Hiv-pelko!!!

Pelkääjä...

Sain herpeksen alapäähäni alkuvuodesta. Olen sen jo hyväksynyt ja kyllä sen kanssa oppii elämäänkin aikaa myöden. Nyt on vaan tullut kamala pelko hivistä! Mulla on ollut tämän viikon pientä lämpöä ja vähän kurkkukipua.. Eli siitä siis alkoi pelot. Toki työpaikassa monet ovat flunssassa ja lähipiirissäkin on paljon ollut sairastelua, joten voi olla tavallista flunssaakin, tai herpeksen oireita.

Lääkärissäkin kävin juttelemassa, ottivat minusta jo hiv-testin (olen niin hysteerinen) ja uusi testi otetaan sitten reilun kolmen kuukauden kuluttua oletetusta tartunnasta.

Haluankin tietää, että voiko testissä jo nyt näkyä mahdollinen tartunta? Jos oletetaan, että henkilö (jolta siis sain herpeksen) on hiv-positiivinen, tarttuuko se aina yhdynnässä vai voiko olla mahdollisuus, että ei välttämättä aina tartu? Herpeksen jo sain, sanooko se jo jotain, että myös hivin olen saanut.

Kun en tunne kyseistä henkilöä kunnolla, en voi mennä suoraan kysymään onko hän hiv-positiivinen. Ihan kunnollinen nuorimies hän on (ei siis käytä huumeita) mutta sitä en tiä josko hänellä on ollut paljon petikavereita ja siitä sitten saanut hiv-tartunnan.

Kertokaa joku tietävä olenko turhasta näin hysteerinen?? Pari viikkoa pitää odotella niin saan tietää testin tuloksen. Oikeastaan pitää odotella kauemmankin, että on mennyt se kolme kuukautta niin voidaan uusiksi ottaa testi ja sitten tietää varmasti.

Kuinka yleinen hiv-postiviivisuus on Suomessa? Kuoleeko hiv-positiiviset vai lääkkeilläkö pystyy elämään tavallisen elämän? Voiko hiv-positiiviset saada lapsia?

39

7481

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käytöstä

      Pakkoko sitä on jokaisen ihmisen kanssa mennä sänkyyn? Ei raamattuun huvin vuoksi ole käskyjä kirjoitettu, kyllä kaikella on jokin tarkoitus. Kortsu kyllä suojaa joiltakin taudeilta mutta virustartunnoilta ei välttämättä. Hiv-positiivisten ja muidenkaan taudinkantajien ei pitäisi lapsia hankkia, ovat vain huonona esimerkkinä vastuuntuntoisille ihmisille!

      • Pelkääjä...

        En nyt aivan tälläistä vastausta halunnut..

        En todellakaan jokaisen kanssa mene sänkyyn. En ole elämäni aikana kovin monen kanssa sängyssä ollut. Tuokin oli vain hairahdus, en ole koskaan ennemmin yhdenyönjuttuja harrastanut, enkä koskaan enää harrasta. Kerrasta oppii, varsinkin kovimman käden kautta kun herpeksen sain.

        "Hiv-positiivisten ja muidenkaan taudinkantajien ei pitäisi lapsia hankkia, ovat vain huonona esimerkkinä vastuuntuntoisille ihmisille!"
        Tarkoititko tuolla, että kun minulla nyt on herpes niin lapsia ei kannata edes ajatella? Jos minulla todetaan hiv, lapsia en tule edes ajattelemaan vaikka ilmeisesti lapsiakin kyllä voi hankkia.


      • nyt...
        Pelkääjä... kirjoitti:

        En nyt aivan tälläistä vastausta halunnut..

        En todellakaan jokaisen kanssa mene sänkyyn. En ole elämäni aikana kovin monen kanssa sängyssä ollut. Tuokin oli vain hairahdus, en ole koskaan ennemmin yhdenyönjuttuja harrastanut, enkä koskaan enää harrasta. Kerrasta oppii, varsinkin kovimman käden kautta kun herpeksen sain.

        "Hiv-positiivisten ja muidenkaan taudinkantajien ei pitäisi lapsia hankkia, ovat vain huonona esimerkkinä vastuuntuntoisille ihmisille!"
        Tarkoititko tuolla, että kun minulla nyt on herpes niin lapsia ei kannata edes ajatella? Jos minulla todetaan hiv, lapsia en tule edes ajattelemaan vaikka ilmeisesti lapsiakin kyllä voi hankkia.

        Turhaan stressaat oli sulla HIV:tä tai ei. 3 kuukautta on lyhyt aika joten oli sulla se sitten tai ei niin etpä paljon pysty tekemään asian hyväksi. Lääkkeillä pystytään kyllä hidastamaan HIV:n edistymistä, mutta aikaisemmin tautinen kuolee kuin terve ihminen. Kannattaisi varmaankin ottaa opiksi myös muiden virheistä eikä oppia kaikkea itse kantapään kautta? Kumma kyllä että ihmiset ovat kuin vaiston varassa toimivia koiria, järkeä ei näköjään osata käyttää ennen kuin on liian myöhäistä. On kyllä peruskoulujen sukupuolivalistuksessa vielä näköjään paljonkin parantamisen varaa.


      • ÄÄÄIIIIIIIIII

        hei kuule tuki se turpas, kaikki saa harrastella kenen kanssa haluu. Se on kaiken kukkuraks aivan hlevetin kivaa ja ihanaa jos on hyvä miessss niinku mulla hähää paskiainen. Et oo varmaa koskaa saanu munaa tai muuta vastaavaa nii alat vittuilee tääl. Painu jonnekki neitsyt palstalle!!! Vaikka tosin järkevät ihmiset osaa käyttää yhdynnän aikana suojausta!!! vittu et sellasii helvetin paskaa aivoi löytyy jotka ei sitte käytä mitää ja menee iha kännisenä sänkyy jonku kans ja saa jonku tappavan viruksen - vittu oiekin niille, kannattaa ihmiset siis kattoo mihin ryhtyy ;)


      • sinäkin kalkkuna

        Ja toihan nyt varmaan kysyjän oloa helpottaa yhtään, eiöhän sillä ole jo valmiiksi tarpeeksi vaikeeta!!


    • Mine

      No jopas oli mieltä ylentäviä vastauksia ja hirveätä moralisointia.
      Itse ainakin tiedän kokemuksesta, että jonkun pysyvän taudin voi saada, vaikka seksikumppaneita ei olisikaan ollut montaa tai edes yhtäkään irtosuhdetta (itse sain herpeksen pitkäaikaiselta poikaystävältäni tämän pettämisen seurauksena).

      Vanhan käsityksen mukaan herpestä kantaville ei suositella raskautta, mutta nykyään lääkitykset ovatn sen verran parantuneet että mahdollinen tartunta lapseen voidaan ehkäistä hyvissä ajoin.

      HIV-tartuntojen määrä Suomessa on hyvin vähäinen ja lähes poikkeuksetta sukupuoliteitse saadut tartunnat on hankittu ulkomailta. Arvelen, että jos tämä siistinoloinen kaveri olisi kantaja, ei hän menisi tautia noin vaan levittelemään, HIV on kuitenkin niin iso taakka, että itsellä ei ainakaan omatunto kestäisi levitellä ympäriinsä.
      Nykylääkityksillä HIV:ta sairastavat voivat elää hyvinkin pitkälti normaalin elämän, tietyt rajoitukset toki ovat olemassa, mutta tauti ei siis nykyaikaan tiedä enää "varmaa hidasta kuolemaa".
      Odota vain rauhassa testien tulokset, äläkä suotta hätäile. Mahdollisuus tartuntaan on kuitenkin Suomessa vielä hyvin pieni.

      • Pelkääjä...

        Sillä yritänkin lohduttautua ja helpottaa hysteerisyyttäni, että onneksi Suomessa tartuntojen määrä on hyvin vähäinen. Mutta mielessä on kuitenkin se, että jos tämä nuorimies ei edes itse tiedä olevansa kantaja! Kun kuitenkin häneltä herpeksenkin sain (veikkaisin, että ei tiedä herpstäkään kantavan) niin sittenhän hänellä voi olla myös hivkin (jos on hiv-positiivisen kanssa joskus ollut).

        Tarttuuko hiv aina? Vai voisiko mahdollisesti välttyä tartunnalta jos vain kerran on hiv-positiivisen kanssa yhdynnässä?

        Kyllä tämä on kamalaa! Edelleen on vähäistä lämpöä, kurkku tosin ei enää ole oikein kipeä. Limaa vaan koko ajan kurkussa, joten ilmeisesti täysin flunssan oireet, mutta myös hivinkin.


      • Oireeton
        Pelkääjä... kirjoitti:

        Sillä yritänkin lohduttautua ja helpottaa hysteerisyyttäni, että onneksi Suomessa tartuntojen määrä on hyvin vähäinen. Mutta mielessä on kuitenkin se, että jos tämä nuorimies ei edes itse tiedä olevansa kantaja! Kun kuitenkin häneltä herpeksenkin sain (veikkaisin, että ei tiedä herpstäkään kantavan) niin sittenhän hänellä voi olla myös hivkin (jos on hiv-positiivisen kanssa joskus ollut).

        Tarttuuko hiv aina? Vai voisiko mahdollisesti välttyä tartunnalta jos vain kerran on hiv-positiivisen kanssa yhdynnässä?

        Kyllä tämä on kamalaa! Edelleen on vähäistä lämpöä, kurkku tosin ei enää ole oikein kipeä. Limaa vaan koko ajan kurkussa, joten ilmeisesti täysin flunssan oireet, mutta myös hivinkin.

        Ensinnäkin: irtosuhteissa ei ole mitään pahaa, kun kumpikaan ei petä ketään. Toiseksi: kannattaa harrastaa turvaseksiä. Kolmanneksi: lohtua on mokienkin jälkeen, koska hiv ei tartu läheskään yhtä helposti kuin esim. herpes tai muut vastaavat taudit. Tiedän tapauksia, joissa hiv ei ole tarttunut edes suojaamattomassa seksissä. Mutta tämä älköön kannustako ketään ottamaan riskejä - siitä huolimatta, että nykylääkkeisiin sitoutuneet hiv:n kantajat todennäköisesti kuolevat "vanhuuttaan" johonkin muuhun kuin aidsiin. Lääkkeet ovat nostaneet monia sairaita haudan partaalta elämään normaalia elämää ja estäneet monia muita hiv-postiiivisia sairastumasta aidsiin, vaikka heidän oli ennen lääkkeitä ennustettu kuolevan viimistään runsaan kymmenen vuoden kuluttua.

        Kerro nyt kuitenkin sille, jolta herpeksen sait, että näin tapahtui. Itse olen oireeton herpeksen kantaja, mikä oli minulle suuri järkytys, kun sain selville, että olin tietämättä koko taudista tartuttanut ihmisen, jota rakastan. Kumpa olisin tiennyt, ennen kuin luovuimme kondomin käytöstä.

        Toivotan Sinulle valoisaa elämää, paljon lapsia ja rakkautta, myös romanttista sellaista, sekä hyvää seksiä - joko suhteessa tai muuten. Olet virheistäsi oppinut, mutta älä lannistu. Valoisalla asenteella elät pitkän onnellisen elämän rakkaittesi kanssa, myös mahdollisten lastesi kanssa.


      • Jammusetä69

        HIV on hieno asia eikä sitä tarvii pelätä ei se satu


    • HivTyttö

      Olehan huoletta, aika monella suomalaisella on tällä hetkellä kurkukipua ja flunssaa. Toki on hyvä, että ksävit testeissä varmuuden vuoksi, mahdollinen tartunta voi näkyä nyt jo muttei ole sataprosenttisen varma vielä, kannattaa sitten kolmen kuukaudne päästä mennä uudelleen vielä.

      HIV ei toistaiseksi vielä ole yleinen tauti Suomessa!! Ja sekin on mahdollsita että se ei ole tarttunut JOS petikaverisi olisi ollut HIV .
      Ja nykypääivän lääkkeet ovat hyviä. Niillä pystyy pitkittämään HIV vaihetta pitkään ja osa HIV positiivisista kokee ihan luonnollisen kuoleman. Enhän minäkään tiedä vaikka jäisin auton alle kun seuraavan kerra ylitän katua jne. Mulla ainakin ihan normaalia elämää. Tietty tarvii olla varovainen js on haava kädessä tai vaikka kuuakutiset ja käyn yleisessä vessassa jne. Mutta se kaikki varovaisuus tulee ihan luonnostaan, eikä me mieheni kanssa edes joka päivä puhua sairaudestamme. HIV positiiviset voi saada lapsia ja lääkkeillä pystytään hoitamaan myös se ettei lapsi saa tartuntaa.

      Toivotaan ny että selviit pelkällä säikähdyksellä ja ens kerralla sit kortsut käyttöön!!! =)

      • angelinatar

        turhaan pelkäät.. uskosin näin.. se on tosiaan aika harvinainen sairaus täällä Suomessa.. ja nekin suomalaiset, joilla se on, on pääasiassa joitain narkkareita (en nyt tarkota että kaikki on).. ilmottelehan tänne sitten kun saat negatiivisen tuloksesi :)


      • HivTyttö
        angelinatar kirjoitti:

        turhaan pelkäät.. uskosin näin.. se on tosiaan aika harvinainen sairaus täällä Suomessa.. ja nekin suomalaiset, joilla se on, on pääasiassa joitain narkkareita (en nyt tarkota että kaikki on).. ilmottelehan tänne sitten kun saat negatiivisen tuloksesi :)

        Jotain narkkareita...juu on narkomaaneillakin HIViä, mutta suurin osa HIVin kantajista on miehiä jotka ovat ulkomaanmatkalta tullessaan tuonut kaverin nimeltä HIV mukanaan. HIV EI OLE narkomaanien tauti, vaan se on sukupuolitauti, jota narkomaanit toki levittävät veriteitse neuloilla.


      • Angelinatar

        Hei saanko udella sinulta, Hivtyttö, että kuinka te saitte miehenne kanssa tämän taudin? Ja miten huomasitte sairastuneenne?
        En tarkottanukaa sitä ettei sitä hiviä vois muilla ku narkeilla olla, mutta esim tuossa rajan itäpuolella se on just neulojen kautta levinny räjähdysmäisesti.. :(
        Ja sä joka pelkäät että oot saany hivin vaikka käytit kortsua.. tosi epätodennäköstä! kondylooma tarttuu paljo helpommin kortsun kanssa, koska kondomi ei suojaa ku ehkä 50% kondyloomalta, toisin ku HI-virukselta se suojaa yli 90% varmuudella.. ja jos sulla ei ees oireita ole niin.. lopeta murehtiminen :) muuten tosiaan alat saamaan niitä oireita.


      • HivTyttö
        Angelinatar kirjoitti:

        Hei saanko udella sinulta, Hivtyttö, että kuinka te saitte miehenne kanssa tämän taudin? Ja miten huomasitte sairastuneenne?
        En tarkottanukaa sitä ettei sitä hiviä vois muilla ku narkeilla olla, mutta esim tuossa rajan itäpuolella se on just neulojen kautta levinny räjähdysmäisesti.. :(
        Ja sä joka pelkäät että oot saany hivin vaikka käytit kortsua.. tosi epätodennäköstä! kondylooma tarttuu paljo helpommin kortsun kanssa, koska kondomi ei suojaa ku ehkä 50% kondyloomalta, toisin ku HI-virukselta se suojaa yli 90% varmuudella.. ja jos sulla ei ees oireita ole niin.. lopeta murehtiminen :) muuten tosiaan alat saamaan niitä oireita.

        Meillä todettiin HIV 2005 kesällä, mieheni oli tosi huonossa kunnossa ylipäätänsä(käytimme molemmat silloin huumeita) ja vietiin hänet sairaalaan, ja niissä tutkimuksissa selvisi, että hänellä on HIV, saanut likaisen neulan välityksellä. Arvasin heti, että sama se sitten minulla on kun oltiins eurusteltu pitkään ja tietenkin harrastettu seksiä ilman kortsua. että semmosia... =)


      • Angelinatar
        HivTyttö kirjoitti:

        Meillä todettiin HIV 2005 kesällä, mieheni oli tosi huonossa kunnossa ylipäätänsä(käytimme molemmat silloin huumeita) ja vietiin hänet sairaalaan, ja niissä tutkimuksissa selvisi, että hänellä on HIV, saanut likaisen neulan välityksellä. Arvasin heti, että sama se sitten minulla on kun oltiins eurusteltu pitkään ja tietenkin harrastettu seksiä ilman kortsua. että semmosia... =)

        Juu no noinhan se just valitettavan usein tarttuu täällä teollisuusmaissa :/
        On se varmasti paljon helpompi elää tuon viruksen kanssa, kun rinnalla on toinen ihminen saman asian kanssa. Varmasti tuhat kertaa kauheempaa ois yksin olla..
        Mutta after all.. sehän on vaa virus, johon on nykysin nii hyvät lääkkeet, että kyllä moni HIV-ihminen saattaa johonkin muuhunkin tautiin kuolla ennemmin kuin AIDSiin..
        Jaksamista nyt teille kuitenkin!


      • HivTyttö
        Angelinatar kirjoitti:

        Juu no noinhan se just valitettavan usein tarttuu täällä teollisuusmaissa :/
        On se varmasti paljon helpompi elää tuon viruksen kanssa, kun rinnalla on toinen ihminen saman asian kanssa. Varmasti tuhat kertaa kauheempaa ois yksin olla..
        Mutta after all.. sehän on vaa virus, johon on nykysin nii hyvät lääkkeet, että kyllä moni HIV-ihminen saattaa johonkin muuhunkin tautiin kuolla ennemmin kuin AIDSiin..
        Jaksamista nyt teille kuitenkin!

        Onhan se helpompaa, voi jakaa asiat toisen ihmisen kanssa joka oiekastikkin tietää mitä se on. Itselläni ollut aika iisiä, mieheni oireilee enemmän. =/


      • Pelkääjä...
        HivTyttö kirjoitti:

        Onhan se helpompaa, voi jakaa asiat toisen ihmisen kanssa joka oiekastikkin tietää mitä se on. Itselläni ollut aika iisiä, mieheni oireilee enemmän. =/

        Hivtyttö: Kyselenpä sulta nyt sitten kaikenlaista jo etukäteen vaikka en vielä tuloksia ole saanutkaan. Pelottaa niin kamalasti, että minulla on tartunta. En vaan voi uskoa, että kyseinen nuorimies olisi hiv-positiivinen mutta eihän sitä koskaan tiedä keiden kaikkien kanssa hän on ollut. Ja kun edelleen minulla vähäistä lämpöä, joka paikkaa särkee ja kuumottaa! Toki oireet voivat tuntua pahemmilta kun koko ajan ajattelen hiviä ja pelkään saaneeni tartunnan.. Jos tämä on vain flussaa, ihmeen kauan kestää!

        Kirjoitit, että pystyt elämään ihan normaalia elämää. Oletko töissä? Jos, tietääkö työkaverit hivistä? Entä tietääkö lähipiirisi? Miten suhtautuvat? Miten hiv oireilee sulla? Entä miehelläsi kun kerroit, että hän oireilee enemmän? Kuinka usein päivässä täytyy ottaa lääkettä, entäs kuinka usein täytyy käydä kontrollissa?

        Jos minulla hiv todetaan, taidan jäädä vanhaksi piiaksi koko loppuelämäksi (kuka nyt hivpositiivisen kanssa haluaa olla!) ja lapsirakkaana en voi lapsia edes ajatella. Nyt jo itkettää. :(


      • HivTyttö
        Pelkääjä... kirjoitti:

        Hivtyttö: Kyselenpä sulta nyt sitten kaikenlaista jo etukäteen vaikka en vielä tuloksia ole saanutkaan. Pelottaa niin kamalasti, että minulla on tartunta. En vaan voi uskoa, että kyseinen nuorimies olisi hiv-positiivinen mutta eihän sitä koskaan tiedä keiden kaikkien kanssa hän on ollut. Ja kun edelleen minulla vähäistä lämpöä, joka paikkaa särkee ja kuumottaa! Toki oireet voivat tuntua pahemmilta kun koko ajan ajattelen hiviä ja pelkään saaneeni tartunnan.. Jos tämä on vain flussaa, ihmeen kauan kestää!

        Kirjoitit, että pystyt elämään ihan normaalia elämää. Oletko töissä? Jos, tietääkö työkaverit hivistä? Entä tietääkö lähipiirisi? Miten suhtautuvat? Miten hiv oireilee sulla? Entä miehelläsi kun kerroit, että hän oireilee enemmän? Kuinka usein päivässä täytyy ottaa lääkettä, entäs kuinka usein täytyy käydä kontrollissa?

        Jos minulla hiv todetaan, taidan jäädä vanhaksi piiaksi koko loppuelämäksi (kuka nyt hivpositiivisen kanssa haluaa olla!) ja lapsirakkaana en voi lapsia edes ajatella. Nyt jo itkettää. :(

        IHAN ALKUUN!! HIV ihmiset pystyvät tekemään lapsia ja nykypäivän lääkkeillä voidaan myöskin estää se, ettei lapsi saa tartuntaa äidiltä.

        En ole missään töissä, tässä on kovat kuntoutukset jne takana(lopetimme molemmat mieheni kanssa huumeidenkäytön kun kuultiin tartunnoista). Tammikuussa tosin aloitin koulun, en viitsi kertoa minkä koulun ja missä ettei tuu mitään yleistä hysteriaa. Siellä jotkut opettajat, opo ja terveydenhoitaja tietävät sairaudestani.

        Perhe ja lähimmät tutut myöskin tietävät mitä on meneillään. Kerrottiin sillon melkein heti kun saatiin se itekkin tietää ni heille. Alkujärkytysten jälkeen kaikki on ihan ok. Mun äiti esim. kävi mieheni käsiksi ja uhkasi tappaa jne, mut kyllä se tilanne siitäki sitten rauhottui. Tehtiin myöskin kaikkien kanssa sopimus, että me informoidaan heitä jos on jotain kerrottavaa, ettei joka kerta kun nähdään heitä niin pää puhenaihe olis HIV. Toki välillä mun tai mieheni vanhemmat soittaa ja itkee jne, mutta aika hyvin se on kaikille menny perille et me sit kerrotaan, varsinki ku ollaan pidetty kaikki ajantasalla.

        Mulla ei ole oikeestaan nyt ollut hetkeen minkäänlaisia oireita, jotain ihottumaa reisissä jne mut ei sen kummempaa. Mieheni on koko ajan kipeä, tämän liikkeellä ollu oksennusaudin hän on sairastanut varmaan 5krt ja joitain tulehduksia on ilmennyt myös vähän väliä.

        Me ei kumpikaan syödä vielä lääkkeitä, koska kummankaan auttajasolut ei ole vähentynyt vielä niin pienelle tasolle. MIehelleni on kyllä nyt lääkärissä alettu puhumaan, että jos hänen kanssaan alotettaisiin lääkitys, kun hänellä pieniä oireita jatkuvasti. Yleensä me ollaan käyty kerran kuukaudessa "kontrollissa". Siellä on myöskin psykiatri ja kaksi päihdetyöntekijää, se on aina koko päivän juttu. Jutellaan, saatetaan jopa käydä syömässä. Lääkäri katsoo arvot jne. Nyt mieheni on tämän vuoden kuluessa käynyt ja ainakin 10 krt siellä, koska on ollut puhettaa siitä hänen lääkityksen aloittamisesta. Itse en ole ollut mukana montaa kertaa, kun on tämä koulu, mutta lähinnä ne siellä kyä läpi eri lääkkeitä ja yhdistelmiä mitä sitten tehdään kun haetaan jokaiselle oma sopiva lääkitys.

        Kerron mielelläni aina muille omista kokemuksista jne, mutta älä sinä vielä hetiä kirvestä kaivoon. Monella ihmisellä on tällä hetkellä flunssaa jne, toki kannattaa varmistua, mutta muista että HIV on kuitenkin vielä toistaiseksi se epätodennäköisin vaihtoehto. Peukut sulle!!


      • Pelkääjä...
        HivTyttö kirjoitti:

        IHAN ALKUUN!! HIV ihmiset pystyvät tekemään lapsia ja nykypäivän lääkkeillä voidaan myöskin estää se, ettei lapsi saa tartuntaa äidiltä.

        En ole missään töissä, tässä on kovat kuntoutukset jne takana(lopetimme molemmat mieheni kanssa huumeidenkäytön kun kuultiin tartunnoista). Tammikuussa tosin aloitin koulun, en viitsi kertoa minkä koulun ja missä ettei tuu mitään yleistä hysteriaa. Siellä jotkut opettajat, opo ja terveydenhoitaja tietävät sairaudestani.

        Perhe ja lähimmät tutut myöskin tietävät mitä on meneillään. Kerrottiin sillon melkein heti kun saatiin se itekkin tietää ni heille. Alkujärkytysten jälkeen kaikki on ihan ok. Mun äiti esim. kävi mieheni käsiksi ja uhkasi tappaa jne, mut kyllä se tilanne siitäki sitten rauhottui. Tehtiin myöskin kaikkien kanssa sopimus, että me informoidaan heitä jos on jotain kerrottavaa, ettei joka kerta kun nähdään heitä niin pää puhenaihe olis HIV. Toki välillä mun tai mieheni vanhemmat soittaa ja itkee jne, mutta aika hyvin se on kaikille menny perille et me sit kerrotaan, varsinki ku ollaan pidetty kaikki ajantasalla.

        Mulla ei ole oikeestaan nyt ollut hetkeen minkäänlaisia oireita, jotain ihottumaa reisissä jne mut ei sen kummempaa. Mieheni on koko ajan kipeä, tämän liikkeellä ollu oksennusaudin hän on sairastanut varmaan 5krt ja joitain tulehduksia on ilmennyt myös vähän väliä.

        Me ei kumpikaan syödä vielä lääkkeitä, koska kummankaan auttajasolut ei ole vähentynyt vielä niin pienelle tasolle. MIehelleni on kyllä nyt lääkärissä alettu puhumaan, että jos hänen kanssaan alotettaisiin lääkitys, kun hänellä pieniä oireita jatkuvasti. Yleensä me ollaan käyty kerran kuukaudessa "kontrollissa". Siellä on myöskin psykiatri ja kaksi päihdetyöntekijää, se on aina koko päivän juttu. Jutellaan, saatetaan jopa käydä syömässä. Lääkäri katsoo arvot jne. Nyt mieheni on tämän vuoden kuluessa käynyt ja ainakin 10 krt siellä, koska on ollut puhettaa siitä hänen lääkityksen aloittamisesta. Itse en ole ollut mukana montaa kertaa, kun on tämä koulu, mutta lähinnä ne siellä kyä läpi eri lääkkeitä ja yhdistelmiä mitä sitten tehdään kun haetaan jokaiselle oma sopiva lääkitys.

        Kerron mielelläni aina muille omista kokemuksista jne, mutta älä sinä vielä hetiä kirvestä kaivoon. Monella ihmisellä on tällä hetkellä flunssaa jne, toki kannattaa varmistua, mutta muista että HIV on kuitenkin vielä toistaiseksi se epätodennäköisin vaihtoehto. Peukut sulle!!

        Peukkuja tarvitsenkin, vaikka eihän siitä enää ole mitään apua jos tartunnan olen saanut. Ainakin kuitenkin vähäsen auttaa kun tietää, että on joku muukin tukena.

        Mieltä helpottaa myös se, että lapsia voin edelleen saada. Eri asia onkin se, että huoliiko enää kukaan minua. Ja miten sitten lääkärit/neuvolat suhtautuvat hiv lapsentekoaikeisiin.

        Itse kun en ole kertonut (en pysty/voi kertoa) kenellekään tästä. Olen aivan yksin tämän asian kanssa. Se tästä tekeekin kauheinta kun jos käykin niin, että minulla on tartunta, miten sen sitten kerron! Ja miten se vaikuttaa työssäolooni.

        Taas pelkoa tullut lisää.. Nyt mulla on kurkku aivan kamalan kipeä. Tuntuu kuin koko kurkku olisi aivan paisunut ja tulehtunut.. Ja joka paikkaa särkee, kuumetta ei ole mutta vähäistä lämpöä kyllä. Lisäksi jotain ihme pistelyä joka puolella vartaloa.

        Hivtyttö: Onko juuri nuo yleisimmät hivin oireet? Oireista kun ei paljon kerrota.


      • tiinanen1111
        Pelkääjä... kirjoitti:

        Peukkuja tarvitsenkin, vaikka eihän siitä enää ole mitään apua jos tartunnan olen saanut. Ainakin kuitenkin vähäsen auttaa kun tietää, että on joku muukin tukena.

        Mieltä helpottaa myös se, että lapsia voin edelleen saada. Eri asia onkin se, että huoliiko enää kukaan minua. Ja miten sitten lääkärit/neuvolat suhtautuvat hiv lapsentekoaikeisiin.

        Itse kun en ole kertonut (en pysty/voi kertoa) kenellekään tästä. Olen aivan yksin tämän asian kanssa. Se tästä tekeekin kauheinta kun jos käykin niin, että minulla on tartunta, miten sen sitten kerron! Ja miten se vaikuttaa työssäolooni.

        Taas pelkoa tullut lisää.. Nyt mulla on kurkku aivan kamalan kipeä. Tuntuu kuin koko kurkku olisi aivan paisunut ja tulehtunut.. Ja joka paikkaa särkee, kuumetta ei ole mutta vähäistä lämpöä kyllä. Lisäksi jotain ihme pistelyä joka puolella vartaloa.

        Hivtyttö: Onko juuri nuo yleisimmät hivin oireet? Oireista kun ei paljon kerrota.

        Tiedoksi sulle, että HIVin tai minkä tahansa muun sairauden oireita voi alkaa näkyä ihmisessä kun tarpeeksi paljon kuvittelee niitä itselleen.. niitä siis alkaa muodostua vaikkei mitään hiviä oiskaan.. HIVä pelkääville ihmisille on hyvä keskustelupalsta osoitteessa www.positiiviset.fi mee sinne nii rauhotut! siellä on monia mieltä rauhottavia tarinoita ja kokemuksia..


      • Pelkääjä...
        tiinanen1111 kirjoitti:

        Tiedoksi sulle, että HIVin tai minkä tahansa muun sairauden oireita voi alkaa näkyä ihmisessä kun tarpeeksi paljon kuvittelee niitä itselleen.. niitä siis alkaa muodostua vaikkei mitään hiviä oiskaan.. HIVä pelkääville ihmisille on hyvä keskustelupalsta osoitteessa www.positiiviset.fi mee sinne nii rauhotut! siellä on monia mieltä rauhottavia tarinoita ja kokemuksia..

        Täytyypä käydä kattoos noi sivut jos vaikka niistä olis joitain apua.

        Kävin taas lääkärissä näyttämässä kurkkuani.. Kurkussa ei ole mitään, ehkä vähän punoitusta. Ja imusolmukkeet eivät ole turvonneet vaikka niin luulenkin.

        Siltikin koko kaula ja niska on kuin olisi tulessa/turvoksissa. Lääkärin mielestä minulla on niskalihakset ja hartiat niin kireät, että siitä johtuisi kipu/kuumotus. Minulla on kyllä ollut jo monta vuotta ongelmia niskan/hartioiden kanssa koska toimistotyötä päivittäin teen. Ja nyt kun olen lisäksi joka ilta etsinyt netistä tietoa niin melkein koko ajan istun koneen ääressä. Ja kuulemma lisäksi tämä minulla oleva flunssa (joka on jo pian ohi) tekee oloni tälläiseksi.

        Tottahan tuokin voi olla, edelleen kuitenkin pelko päällä. Jos kaulan/niskan oireet ovatkin hiviä, kun niin kummallisesti polttaa, ja kun edelleen on lämpöilyä. Ennen kun ei ole ollut samanlaisia oireita kun niska on ollut kipeä.


      • HivTyttö
        Pelkääjä... kirjoitti:

        Peukkuja tarvitsenkin, vaikka eihän siitä enää ole mitään apua jos tartunnan olen saanut. Ainakin kuitenkin vähäsen auttaa kun tietää, että on joku muukin tukena.

        Mieltä helpottaa myös se, että lapsia voin edelleen saada. Eri asia onkin se, että huoliiko enää kukaan minua. Ja miten sitten lääkärit/neuvolat suhtautuvat hiv lapsentekoaikeisiin.

        Itse kun en ole kertonut (en pysty/voi kertoa) kenellekään tästä. Olen aivan yksin tämän asian kanssa. Se tästä tekeekin kauheinta kun jos käykin niin, että minulla on tartunta, miten sen sitten kerron! Ja miten se vaikuttaa työssäolooni.

        Taas pelkoa tullut lisää.. Nyt mulla on kurkku aivan kamalan kipeä. Tuntuu kuin koko kurkku olisi aivan paisunut ja tulehtunut.. Ja joka paikkaa särkee, kuumetta ei ole mutta vähäistä lämpöä kyllä. Lisäksi jotain ihme pistelyä joka puolella vartaloa.

        Hivtyttö: Onko juuri nuo yleisimmät hivin oireet? Oireista kun ei paljon kerrota.

        Kyllä oireista kerrotaan monessakin paikassa. Hivin oireita on kaikki mahdollinen, koska vastustuskyky on heikko, niin on altis kaikille mahdollisille taudeille.

        www.positiiviset.fi sivuilla on paljon hyvä tietoa. Siellä on vasemmalla puolella semmonen ku "hiv käsikirja" tai joai sinne päin. Klikkaa sieltä ni löydät paljon hyvää tietoa!!

        Ja muista, että mitä enemmän kelaat kaikkia oireita, niin sitä todennäkösemmin sulle niitä tulee. =)


      • Pelkääjä...
        HivTyttö kirjoitti:

        Kyllä oireista kerrotaan monessakin paikassa. Hivin oireita on kaikki mahdollinen, koska vastustuskyky on heikko, niin on altis kaikille mahdollisille taudeille.

        www.positiiviset.fi sivuilla on paljon hyvä tietoa. Siellä on vasemmalla puolella semmonen ku "hiv käsikirja" tai joai sinne päin. Klikkaa sieltä ni löydät paljon hyvää tietoa!!

        Ja muista, että mitä enemmän kelaat kaikkia oireita, niin sitä todennäkösemmin sulle niitä tulee. =)

        Heräsin kamalaan poltteluun kaulan ympärillä, lämpöä 36,7, hiki valuu kaikkialta. Apua, millä kestän tämän!! Nämä oireethan on just HIVin oireita.. En kuvittele oireita. Auttaako mikään tähän poltteluun??


      • HivTyttö
        Pelkääjä... kirjoitti:

        Heräsin kamalaan poltteluun kaulan ympärillä, lämpöä 36,7, hiki valuu kaikkialta. Apua, millä kestän tämän!! Nämä oireethan on just HIVin oireita.. En kuvittele oireita. Auttaako mikään tähän poltteluun??

        Otappa nyt iisisti siellä, kaikki sairaudet mitä ihmisillä on niin voi loppupeleissä olla HIVin oireita. Älä heitä sitä kirvestä kaivoon ennen ku lopulliset tulokset on tullut...mene kauppaa na ja osta vaikka piimää(ja jaffaa), rauhottaa mahaa.

        =)

        P.S.Kaverilla poltteli mahaa pitkän aikaa ja todettiin et se on raskaana. =/


      • zeussss
        HivTyttö kirjoitti:

        Otappa nyt iisisti siellä, kaikki sairaudet mitä ihmisillä on niin voi loppupeleissä olla HIVin oireita. Älä heitä sitä kirvestä kaivoon ennen ku lopulliset tulokset on tullut...mene kauppaa na ja osta vaikka piimää(ja jaffaa), rauhottaa mahaa.

        =)

        P.S.Kaverilla poltteli mahaa pitkän aikaa ja todettiin et se on raskaana. =/

        usko jo, että niitä oireita tulee kun niitä kuvittelee! en tarkoita tällä että olisit vaan kuvitellut oireita, joita ei todellisuudessa olisi, vaan tarkoitan että kun kuvittelet oireita, niitä TODELLA alkaa ilmaantua.


      • Pelkääjä...
        zeussss kirjoitti:

        usko jo, että niitä oireita tulee kun niitä kuvittelee! en tarkoita tällä että olisit vaan kuvitellut oireita, joita ei todellisuudessa olisi, vaan tarkoitan että kun kuvittelet oireita, niitä TODELLA alkaa ilmaantua.

        Edelleen polttaa joka paikasta! Rintojen kohdalta iho aivan tulessa. Voiko stressi/kuvittelu tehdä tämän polttelun/kuumotuksen/pistelyn?


      • Angelinatar
        Pelkääjä... kirjoitti:

        Edelleen polttaa joka paikasta! Rintojen kohdalta iho aivan tulessa. Voiko stressi/kuvittelu tehdä tämän polttelun/kuumotuksen/pistelyn?

        stressi ja ahdistus nimenomaan synnyttää kuumotusta,hikoilua,kuumeilua,ihottumaa, polttelua ja ihan vaikka mitä.. menepäs nyt kiltisti tuonne www.positiiviset.fi niin löydät sielunsiskoja ja veljiä, jotka aivan samaisesta kuumotuksesta kärsivät ;)


    • myös.....

      Muakin on alkanut nyt hirveesti vaivaamaan että olenko voinut mahdollisesti saada hiv-tartunnan vuoden takaiselta kumppaniltani, kun sain häneltä kondyloomankin.. Kumi oli käytössä, mutta tarttuihan se kondyloomakin, joten ei kai sitten tarpeeksi turvallisesti kumiakaan käytetty.. Nyt pelottaa mahdollinen hiv-tartunta hyvin paljon, sillä mitään oireita ei tartunnasta välttämättä tule.. Kai sitä pitäisi itsekin mennä testeihin, ahdistaa koko aika niin paljon ajatus tartunnasta.

      • HivTyttö

        No kyllä se aina kannattaa testeihin mennä, ei siinä mitään häviä, kun ne ilmasiaki kuitenkin on...!


      • todennäköisyydet

        ei lohduta (tiedän tunteen), kun pelkää saaneensa hivin, mutta kondylooma on kuitenkin niin todella monta kertaa hiviä todennäköisempi, sehän on yleisin sukupuolitauti, joten ei sen perusteella tarvitse vielä pelätä, että olisi saanut hivinkin. Jotkuthan taas saavat hivin, mutta eivät mitään muuta tautia, joten se, että ei ole kondyloomaa, ei tarkoita, ettei voisi olla hiviä tai toisin päin. Mene siis testeihin, jos yhtään epäilyttää, mutta kannattaa kuitenkin olla rauhallisella mielellä ja välttää stressiä, koska stressi voi saada kondylooman kukkimaan innokkaammin ja lisäksi stressi voi aiheuttaa kaikenmaailman oireita, jotka alkavat pian vaikuttaa hivin oireilta...

        Niin, ja siitä kumin käytöstä, että on todettu monta kertaa, että kondylooma tai herpes voivat tarttua, vaikka kondomia olisi käytetty ihan oikein, kun rakkuloita voi olla siellä, mistä kondomi ei peitä ja ovat muutenkin melko herkkiä tarttumaan. Luulisin, että hiviltä tuo kondomi kuitenkin suojaa paremmin oikein käytettynä kuin em. viruksilta.


    • Pelkääjä...

      Kiitos kun näinkin moni on käynyt vastailemassa. Toukokuuhun saakka pitäisi pystyä elää normaalia elämää. Ei vaan pysty kun tulee koko ajan mietittyä, että jos mulla on se. Sitten on kyllä koko elämä pilalla!

      Edelleen on lämpöä (kylmä koko ajan), pääkipua, särkyä koko kropassa sekä kurkkukipua/vähäistä yskää. Selvät flunssan oireet mutta mun tuurilla myös hivin.

      On niin huonoa tuuria ollut koko tämän vuoden (kun sain sen herpeksenkin), että siinäkin syy miksi vastauksen odottaminen pelottaa..

      • captain kirk

    • m pelko 2

      Alapään herpeksen saaminen näköjään on erittäin todennäköistä, jos 1- 1,5 miljoonaa suomalaista kantaa simplexiä joko tietäen tai tietämättään.

      Jännä homma miten erilaista (väärääkin) tietoa eri nettisivuilla on näinkin vakavasta asiasta kuin hiv. Lisäksi terveydenhuollon työntekijöiden asiantuntemus vaihtelee suuresti.

      Jossain lukee että todettuja hiv-tartuntoja olisi 1300 Suomessa. Jossain lukee, että 90% hivin kantajista ei tiedä kantavansa. Lukuhan nousisi jo 15000:een. Yleisin tartuntatapa heteroseksi..

      Jossain luki, että saattaa pysyä oireettomana 8 vuotta. Monessa paikkaa lukee, että KAIKKI hivin kantajat sairastuu 10 vuoden kuluessa tartunnasta AIDSIIN ja kuolee nopeasti.
      Mikä tieto nyt sitten pitää paikkansa? Tiedetäänkö kyseisestä tappavasta taudista edes läheskään tarpeeksi?

      Syytä olisi lisätä valistusta ja neuvontaa kondomin käyttöön, vaikka kondomikaan ei välttämättä auta kondyloomaan, joka on yleisin virusperäinen tauti. Hulluks tulee.. En oo ennen tienny taudeista mitään, mut nyt osaan kaikki ulkoa kun ensimmäisen kuukauden olen peloissani lukenut kaikki mahdolliset sivut sukupuolitaudeista.

      • äititeresa

        lopetahan se sivujen lueskelu ihan hyvissä ajoin.. ne nimittäin aiheuttaa vaa stressiä ja alat löytämään itestäs niitä oireita ku kuvittelet ja pelkäät liikaa... tutkittu juttu. Lääketieteen opiskelijatki löytää itestään ties mitä sairauksia opintojensa aikana kun tarpeeksi yksityiskohtaisesti oireisiin tutustuvat.
        Ja se HIV tarttuu ehkä maailmanlaajuisesti yleisimmin heteroseksistä, kun nyt ajatellaan jotain Etelä-Afrikkaa, missä lähes joka toinen kantaa kyseistä virusta.. Mutta suomessa se heteroseksi ei oo se yleisin tapa saada se.. joko likainen neula tai gay-seksi on tyypillisempiä vaihtoehtoja.. tai sitte jollain thai-hierojalla käynti :/


      • HivTyttö

        www.positiiviset.fi

        Siellä on se HIv-käsikirja, ni siellä on ainaki faktaa ja päivitettyä tietoa.


      • HivTyttö
        äititeresa kirjoitti:

        lopetahan se sivujen lueskelu ihan hyvissä ajoin.. ne nimittäin aiheuttaa vaa stressiä ja alat löytämään itestäs niitä oireita ku kuvittelet ja pelkäät liikaa... tutkittu juttu. Lääketieteen opiskelijatki löytää itestään ties mitä sairauksia opintojensa aikana kun tarpeeksi yksityiskohtaisesti oireisiin tutustuvat.
        Ja se HIV tarttuu ehkä maailmanlaajuisesti yleisimmin heteroseksistä, kun nyt ajatellaan jotain Etelä-Afrikkaa, missä lähes joka toinen kantaa kyseistä virusta.. Mutta suomessa se heteroseksi ei oo se yleisin tapa saada se.. joko likainen neula tai gay-seksi on tyypillisempiä vaihtoehtoja.. tai sitte jollain thai-hierojalla käynti :/

        Öö...uskallan kyllä väittää että olet väärässä. Miehet, jotka on käynyt "lomamatkalla" Thaimaassa tai Virossa ovat uoneet pikkupikku tuliaisen tullessaan ja sillä tavalla edelleen tartuttanut tietämättään/tietäen sitä muihin. Ei HIV ole homojen ja narkkareiden tauti ainoastaan.


      • äititeresa
        HivTyttö kirjoitti:

        Öö...uskallan kyllä väittää että olet väärässä. Miehet, jotka on käynyt "lomamatkalla" Thaimaassa tai Virossa ovat uoneet pikkupikku tuliaisen tullessaan ja sillä tavalla edelleen tartuttanut tietämättään/tietäen sitä muihin. Ei HIV ole homojen ja narkkareiden tauti ainoastaan.

        HivTyttö, mää kyl mainitsin myös tuon thai-hierojan.. kyllä ne thaimaalaiset hiv-positiiviset täällä Suomessakin harjoittaa toimintaansa, esim Kalliossa Helsingissä. Ja kyllähän ne ukot sitä sieltä Thaimaasta tai lähempää idästäkin kantaa myös.. kun eivät perkeleet pysy housuissaan >:( saatana..


    • ertredtyutiop

      Mitä näitä turhaan märehtii, menee testeihin ja siinä se asia selviää.

    • kossuuu

      Mulla oli kerran oikeassa silmässä kuppa. Join pullon kossua ja sit se lähti pois.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1767
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      72
      1591
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1283
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1121
    5. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      755
    6. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      739
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      737
    8. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      718
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      715
    10. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      692
    Aihe