Onko sittenkään Parkinson?

tiedonhaluiset

Miehelläni todettiin Parkinsson noin 2 vuotta sitten, mieheni on nyt 40v.Hänen vasen kätensä vapisee kokoajan, paitsi yöllä kun nukkuu.Käsi ei myötäliikehdi oikean käden kanssa kävellessä.Monia Lääkkeitä on kokeiltu mutta mitkään ei meinaa sopia, aina tulee huonovointiseksi.Nyt viimeksi sai lääkkeitä jotka piti vähentää vapinaa, mutta ei auttanut.Toista lääkettäkään ei ole ottanut viikkoon eikä olotilassa ole mitään muutosta. Hartian seudulla voimakkaita kiputiloja. Fysikaalisessa meinasivat, että kannattaisi mangneettikuvauttaa koska hartioissa tuntui selviä lihaksia jotka on jumissa tai jotain muuta "häikkää".Aivojen kuvauksissa näkyi toiselta puolen dopamiinin väheneminen, voisiko jokin muu sairaus tai seikka aiheuttaa tuon dopamiinin vähenemisen.Jos vaikka selässä on jotain vikaa mitkä voisivat tukkeuttaa näitä "piuhoja" aivoihin. Kaikkihan kulkee aivojen kautta.

7

4958

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MIES 58

      Ikävä kyllä,Parkinsoniltahan tuo vaikuttaa.Itselläni
      on aivan samanlaisia oireita.Oikean käden myötäliike
      puuttuu kävellessä,käsi vapisee ajoittain,olkavarren
      sekä selän että rintalihaksia kiristelee,samoin kau-
      lalla tuntuu kuin joku kuristaisi.Eikä siihen vapin-
      aan ainakaan Selegiliini eikä Sifrol vaikuta juuri
      mitään.Minulle myös suositeltiin jos jotakin hoitoa,
      hieronnasta akupunktioon.Ainoa vaikutus oli lompsan
      keveneminen.Mainitset miehellesi tehdyn aivojen ku-
      vauksen(SPECT&PET),joka on kliinisen diagnoosin
      paras varmennin tällä hetkellä.Ei tosin satapro-
      senttinen.Läkkeitten aiheuttama pahoinvointi on
      tuttua minullekin,ei niihin näköjään kaikki totu.
      Toivoin omalta kohdaltanikin,että diagnoosi olisi
      väärä,vieläkin,eipä vaan taida olla.Kestämistä Teille molemmille ja parempaa huomista!

    • fanni98

      kyllä oireet ovat ihan samat .Alkoi vas.hartian jumittumisella ,käden myötäliike jäi, hieronta ei autanut,jatkuva särky ,väsymys.
      PET-kuvauksella asia viimein varmistui.'
      Lääkkeet aiheuttavat sivuoireita:
      Eldebryl -unettomuutta, sifrol turvotusta,
      reqvip pahoinvointia ja närästystä jne
      nukahtaminen ykx kax Sinemet on ok .
      Kuten huomaat ,sama vika "Rahikaisella"
      Lääkkeitä on vain koitettava kestää jonkinaikaa ,että näkee onko niistä apua ja elimistö vähitellen tottuu.
      Mutta kyllä lääkärit vaihtaa niitä tarvittaessa.

      Tää on vain pakko kestää jakaikkeen tottuu.

      • konsta48

        Minulla todettiin kanssa Parkinsonin tauti noin vuosi sitten, jos se nyt sitä on. Olen 48v mies ja minulla on myös olkapäät kipeytyneet ja jäykistyneet niin että takkia ei tahdo saada päälle. Kädet myös puutuvat ja tämä koneella kirjoittaminenkin alkaa olla semmoista "tökkimistä" Minulla on myös virsaamisvaikeuksia tai täytyy ravata wc:ssä vähän väliä ja sitten ei virtsaa tule kuin hieman. Eturauhanen on tutkittu ja PSA otettu. Ovat lääkärien mukaan OK.Lieneekö vaivat johtuvat tästä Parkinsonin taudista. Neurologi aloitti nyt minulle Requip-lääkityksen.


      • tiedonhaluiset
        konsta48 kirjoitti:

        Minulla todettiin kanssa Parkinsonin tauti noin vuosi sitten, jos se nyt sitä on. Olen 48v mies ja minulla on myös olkapäät kipeytyneet ja jäykistyneet niin että takkia ei tahdo saada päälle. Kädet myös puutuvat ja tämä koneella kirjoittaminenkin alkaa olla semmoista "tökkimistä" Minulla on myös virsaamisvaikeuksia tai täytyy ravata wc:ssä vähän väliä ja sitten ei virtsaa tule kuin hieman. Eturauhanen on tutkittu ja PSA otettu. Ovat lääkärien mukaan OK.Lieneekö vaivat johtuvat tästä Parkinsonin taudista. Neurologi aloitti nyt minulle Requip-lääkityksen.

        Kiitos kaikille jotka kerroitte omasta sairaudesta, tämä auttoi ymmärtämään paljon. Eiköhän se nyt ole sitten ilmeistä, että kyllä Se Parkinsonia on.Nyt haluaisimme tietää miten tauti etenee ja kuinka nopeasti. Kauanko sitä pärjää työelämässä kun on taudin saanut näinkin nuorena.Tautiin liittyviä oireita ei ole muuta kuin tuo kädenvapina, eikä haittaa vielä työntekoa.Mieheni liikkuu ulkona tosi paljon, koska asumme maalla ja kaikki työnteko ja harrastukset tapahtuu luonnossa.Joten yleiskunto on hyvä.Tietoa haluaisin varsinkin sellaiselta joka on sairastunut aika nuorena ja kauanko sitä on pysynyt työelämässä.


      • fanni
        tiedonhaluiset kirjoitti:

        Kiitos kaikille jotka kerroitte omasta sairaudesta, tämä auttoi ymmärtämään paljon. Eiköhän se nyt ole sitten ilmeistä, että kyllä Se Parkinsonia on.Nyt haluaisimme tietää miten tauti etenee ja kuinka nopeasti. Kauanko sitä pärjää työelämässä kun on taudin saanut näinkin nuorena.Tautiin liittyviä oireita ei ole muuta kuin tuo kädenvapina, eikä haittaa vielä työntekoa.Mieheni liikkuu ulkona tosi paljon, koska asumme maalla ja kaikki työnteko ja harrastukset tapahtuu luonnossa.Joten yleiskunto on hyvä.Tietoa haluaisin varsinkin sellaiselta joka on sairastunut aika nuorena ja kauanko sitä on pysynyt työelämässä.

        Erittäin hyvä ,että on tekemistä ja paljon erilaista hyötyliikuntaa.
        Kaikki liikunta ja venyttely on a ja o .,kun sairaus nimenomaan jäykistää ja kangistaa.
        Mutta järkikulta onneks toimii,sitä se ei vie!
        Älkää jääkö kotiin ja paikoilleen .Eläkää normaalia elämää niinkauankuin se käytännössä onnistuu.
        Kertokaa reilusti ,mikä vapisuttaa ja mikä parkinson on.
        Ihmisten on helpompi suhtautua asiaan.

        Sairaus tietysti etenee jokaisella erilailla.
        On nopeasti etenevää ,jolloin 1-2v jo vie jopa rullatuoliin.
        Itse olen vielä v7v jälkeen melkolailla toiminta kunnossa.
        Olen toki paljon kankeampi ,hitaampi ja väsähtää helposti.ja paljon lääkkeitä.
        Mutta teen kuitenkin kaikki koti työt ,ajan autolla pitkiäkin matkoja ja teen velä ompelutöitä vointini mukaan .
        Kesää odotan ,että pääsen puutarha hommiin ja
        tietysti lavatansseihin . Se on parasta liikuntaa.


      • rähäkkä
        fanni kirjoitti:

        Erittäin hyvä ,että on tekemistä ja paljon erilaista hyötyliikuntaa.
        Kaikki liikunta ja venyttely on a ja o .,kun sairaus nimenomaan jäykistää ja kangistaa.
        Mutta järkikulta onneks toimii,sitä se ei vie!
        Älkää jääkö kotiin ja paikoilleen .Eläkää normaalia elämää niinkauankuin se käytännössä onnistuu.
        Kertokaa reilusti ,mikä vapisuttaa ja mikä parkinson on.
        Ihmisten on helpompi suhtautua asiaan.

        Sairaus tietysti etenee jokaisella erilailla.
        On nopeasti etenevää ,jolloin 1-2v jo vie jopa rullatuoliin.
        Itse olen vielä v7v jälkeen melkolailla toiminta kunnossa.
        Olen toki paljon kankeampi ,hitaampi ja väsähtää helposti.ja paljon lääkkeitä.
        Mutta teen kuitenkin kaikki koti työt ,ajan autolla pitkiäkin matkoja ja teen velä ompelutöitä vointini mukaan .
        Kesää odotan ,että pääsen puutarha hommiin ja
        tietysti lavatansseihin . Se on parasta liikuntaa.

        olet aika nuori. itse sairastuin vuosi sitten disgnoosi tehtiin. Hain syytä selästäni pari vuotta sitten. Kun vasen puoli oli kumman jäykkä. Luulin, että jotain issias vaivaa on. Olen 51 vuotias nainen. Lääke on sifrol, unettomuudesta kärsin. Jäin osa-aikatyökyvyttömyyseläkkeelle helmikuulta. Puolet töissä ja puolet eläkkeellä enkä paljon häviä siinä.
        Olen kulkenut niinkuin ennenkin. Liikkeet on hitaampia ja etukumaraan olen painunut vähän. Käyn nyt fysikaalisessa kuntoutuksessa 10 kertaa =60€
        kaikista eniten kärsin liika- avuliaisuudesta.Olen hoitoalalla, työkaverit ei uskalla tuputtaa apuaan.
        Venytellä pitää ja liikkua ettei jäykisty ja paljon huumoria.


      • fanni
        rähäkkä kirjoitti:

        olet aika nuori. itse sairastuin vuosi sitten disgnoosi tehtiin. Hain syytä selästäni pari vuotta sitten. Kun vasen puoli oli kumman jäykkä. Luulin, että jotain issias vaivaa on. Olen 51 vuotias nainen. Lääke on sifrol, unettomuudesta kärsin. Jäin osa-aikatyökyvyttömyyseläkkeelle helmikuulta. Puolet töissä ja puolet eläkkeellä enkä paljon häviä siinä.
        Olen kulkenut niinkuin ennenkin. Liikkeet on hitaampia ja etukumaraan olen painunut vähän. Käyn nyt fysikaalisessa kuntoutuksessa 10 kertaa =60€
        kaikista eniten kärsin liika- avuliaisuudesta.Olen hoitoalalla, työkaverit ei uskalla tuputtaa apuaan.
        Venytellä pitää ja liikkua ettei jäykisty ja paljon huumoria.

        Tarkoitit varmaan vastauksen ensimmäiselle kysyjälle? Olen muuten 61 v.

        Mutta tuttuja nämä on kaikki tuntemukset itselleni . Tunnistan nyt monia vaivoja vuosien takaa , jotka johtuivat sairauden hiipimisestä lähemmäksi.
        Mutta tärkeintä on ettei anneta mielen masentua . Mennään vaan huumorilla eteenpäin ja tehdään työt vointimme mukaan .
        Välillä on otettava vaikka iltapäivä unet ,jos siltä tuntuu . Mutta ei jäädä itsesääliin.
        Ja läheiset: Älkää paapoko liikaa !
        Auta silloin kun tarvitsee ja pyydetään .
        Anna olla omatoiminen niin kauan kuin suinkin pystyy.
        Minua ainakin ottaa päähän kun passataan ja
        tunnen itseni vaivautuneeksi.
        Vaikka olen hidas ja kömpelö , pää pelaa ja ajatus kulkee kuin ennenkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      154
      11313
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3153
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      3004
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2197
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1958
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1805
    7. 93
      1795
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1794
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      19
      1768
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1647
    Aihe