Minkä ikäisenä oma hevonen tai poni? KIIRE!

Ruleziina

Kuka tietää minkä ikäisenä kannattaisi ostaa oma hevonen? Haluaisin niin paljon omaa hevosta että lueskelen jo ilmoituksia! Olen 11v ja kannattaako niin nuorena ostaa kantavana oleva lv-tamma joka on 17v??

35

3963

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • (vastaamista)

      Ikä ei ratkaise sitä milloin sen oman pollen voi ostaa, vaan kokemus. Hevosen voi hankkia myös jos ei ole kovin kokenut siinä tapauksessa, että vaikkapa vanhemmilla on kokemusta hevosista ja he ovat valmiina auttamaan sinua sen kanssa. Elikkä, jos sinulla on kokemusta ja riittävä tuki takana niin osta vaan. Eihän sitä pollea kannata aikuisenakaan ostaa jos kokemus on puutteellinen. Jos et ole kovin osaava niin pidähän ainakin huoli siitä että hevonen on kiltti ja perusvarma. Onnea pollen hankintaan jos koet olevasi siihen valmis :)

    • ...

      Olen samaa mieltä siitä, että ikä ei ratkaise. Mielestäni 11-vuotiaan tai ylipäätäänsä jokaisen nuoren kannattaisi miettiä hyvin tarkkaan, jaksaako huolehtia omasta hevosesta/ponista. Muutaman vuoden päästä koulupäiväsi todennäköisesti pidentyvät ja silloin kokeitakin on enemmän. Jaksatko todellakin huolehtia hevosen hoidosta pitkän ja rankankin koulupäivän jälkeen? Entä jos on tulossa monta koetta ja sinun pitäisi lukea niihin - lukemisen ja hevosen hoidon jälkeen aikaa jää tuskin muuhun. Mitä sitten jos tiedossa olisi mahtavat bileet joihin kaikki kaverisikin menevät, mutta sinun pitäisi jättää bileet väliin ja hoitaa sen sijaan hevostasi?

      Itse en välttämättä suosittelisi hevosen hankkimista silloin kun vielä opiskelee, mutta jokaisellahan on omat mielipiteensä. Haluaisin kuitenkin vielä muistuttaa, että hevosen hankkiminen tuo mukanaan hyvin suuren vastuun eikä hevosen hoitokaan ole aina kivaa. Siksi miettisin hankintaa tarkkaan.

    • koiranoentu

      Oman hevosen voi ostaa heti,kun olet valmis. en ostaisi kantavaahevosta, koska 2hevosesta on TOSI paljon hoidettavaa. Jaksakko hoitaa 2hevosta sateella ja juhlapäivinä?? mulla on kokemusta omista hevosista. Omistan meinaan 4hevosta

    • -mie-

      Niin elikkä ikä ei todella merkkaa yhtikäs mitään vaan se kokemus...itse olen 21 ja ostamassa omaa pollea.
      Mutta minulla on jo opiskelut takana ja olen ns.asettunut aloilleni.Siltikään en ole ihan varma vielä siitä omasta hevosesta,mutta hiljaa hyvä tulee:)äläkä suin päin lähde pollea ostamaan vaan mieti onko sinusta oikeasti siihen että opiskelet ja aikanaan sitten opiskelut ehkä vievät sinut toiselle paikkakunnalle,mitäs sitten toimit hevosen kanssa?
      Toki monet opiskelevat ja heillä on oma hevonen mutta se on myös älyttömän raskasta.
      Hei mutta toivotan sydämestäni onnea hevosen etsintään(se kantava ei ehkä ole ihan hyvä ajatus)
      mutta sitten kun se oikea tulee vastaan niin tiedät sen varmasti.Katsele ilmoituksia,käy katsomassa hevosia ja koittamassa niitä...ennenkaikea älä hätiköi...jos polle ei tunnu sopivalta nii etsi toinen ehdokas.
      Koska sitten se on tosi rankkaa kun huomaat että olet ostanut hevosen joka ei sinulle sovi.

    • Varsasta

      Onko perheessäsi tai jokun tuttusi sellanen, että on kokenut ja osaa kouluttaa VARSAN?? Ja onko se emä koulutettu?? Ei ravitaustaa?? jos on ravitausta, sen on oltava koulutettu sulle. Oot vielä aika nuori, ja ne on niin kuumia yleensä. Mutta toi ei oo enää nuori 17v. Hyvän ikänen ekaksi hepaksi... ;)

      Sun perheessäsi muittenkin olisi osattava hevosista jotakin, jos vanhempasi eivät tiedä, kumpi on hevosen etupuoli, niin ei kannata!!! Sillä VASTUU HEVOSESTA ON VIIMEKÄDESSÄ AIKUISELLA!!!!!!!!!!! KITS

    • Sara

      no ostaisin oman hevosen sitten kun tiedän paaaljon hevosista. esim. Hevosen hoidon, tarvikkeiden hoidosta, karsinasta, ja niin edespäin... ja en tiedä kuinka vanhan hevosen kannattaa ostaa

    • mörrimöö

      Mielestäni ikä kyllä ratkaseisee aika paljon, vaikka voi nuorempi ostaa hevosen, jos tosiaan on vaikka vanhemmista tukea, eikä tarvi kokonaan yksin huolehtia. Jos ei ole, on parempi odottaa, että on vähän vanhempi, vaikka sitten olisikin aika kokenut. Iän karttuessa halut ja mielipiteet kun voi yllättävästi muuttua ja hevonen voikin jäädä tyhjänpantiksi.
      Kantavaa en kyllä sinun iässäsi ostaisi kuin siinä tapauksessa, että vanhemmat tietävät enemmän hevosista tai olet aikaisemmin hoitanut kantavaa...

    • minde86

      itse ostin oman hevosen 4kk sitten,ja täytyy sanoa että vastuuta ja työtä ja rahanmenoa riittää,olen 20-vuotias.harkitse jaksatko kantaa vastuun,riitävätkö taitosi/onko joku kokeneempi auttamassa sinua...

    • fedgreg

      ensi vaiheissa kannattaa kysyä vanhemmilta että onko sitä rahaa tarpeeksi.hevonen nimittäin suoraan sanoen syö rahaa. itse hevonen maksaa,rehut,kaurat,vitamiinit ja muut ravintoaineet maksaa,tallin rakentaminen/vuokraaminen maksaa,hevos verot ovat kalliita ja varusteet maksavat maltaita. Sitten sinulla on oltava selvillä että lomapäivät ovat historiaa! sillä jos aiota sijoittaa hevosen koti pihaasi sinulla on oltava paljon tilaa,kokemusta ja aikaa. aamu seitsemältä rehut ja hoita jos olet kuljetus oppilasa niin kuudelta,oma aamiainen ja kouluun, koulun jälkeen rehut ja hoito, sitten vielä ilta ruoka ja hoito ja tietenkin ratsastus on välissä. MUTTA jos panet hevosen vaikka ratsastus kouluun niin sitten heräät normaalisti,lähdet kouluun ja sitten tulet koulusta ja mahdollisesti menet hoitamaan hevostasi sillä aamu ruokinnan ja laitumen hoitavat talli. Jos sinulla ei ole minkään laista kokemusta hevosista mutta vanhempasi ovat hevos ihmisiä ei ongelmaa,jos olet kokenut ja vanhempasi tietävät mikä on hevonen mutta siihen se jää ei huolta, jos et osaa mitään eivätkä vanhempasi tiedä mikä on hevonen ei huolta! sillä ratsastus koulun ihmiset varmasti auttavat sinua pääsemään alkuun mutta tosiaan se on pakko sijoittaa ratsastus kouluun sillä omassa tallissa et osaisi sitä hoitaa. talli vuora on noin 100-380 € kuukaudessa siihen sisältyy rehut,laidun,talli ja kouluaikasi huolehtiminen. Onne! oma hevonen on ihana asia!

    • osta pois

      voi ostaa hevosen niin nuorena jo
      mutta riippuen siitä kuinka osaat hoitaa sitä.
      Kyllä kannattaa ostaa tiiän muutenkin semoisen
      jolla on hevonen ja se on vasta
      8-vutias.

    • onnellinen suokin omistaja ...

      eli siis sehän tietty riippuu kokemuksesta... mutta jos et ole yli 5-vuotta ratsastanut niin ei ainakaan kantavaa! mieti mikä vastuu varsasta olisi jos nyt aikoisit pitää sen (?) mun mielipide!!

    • Aikuine hevosihmine

      Eihän se ikä tosiaan ratkaise. Vaan se kokemus (tai kokemattomammalla ammattitietoinen aikuinen apuna, tukena ja opettamassa kaikessa hevosen hoitoon liittyvässä) ja se, oletko valmis sitoutumaan omaan hevoseen 365 päivää vuodessa, vuosiksi tai jopa vuosikymmeniksi eteenpäin ja onko sinulla tarjota hevoselle kaikki se aika ja huolenpito (ja raha!) mitä sen hyvin vointi vaatii. Pystytkö huolehtimaan hevosesta asiallisesti ja tunnollisesti.
      Ei kannata ottaa hevosta, jos ei ole 100% varma voivansa tarjota sille hyvät elinolot ja jaksavansa hoitaa sen päivittäisen hoidon ja liikunnan asiallisesti.
      Hyvä vaihtoehto on myös ottaa aluksi hevonen vuokralle vaikka puoleksi vuodeksi, tai edes muutamaksi kuukaudeksi. Ja nimenomaan täysihoitoon, jotta saat kokea sitä todellista arkea hevosen kanssa. Sitten pystyt pohtimaan, riittävätkö rahkeesi oman hevosen pitoon ja hoitoon! :)
      Hevosalan ammattilaisena sanoisin, ettei ensimmäiseksi omaksi hevoseksi kannata ostaa kantavaa tammaa. Kantava hevonen vaatii erityisen ammattitaitoista hoitoa ja ruokinnan ja terveyden tarkkailua. Ei kannata ostaa "kahta hevosta yhden hinnalla" vaikka kuinka halvalla saisi. Ja mitä teet varsalle kun se syntyy? Senkin kanssa vaaditaan heti alkuun todella rautaista ammattitaitoa ja sitä on käsiteltävä ja koulutettava pienestä pitäen, kuitenkaan rasittamatta sitä liikaa. Niin suloinen ajatus kun oma vauvahevonen olisikin, suosittelen jättämään kantavan tamman jollekin joka todella pystyy ja osaa huolehtia siitä ja tulevasta varsasta.
      Paras valinta ensimmäiseksi hevoseksi on varmasti kokenut ja tasainen päälle 10vuotias ruuna tai tamma. Hevonen, jolla on tehty ja menty: kisattu ja maastoiltu, hypitty ja tehty koulukiemuroita. Tällaisen loppuun koulutetun ja "maailmaa nähneen" hevosen kanssa todennäköisesti on helpoin toimia ja se toimii hyvänä oppimestarina ja harrastuskumppanina sinulle! :)
      Pohdi sanojani ja harkitse tarkkaan mitä teet. Jos päätät oman hevosen hankkia, onnea etsintään ja muista etsiä hevosta vain luotettavilta tahoilta jonkun ammatti-ihmisen kanssa äläkä tee hätiköityjä päätöksiä :) Mikäli päätät antaa oman hevosen odottaa, sekin varmasti oikea ratkaisu, aina on hevosen omistajia jotka kaipaavat hevoselleen hoito ja liikutusapua! :)

    • mittie

      Ei se ole iästä kiini, vaan siitä kauan olet toiminut hevosten parissa. Oletko hoitanut hevosia paljonkin yms. Mutta yksi vinkki olisi. Vanhempien tai jomman kumman vanhemman täytyisi olla tietoinen hevosista jos kyseessä on kantava tamma. Ja muutenkin he/hän voi auttaa sinua sen hoidossa tms.

    • Essihihii

      ..Mutta sanon jyrkästi EI. Ystäväni on jo monta vuotta sitten ostanut ensimmäisen hevosensa. Hänen eka hevonen annettiin hänelle silloin, kun hän oli 11. Tyttö oikeesti rakasti hevosia, mutta kun tuli oma hevonen, niin muutaman kuukauden päästä ei jaksanut. Vanhemmat ei tienny hevosista mitään, konilla tulis ratsastaa ainaki se pari tuntia päivässä..
      Ainoastaan silloin, jos sulla ois semmonen tallipaikka, missä on sulle tuttuja ihmisiä ja osaavaa porukkaa.

      • Essihihii

        Jos hevonen on tiineenä, niin en todellakaan suosittele ostamaan.


    • EI

      Kannattaako ostaa kantavaa 17v. hevosta , joka on kantavana ? Vastaus lienee EI . Tiedätkö varsan koulutuksesta , emästä vieroituksesta , ruokavaliosta mitään ? Et pääse ratsastamaan tammalla sen ollessa kantavana tai sen jälkeen heti . Ja tamma on aika vanha ja entä jos se kuolee synnytykseen ? Loppujen lopuksi asia on sinun vanhempiesi käsissä ja en usko että ensihepaksi antaisivat kantavan tamman , kun kulut pyöristyy ....

    • horselove<3

      Ei ikä ratkaise, vaan kokemus, niin kuin edellisetkin jo mainitsivat. Mutta ei todellakaan kannata ostaa lv-tammaa, joka on kantavana. Sinulle suosittelisin jotain ponia, (tai no riippuu pituudestasi), mutta en suosittele mitään lv:tä ainakaan ensimmäiseksi hevoseksi. Kannattaa katsoa myynnissä olevia poneja, sekä hevosia --> http://www.hevosnetti.com/?page=Kategoriat tai http://www.hevostalli.net/markkinatnew/ Onnea hevosen etsintään, jos sen aiot ostaa! :)

    • virtuaalitalli

      Totta ikä ei ratkaise, kun olet valmis ottamaan hevosen iedät sen itse, mutta jos haluat hepan hoidokiksi niin.. tääsä linkki http://papurikontalli.suntuubi.com/ se vie sinut virtuaalitalli papurikkoon. Siellä asustaa hevosia, poneja, kissoja, koiria, pupuja.. yms Käy ottamassa hoitsu tai edes kirjoittamassa vieraskirjaan!

    • NÄINSEONVAAN!

      En tosiaan suosittele sinua hankkimaan hevosta! Hevonen vie paljon rahaa, aikaa ja tilaa. Yli 6- vuotta olisi ratsastuskokemusta oltava ja mielellään aikuinen ihminen!

    • Oma hevonen

      Moi! Asumme maalla ja haluaisin kovasti oman hevosen. Onko järkevää ostaa hevonen paikkaan jossa eläinlääkäri ei ole edes paikalla usein?

    • Oma hepo

      Tiedän tunteesi:) Mäkin katselen aina hevos ilmoituksia. Mutta en ehkä kuitenkaan tiineää tammaa suosittelis ostamaan ainakaan ensihevoseksi jos siis on eka hevonen...

    • HRJDN5

      ÄLÄ OSTA KANTAVAA HEVOSTA ENSIHEVOSEKSI!!

    • Heppahulluus

      Minun kaverilla joka on 11 vuotias on kaksi hevosta ja yksi poni. Hänelle on ehkä tulossa 3 vuotias varsa joten sen kanssa voi tulla hankalaa. Jos sinulla nyt niin kiire on niin torista saa kohtuuhintaan hevosia ja poneja.

    • kuningashattara

      Mielestäni sopiva ikä ostella hevosia ynnä muita kalliita ja vaativia eläimiä on sittenkun opiskelut on suoritettu. Sillonkun käy vakitöissä ja tienaa omat rahansa itse. Kun on oma asunto ja tilukset. Eli jossain 25v? :D

    • Anonyymi

      Itsekkin tahtoisin oman ponin mutta tyydyn vielä vuokra/ylläpito hevoseen vaikka olen 12. V ja ratsastus kokemusta on 10 vuotta, mutta jos taitoa ja tietoa löytyy ja uskot pystyväsi siihen nii miksipä ei onhan se mukava tulla koulusta kotiin kun on joku odottamassa mutta kun menet esim 6 lk tai 7 lk kokeita tulee ja niihin täytyy lukea niin mieti että kerkeätkö sitä sitte hoitamaan ja muista että eläinlääkärit maksaa kamalasti ja ylipäätään hevosen/ponin ylläpito maksaa vuodessa lähemmäs 10 000 euroa mutta jos tosiaan olet valmis ja oletko valmis kouluttamaan varsaa? Olemme ystäväni kanssa kouluttaneet yhden varsan ja vois sanoa että siinä on hommaa varsinkin jos varsa ei meinaa millään tottua riimun ja kiinni pitämiseen mutta jos olet valmis niin katsele mieluiten ruunia Ta kilttejä tammoja jotka ei olisi mielellään kantavina

    • Anonyymi

      ppp

    • Anonyymi

      Mä oon 9-v (kohta 10) ja oon varmaan kohta saamassa oman hepan. Oon siis harrastanu ratsastusta 1,5 vuotta ja oon laukannu jo ilman taluttajaa. Osaan myös melkeen laittaa suitset jo ite ja antaa heinää. Oon ostamassa 5 vuotiaan amerikan hevosen ja oon käyny koe ratsastamassa sen ja osaan jo melkeen mennä sen selkään ilman apua. Tiiän jo mikä on kavio koukku ja satulahuopa ja kaikki tommoset. Eli oon kyllä valmis omaan hepaan,

      • Anonyymi

        Mäki oon laukannu ja oon muutenki hyvä hevosten kanssa ja oon 10. Mun iai on saninu että saisin oman ponin mutta se ei oo sitä mulle ikinä luvannu


      • Anonyymi

        Itse en ainaka ostaisi 5 vuatiasta, en anakaan jos on vain ratsastanut vähän yli vuoden


    • Anonyymi

      Ainiin ja haluisin vielä kysyä että voiko hevoselle laitta folio satulan? oon siis koulussa tehny semmosen ja kestävä on. Mun mielestä kyllä voi.

    • Anonyymi

      voit ostaa hevosen ihan itse, kun täytät 18 vuotta, ja rahasi riittävät . Sitä ennen ostaminen on vanhempiesi asia, vaikka kauppakirjaan tulisi sinun nimesi. Ja mistä tempaiset noin 500 e/ kuukausi koko hevosen lopun elämän. Mieti sitä.

    • Anonyymi

      Jos olet valmis omasta mielestäsi hevoseen tai poniin ja vanhemmat antaisi ja jos sinulla on kokemusta ratsastuksesta, niin itse ottaisin sen. Mutta minun mielestä ikä ei ratkaise vaan se onko valmis sellaiseen vastuuseen.

    • Anonyymi

      samaa mieltä, ikä ei tähän mielestäni vaikuta, ostat hevosen kun olet valmis ja kokemusta tarpeeksi. Itse en kantavaa tammaa ostaisi ekaksi hevoseksi, kun on sitten se varsa mistä pitää huolta ja näin. Itse ostaisin ekaksi poniksi jonkun varman ja osaavan .Kannattaa miettiä ennen kun ostat että onko itsellä tarpeeksi osaamista esim. ruokinnasta, hevosen pidosta ja siitä että riittäkö raha. Ja mitä teet jos tulee vaikka joku ongelmatilanne tiineen tamman kanssa? Onnea ponin hankintaan

    • Anonyymi

      Lä rakastan hevosia ja haluisin selaisen oon vasta 8v mutta hevonen ois mun unelma

    • Anonyymi

      Koskaan ei kannata ostaa liian vanhaa hevosta ja joo mun kaveri omistaa 2 hevosta ja on vasta 9-v



      Kannattaa katsoa Tori .fi ponit sieltä löytyy nuoria hevosia jopa 1500€

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3990
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3822
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      606
      3784
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      17
      2478
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      73
      2368
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      329
      2007
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1990
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      188
      1829
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1519
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1382
    Aihe