Onko haavanhoitoaine aina välttämätön, kun leikkaa vanhoja omenapuita, paksuja oksia?
omenapuun leikkaus
7
4238
Vastaukset
- kahta mieltä
Toisten mielestä se on täysin turhaa, pelkkä kosmeettinen vaikutus. Toiset taas pitävät sitä välttämättömänä. Itse käytän aina.
- rekattu.
En ole koskaan käyttänyt, ja mitään tauteja yms. ei ole tullut.---vesiversoja senkin edestä.
- topu
Olen kuullut maalin hoitavan haavanhoitoaineen tehtävän paremman puutteessa. En todellakaan tiedä, enkä suosittele.
Olisiko jokin hyvä niksi tai aine joka sopii yhtälailla oksan tyngät suojaamaan? Olen myös kuullut keväisen katkomisen olevan parempi kuin syksyn leikkuut. Kuis mahtaa olla ja miksi? - kertoi aikoinaan
että oline omena tai koristepuita sekä pensaiden isot oksat pitäisi käyttää hoitoainetta koska niihin tulee ilmasta kaikenlaisia sienitauteja,Kertoi että Upsalan kasvitieteellisessä puutarhassa kaikki leikkausjäljet käsiteltiin haavanhoitoaineella.
- - arboristi -
Juu, ja siitä kun "Arska" oli Ruotsissa hommissa on melko kauan.
Asiaa on Suomessa melko paljon tutkittu ja todettu, että haavanhoitoaineet eivät haittaa, mutta ettei niistä vastaava hyötyäkään ole. Kun puita ja pensaita leikkaa oikein, ei ole edes tarvetta ylimääräisille aineille. Kasvit hoitavat itse "leikkaushaavat". Alaansa seuraavat ja ammattitaitoiset ihmiset eivät käytä haavanhoitoaineita!
Ne puutarhurit jotka käyttävät asiakkaidensa puutarhoissa haavanhoitoaineita tms, tekevät sen vaan siksi, että siitä voi laskuttaa! Äkkiäkös saa pari pullolista aineita menemään ja siitä sitten mukavalla katteella lasku asiakkaalle...
- sinulta yhden
asian oletko kauppapuutarhuri kun kirjoitat noin.Tutkittu tieto ja käytäntö ei aina kulje käsi kädessä kyllä Ruotsalaiset ovat nämä asiat ennen meitä suomalaisia tienneet.
- vaan puunhoidon ammattilainen
Kuten nimimerkistäni varmaan luit, olen arboristi eli puunhoidon asiantuntija. En kauppapuutarhuri tai muukaan puutarhuri. Se on faktaa, että tutkittu tieto ja käytäntö eivät aina kohtaa. Onneksi alaansa seuraavat ammattilaiset uskovat uusia tutkimuksia ja toimivat niitten mukaan, eivätkä junnaa paikoillaan vanhojen oppien mukaan.
Tähän ruotsalais- asiaan sen verran, että pointtina oli se, "Arskan" opiskeluajoista on vierähtänyt tovi ja puiden hoitoa yms. on tutkittu monia vuosia sen jälkeen ja kehitystä on tapahtunut. Molemmin puolin rapakkoa.
Tällä hetkellä, uusimpien tutkimusten mukaan, haavanhoitoaineita ei suositella käytettäväksi. Minun puolestani kukin tehköön ja toimikoon kuten haluaa, mutta kun kerran kysyttiin neuvoa....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3178133Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne996379Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1743683- 722529
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee402450- 452263
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san222176Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1962024- 891927
- 481585