B&S leikkurin huono kipinä?

mikässitävaivaa

elikkä tosi huono kipinä jolla yrittää mutta ei käynnisty.Tulppa vaihdettu mutta ei auttannut.Kone jotain 10v.vanha.

15

8065

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kantoon

      tai johonkin muuhun esteeseen? Vauhtipyörällä on pehmeästä metalista tehty kiila joka ilmeisesti leikkaantunut äkki pysäyksestä. Kärjen avautuminen ei enää tapahdu optimi tilassa, lisäksi sytytys jää pahasti myöhäiselle. Ota mutteri auki vauhtipyörältä, avautuu pyörimäsuuntaan. Jäähdytysrivat eivät kestä pyörän kiinnipitämiseen. Ota terästä kiinni kun avaat. Kun saat mutterin auki, nosta koko leikkuri ilmaan vauhtipyörästä. Apumies napauttaa akselin päähän muovinuijalla, lähtee aika helposti koska akseli on kartio. Tutki kiila onko reunat leikkaantuneet.

      • siitäen tiiä

        tutkia


      • ajatusvirhe
        siitäen tiiä kirjoitti:

        tutkia

        Kun sanoin, että vauhtipyörän mutteri lähtee auki pyörimäsuuntaan. Näinhän se yleensä on (sirkkelit mirkelit), mutta tuossahan on kiila joka muuttaa tilanteen. Varmistin asian ja totesin, että on ihan normaali oikeakätinen kierre. Niin että sori vaan.


      • mikässitävaivaa
        ajatusvirhe kirjoitti:

        Kun sanoin, että vauhtipyörän mutteri lähtee auki pyörimäsuuntaan. Näinhän se yleensä on (sirkkelit mirkelit), mutta tuossahan on kiila joka muuttaa tilanteen. Varmistin asian ja totesin, että on ihan normaali oikeakätinen kierre. Niin että sori vaan.

        Mutta kipinästä tuli hyvä.Ei silti käynnisty.Laitettu kaasaariin bensaa,mutta posahtelee vaan.


      • rtsi
        mikässitävaivaa kirjoitti:

        Mutta kipinästä tuli hyvä.Ei silti käynnisty.Laitettu kaasaariin bensaa,mutta posahtelee vaan.

        Jos kiila on yhtenä niin vikaa kannattaa hakea venttiilin välyksistä tai vanhentuneesta bensasta. Hyvä startti pilotti aine on rost off voitelee ja syttyy hyvin liiallinen käytö aiheuttaa kumminkin tulpan kastelun.


    • mikässitävaivaa

      Kun ei ainakaan löytynyt.Tää on 3,5 heppanen b&s quiet ja 1990 mallinen

    • arvioit

      kipinän voimakkuuden?
      Mulla on eräässä laitteessa Kohlerin kone. Kipinä näytti olevan voimakas, mutta kone ei käynnistynyt lupauksista huolimatta. Sitten ihan vahingossa huomasin, että konkan johto oli vaurioitunut. Ja jo toimi.

      • kätkätläinen

        -90 kone on todennäköisesti katkojan kärjillä. Kärjet on siellä vauhtipyörän alla akselia ympäröivän peltikotelon alla. Peltikotelon 2 ruuvia auki ja sieltä löytyy säädettävä kärkipaketti.
        Tuo tieto varoiksi, jos pätkii uudestaan vaikka johdot kunnossa.


      • konemies1
        kätkätläinen kirjoitti:

        -90 kone on todennäköisesti katkojan kärjillä. Kärjet on siellä vauhtipyörän alla akselia ympäröivän peltikotelon alla. Peltikotelon 2 ruuvia auki ja sieltä löytyy säädettävä kärkipaketti.
        Tuo tieto varoiksi, jos pätkii uudestaan vaikka johdot kunnossa.

        Oletettavasti kyseessä on ruohokone.

        Siitä on ilmeisesti terä irti tai terän- napa rikki.

        Ruohokoneessa terä toimii myös vauhtipyöränä ja jos se on irti niin kone ei käy, eikä myöskään käynnisty. Pärskäyttää vain kaasuttimeen takaisin.

        Brigsissä huonoon kipinään tai kipinän puuttumiseen on yleisin syy sinnä, että rautainen tulpanjohto ruostuu poiki tulpalle tulevan lenkin juuresta. Katkaise sentin verran johdosta ja laita lenkki uudelleen kiinni, niin toimii yleensä.


      • konemies1
        kätkätläinen kirjoitti:

        -90 kone on todennäköisesti katkojan kärjillä. Kärjet on siellä vauhtipyörän alla akselia ympäröivän peltikotelon alla. Peltikotelon 2 ruuvia auki ja sieltä löytyy säädettävä kärkipaketti.
        Tuo tieto varoiksi, jos pätkii uudestaan vaikka johdot kunnossa.

        90 mallin briggs on kärjetön. Jos puhaltimen kotelossa on päällipuolella atomien kuva, niin konetta ei edes tarvitse purkaa kun tietää sen kärjettömäksi.


    • Kaikki kunnossa

      Paitsi, että todennäköisesti kondensaattori on tullut tiensä päähän. Kondensaattori tarvitaan myös usein kärjettömissä koneissa tai sitten on ns CDI-yksikkö, joka sisältää koko elektroniikan.
      Huono kipinä on yleensä merkki konkan hiipumisesta.

    • Cimi

      Minullakin olisi B&S:n kolmen hepan kone, jonka kanssa on ilmeisesti kipinäongelma. Joka kerta, kun puran vauhtipyörän ja avaan kondensaattorin kotelon ja sörkin hieman kosketinta sekä kondensaattoria, moottori lähtee ekalla vedolla käyntiin. Annan koneen käydä, sammutan ja koitan uudestaan; moottori ei käynnisty. Moottorin saa uudestaan käyntiin, kun avaa kondensaattorikotelon ja sörkkii kondensaattoria ja vetää narusta.

      En usko, että vika on johtimissa, sillä moottori tärisee paljon. Säädin koskettimen ja kondensaattorin välejä niin, että kokeilin ensiksi tehdä niiden välin mahdollisimman lyhyeksi, jolloin moottori kävi loistavasti, mutta sammuttuaan ei lähtenyt vetämällä käyntiin. Kokeilin myös säätämällä koskettimen ja konkan välin mahdollisimman pitkäksi, jolloin sytytyksen ajoitus muuttui. Moottori kävi jälleen kerran hyvin alhaisilla kierroksilla, mutta korkeilla kierroksilla alkoi olla ongelmia. Jälleen kerran; kun moottorin sammuttaa, se ei lähde enää käyntiin, vaikka vetäisi kymmeniä kertoja. Mikä hemmetti sitä vaivaa???

    • Anonyymi

      En ymmärrä, mitä tarkoittaa "kosketin". Mutta:
      Tärisevä käynti viittaa akselin vääntymiseen. Ajettu kiveen tms, jolloin kärjellisen koneen kärjet toimivat miten sattuu. Pienkonekorjaamot korjaavat noita vikoja, mutta eipä yleensä enää kannattavuuden rajoissa. En tiedä, miten se käytännössä tapahtuu, vai vaihtavatko uuden akselin. Hinnaksi sanoivat pari vuotta sitten n. 100€. Konkka ei paljoa maksa. Jos siihen menee vain yksi johto, tulee sen saada hyvä kontakti koneen runkoon. Ottaa vanhan mukaan ja käy eloktroniikkakaupassa, autotarvikemyymälässä tai pienkonekorjaamolta hakemassa uuden. Eivät ole ikuisia. Jos käy katkeillen, on usein vika kaasuttajan kalvon venymisessä. Viisi vuotta on jo pikähkö ikä sille. Pari kymppiä maksaa ja malli (entinen) kannattaa ottaa mukaan, kun huoltoliikkeeseen menee.

    • Anonyymi

      B&S - älyköt vauhdissa; tuskinpa valtakunnassa on enää toimintakunnossa montaakaan kärjellistä konetta

      • Anonyymi

        Kärjellinen systeemi on sinänsä monille ikämiehille tuttu mopoista, autoista, moottoripyöristä jne. Eihän sitä bensiinimoottoreissa muita ollutkaan, ainakaan minun eteeni ei tullut. Se on selkeä systeemi. Joskus oli vikana kipinän heikkouteen, että kärkien johto liitettiin eristeen kautta eteenpäin. Tuo eriste saattoi vanhemmuuten alkaa johtamaan sähköä ja vei sitä runkoon.
        - Mulla oli nyt erikoinen tappaus ruohonleikkurissa. Emäntä osti sen kirpparilta 30€:lla, ku oli mukavan kevyt käsitellä. Ei kokeillut käyntiä. On Sloveniassa tehty B&S-moottorilla varustettu Stiga. En saanut sitä käyntiin, en millään, kunnes huomasin, että puola oli asennettu ylösalaisin, väärinpäin siis. Puolassa oli merkintä. Kun sen käänsin, kone lähti heti käyntiin, mutta kävi kyllä epätasaisesti. Parin minuutin leikkaamisen jälkeen paloi kannentiiviste. Kovat äänet otti, teho loppui ja hetimmiten sammuikin. Olin aiemmin pannut merkille, että puristukset olivat heikohkot. Nyt siis sillekin selitys. Jollain oli varmaan ollut jo käyntiongelmia, käyttänyt puolan pois siinä hässäkässä ja asentanut sen takaisin, mutta väärin päin, jonka jälkeen ei saanut enää lainkaan käyntiin. Vei sitten kirpparille myyntiin. Noin se kuvio meni. Nyt tuli kaikelle järkevä selitys.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      136
      5778
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3535
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1903
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1895
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1730
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1576
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1483
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1378
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1366
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1317
    Aihe