Kirkon politisoituminen

vieraskynä/HS

Helsingin Sanomien Vieraskynä, 12.1.2004

Jotkut sinänsä ratkaisevat kantansa kirkkoon kirkon yhteiskunnallisen roolin perusteella kiinnostumatta itse uskonasioista. Kun olin nuori, oikeistolaiset kunnioittivat kirkkoa kommunismin vastustajana ja yhteiskunnallisen kurin ylläpitäjänä. Nyt kirkkoa johtava oma sukupolveni omaksui 60-luvulla uusvasemmistolaisen käsityksen oikeudenmukaisuudesta ja vaatimuksen, jonka mukaan kirkon on otettava yhteiskunnallista kantaa. Ikätoverini, joita valitaan piispoiksi ja muihin kirkon johtotehtäviin, eivät ole kääntäneet takkiaan. Heille oikeudenmukaisuus on epämääräistä sosialidemokratiaa, joka vivahtaa ujosti vihreälle.

Jos kirkosta kehittyy yhä ilmeisempi sosialidemokratian hengellinen siipi, porvarillinen ulosmarssi kirkosta voimistuu. En kannata tätä kehitystä.


http://www.terhopursiainen.fi/kirjoituksia.php?subactio n=showfull&id=1073910667&archive=&start_from=&ucat=3&su bpage=uusimmat

7

521

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitä mieltä

      olet siitä, mitä suomalaista puoluetta lähimpänä oli Jeesus? Sen mukaan voit arvioida seurakuntasisaresi ja veljesi, ovatko he oikealla tiellä, ennen kuin teet arviosi heistä.

      • Papparainen

        Jeesus paransi sairaita ja oli huorienkin ystävä. Hän kehoitti antamaan kahden ihokkaan omistajan antamaan toisen ihokkaan sille jolla sitä ei ole.Lohdutti leskiä ja köyhiä.
        Tekisikö kokoomuslainen, keskustalainen, kristillisdemokraatti tai rkp.:lainen niin. Ei, mutta mikä puolue periaatteesta antaisi toisen ihokkaan sitä tarvitsevalle? Demarit ja kommarit.
        Näin se vaan on lapsukaiset.


      • hee he
        Papparainen kirjoitti:

        Jeesus paransi sairaita ja oli huorienkin ystävä. Hän kehoitti antamaan kahden ihokkaan omistajan antamaan toisen ihokkaan sille jolla sitä ei ole.Lohdutti leskiä ja köyhiä.
        Tekisikö kokoomuslainen, keskustalainen, kristillisdemokraatti tai rkp.:lainen niin. Ei, mutta mikä puolue periaatteesta antaisi toisen ihokkaan sitä tarvitsevalle? Demarit ja kommarit.
        Näin se vaan on lapsukaiset.

        ottaisivat ihokkaan porvarilta ja jakaisivat siitä kymmenesosan köyhälle, ja pitäisivät lopun itse


      • teutatess
        hee he kirjoitti:

        ottaisivat ihokkaan porvarilta ja jakaisivat siitä kymmenesosan köyhälle, ja pitäisivät lopun itse

        Kuule kommari.! On iso ero Jeesuksen ajatukselle ja kommarin ajatukselle, Jeesus antoi , kommari ottaa ja antaa vähän, ja kommari on JUMALAN kieltäjä eli joka on Jeesuksen puolesta ei ole Jeesusta vastaan
        Ja joka on Jeesusta vastaan ei ole puolesta.


      • niin...
        teutatess kirjoitti:

        Kuule kommari.! On iso ero Jeesuksen ajatukselle ja kommarin ajatukselle, Jeesus antoi , kommari ottaa ja antaa vähän, ja kommari on JUMALAN kieltäjä eli joka on Jeesuksen puolesta ei ole Jeesusta vastaan
        Ja joka on Jeesusta vastaan ei ole puolesta.

        kommarit haluavay rahat itselleen, esim kaikki kommunismtijohtajat elävät leveää elämää


      • poliittiset johtajat
        niin... kirjoitti:

        kommarit haluavay rahat itselleen, esim kaikki kommunismtijohtajat elävät leveää elämää

        elävät leveää elämää.

        Ahneus, vallan ja kunnian halu ajaa ihmisiä poliittisiksi johtajiksi. Vasemmiston puolella on vielä kateus.

        Kuitenkinon turvallisempaa olla sillä puolella, joka pyrkii enentämään jaettavaa kakkua. Jakaminen on helpompaa, kun jaettavan kokoaminen.

        Meillä on hyvä yhteiskunta kuitenkin.


    • Tiehöylä

      päätöksenteossa irti kaikesta totalitaarisesta imperialismista, noudattaen demokraattista sentralismia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      295
      3239
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      82
      1601
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1321
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1222
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      44
      1136
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1117
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      156
      1025
    Aihe