Asumme kerrostalossa jonka kylppäri on uusittu n. 5 vuotta sitten. Tosin tekijä ei ole ollut ammattilainen, ja esim. Poistovesiputkeksi tarkoitettu reikä suihkunurkkauksen reunassa ( siis se josta lattialle joutuneen veden pitäisi poistua viemäriin)on tehty niin että se on lattiapintaa korkeammalla...eihän siitä mikään vesi mene pois. Allaskaappi on ihan kiinni suihkukaapin seinässä, ja sitä väliä mikä kaapin ja seinän väliin jää on mahdoton puhdistaa..mutta sinne pääsee helposti vettä.
Olen nyt viime aikoina kiinnittänyt huomiota että suihkukaapin silikonireunoihin ja lattian rajaan on alkanut kiertyä punaista/tiilen väristä möhjää...Hometta??
lähtee hankaamalla pois mutta tulee pian takaisin. Onko edes olemassa punaista/tiilenväristä hometta?
Olemme ihmetelleet outoja oireitamme, iho kutisee kummallakin,koko ajan nenä tukossa, lihassärkyjä ja outoa lämpöilyä...mutta kaikki on kunnossa. Voisiko kyseessä siis olla homeen aiheuttama oireisto?
punaista/tiilen väristä hometta?
10
5351
Vastaukset
- Levä
Ei ole hometta vaan vaaratonta levää.Itse olen altistunut kosteusvaurion vuoksi homeille joten olen ottanut asiasta selvää koska olin huolestunut samasta ilmiöstä.
- punainen ei ole hometta,
vaan johtuu veden sisältämästä raudasta, joka sitten värjää laatat ja saumat. Meilläkin huolestumisen vuoksi tutkitetuttiin vesi ja tähän tulokseen tultiin.
- että olisi
punaisen väristä hometta kosteusvauriokohteessa.
Sen sijaan on olemassa punaisen väristä HIIVAA, joka viittaa ilman muuta kosteusvaurioon. - Maarit2
Kyseessä voi olla jokin sieni. Näytteestä se selviää. Jos oireilette, niin "jotain" siellä on.
- itiö
Sen terveystarkastajan saa? tyhmä kysymys varmaan mutta mulla ei ole hajuakaan...
Mietin että pitäiskö ensin pyytää huoltomiestä mittaamaan kosteuspitoisuus vai suoraan se tarkastaja?
Olen kanssa miettinyt ihan samaa, että mitenköhän ne vesieristykset sun muut on tehty..tuntuu nimittäin hölmöltä että joku ammattilainen tekisi tuollaisen vedenpoistoreiän joka on lattiaa ylempänä.
Kun tarkemmin äsken tutkin kylpyhuonetta..niin onhan tuolla jonkinsortin mustaa pilkkuakin paikoin..mm yksi suihkukaapin lattian sauma on ihan pikimusta. - Eloonjäänyt
itiö kirjoitti:
Sen terveystarkastajan saa? tyhmä kysymys varmaan mutta mulla ei ole hajuakaan...
Mietin että pitäiskö ensin pyytää huoltomiestä mittaamaan kosteuspitoisuus vai suoraan se tarkastaja?
Olen kanssa miettinyt ihan samaa, että mitenköhän ne vesieristykset sun muut on tehty..tuntuu nimittäin hölmöltä että joku ammattilainen tekisi tuollaisen vedenpoistoreiän joka on lattiaa ylempänä.
Kun tarkemmin äsken tutkin kylpyhuonetta..niin onhan tuolla jonkinsortin mustaa pilkkuakin paikoin..mm yksi suihkukaapin lattian sauma on ihan pikimusta.Kuntasi terveystarkastajan löydät puhelinluettelosta kunnan/kaupungin numeroista tai kysymällä keskus/infonumerosta.
Ensin sinun täytyy kuitenkin pyytää paikalle huoltomies tarkastamaan tilanne, ja ellei hän ryhdy mihinkään toimiin, pyytää isännöitsijä paikalle. Sitten ellei isännöitsijä ryhdy asiaa selvittämään, yhteys terveystarkastajaan.
Kosteusmittaukset ovat usein huono keino rakennevaurioiden selvittämiseksi. Ei ole mitään syytä tyytyä "kuivaa näyttää mittari - ei siis mitään vikaa" -selitykseen, jos ja kun jokin ongelma rakenteissa piilee.
- Drifter#
on tuon aikaisemman puuhastelu ollut.
Jos lattiapinnan kaltevuuksista ja poistoviemärin sijainnista on tehty tuollaiset ratkaisut, alkaa mietityttämään mitenhän ne muut tärkeät työvaiheet on oikein tehty eli kosteuseristykset, laattojen sauma-aineen valinnat, lattian ja seinän välinen saumakohta jne.
Olisiko suihkukaapin valinta nyt paikallaan?
Vielä tuon allaskaapin levän kasvusta tai mitä sitten lieneekin, se kertoo kosteuden tiivistymisestä ja/tai ilmastoinnin puutteellisuudesta.
Eikä sekään ole mikään ilouutinen.
Jos remonttia ei haluta tehdä uudelleen niin kyllä suihkukaapin valinta olisi oikea ratkaisu tähän hätään. - hiivaa
nimenomaan (hiivasieni on myös hometta).
- aiheen aloittaja
lisään vielä vähän aiheeseen. Tutkimme tarkemmin kylpyhuonetta mieheni kanssa, lattian ja seinän välinen sauma laattojen välisistä saumoista 2 on mustan pilkun peitossa. Hanojen kohdalla seinässä on vahva kellarin haju, ja mieheni joka syynäsi lattian saumaa alkoi valittamaan että keuhkoihin pistää. Tämä ei kaiketi kuulu asiaan?
selvisi myöskin se että osa silikonisaumoista on kuivan tilan silikonia-ei siis saisi käytää kosteissa tiloissa.
Nyt heräsi kysymys että mikä on oikea toimintajärjestys...soitanko ensin paikalle isäinnöitsijän ja sitten vasta tarvittaessa terveystarkastajan? ja entä kenen on vastuu? kuulin että myyjällä on 10 vuoden rakennusvastuu jos on tehty remonttia ja myöhemmin ilmenee ongelmia..mutta miten myyjän enään saa vastuuseen?
hohhoijaa...taitaa tulla aika remppa. mä kun olen aina luullut että hometta on omakotitaloissa...tosin nyt rupes valkenemaan minkä takia mä olen tänne muutettuani ollut kokoajan flunssassa ja kärsinyt ties mistä oudoista oireista...ja miksi mies on kokoajan väsynyt täällä ollessaan.- Eloonjäänyt
Rahallisesta vastuusta osaa varmaankin joku muu täällä kertoa paremmin. Mutta toimintajärjestyksestä sen verran, että ensin yhteys isännöitsijään, jonka kuuluu ja pitää ottaa asia vakavasti. Ellei hän ryhdy tarvittaviin toimenpiteisiin, ottakaa yhteys terveystarkastajaan.
Olen itse aikoinaan asunut jonkin aikaa sellaisessa asunnossa, jossa lattialistojen alta puski jotain punertavanruskeaa möhnää. Kylpyhuone haisi kammottavalta. Kaksi päivää asuntoon muuttamisen jälkeen sairastuin flunssaan, enkä sen jälkeen siinä asunnossa tervettä päivää nähnytkään. Käsittämättömiä oireita - lähes jatkuva flunssailu, sietämättömäksi yltyvä ihon kutina ja pistely, korvatulehduksia, varpaanvälien halkeilua (so. Lamisil-kuurilla myötäänsä), kaatohuimausta, pään tärinää, vaikea ihottuma etc - joihin ei löytynyt muuta syytä eikä lääkettä kuin muuttaa yksinkertaisesti pois kyseisestä läävästä. Isännöitsijä kävi paikalla kosteusmittareineen toteamassa, ettei mitään ongelmaa ole. Lääkäri käski ottaa yhteyttä terveystarkastajaan. Terveystarkastaja käski lisätä korvausilman tuloa (ei auttanut asiaan) ja ottaa yhteyttä seuraavana talvena ilmamittauksen tekemiseksi.
Poismuuttamisen jälkeen kaikki tavarat haisivat ja etenkin varastossa olleissa tavaroissa oli punertavanruskeaa pölyä. En tiedä mitä se oli, koska asiaa ei selvitetty. Ihan sairaaksi tulin kuitenkin aina tavaroita käsitellessä ja pestessä.
Keuhkojen pistely ei todellakaan kuulu asiaan, vaikka nenä olisikin lattiassa. Kylpyhuoneessanne on ilmeinen ongelma (tai pikemminkin moniakin ongelmia), joka tulee tutkia ja korjata. Pitäkää huoli oikeuksistanne ja siitä, että korjaus tehdään asianmukaisin suojauksin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892648Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2041682- 1161610
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411471Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641232Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761015- 56979
- 67881
- 45877
- 61835