tietääkö kukaan ohjeita kodan rakentamiseen lapin kodan malliin.
Tai linkkejä mistä löytyy??
Miten se kota oikein täytyy mitoittaa että savu todella nousee aukosta ulos eikä jää pyörimään sisälle jne
kodan rakentaminen
4
8059
Vastaukset
- saat halvemmalla
Osta valmis malli ja pystytä itse saat halvemmalla ja samalla tyydytettyä sisäistä puuhapete tarvetta sen pystytyksen muodossa.
Jos meinaat mitoittaa ja duunata kaiken itse niin nuo kysymykset pitäisi olla tiedossa jo.
Savu jää jokatapauksessa pyörimään enemmän tai vähemmän ja sen vuoksi monet laittaa huuvan. - itse yrittävä
valmiit mallit eivät vanhaan pihapiiriin sovi jossa mökkikin on rustattu vanhasta riihestä.
valmiit mallit ovat lisäksi grillikotia jotka eivät ole sitä lapin mallia, eli alhaalta suoraan lähteviä kartioita.- kuvia
tarttee, riukuja pystyyn ja taljat päälle tai kevyt peressut. Savu pyörii silmiinn joka tapauksessa
- kodassa
Kodan rakentaminen sinänsä on todella yksinkertaista: riu-ut pystyyn, ylhäältä kiinni ja peite päälle. Peitemateriaaliksi joku sopiva materiaali porontaljan ja kevytpeitteen väliltä. Jos oikein haluaa kikkailla, voi peitteen ommella oikean muotoiseksi, jotta kiertyy hyvin kartioksi riukujen ympärille.
Savua kodasta ei pois saa millään, sillä kotaa ei ole perinteisesti savuttomaksi tarkoitettukaan. Kodassa istutaan matalalla "savurajan" alapuolella, mutta stereotyyppinen kuva nokinaamaisista lappalaisista juontanee juurensa juuri tästä asumismuodosta.
Jos haluatte savuttoman kotamaisen rakennelman, pitää tehdä tiipii. Tiipiissä on kaksi kangasta päällekäin siten, että ulko- ja sisäkankaan välissä on ilmarako. Ulkokangas jätetään auki alareunasta ja sisäkangas ei ulotu ylös asti. Silloin kankaiden väliin syntyy veto, joka pitää savun pois. Savunpoistoa voidaan tehostaa tiipiille tyypillisellä "tuulenohjainkankaalla" savunpoistoreiän ympärillä. Tiipiistä löytyy rakennusohjeita joistain eräkirjoista ja kai netistäkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei833739Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071802- 1071114
- 991085
- 60933
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate165865- 42846
IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57801Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g61780Kannan sinua mukanani
Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii28745