Kirjassa esitellään yleisesti sosiologian teorioita kulutusyhteiskunnasta ja massayhteiskunnasta. Nämä teoriat ovat kirjoittaneet monet eri teoreetikot kuten mainittu kappaleen lopussa. Teoriat ovat mielestäni erittäin osuvia ja ovat sellaisenaan lyömätöntä tietoa yhteiskunnan ongelmien löytämisessä.
Sosiologia, sivu 233:
"...Mitä suuremman osan joukkotiedotus ja kulutus täyttävät ihmisten arjesta, sitä todennäköisemmin rationaalinen keskustelu väistyy manipulaation tieltä ja massailmiöt korvaavat yksilöllisen ilmaisun ja tyylittelyn. Yksilöistä ei muodostu yhteisöä vaan yleisö, jota ei yhdistä mikään muu kuin kuuluminen yleisöön (vrt. Vähämäki 2000, 116). Tullaan lähelle sitä Durkheimin esittämää pessimististä tulevaisuuskuvaa, jossa yhtäällä ovat toisistaan erilliset yksilöt ja toisaalla heitä vastassa suunnattomat valtio- ja talousmahdit (ks. lukua I/6). Kehitys johtaa paradoksaalisesti sekä aidon yksilöllisyyden että aitojen yhteisöjen kuolemaan. Yleisöstä tulee toisistaan eriytyneiden yksilöiden massoja, jotka eivät kykene tunnistamaan itseään ja vaikuttamaan historian kulkuun, ja yhteisöt menettävät toimintakykynsä, jolloin rationaalinen keskustelu vaihtoehtoisten ideologioiden välillä loppuu (Sulkunen 1994, 138).
Tällaista mediaa ja kulutusta käsitteleviä tulkintoja, joissa edistys kääntyy vastakohdakseen ja valistuksen ideat osoittautuvat inhimillistä elämää kaventavaksi tekniseksi rationaalisuudeksi, on sosiologiassa ja sen lähitieteissä tehty paljon. Tavaratalouteen perustuvan yhteiskunnan oletetaan lopulta valtaavan kokonaan yksilöllisen kokemuksen. Etenkin median osalta tällaisissa kirjoituksissa painotetaan yhdenmukaistumiskehitystä. Kulttuuria aletaan tuottaa teollisesti ja kaupata markkinoilla, mikä johtaa tuotteiden standardisoitumiseen ja niiden käytön supistumiseen muutamiin sovinnaisiin stereotypioihin. Niin sanotun Frankfurtin koulukunnan (tai kriittisen teorian) jäsenet Max Horkheimer ja Theodor W. Adorno (1982, 120-137) väittivät, että tällaisen kehityksen seurauksena on koko länsimaisen kulttuurin esineellistyminen ja muuttuminen tavaraksi. Nämä konventionaaliset tuotteet kertaavat jatkuvasti samaa, vaikka kuluttajille uskotellaan, että heille tarjotaan koko ajan jotain uutta. Tuotteet suostuttelevat käyttäjänsä 'tulemaan sellaiseksi kuin hän jo on."
Näkökulmia kulutusyhteiskunnasta
11
949
Vastaukset
- mesocricetus auratus
Hei !
Kirja vaikuttaa mielenkiintoiselta (niin kuin varmaan kaikki kirjat, joissa esitetyistä asioista olen samaa mieltä..hmm..). Sanotko vielä kuitenkin uudestaan sen kirjan nimen ? Onko se tuo otsikko: Näkökulmia kulutusyhteiskunnasta ?- TeemuRuskeepää
2004, Werner-Söderström OY
Yliopiston pääsykoekirja Helsingissä, Tampereella ja Jyväskylässä.
" Etenkin median osalta tällaisissa kirjoituksissa painotetaan yhdenmukaistumiskehitystä. Kulttuuria aletaan tuottaa teollisesti ja kaupata markkinoilla, mikä johtaa tuotteiden standardisoitumiseen ja niiden käytön supistumiseen muutamiin sovinnaisiin stereotypioihin."
Minusta suunta ei todellakaan näytä tältä. Minusta tuntuu siltä, että suunta on viimeiset 40v ollut kohti yhä monipuolisempaa "kulttuuridiversiteettiä": uusia alakulttureita syntyy koko ajan lisää, eivätkä ne enään noudata paljoakaan maantietellisiä rajoja vaan ovat usein täysin globaaleita. Jopa alunperin suppean kansalliset kulttuurit leviävät elinvoimaisina ympäri maailmaa. Ihan pienenä esimerkkinä vaikka minun harrastamani argenttinalainen tango ja sen milongakulttuuri. Suuri raha ei liiku, mutta kulttuuri senkin edestä.- TeemuRuskeepää
Esimerkiksi pop-musiikki ja trendit ovat selkeitä esimerkkejä sovinnaisista stereotypioista. Ja valtaosa teollisuuden "kaappaamasta" kulttuurituotannosta on juuri niitä. Kyse on siitä, mikä myy eniten.
Eikä muu olisi mahdollistakaan, kun vain pääoman omistajat näkyvät mediassa. TeemuRuskeepää kirjoitti:
Esimerkiksi pop-musiikki ja trendit ovat selkeitä esimerkkejä sovinnaisista stereotypioista. Ja valtaosa teollisuuden "kaappaamasta" kulttuurituotannosta on juuri niitä. Kyse on siitä, mikä myy eniten.
Eikä muu olisi mahdollistakaan, kun vain pääoman omistajat näkyvät mediassa.Kansakunnan enemmistö on aina edustanut hyvin kapeaa kulttuuria. 1700-1800-luvuilla se oli yhdenlaista, 1900-luvun alkupuolella toisenlaista, sen jälkeen se on ollut enemmän tai vähemmän kansallisesti värittynyttä kansainvälistä, ylikaupallistunutta rock/pop-kulttuuria. Mutta nyt tämän pääjoukon osuus koko populasta on pienenemässä, minusta sitä ei voi olla huomaamatta. Vain ne, jotka ystävineen itse kuuluvat tuohon pääjoukkoon eivät huomaa toista lähes samankokoista joukkoa, jotka edustavat mitä moninaisimpia, eksoottisia ja usein suhteellisen epäkaupallisia alakulttuureita. Pääjoukon mielestä jokainen niistä edustaa pientä merkityksetöntä vähemmistöä, mutta ei huomaa, että näitä vähemmistöjä on satoja jopa tuhansia erilaisia. Olen aivan varma, että näiden piirissä on ainakin 40% aikuisväestöstä.
Toisaalta monet, minäkin, kuulun useaan tällaiseen vähemmistöalakulttuuriryhmään. Laaja-alaisuus on lisääntymään päin. Avaa silmäsi. Vai ovatko tosiasiat ristiriidassa vakaumuksesi kanssa? "Sen pahempi tosiasioille?"- TeemuRuskeepää
Yusa kirjoitti:
Kansakunnan enemmistö on aina edustanut hyvin kapeaa kulttuuria. 1700-1800-luvuilla se oli yhdenlaista, 1900-luvun alkupuolella toisenlaista, sen jälkeen se on ollut enemmän tai vähemmän kansallisesti värittynyttä kansainvälistä, ylikaupallistunutta rock/pop-kulttuuria. Mutta nyt tämän pääjoukon osuus koko populasta on pienenemässä, minusta sitä ei voi olla huomaamatta. Vain ne, jotka ystävineen itse kuuluvat tuohon pääjoukkoon eivät huomaa toista lähes samankokoista joukkoa, jotka edustavat mitä moninaisimpia, eksoottisia ja usein suhteellisen epäkaupallisia alakulttuureita. Pääjoukon mielestä jokainen niistä edustaa pientä merkityksetöntä vähemmistöä, mutta ei huomaa, että näitä vähemmistöjä on satoja jopa tuhansia erilaisia. Olen aivan varma, että näiden piirissä on ainakin 40% aikuisväestöstä.
Toisaalta monet, minäkin, kuulun useaan tällaiseen vähemmistöalakulttuuriryhmään. Laaja-alaisuus on lisääntymään päin. Avaa silmäsi. Vai ovatko tosiasiat ristiriidassa vakaumuksesi kanssa? "Sen pahempi tosiasioille?"asioita ei ole tarpeen selitellä, koska ne toimivat niin kuin aina ennenkin.
- kommentoida
Yusa kirjoitti:
Kansakunnan enemmistö on aina edustanut hyvin kapeaa kulttuuria. 1700-1800-luvuilla se oli yhdenlaista, 1900-luvun alkupuolella toisenlaista, sen jälkeen se on ollut enemmän tai vähemmän kansallisesti värittynyttä kansainvälistä, ylikaupallistunutta rock/pop-kulttuuria. Mutta nyt tämän pääjoukon osuus koko populasta on pienenemässä, minusta sitä ei voi olla huomaamatta. Vain ne, jotka ystävineen itse kuuluvat tuohon pääjoukkoon eivät huomaa toista lähes samankokoista joukkoa, jotka edustavat mitä moninaisimpia, eksoottisia ja usein suhteellisen epäkaupallisia alakulttuureita. Pääjoukon mielestä jokainen niistä edustaa pientä merkityksetöntä vähemmistöä, mutta ei huomaa, että näitä vähemmistöjä on satoja jopa tuhansia erilaisia. Olen aivan varma, että näiden piirissä on ainakin 40% aikuisväestöstä.
Toisaalta monet, minäkin, kuulun useaan tällaiseen vähemmistöalakulttuuriryhmään. Laaja-alaisuus on lisääntymään päin. Avaa silmäsi. Vai ovatko tosiasiat ristiriidassa vakaumuksesi kanssa? "Sen pahempi tosiasioille?"Kenellähän tassä se vakaumus on? Minusta sama markkinatalous ohjaa näitä pienryhmiäkin. Kuinka monta eri asiaa sinulla on joita et osta ainakin välillisesti. Jätetään musiikki laskematta tähän mukaan. Sinähän ostat kaiken mitä kulutat. Ja vaikka jotain saisitkin ilmaiseksi sen tuotantotekijät on kuitenkin ostettu. Tämän kautta edellä mainittu suunta pitää paikkansa pitkällä aikavälillä.
kommentoida kirjoitti:
Kenellähän tassä se vakaumus on? Minusta sama markkinatalous ohjaa näitä pienryhmiäkin. Kuinka monta eri asiaa sinulla on joita et osta ainakin välillisesti. Jätetään musiikki laskematta tähän mukaan. Sinähän ostat kaiken mitä kulutat. Ja vaikka jotain saisitkin ilmaiseksi sen tuotantotekijät on kuitenkin ostettu. Tämän kautta edellä mainittu suunta pitää paikkansa pitkällä aikavälillä.
En minä markkinatalouden olemassaoloa kiellä. Se on järkevämpää kuin luontaistalous tai joku utopiatalous. Mutta se ei kavenna kulttuuria ja elämäntyylejä (mikä kai oli alkuperäisväite). Nimenomaan globaali markkinatalous (huonoista puolistaan huolimatta) monipuolistaa yksilöiden kulttuuridiversiteettiä.
En minä ihan kaikkea osta mitä kulutan:
http://koti.mbnet.fi/~satyam/Kajsuun.html
Tosin käytin luonnollisesti markkinatalouden tarjoamia työkaluja ja raakaineita. Suunnittelen uuden kajakin tekoa ja haaveilen täyskokoisen veneen suunnittelemisesta ja rakentamisesta.
Seurattuani markkinatalouden hintoja tuntuu siltä, että kajakin rakennus on kulttuuriteko, mutta veneenrakennuksessa voisi jo päästä tuntipalkoille (kuten talonrakennuksessakin). Näillä aloilla markkinatalous toimii hyvin huonosti.- kommentoida
Yusa kirjoitti:
En minä markkinatalouden olemassaoloa kiellä. Se on järkevämpää kuin luontaistalous tai joku utopiatalous. Mutta se ei kavenna kulttuuria ja elämäntyylejä (mikä kai oli alkuperäisväite). Nimenomaan globaali markkinatalous (huonoista puolistaan huolimatta) monipuolistaa yksilöiden kulttuuridiversiteettiä.
En minä ihan kaikkea osta mitä kulutan:
http://koti.mbnet.fi/~satyam/Kajsuun.html
Tosin käytin luonnollisesti markkinatalouden tarjoamia työkaluja ja raakaineita. Suunnittelen uuden kajakin tekoa ja haaveilen täyskokoisen veneen suunnittelemisesta ja rakentamisesta.
Seurattuani markkinatalouden hintoja tuntuu siltä, että kajakin rakennus on kulttuuriteko, mutta veneenrakennuksessa voisi jo päästä tuntipalkoille (kuten talonrakennuksessakin). Näillä aloilla markkinatalous toimii hyvin huonosti.Jos ihan totta puhutaan, niin taidan olla kateellinen niille joilla on aikaa rakennella esimerkiksi kanootteja. Minä kulutan aikani työhön tai itseni kehittämiseen, menetyäkseni. En kuitenkaan osaa antaa periksi, joten kai meitä sitten on moneen junaan.
kommentoida kirjoitti:
Jos ihan totta puhutaan, niin taidan olla kateellinen niille joilla on aikaa rakennella esimerkiksi kanootteja. Minä kulutan aikani työhön tai itseni kehittämiseen, menetyäkseni. En kuitenkaan osaa antaa periksi, joten kai meitä sitten on moneen junaan.
Pientä jatkoa ihan huvittuneisuuden vuoksi:
"niin taidan olla kateellinen niille joilla on aikaa rakennella esimerkiksi kanootteja. Minä kulutan aikani työhön tai itseni kehittämiseen, menetyäkseni."
Oletko kateellinen myös TV:n katselijoille ( 2h/ilta Suomessa keskimäärin), kuntoilijoille, kapakassa istujille ym?
Tietysti ymmärrän asian, jos esim velkaorjuuden takia teet kahta työtä. Otan osaa.
Öö, oliko "menetyäkseni" "menestyäkseni" vai "menehtyäkseni" vai onko niillä eroa oravanpyörästä katsottuna?
Minullakin on leipätyö, luen ja opiskelen kaikenlaista. Kajakin rakentaminen kolmen vuoden kuluessa
http://koti.mbnet.fi/~satyam/KAYAK/taulu.htm
ei vie kohtuuttomasti aikaa muulta elämältä, mutta voi jollekin antaa paljon. Luova, omilla käsillä tekeminen on mielestäni kultturin imentymää, nimenomaan epäkaupallisen kulttuurin..- kommentoida
Yusa kirjoitti:
Pientä jatkoa ihan huvittuneisuuden vuoksi:
"niin taidan olla kateellinen niille joilla on aikaa rakennella esimerkiksi kanootteja. Minä kulutan aikani työhön tai itseni kehittämiseen, menetyäkseni."
Oletko kateellinen myös TV:n katselijoille ( 2h/ilta Suomessa keskimäärin), kuntoilijoille, kapakassa istujille ym?
Tietysti ymmärrän asian, jos esim velkaorjuuden takia teet kahta työtä. Otan osaa.
Öö, oliko "menetyäkseni" "menestyäkseni" vai "menehtyäkseni" vai onko niillä eroa oravanpyörästä katsottuna?
Minullakin on leipätyö, luen ja opiskelen kaikenlaista. Kajakin rakentaminen kolmen vuoden kuluessa
http://koti.mbnet.fi/~satyam/KAYAK/taulu.htm
ei vie kohtuuttomasti aikaa muulta elämältä, mutta voi jollekin antaa paljon. Luova, omilla käsillä tekeminen on mielestäni kultturin imentymää, nimenomaan epäkaupallisen kulttuurin..heh..menehtyäkseni..sori pieni lukihäiriö :).
Niin no sitä velkaa on vain 8.000,- EUR. Sitä ei tosin saa kertoa kenellekään, hyvä että luulevat sitä olevan satoja tuhansia. Ei kahta työtä palkka johtaja, mutta päivät pitkiä. Vapaa ajalla sitä kehittämistä tarkoitti opiskelu, liikunta, kultuuri, ja käsityö. Sain valmiiksi viisivuotisen projektin katana(samuraimiekka) vrt. kanootti.
Oravanpyörästä.. en muista koska viimeksi olisin nähnyt onnellisen ihmisen. Tarkoitan sitä, että joku voi sanoa itseään onnelliseksi, mutta kuitenkin käyttäytyminen osoittaa muuta. Tiedän että tämä markkinatalous, demogratia, kapitalismi ei ole oikea tie. Mutta voiko joku näytää paremman. Me ihmiset itse olemme este siihen parempaan, onnellisuuteen. Ihminen on kokemuksestani itsekeskeinen, laiska ja arvostusta kaipaava.Mielestäni Äiti Teresakin, niin hyvä ihminen kuin olikin, matkusti köyhien keskellä muiden rahoilla, etsien itselleen arvostusta omien aateidesa ohjaamana.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde192460- 1482214
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292132Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522109Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti201674Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871583Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961506- 2771388
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131369- 1301346