Syövyttääkö rosteri alumiinia

veneilijä12

Olen yrittänyt kysellä miten alumiini käyttäytyy jos siihen laittaa rosteri niitin mutta en ole saanut varmaa vastausta. Jos jollakin on tietoa niin ilmoitelkaa. Alumiini ja niitti on veden kanssa tekemisissä jotenka onko pelkoa syöpymisestä (sähköinen pari).

22

22652

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JH.

      Ainakin mastohelojen kiinnitykseen ym. paikkoihin, joissa niitin pitäisi olla luja ja luotettava, suositellaan monel-niittejä.

      Rostereita ja alumiiniseoksia on erilaisia, joten ota siitä nyt selvää ilman tarkempaa tutkimusta. Ainakin alumiiniin kierretty rosteripultti syöpyy parissa vuodessa kierteisiinsä tosi tiukasti.

      • heh

        Dunkkeri kertoi alumiinipuomin pään syöpyneen pois rosteri(tai happo)teräksisen helan alta.


      • tai sit
        heh kirjoitti:

        Dunkkeri kertoi alumiinipuomin pään syöpyneen pois rosteri(tai happo)teräksisen helan alta.

        Puomit eivät ole merivedenkestäviä seoksia ainakaan yleisesti ja jos eloksointi kuluu tai rikotaan vaikka poraamalla reikää niin kyllä alumiini syöpyy pikkuhiljaa on siinä sitten heloja kiinni tai ei. Etenkin tuolla suolasimmissa vesissä.


    • tai sit

      Kaikissa alumiiniveneissä perämoottorit on kiinni peräpeileissä ja moottorin alumiinikiinnikkeessä rosteri tai happosilla ruuveilla enkä ole huomannu mitään syöpymisen merkkejä etenkin jos on kyseessä meriveden kestävät alumiinilaadut.

      • veneilijä12

        Mutta jos yhdistelmä on vedenpinnan alapuolella niin siihen syntyy galvaaninen pari ja miten mahtaa käydä silloin.


      • ooooooo
        veneilijä12 kirjoitti:

        Mutta jos yhdistelmä on vedenpinnan alapuolella niin siihen syntyy galvaaninen pari ja miten mahtaa käydä silloin.

        Mikä on vedenpinnan yläpuolella? kyllä perämoottorin 2 alinta pulttia on jatkuvasti vedenpinnan alapuolella eivätkä ne aiheuta mitään ongelmaa alumiinin kanssa.


    • Perämeren veneilijä

      katsoa metallien "kemiallisesta jännitesarjasta" sellaiset metallit taikka seokset jotka on kaikkein lähinnä toisiaan niin silloin ei syövy kumpikaan elikä tulee mahdollisimman pieni jännite-ero.

      Jotenkin tähän tyyliin on opetettu teoriaa galvaanisesta syöpymisestä.

      Itse olen käyttänyt aina alumiinin kanssa haponkestävää terästä n.23vuotta ja mitään syöpymiä ei ole ilmennyt,ja ruostumatonta terästä ei pitäisi veneissä käyttää koska se kuitenkin tahtoo syöpyä merivesioloissa, vaan käyttäkää aina haponkestävää terästä.

      Lisätietoa halutessanne kijoittakaa googleen hakusanoiksi "metallien jännitesarja" niin tulee paljon tietoa.

      Tässä linkki eräälle sivulle jossa asiaa lyhyesti selitetään:
      http://www.rakennusteollisuus.fi/tassu/tassuweb/liitteet/TerLuk26.htm

      • veneilijä12

        sellaisia popniittejä jotka olisi haponkestävästä teräksestä tehtyjä. Popniitti pitäisi olla vielä paineenkestävä eli umpinainen alapäästä. Olisin kiitollinen tiedosta!


      • ooooooo
        veneilijä12 kirjoitti:

        sellaisia popniittejä jotka olisi haponkestävästä teräksestä tehtyjä. Popniitti pitäisi olla vielä paineenkestävä eli umpinainen alapäästä. Olisin kiitollinen tiedosta!

        Ruuviliikkeet myy!
        Älä laita popniittejä pohjapellin läpi, paineenkestäväkään ei pidä vettä, laita alumiinisilla lyöntiniiteillä.


    • HA_

      Jos aioit Itämerta pidemmälle, tuo suositus monel-metallin käyttämisestä kannattaa ottaa tosissaan. Kotoisilla leveysasteilla omissa murtovesissä HST-alumiini yhdistelmä ei ole ongelma kannen yläpuolella. Kunhan jostain löydät niitä monel-niittejä, ymmärrät hyvin miksi rikivalmistajat eivät niitä vakiona käytä.

    • Tietoko lisää tuskaa?

      Kerrataanpa tämä asia jälleen kerran: Merivedessä yleisimpien metallien järjestys sähkökemiallisessa jännitesarjassa on seuraava:
      Mg - Zn - Al - teräs - Pb - Sn - Ni - messinki - Cu - passivoitu ruostumaton teräs (yli 12% kromia).
      Tästä on helppo nähdä, että AlMg- seokset, jotka merialumiinina tunnetaan, ovat sangen etäällä ruostumattomasta teräksestä, syöpyminen on siis todennäköistä.
      Mainittakoon vielä epäileville tuomaille, että alumiinisissa ammattialuksissa A4 ruuvituotteet on aina sähköisesti eristetty alumiiniosista. Eristys tarkastetaan yksinkertaisesti yleismittarilla.

      • tieto...................

        kuitenkaan sulla ei ole esittää edes yhtä ainoaa esimerkkiä jossa olisi selkeästi nähtävissä että haponkestävä teräs ja meriveden kestävä alumiini yhdessä olisi johtanu alumiinin syöpymiseen, pistäppä kuvasarjaa ja linkkiä jos tiedät!


      • HA_
        tieto................... kirjoitti:

        kuitenkaan sulla ei ole esittää edes yhtä ainoaa esimerkkiä jossa olisi selkeästi nähtävissä että haponkestävä teräs ja meriveden kestävä alumiini yhdessä olisi johtanu alumiinin syöpymiseen, pistäppä kuvasarjaa ja linkkiä jos tiedät!

        Eipä ole linkkiä laittaa ja kuvatkin on lähinnä paperimuodossa, vaikka niitä ei nyt minulta kysyttykään. Mutta tapaukset, joissa itse olen löytänyt rikeistä happoisten helojen alta lähinnä valkoista pölyä ovat turhankin tavallisia. Eivätkä ilmiön takia alas tulleet mastot mitenkään tuntemattomia. Ja voisinpa vaikka omalta veneeltä ottaa kuvia alumiinisesta varvaslistasta, jossa on selvä syöpymä jokaisen pultinkannan ympärillä. Samoin spinnupuomin heloissa syöpymät ovat ilmeisiä. Ja nämä siis veneessä, joka asustaa Suomenlahdella, mutta osat kannen tasolla ja usein siis tekemisissä meriveden kanssa. Ongelmat moninkertaistuvat heti Tanskan salmien jälkeen. Siellä on pakko eristää materiaalit toisistaan huolellisesti. Ja käyttää niitä monel-niittejä.


      • olekkaan laittaa linkkiä
        HA_ kirjoitti:

        Eipä ole linkkiä laittaa ja kuvatkin on lähinnä paperimuodossa, vaikka niitä ei nyt minulta kysyttykään. Mutta tapaukset, joissa itse olen löytänyt rikeistä happoisten helojen alta lähinnä valkoista pölyä ovat turhankin tavallisia. Eivätkä ilmiön takia alas tulleet mastot mitenkään tuntemattomia. Ja voisinpa vaikka omalta veneeltä ottaa kuvia alumiinisesta varvaslistasta, jossa on selvä syöpymä jokaisen pultinkannan ympärillä. Samoin spinnupuomin heloissa syöpymät ovat ilmeisiä. Ja nämä siis veneessä, joka asustaa Suomenlahdella, mutta osat kannen tasolla ja usein siis tekemisissä meriveden kanssa. Ongelmat moninkertaistuvat heti Tanskan salmien jälkeen. Siellä on pakko eristää materiaalit toisistaan huolellisesti. Ja käyttää niitä monel-niittejä.

        Missään noista mainitsemistasi osista ei käytetä meriveden kestävää alumiinia, tiesitkö sitä?


      • HA_
        olekkaan laittaa linkkiä kirjoitti:

        Missään noista mainitsemistasi osista ei käytetä meriveden kestävää alumiinia, tiesitkö sitä?

        Jotain pientä hajua jäänyt metallien koostumuksista ja galvaanisesta korroosiosta metallurgian ja korroosionestotekniikan opiskeluista mieleen. Pursotustekniikka, siinä käytettävät seokset ja laitteet, alumiinin lämpökäsittelyt ym. sattuivat vieläpä olemaan siitä mielenkiintoisemmasta päästä aiheita.


      • no............
        HA_ kirjoitti:

        Jotain pientä hajua jäänyt metallien koostumuksista ja galvaanisesta korroosiosta metallurgian ja korroosionestotekniikan opiskeluista mieleen. Pursotustekniikka, siinä käytettävät seokset ja laitteet, alumiinin lämpökäsittelyt ym. sattuivat vieläpä olemaan siitä mielenkiintoisemmasta päästä aiheita.

        ...silloinhan sinun pitäisi tietää että vaikkei mainitsemissasi alumiinikangissa olisi yhtään ruuvia kiinni niin siihen tulee helposti syöpymiä jos eloksointi vain on rikottu.


    • Alumaakari

      "Alumiini eivaadi korroosionsuojausta, joten pintakäsittely tehdään tarvittaessa ULKONÄÖN vuoksi"

      "Paras pintakäsittelymenetelmä teknisesti ja uusiokäytön kannalta on anodisointi. Sillä parannetaan alumiinin luonnollista syöpymiskestävyyttä eli alumiinin pinnalle muodostetaan paksumpi paksumpi oksidikerros sähkökemiallisella menetelmällä"

      Ja koska oksidikerros on perusainetta kovempaa, se myös suojaa pehmeää alumiinia mekaanisesti. Naarmut anodisoinnissa korjaantuvat oksidoitumalla, eivät "syövy".

      • Alumaakari

        Tuon piti mennä tuohon ylle. Niille, jotka vakuuttavat perämoottoriensa voivan hyvin rosteriruuveissaan, miettikääpä suojasinkin tehtävää....


      • profiilit
        Alumaakari kirjoitti:

        Tuon piti mennä tuohon ylle. Niille, jotka vakuuttavat perämoottoriensa voivan hyvin rosteriruuveissaan, miettikääpä suojasinkin tehtävää....

        eivät ole Al-Mg tavaraa.


      • Alumaakari
        profiilit kirjoitti:

        eivät ole Al-Mg tavaraa.

        Pursotteista "merellisin" lienee EN AW 7020, koostumukseltaan AlZn4,5Mg1. Erinomaista venetavaraa, joskin hintavaa. Rm 350 N/mm² (Rp0,2 290 N/mm²) Edullisempaa on EN AW 6082 (AlSiMgMn; 310 / 260 N/mm²)
        Ylipäätään karkenevista seoksista Mg:tä sisältävät myös 2014,6060,6061,6063..) Karkenemattomista puolestaan mm 5052,5754,5083)
        AlMg- seoksia on saatavana myös valuina, mikäli tarvetta ilmenee.
        Oikaise toki vanhaa, jos olen väärässä.


      • profiilit
        Alumaakari kirjoitti:

        Pursotteista "merellisin" lienee EN AW 7020, koostumukseltaan AlZn4,5Mg1. Erinomaista venetavaraa, joskin hintavaa. Rm 350 N/mm² (Rp0,2 290 N/mm²) Edullisempaa on EN AW 6082 (AlSiMgMn; 310 / 260 N/mm²)
        Ylipäätään karkenevista seoksista Mg:tä sisältävät myös 2014,6060,6061,6063..) Karkenemattomista puolestaan mm 5052,5754,5083)
        AlMg- seoksia on saatavana myös valuina, mikäli tarvetta ilmenee.
        Oikaise toki vanhaa, jos olen väärässä.

        Veikkaan että olet nuorempi, levytavara esim.EN AW-5754 onko muuta kuin alumiinia ja magnesiumia ? nyt ehkä ymmärrät korroosio eron pursotteisiin nähden,ainestodistukset unohdit!!


      • Alumaakari
        profiilit kirjoitti:

        Veikkaan että olet nuorempi, levytavara esim.EN AW-5754 onko muuta kuin alumiinia ja magnesiumia ? nyt ehkä ymmärrät korroosio eron pursotteisiin nähden,ainestodistukset unohdit!!

        On muuta. Kas tässä koko sotku: EN AW 5754 (AlMg3) koostumus: Si 0,40; Fe 0,40: Cu 0,10; Mn 0,50; Mg 2,5 - 3,6; Cr 0,30; Zn 0,20; Ti 0,03; lisäksi 0,1-0,06 Mn Cr, muut 0,05 ja loput alumiinia.

        Ainestodistuksiakin löytyy, Vähemmän kyllä kolmosesta, meille kun neljäpuolikas on vakiotavaraa. Valitettavasti löytyy myös lähetteitä, rahtikirjoja ja LASKUJA:)

        Toivon, että olisin vanhempi, näin sinullakin olisi mahdollisuus vielä monen vuoden oppimiseen! Itse olen kouluttanut jo vanhimman tyttönikin tekniikan akateemiseksi:)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riikka Purra haluaa muuttaa

      maahanmuuttopolitiikkaa. Me suomalaiset halutaan, että Riikka Purra muuttaa pois suomesta eikä tuu ikinä takas....
      Maailman menoa
      167
      9437
    2. Maataloustuet pois

      Jokainen maksakoon harrastuksensa itse. Eihän golfin peluutakaan maksa yhteiskunta.
      Maailman menoa
      349
      7157
    3. Australia, Britannia ja Kanada tunnustivat Palestiinan

      Aikooko Petteri Lapanen pysytellä persujen ja uskovaisten panttivankina ja jättää Suomen historian väärälle puolelle?
      Maailman menoa
      105
      6062
    4. Onnea Riikka! Työttömyys aste on nyt täysi kymppi!

      🎯 💪 Kiitoksia Riikalle ansiokkaasta työstä Suomen kansantalouden tuhoamisessa. V.Putin suljetun rajan tuolla puolen
      Maailman menoa
      23
      4203
    5. Mitä juuri sinulle kuuluu?

      Tänään? Rehellisesti.
      Ikävä
      169
      4064
    6. Hyvällä tuurilla Suomen väkiluku nousee 7 miljoonaan

      Vuoteen 2050 mennessä, mikäli onnistumme maahanmuuttopolitiikassa hyvin. Näin analysoi väestötieteen tohori Hiilamo. ht
      Maailman menoa
      81
      3809
    7. Riikka jytkytti työttömyyden uuteen ennätykseen!

      Erinomaista työtä jälleen kerran irvistelevältä saksiniekalta. ”Yhtä korkeaa työttömyysastetta ei löydy työvoimatutkimu
      Maailman menoa
      89
      3702
    8. Joulukinkku NYT

      Sian kankuista tulee vielä pula. Nyt on oikea aika hankkia joulukinkku.
      Maailman menoa
      35
      3318
    9. Kaivattusi nimi

      Kaivattusi nimi on
      Ikävä
      191
      3004
    10. Päivän Riikka: Valmet Automotive aloittaa jättimäiset muutosneuvottelut

      😭😭😭😭😭😭😭 Tämäkin vielä, Brutukseni. Että ei olisi Suomen historian pahimmat työttömyysluvut riittäneet, niin Riik
      Maailman menoa
      13
      2707
    Aihe