näköhermon tulehduksesta

kysymys.

Yhdellä sivustolla sanottiin, että näköhermon tulehdus voi aiheuttaa pelkästään näön tarkkuuden laskua...Mutta tuli vain mieleen, että jos se pelkästään aiheuttaa sitä...Niin sitten varmaan miljoonilla ihmisillä on se?:) (näöntarkkuuden laskuhan on normaalia, sen takia ihmisillä ON lasit)

Voiko terveyskeskuksen lääkäri esim automaattisesti sanoa, jos oireet silmissä viittaavat näköhermon tulehdukseen? Itsellä ollut jo monta viikkoa oikea silmä jotenkin outo. Näen kyllä kauas ja eteen, tarkentamisongelmia ei ole, ei kaksoiskuvia, näen lukea oikein hyvin ja silman takana ei ole kipua. Ainoastaan, että tarkkuus heikentynyt jonkun verran ja kun katselen tietokonetta, oikealla silmässä on pieni 'hämärähkö' kohta sivulla. (sellainen, kuin olisi itkenyt, mutta yleensä kun on itkenyt, kyyneleet täyttävät koko silmän. Minulla vain pienen osan silmän sivusta. Kyynel/hämärä)

Pelotteluja en tarvitse, sillä jos tarjoatte ainoastaan sitä...Mielummin haluan jäädä ilman vastausta. :) Rauhoittelua kaipaan enemmän.~

11

11390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei terveyskeskuslääkäri

      mittaa esim. silmänpainetta.

      Minulla näköä heikentää taittovirhe. Se on se syy miksi on silmälasit. Ei kai näköhermontulehdus parane silmälaseilla. Ehkä mieluummin kortisonia tms.

      Nyt taitaa olla käsitteet sekaisin. Näköhermontulehdus on kuitenkin "vakava" tila. Myös silmänpaine on "vakava" tila.

      Mene SILMÄlääkäriin!

      • diagnoositon

        Hei!

        Olen itse sairastanut silmähermotulehduksen ja kipu oli raastavaa. Päänsärky oli myös kovaa. Joten oireittesi perusteella se ei sitä toivottavasti ole. Silmähermotulehdusta hoidetaan ainakin kortisonilla tiputuksessa. Minulla silmähermotulehdus oli tosin niin paha, että näkö meni lähes täysin, mutta näin pahoja tulehdukset ovat tosi harvoin. Yleensä siitä parannutaan täysin.

        Mene ihmeessä suoraan silmälääkärille ja tarkistuta etenkin silmänpaineet! Monesti terveyskeskuksissa silmänpaineen mittaukseen käytettävät laitteet ovat aatamin ajoilta, kuten omassa terveyskeskuksessa.

        Itse kävin eilen silmälääkärillä ja silmien kummallinen tunne selittyi lievästi kohonneella silmänpaineella. Samalla tuli näkökin tarkastettua ja todettua, että lasin tarvetta on. Näen hyvin lähelle, mutta huonommin kauas, sillä selittyi silmien jatkuva siristelykin kauas katsottaessa.

        Toivottavasti saat pian vaivaasi selvyyden. Oikein hyvää alkavaa kevättä sinulle ja kaikille muillekin!Pidetään liput edelleen korkealla tai kuten tyttöni usein tuumaavat "häntä pystyssä".

        ps. tutkimukset edelleen kesken ms:n suhteen


      • vielä kysymys~

        Täytyy kyllä ensin mennä terveyskeskukseen, että saan lähetteen silmälääkärille. :)
        Mutta menossa jo ensi viikolla.

        Ja niin, olen kans saanut sen käsityksen, että näköhermontulehdus on harvinainen ja muutenkin vakava tila. Tämä minun juttuni ei vaikuta sen tason vakavalta, mutta pelkoa kuitenkin on. Päänsärkyä on ollut, mutta se on ollut kohtauksellista, eli mennyt ohi 2-5minuutissa. Näköhermontulehduksessa se on varmaan niin paha, että pitää olla makuulla ja mitään ei saa aikaiseksi?

        Ihmettelen vain, että voiko silmänpainetta olla 19vuotiaalla? Olisi hieman erikoista jotenkin, kun se tuntuu olevan vanhempien ihmisten vaiva.
        Mutta siis, jos se on silmänpaineessa, niin senhän saa hoidettua? (millä?) Ainiin! Ja äidin laseja kans on tullut kokeiltua ja niillä näen todella tarkasti! Eli ovat auttaneet tähän tarkkuuteen selvästi. (jopa kummallakin silmällä, eli näkö mennyt pikkaisen molemmista silmistä. Hänen lasinsa ovat kaukolasit.)


      • kö ei ehkä kuitenknaan
        vielä kysymys~ kirjoitti:

        Täytyy kyllä ensin mennä terveyskeskukseen, että saan lähetteen silmälääkärille. :)
        Mutta menossa jo ensi viikolla.

        Ja niin, olen kans saanut sen käsityksen, että näköhermontulehdus on harvinainen ja muutenkin vakava tila. Tämä minun juttuni ei vaikuta sen tason vakavalta, mutta pelkoa kuitenkin on. Päänsärkyä on ollut, mutta se on ollut kohtauksellista, eli mennyt ohi 2-5minuutissa. Näköhermontulehduksessa se on varmaan niin paha, että pitää olla makuulla ja mitään ei saa aikaiseksi?

        Ihmettelen vain, että voiko silmänpainetta olla 19vuotiaalla? Olisi hieman erikoista jotenkin, kun se tuntuu olevan vanhempien ihmisten vaiva.
        Mutta siis, jos se on silmänpaineessa, niin senhän saa hoidettua? (millä?) Ainiin! Ja äidin laseja kans on tullut kokeiltua ja niillä näen todella tarkasti! Eli ovat auttaneet tähän tarkkuuteen selvästi. (jopa kummallakin silmällä, eli näkö mennyt pikkaisen molemmista silmistä. Hänen lasinsa ovat kaukolasit.)

        Älä odota lähetettä terveyskeksuksesta. Itselleni sanottiin, että tilaa aika yksityiseltä. Sen tein ja hintaa jäi alle 60eur kela-korvauksen jälkeen. Turhaan vaan aika kului, että sai ensin ajan terkkariin. Ihan turhaan.

        Olen 39-vuotias eli en mikään vanha edes ulkonäöltä kuulemma;) Hoikka ihminen ja silleen. Kuitenkin oli silmänpainetta.
        Näköhermon tulehdus voi olla myös melko kivuton olen ymmärtänyt.

        Erikoislääkärit ovat erikoistuneet juuri tiettyihin ruumiin osiin tai sairauksiin tai niiden ehkäisyyn. Yleislääkäri on yleislääkäri. Hänen tulisi laittaa lähete eteenpäin jos ei itse kykene tutkimaan.

        Ottaa nyt vaan puhelimen käteen ja soittaa joko yksityiselle lääkäriasemalle tai optikolle. Lääkärithän pitävät vastaanottoa myös noissa silmälasi putiikeissa. Soitto onnistuu myös näin lauantaian!!!


      • diagnoositon
        vielä kysymys~ kirjoitti:

        Täytyy kyllä ensin mennä terveyskeskukseen, että saan lähetteen silmälääkärille. :)
        Mutta menossa jo ensi viikolla.

        Ja niin, olen kans saanut sen käsityksen, että näköhermontulehdus on harvinainen ja muutenkin vakava tila. Tämä minun juttuni ei vaikuta sen tason vakavalta, mutta pelkoa kuitenkin on. Päänsärkyä on ollut, mutta se on ollut kohtauksellista, eli mennyt ohi 2-5minuutissa. Näköhermontulehduksessa se on varmaan niin paha, että pitää olla makuulla ja mitään ei saa aikaiseksi?

        Ihmettelen vain, että voiko silmänpainetta olla 19vuotiaalla? Olisi hieman erikoista jotenkin, kun se tuntuu olevan vanhempien ihmisten vaiva.
        Mutta siis, jos se on silmänpaineessa, niin senhän saa hoidettua? (millä?) Ainiin! Ja äidin laseja kans on tullut kokeiltua ja niillä näen todella tarkasti! Eli ovat auttaneet tähän tarkkuuteen selvästi. (jopa kummallakin silmällä, eli näkö mennyt pikkaisen molemmista silmistä. Hänen lasinsa ovat kaukolasit.)

        Heippa! Ei taida iällä olla silmänpaineiden kans hirveesti tekemistä. Itsellä ikää 30. Ja silmien kans ongelmia jo kahdeksan vuotta.

        Silmälääkärille pääset hyvin nopeasti, kun tilaat ajan esimerkiksi johonkin silmälaseja myyvään liikkeeseen. Niissä on yleensä optikoiden lisäksi myös aikoja silmälääkärille. Ja jos sinulla ei ole ollut aiemmin silmäsairauksia, tms. riittää varmasti, että tilaat ajan optikolle. Optikko ohjaa eteenpäin, jos on tarvetta. Minulla lääkärireissu maksoi 70,- ja aika oli erikoislääkärille.

        Niin en osaa sanoa, kuinka silmänpainetta hoidetaan. Minulla ei aiheuttanut toimenpiteitä. Lähipiirissä eräällä vanhemmalla naisella on jotkin silmätipat, joilla hän saa paineen pidettyä kurissa.

        Käyhän kertomassa sitten mitä kuuluu, kun olet käynyt lääkärissä. Toivottavasti hyvää=)


      • aloittaja
        diagnoositon kirjoitti:

        Heippa! Ei taida iällä olla silmänpaineiden kans hirveesti tekemistä. Itsellä ikää 30. Ja silmien kans ongelmia jo kahdeksan vuotta.

        Silmälääkärille pääset hyvin nopeasti, kun tilaat ajan esimerkiksi johonkin silmälaseja myyvään liikkeeseen. Niissä on yleensä optikoiden lisäksi myös aikoja silmälääkärille. Ja jos sinulla ei ole ollut aiemmin silmäsairauksia, tms. riittää varmasti, että tilaat ajan optikolle. Optikko ohjaa eteenpäin, jos on tarvetta. Minulla lääkärireissu maksoi 70,- ja aika oli erikoislääkärille.

        Niin en osaa sanoa, kuinka silmänpainetta hoidetaan. Minulla ei aiheuttanut toimenpiteitä. Lähipiirissä eräällä vanhemmalla naisella on jotkin silmätipat, joilla hän saa paineen pidettyä kurissa.

        Käyhän kertomassa sitten mitä kuuluu, kun olet käynyt lääkärissä. Toivottavasti hyvää=)

        Kävin lääkärissä ja kaikki hyvin.
        Itseasiassa näin kaikki kirjaimet siltä näkö-taululta, mitä pitikin. Sanoi, että näkö loistava. Eli mun 'tarkkuus-ongelmat' näyttää olevan päänsisäistä. :D
        Jos kuitenki se jatkuu ja haittaa, niin mä voin käydä optikolla. Silmät seuras hyvin sormea, pupillit reagoi valoon jne. Eli kaikki hyvin.

        Joku sanoikin tuossa, että näköhermon tulehdus voi olla oireeton... Niin voi. Kysyin samaa lääkäriltä ja sanoi, että se voi olla. Mutta kyllä se esiin tulee yleensä noissa perus-tutkimuksissa yleislääkärillä jotain kautta selville.

        Tässä on nyt yksi onnellinen loppu. Toivottavasti muut pelokkaat jotka tänne tulee, peläten ms:ää, voivat rauhoittaa itsensä. Välillä kaikki on päänsisäistä!


      • diagnoositon
        aloittaja kirjoitti:

        Kävin lääkärissä ja kaikki hyvin.
        Itseasiassa näin kaikki kirjaimet siltä näkö-taululta, mitä pitikin. Sanoi, että näkö loistava. Eli mun 'tarkkuus-ongelmat' näyttää olevan päänsisäistä. :D
        Jos kuitenki se jatkuu ja haittaa, niin mä voin käydä optikolla. Silmät seuras hyvin sormea, pupillit reagoi valoon jne. Eli kaikki hyvin.

        Joku sanoikin tuossa, että näköhermon tulehdus voi olla oireeton... Niin voi. Kysyin samaa lääkäriltä ja sanoi, että se voi olla. Mutta kyllä se esiin tulee yleensä noissa perus-tutkimuksissa yleislääkärillä jotain kautta selville.

        Tässä on nyt yksi onnellinen loppu. Toivottavasti muut pelokkaat jotka tänne tulee, peläten ms:ää, voivat rauhoittaa itsensä. Välillä kaikki on päänsisäistä!

        Hei! Kiva kuulla, että sinulla on kaikki ok. Olo varmasti on helpottunut, kun on saanut selvyyden asiaan. Hienoa=)

        Tässä sai itsellekin hyvää tietoa tuosta silmähermotulehduksen oireettomuudesta. Itsellä kun on aina ollut kovat kivut sen yhteydessä, niin en ole osannut edes ajatella, että se voi olla myös oireeton.

        Oikein mukavaa kevättä ja näkemisen iloa ja riemua!


      • ei yleislääkärille
        aloittaja kirjoitti:

        Kävin lääkärissä ja kaikki hyvin.
        Itseasiassa näin kaikki kirjaimet siltä näkö-taululta, mitä pitikin. Sanoi, että näkö loistava. Eli mun 'tarkkuus-ongelmat' näyttää olevan päänsisäistä. :D
        Jos kuitenki se jatkuu ja haittaa, niin mä voin käydä optikolla. Silmät seuras hyvin sormea, pupillit reagoi valoon jne. Eli kaikki hyvin.

        Joku sanoikin tuossa, että näköhermon tulehdus voi olla oireeton... Niin voi. Kysyin samaa lääkäriltä ja sanoi, että se voi olla. Mutta kyllä se esiin tulee yleensä noissa perus-tutkimuksissa yleislääkärillä jotain kautta selville.

        Tässä on nyt yksi onnellinen loppu. Toivottavasti muut pelokkaat jotka tänne tulee, peläten ms:ää, voivat rauhoittaa itsensä. Välillä kaikki on päänsisäistä!

        Vanha ketju, mutta päätin silti kertoa omasta nh-tulehduksesta. Lokakuun lopulla eräänä aamuna huomasin, että silmän liikuttelu sattui ja muutenkin silmä tuntui todella oudolta. Kun peitin toisen silmän niin en kuitenkaan huomannut että näkö olisi ollut huonompi vaikka kipeä oli. Odotin pari päivää, kävin yleislääkärillä, koska olin lukenut oireistosta netistä ja liikuttelukipu täsmäsi näköhermon tulehdukseen. Yleislääkäri kuittasi kivun johtuvan luultavasti vain niska - hartiaseudun lihasjumista tms. Odotin viikon, eikä mitään parannusta. Varasin ajan silmälääkäriin. Lääkäri totesi näön olevan huonompi kuin toisessa silmässä ( kuitenki vielä hyvä näkö). Tutki silmänpohjan, ja näki että näköhermon pää oli hieman turvonnut. Epäily lievästä optikusneuriitista siis. Tämän jälkeen lähete näkökenttätutkimukseen jossa todettiin puutoksia, ja siitä sitten magneettikuvaan. Diagnoosi varmistui, näköhermon tulehdus, mutta onneksi ei viitteitä ms-taudista tai kasvaimista. Liikuttelukipu hävisi parissa viikossa, mutta silmä/näkö on edelleenkin outo. Helmikuussa tarkastuskäynti. Toivon vain, ettei silmä jäisi tuollaiseksi.

        Joten älkää ihmiset täysin luottako yleislääkäriin kun kyse on näöstä, vaan suoraan silmälääkäriin joka pystyy heti tutkimaan silmänpohjan!


    • jojo1

      Mulla oli lähes kivuton näköhermontulehdus viime keväänä. Päänsärkyä ei ollut, mutta pieni kipu silmän takana kesti noin viikon jonka jälkeen näkökentästä sumeni noin 70%. Menin työterveyslääkärille joka lähetti minut silmälääkäriin. Silmälääkäri totesi heti kyseessä olevan nht ja lähetti sairaalaan lisätutkimuksiin, silloin tehtiin lähes kaikki tutkimukset (näkökenttä, paineet, röntgen jne.) Mulla näkö lähti onneksi palaamaan muutamassa viikossa itsekseen ja nyt on jo kaikki kunnossa lukuunottamatta pientä valonarkuutta.

      Ei mulla oikeastaan ollut sen suurempaa syytä tätä kirjoittaa, kuin kertoa että nht voi olla myös kivuton.

      P.S Jos näköhermontulehdus ei parane itsestään, ei se parane kortisonillakaan. Kortisoni vain nopeuttaa paranemista.

    • pet4

      mulla tuli näköhermon tulehdus. kun se tutkittiin todettiin ms-tauti. kannattas mennä lääkäriin.

    • positivisuus

      Ehdottomasti mentävä silmälääkäriin keinolla millä hyvänsä. Itselläni siis ms mutta viime syksynä silmäoireet kuten sinullakin mutta ei liitynyt kyseiseen sairauteen vaan verkkokalvon irtoamiseen. Noh lääkäri kyllä kertoo mistä johtuu ja miten hoidetaan kuntoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      35
      2379
    2. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      177
      1589
    3. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1505
    4. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      128
      1343
    5. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1209
    6. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      934
    7. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      305
      892
    8. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      890
    9. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      38
      825
    10. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      72
      795
    Aihe