kodan rakentaminen

itse yrittävä

tietääkö kukaan ohjeita kodan rakentamiseen lapin kodan malliin.
Tai linkkejä mistä löytyy??
Miten se kota oikein täytyy mitoittaa että savu todella nousee aukosta ulos eikä jää pyörimään sisälle jne

4

8086

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saat halvemmalla

Osta valmis malli ja pystytä itse saat halvemmalla ja samalla tyydytettyä sisäistä puuhapete tarvetta sen pystytyksen muodossa.
      Jos meinaat mitoittaa ja duunata kaiken itse niin nuo kysymykset pitäisi olla tiedossa jo.
      Savu jää jokatapauksessa pyörimään enemmän tai vähemmän ja sen vuoksi monet laittaa huuvan.

• itse yrittävä

valmiit mallit eivät vanhaan pihapiiriin sovi jossa mökkikin on rustattu vanhasta riihestä.
      valmiit mallit ovat lisäksi grillikotia jotka eivät ole sitä lapin mallia, eli alhaalta suoraan lähteviä kartioita.

• kuvia

tarttee, riukuja pystyyn ja taljat päälle tai kevyt peressut. Savu pyörii silmiinn joka tapauksessa

• kodassa

Kodan rakentaminen sinänsä on todella yksinkertaista: riu-ut pystyyn, ylhäältä kiinni ja peite päälle. Peitemateriaaliksi joku sopiva materiaali porontaljan ja kevytpeitteen väliltä. Jos oikein haluaa kikkailla, voi peitteen ommella oikean muotoiseksi, jotta kiertyy hyvin kartioksi riukujen ympärille.

Savua kodasta ei pois saa millään, sillä kotaa ei ole perinteisesti savuttomaksi tarkoitettukaan. Kodassa istutaan matalalla "savurajan" alapuolella, mutta stereotyyppinen kuva nokinaamaisista lappalaisista juontanee juurensa juuri tästä asumismuodosta.

Jos haluatte savuttoman kotamaisen rakennelman, pitää tehdä tiipii. Tiipiissä on kaksi kangasta päällekäin siten, että ulko- ja sisäkankaan välissä on ilmarako. Ulkokangas jätetään auki alareunasta ja sisäkangas ei ulotu ylös asti. Silloin kankaiden väliin syntyy veto, joka pitää savun pois. Savunpoistoa voidaan tehostaa tiipiille tyypillisellä "tuulenohjainkankaalla" savunpoistoreiän ympärillä. Tiipiistä löytyy rakennusohjeita joistain eräkirjoista ja kai netistäkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      28
      2693
    2. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      64
      2628
    3. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      15
      1694
    4. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      1408
    5. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1407
    6. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      102
      1377
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      24
      1183
    8. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1106
    9. Kalateltta ja Siipiteltta

Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1083
    10. Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä

Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest
      Ikävä
      59
      995
    Aihe