Uskokaa nyt jo: ammattikorkeakoulujärjestelmän myötä keskiasteen koulutus sai saman korkeakoulustatuksen mikä yliopistoilla on ollut jo pitkään. Opettajakunta, opetussuunnitelma, oppi- ja pääsyvaatimukset (nykyään pääsykokeet, varsinkin tekniikan alan, perustuu nimenomaan lukion oppimäärään, ja amikset pärjää jos ne pärjää, yleensä ei) sekä yleinen arvostus puoltaa kaikki ammattikorkean rinnastamista yliopistoon. Totta totisesti: arvostan ilman muuta yliopistotutkintoja ja niihin opiskelevia, siitä huolimatta ettei niiden tarvitse ilmestyä juuri lainkaan kouluun eikä osata mitään, ihmisinä, ammattilaisina, joiden kanssa ja jopa esimiehenä tulen tulevaisuudessa työskentelemään.
Eräs asia kuitenkin vaivaa mieltä. Muutaman viime kuukauden ajan olen saanut tilaisuuden jutella erään matematiikan opiskelijan (itse asun opiskelijamittasuhteissa mukavasti kaksiossa ja käyn opiskelun ohella oman alan töissä; se kituu opintotuella solussa haaveillen paremmista ajoista) kanssa, ja kuulemani perusteella on syytä huoleen.
Tämä uusi tuttavani ei kuulemma ole käyttänyt laskinta kertaakaan kolmeen ja puoleen vuoteen, ja on jo yli puolessavälissä omissa opinnoissa. Muistan vielä omat pääsykokeet, joissa ei ollut toivoakaan pärjätä ilman järeämmän luokan graafista laskinta. Se sama graafinen laskin alkoi alkaen puolentoista vuoden opiskelun jälkeen olla minun tarkoituksiin turhan suppea, ja painopiste siirtyikin hitaasti mutta varmasti tukevimpien apuvälineiden suuntaan.
Unohdetaan hetkeksi AMK vastaan yliopisto-pelleilyt, ja käytetään järkeä. Millä IHMEEN tavalla luulette olevanne tekniikan AMK-opiskelijaa viisaampia, kun jopa yliopistotason laskut on mahdollista suorittaa ihan päässälaskuina? Siis jopa yläasteella on tapana käyttää laskinta! Se ei yksinkertaisesti voi olla mahdollista että matematiikan maisteriohjelmassa oleva opiskelija on paremmin koulutettu kun kolmannen vuoden insinööriopiskelija.
Tämä kaikki on yliopistojen vika. Kunnolliset koulutusvaatimukset eikä mitään päässälaskuvilleviisiveepelleilyä, opettajille muodolliset pätevyydet ja luentoja enemmän. Tätä menoa joutuu pian jopa yliopistot tunnustamaan jääneensä ammattikorkeakoulujen jalkoihin mitä koulutuksen tasoon tulee.
Jotenkin tuntuu että koko AMK-järjestelmä on luotu potkimaan sontaa Suomen koulutusjärjestelmän rattaista. Yliopistolaitos tuntuu olevan kun savijalkainen jättiläinen. Muutama isku väärään kohtaan, koko hoito romahtaa alas, ja paikan valtaa dynaaminen ja työelämäläheinen ammattikorkeakoulu. Viimeiseksi valttikortiksi yliopistoille jää lähinnä äärimmäisen marginaaliset tohtori- ja lisensiaattikoulutukset. Vähän pelkään kuitenkin että ylempi AMK-tutkinto vastaa pikemminkin lisensiaatin koulutusta; opintoviikkojakin on saman verran.
Vai ettei AMK ole korkeakoulu?
27
5847
Vastaukset
- blaaahh
Kuka näitä enää jaksaa...
- ei tarpeeksi
jotta provosoituisin.
- AMK-opiskelija täälläkin.
Sen takia, että jotkut yo-opiskelijoina esiintyvät pelleilevät AMK-palstalla, ei tarkoita sitä että tänne tarvitsisi tulla haastamaan riitaa.
On sitä paitsi vähän liian läpinäkyvää tuo tekstisi. Jos tarkoituksesi on pilata amk-opiskelijoiden mainetta, niin tekisitkö sen edes jossain muualla? Kiitos.- -jemppa-
Jos tarkoituksesi on pilata yliopisto-opiskelijoiden mainetta tekisitkö sen jossain muualla? Kiitos. Ammattikorkeakoulun suurempaa käytännönläheisyyttä tuskin kukaan käy kiistämään, mutta yliopistossa on monia aloja joille ei ammattikorkeakoulussa yksinkertaisesti löydy vastinetta (syystäkin?) esim. lääkis, oikis yms. )
- AMK-opiskelija täälläkin
-jemppa- kirjoitti:
Jos tarkoituksesi on pilata yliopisto-opiskelijoiden mainetta tekisitkö sen jossain muualla? Kiitos. Ammattikorkeakoulun suurempaa käytännönläheisyyttä tuskin kukaan käy kiistämään, mutta yliopistossa on monia aloja joille ei ammattikorkeakoulussa yksinkertaisesti löydy vastinetta (syystäkin?) esim. lääkis, oikis yms. )
"Jos tarkoituksesi on pilata yliopisto-opiskelijoiden mainetta tekisitkö sen jossain muualla?"
Ei todellakaan. Kaikki tuntemani yo-opiskelijat ovat fiksua porukkaa. Sanoin vain, että jotkut yo-opiskelijoina ESIINTYVÄT riehuvat tuolla amk-palstalla.
- Oikea maisteri
"arvostan ilman muuta yliopistotutkintoja ja niihin opiskelevia, siitä huolimatta ettei niiden tarvitse ilmestyä juuri lainkaan kouluun eikä osata mitään, ihmisinä, ammattilaisina, joiden kanssa ja jopa esimiehenä tulen tulevaisuudessa työskentelemään."
Melkoisen ylimielinen asenne, joka osoittaa, että paikkasi on nimenomaan ammattikorkeakoulussa - ei missään nimessä älykkäiden ja kriittisten ihmisten yliopistossa.- päin Suomea
nämä älykkäiden ja kriittisten ihmisten yliopistot mahtavat olla? Samanlaisia tallaajia me ainakin täällä Jyväskylän yliopistossa opiskelevat olemme kuin naapurin AMK:ssa.
- hyvä, mutta muut ei
Sanotaanko, että ainoa "hyvä" koulutusala amk:ssa on juuri tekniikka. Muut ovatkin sitten aivan huuhtaata, jota puoltavat myös "pelleNOMIEN" työttömyysluvut - esimerkkinä tradenomeilla se on jotain 50 prosenttia (siis koulutusta vastaamaton työ).
Käsittääkseni tekniikan alan opiskelijat työllistyvät hyvin ja heillä on osaamista. Poikkeaahan tämä ala suuresti esim. kaupallisesta alasta, jonka opetus on ympäripyöreää möttöä, eikä se varsinaisesti valmista mihinkään asiantuntija tehtävään niin, kuin tekniikan ala.
Sitten, jos mietitään ylempiä korkeakoulututkintoja eli maisteritutkintoja, niin ne antavat jo lähtökohtaisesti korkeamman muodollisen pätevyyden hakeutua parempiin hommiin. Esimerkiksi eihän valtion hommissa amk-tutkinnolla pääse, kuin suorittaviin sihteerihommiin, sillä ylempiin virkoihin on pääsääntöisesti AINA pätevyysvaatimuksena ylempi korkeakoulututkinto.
Ja kun vertaat matematiikan opiskelua yliopistossa ja tekniikan opiskelua amk:ssa toisiinsa, niin nehän eroavat toisistaan kuin yö ja päivä. Matemaatikot kun yleensä työllistyvät vain opettajiksi tai tutkijoiksi - harvoin mihinkään tekniselle alalle, koska ei heidän koulutus siihen tähtääkään.
Laskutaitoja tarvitaan myös muualla, kuin teknisissä tehtävissä.- :)
Onneksi esim. sairaanhoitajia ei tarvita, ei toki... huoh.
- matematiikan opiskelijoilta
"Unohdetaan hetkeksi AMK vastaan yliopisto-pelleilyt, ja käytetään järkeä. Millä IHMEEN tavalla luulette olevanne tekniikan AMK-opiskelijaa viisaampia, kun jopa yliopistotason laskut on mahdollista suorittaa ihan päässälaskuina? Siis jopa yläasteella on tapana käyttää laskinta! Se ei yksinkertaisesti voi olla mahdollista että matematiikan maisteriohjelmassa oleva opiskelija on paremmin koulutettu kun kolmannen vuoden insinööriopiskelija."
Toivon mukaan muiden AMK-opiskelijoiden matemaattinen tietämättömyys ei ole yhtä suuri kuin sinun. Olet varmaankin hyvä laskimen ja matemaattisten ohjelmistojen käyttäjä ja ne ovat yksi taitoa vaativa osa-alue, mutta matematiikka on paljon muutakin kuin pelkkää laskentoa.
Otetaanpa vaikkapa rationaalikertoimisten polynomiyhtälön ratkaiseminen. Soveltajalle riittää aivan hyvin, että hänellä on laskin, jolla saa numeerisen likiarvon ratkaisuksi. Yliopistomatematiikassa huomio taaseen kiinnittyy esimerkiksi siihen, että onko tietylle rationaalikertoimisella polynomiyhtälölle olemassa ratkaisukaavaa klassisessa mielessä. Tähän liittyen voidaan johtaa ratkaisukaavat toisen, kolmannen ja neljännen asteen rationaalikertoimisille polynomiyhtälöille. Sen jälkeen voidaan osoittaa, että rationaalikertoiminen polynomiyhtälöllä on ratkaisukaava klassisessa mielessä jos ja vain jos kyseisen polynominen nk. Galois'n ryhmä on ratkeava. Sen jälkeen voidaan antaa esimerkki polynomista, jonka Galois'n ryhmä on S_5 ja todistaa tämä ryhmä ratkeamattomaksi, jolloin ollaankin osoitettu, että 5. asteen yhtälöille ei ole enää ratkaisukaavaa klassisessa mielessä.
On totta, että tuossa edellisessä esimerkissä ei missään käytetä laskinta, lähinnä sen takia, että laskimesta ei olisi mitään hyötyä. Yliopistomatematiikka keskittyy todistamiseen ja uusien matemaattisten työkalujen kehittelyyn. Itseasiassa yliopistoissa matematiikan opintojen alussa opiskelijoita vieroitetaan laskimistaan, jotta opiskelija pystyisi keskittymään omaan laskutekniikkansa ja loogisen ajattelun kehittämiseen. Kyllä yliopistomatematiikassakin joskus ratkaistaan/lasketaan käytännön ongelmia (eteenkin sovelletun matematiikan puolella), mutta tällöinkin pääpaino on uusien menetelmien kehittelyssä, ei välttämättä itse ratkaisun löytämisessä. Kannattaa muistaa, että ilman matematiikan tutkimusta ei insinööreillä olisi näitä nykyisiä "tukevampia apuvälineitä" laskemisen apuna.
Väite, että yliopistomatematiikka olisi jotenkin helpompaa, koska siinä ei käytetä laskimia on täysin perätön ja osoittaa suurta tietämättömyyttä yliopistomatematiikasta. Yliopistomatematiikka keskittyy päättelyyn ja loogiseen ajatteluun, ei ei pelkkään laskemiseen. Mikäli pidät vielä yliopistomatematiikkaa "päässälaskuvilleviisiveepelleilynä", niin voit tutustua vaikkapa Helsingin Yliopiston Matematiikan ja tilastotieteen laitoksen Algebra II-kurssin oppimateriaaliin, joka ei todellakaan ole "päässälaskukamaa", vaikkei mitään vaikeaa asiaa olekaan.
http://mathstat.helsinki.fi/kurssit/info/algebra_ii07k.html
Ilmeisesti Suomen koulujärjestelmä ja opetussuunnitelma aiheuttavat ihmisissä sekaannuksen matematiikan ja laskennon välillä.
Miikka Rytty, FM, tutkijakoulutettava
Tiina Saukkoriipi, FM, matemaattisten aineiden didaktiikan opettaja- oli hei
provo. Turha sitä ruokkia usean opiskelijan voimin.
- tuo sai
oli hei kirjoitti:
provo. Turha sitä ruokkia usean opiskelijan voimin.
matematiikkapalstalla. Hehe.
- Koti, laskento ja isänmaa
Kuinkahan moni tekniikan amk-tutkinnon suorittanut henkilö suoritti tutkintonsa, koska sen tarjosi " dynaaminen ja työelämäläheinen ammattikorkeakoulu"? Aivan varmasti sellaisiakin ihmisiä Suomesta löytyy, mutta uskon, että suurin osa luki tutkintonsa amiskorkeassa, koska ei päässyt sisälle/pysynyt sisällä yliopistossa. Tuossa taitaa olla amk-järjestelmän suurin ongelma, yhdessä käsittämättömän suurien koulutusmäärien ja useisiin maakuntiin hajautetun koulutuksen kanssa.
Kuinkahan moni amk-tutkinnon suorittaneista jatkaa opintojansa "ylempään amk:hon"? Eivätkös maisterin paperit olisi luonnollisempi suunta ;)?- jepulisjep
Mut amk:ssa on pari sellasta tutkintoo mitä ei yliopistossa ole.Mainittakoon sairaanhoitaja,maanpuolustuskorkeakoulussa olevat tutkinnot ja fysioterapeutti.Se vituttaa AMKssa opiskeleviakin kun niitä tulee jotka eivät päässeet yliopistoon,pilaavat opiskeluilmapiirin.
- maisteriksihan
jepulisjep kirjoitti:
Mut amk:ssa on pari sellasta tutkintoo mitä ei yliopistossa ole.Mainittakoon sairaanhoitaja,maanpuolustuskorkeakoulussa olevat tutkinnot ja fysioterapeutti.Se vituttaa AMKssa opiskeleviakin kun niitä tulee jotka eivät päässeet yliopistoon,pilaavat opiskeluilmapiirin.
päästään ammattikorkeakoulusta, vai?
- Mahdollisesti tuleva amk-op...
Luulisin, että monikin on amk:ssa ihan siksi, että haluaa siellä olla. Kiinnostuksen kohteista ne opiskelupaikat yleensä riippuvat. Erehdyt, jos luulet että kaikkien tavoite on yliopisto ja ne ketkä eivät sinne pääse, menevät amk:hon (onhan näitäkin tietysti). Yo:ssa on sellaisia linjoja, johon joka toinen tai joka kolmas pääsee, se että ylipäätänsä pääsee yliopiostoon, on mahdollista jokaiselle kunhan vaan tarpeeksi viitsii lukea. Mutta kaikki eivät halua.
Onhan sitä työttömyyttä useimmilla aloilla mutta akateemisilla aloilla se korostuu. On yossa sellaisiakin opintoja, joista saa varman työn, esim. lääkärit, opettajat, lakimiehet, mutta hirveän paljon on sellaisia aloja, joista ei oikein miksikään varsinaisesti valmistuta. Pidän nyt lukion jälkeen välivuotta, oon töissä hotellissa ja ihmettelen vieläkin siellä työskentelevien akateemisesti koulutettujen määrää, jotka eivät ole saaneet oman alansa töitä. Yksikin opiskeli yo:ssa 7 vuotta ja on valmistumisestaan saakka vain siivonnut 3v. Yksi biologi on jo muutaman vuoden ollut hotellin respassa. Itseäni olisi juuri tuo biologia hirveästi kiinnostanut, mutta olen tullut siihen tulokseen, että esim. amk:n biotekniikka on paljon töiden kannalta varmempi ja konkreettisempi ratkaisu, kun opettajaksikaan en oikein halua.
Monet etsivätkin juuri tuota "työelämäläheisyyttä" amk:sta, tekee vihdoinkin mieli saada oikea ammatti. Luulen että muutamaa poikkeusta lukuunottamatta amk:ssa jokainen koulutusala on hyvinkin tarpeellinen ja että töitä ainakin riittää, mielestäni yo on enemmäkin laitos, joista valmistuneet eivät kaikki kunnolla työllisty ainakaan omalle alalleen. Ei sillä, että yo mikään huonokaan vaihtoehto olisi.
Itse olen nyt keväällä hakemassa molempiin, sekä yo:oon ja ammattikorkeaan, mutta en ihan oikeasti tiedä, kumpaan enemmän haluan. Se ala, johon yo:oon haen, on kiinnostava, mutta huonosti työllistävä kun taas amk:ssa oleva linja on melkein yhtä kiinnostava ja töitäkin löytyy. - gfdgdfgdf
"Aivan varmasti sellaisiakin ihmisiä Suomesta löytyy, mutta uskon, että suurin osa luki tutkintonsa amiskorkeassa, koska ei päässyt sisälle/pysynyt sisällä yliopistossa. Tuossa taitaa olla amk-järjestelmän suurin ongelma, yhdessä käsittämättömän suurien koulutusmäärien ja useisiin maakuntiin hajautetun koulutuksen kanssa."
Höpö höpö, nyt vedit päästäsi. Todella pieni osa on edes hakenut yliopistoon ennen tekniikan alalle siirtymistä. Omalta konepuolelta 34 oppilaasta kaksi oli yrittänyt yliopistoon eivätkä olleet päässeet. Totuus on, että monia ihmisiä, jotka menevät tekniikan alalle, ei kiinnosta erikoistua yhteen aineeseen (esim matikka) joten valitsee insinöörin, joka sisältää oikeastaan kaikki lukion matemaattiset aineet kielet alan opinnot.
- JuupaJokiJoonas
Sen vain tahdon sanoa, ettei se AMK-Insinööri tutkinto mitään kuuta taivaalta takaa. Opiskelija-aineksesta puolet ei osaa edes yksinkertaista peruskoulu matematikkaa. Noh itse ihmettelin sitä meininkiä 3,5vuotta, mutta ei siitä nyt paljoa mieleen jäänyt.
Toki tekniikkaa saattaa oppia, jos valitsee oikean koulutusohjelman. Ja pääsykokeiden vaikeudella on paha perustella, jos jo yksitään opiskelupaikkojen täyttäminen on tuskan takana.
Noh, tämä on yksi mielipide. - provo ;)
Oletpa osannut koota yhteen hienon tekstin! Leikitäänpä, että olet tosissasi:
"ammattikorkeakoulujärjestelmän myötä keskiasteen koulutus sai saman korkeakoulustatuksen" Ja minä kun olen luullut, että keskiaste=lukio ja ammattikoulu.
"varsinkin tekniikan alan, perustuu nimenomaan lukion oppimäärään", juu, lyhyen matematiikan oppimäärään. Ja tästä esimerkkinä, sisko pääsi sisään tekniikan AMK-linjalle lukematta pääsykokeisiin, pohjalla huonosti suoritetun iltalukion lyhyt matematiikka ja yhdet kurssit fysiikkaa ja kemiaa.
"Millä IHMEEN tavalla luulette olevanne tekniikan AMK-opiskelijaa viisaampia, kun jopa yliopistotason laskut on mahdollista suorittaa ihan päässälaskuina?" Eipä tainnut Newtonilla tai Einsteinillä olla graafisia laskimia, mutta heillä oli kasapäin paperia ja terävä mustekynä. Muuten, graafisen laskimen paras puoli on iso näyttö, josta näkee hyvin, mitä on laskenut. Todella pätevä vehje esim. veroilmoituksen tekemisessä. Sen lisäksi sitä voisi käyttää esim. tentissä lunttaamisen, joten yliopistossa sen käyttö onkin yleensä kielletty. Matopeli on tainnut kärsiä inflaation kännykkäpelien aikakautena. (Oi niitä aikoja, kun TI-85 oli lukiolaisen hienoin tekninen vempele) - SuperGei
Sama provohan oli Tiede/Matematiikassa, jossa siihen tuli aikas kauniita vastineita. Provoaja ei sitten osannut niitä enää edes kommentoida. Suosittelen tutustumaan.
- ihmettelenpä
Missähän yliopistossa ko. tuttavasi opiskelee,
sillä ainakin omassa yliopistossani jo ensimmäisenä opiskeluvuonna matematiikan opiskelijat suorittavat erittäin vaativia laskutoimituksia, eikä ilman laskintantodellakaan pärjää päivääkään...todella oudolta kuulostaa väitteesi.- määttänen
Yliopistoissa tieteellisellä tutkimuksella ja ylipäätään opiskelusta tieteenalan mukaisten käytäntöjen mukaisesti on vuosikymmenien peinteet.
AMK:ssa ei opiskella yhden tieteenalan mukaan ja opetus ja ohjaus perustuu usein ns.oppikirjatietoon ei väitöksiin tai muihin tieteellisiin tutkimuksiin.
Turha riidellä asiasta, AMK ei ole tiedepainotteinen kuten yliopisto eikä tarvitsekaan olla. AMK kouluttaa toisenlaisia ammattilaisia joita tarvitaan myös.
- Tuleva amk-opiskelija
Tuolla joku kirjoitteli miten pikkusisko oli yhellä kemian ja yhellä fysiikan kurssilla paskoilla lukiopapereilla päässy sisään tekniikan ja liikenteen alalle. Turun amk:ssa pääsykoe on itsessään helppo, kuulemma ihan peruskemiaa ja fysiikkaa ja matikkaa kysytään. Mutta enimmäispistemäärästä (100p) se pääsykoe voi tuottaa enimmillään vain 35 pistettä. 55 pistettä tulee koulumenestyksen perusteella. Ja jos ei esim kemiasta ole suorittanut lukiossa vähintään kolmea kurssia, sitä ei pisteytetä ollenkaan, 4 suoritetusta kurssista saa jo vähän enemmän pistetä. Tietty tätä voi kompensoida sillä et on sitten muita aineita lukenut hyvin. Amk:ssahan on lisäks se helppous et työkokemus ja eka hakutoive tuovat lisää pisteitä...
- ei ymmärrä
Yliopistossa ei tarvita laskinta kun siellä vaan päätellään ja pohditaan miksi kirjoitin tähän A tai B ja milloin A B on tosi ja milloin ei. Järjetöntä ajantuhlausta mun mielestä ja kutsuvat sitä vielä LOOGISEKSI päättelyksi...
Nykyään laskinta aletaan käyttää yläasteella sen takia, koska opetusohjelmiin on ängetty ties mitä paskaa, tunteja vähennetty minimiin ja on nin kova kiire, että laskimella laskien pääsee paljon nopeammin eteenpäin.
Järkevämpää on laskea sylinterin tilavuuksia ja renkaiden pyörimisnopeuksia. - :S
Mitä tekemistä laskimella on tehtävien vaikeustasoa määrittäessä?
Matematiikka ei ole pelkästään laskuja. - T. R. Olli
Pidetään tämä hei etusivulla. Lienee paras aloitus mitä saadaan pitkään aikaan.
- teekkari.
Itekki oon joskus trollannu, ja hyvästä trollista on vaikea erottaa että onko kyseessä vakavahenkistä asiaa vaiko ivallista sarkasmia. Niin on myös tämänkin aloituksen laita: en osaa sanoa, että onko kyseessä trolli vai tosissaan oleva ammattikorkeasaarilainen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 991418
Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...
Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel2251377Pyydän yhteydenottoja kiusatuilta
Hei, pyydän, että laitat mulle sähköpostia, jos sua on kiusattu palstalla tai jopa tuolla oikeassa elämässä jollakin tav1661128Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?
Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori311001- 50886
Elon Musk jakoi ja julkaisi erittäin järkyttävän raiskausrikostilaston Suomesta.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010944944.html?fbclid=IwY2xjawHowCJleHRuA2FlbQIxMAABHW3j9H5mtzuitMIUEdaZ-5hPybOXgZVj_183821Kulkeeko rumuus ja tyhmyys?
Käsi kädessä?Enkä tarkoita nyt pelkästään ulkoista..jos ihminen ei osaa kuin väännellä naamaansa ja irvistellä sekä saks8815- 64806
Kristinuskon arvot käyttöön
Maailma on niin sekaisin että kristinuskon arvot on otettava köyttöön. Tämän myöntää jo uskottomatkin. Änkyräateisti Ric248766- 45750