskaan, normaali käytöllä.- anastas vararatas
Vm -98 Classic 170 tkm on takana, edelleen alkuperäiset; latauri hiilineen, startti, kuin vesipumppukin. Jakopään remmi vaihdettu pari kertaa, n 80 tkm välein (itse tehty), muut hihnat 3 kpl, laturi, ohj.tehostin-vesipumppu, ilmastointikompura, uusin 16o tkm huollon yhteydessä myös.
- 945-vm-93-2.3-B
laturin hiilet, sen unohdin kertoa, sekä uuden akun.
Onneksi juuri ja juuri selvisin mökiltä kotiin yli 100 km matkan. Oman talon parkkihallista ei sitten enää suostunut käynnistymään heti ajon jälkeen. Seuraavana päivänä sain auton käyntiin ja yritin ajaa akkuliikkeeseen 1 km matkan. Vain 200 m pääsin ajamaan. Sitten piti jatkaa taksilla kun liike oli mennä kiinni enkä olisi jalkaisin ehtinyt akkukauppaan ja piti se uusi akkukin kuljettaa autolle. Vaihdoin akun suojatiellä (keskellä tietä) korokkeen kohdalla.
Latauksen merkkivalokaan ei varottanut latauksen puutteesta. Se temppuili myöhemminkin, ja samoin lähes kaikki kojetaulun merkkivalot olivat poissa pelistä (vaikka uusi akku ja taas laturikin latasi). Nyt ovat taas merkkivalot ilmestyneet kun virta on käännetty päälle. Joku tiesi varoitella esim. virtalukon pohjan kuluneisuudesta.
Vanha akku olisi ehkä vielä kestänyt, mutta se on ollut minulla kuitenkin jo 5 v käytössä. Edellisten omistajien akunvaihdoista ei ole tietoa.- se..
Kyllä, varmaan pitäisi seuraavaksi tosiaan virtalukon pohja vaihtaa. Ellei mitään ole konehuoneessa kaapeli/johtopuolella irti tai likainen liitos yms.
Mutta, miten on laturin kollektorit, ne joihin hiilet vastaa, ettei ole ,kuluneet puhki, sitäkin joskus ollut. Näkee kun hiilipaketti on pois.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941739
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2401533- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9884- 46852
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35829