Joo elikäs mitäs hyvää ja huonoa citroen berlingossa on. Kaikki risut ja ruusut vaan tännenäin..
Kertokaas Berlingosta
18
3152
Vastaukset
- TT-Citikka
Meillä on ollut Berlingo 2-litraisella HDi-koneella kesäkuun lopusta 2003 asti. Ostettiin uutena eli on nk. facelift-malli (se tylppänokkaisempi). Ilmastointi, ABS-jarrut ja sivuturvatyynyt on, modutoppia ei.
Positiivisia puolia:
hyvät tilat sekä erinomaiset tavaratilat
hyvä matkustusmukavuus (istuma-asento ainakin kohtuullisen hyvä, alusta toimii normaaliajossa erinomaisesti - paranee vaan, jos autoon lastataan tavaraa).
hyvä näkyvyys liikenteessä auttaa ennakoimaan tilanteita - Berlingolla ajellessa näkee tavallisten henkilöautojen yli.
hyvät sivupeilit.
kantaa tavaraa hyvin, saa olla aika tavalla lastia ennenkuin vaikuttaa ajettavuuteen negatiivisesti tai tulee kantavuuden raja vastaan (verrattuna tavalliseen henkilöautoon).
sivuliukuovet ylivoimaisen mukavat ahtailla paikoilla - helpottavat kulkua eivätkä iskeydy viereisiin autoihin.
190-senttinen mieskin astuu sisään, ei pujottaudu.
Kaiken kaikkiaan käytännöllinen ja mutkaton auto ajaa ja matkustaa. Sopii meidän käyttöömme kuin nenä päähän.
Mielipideasioita:
*takapenkit hiukan erikoiset, mutta kyllä niissäkin ainakin meikäläinen hyvin matkustaa.
*HDi-koneellakin rauhallisen miehen ajokki, ei mikään tykki. HDi-koneessa riittää kyllä puhtia normaaliliikenteen rytmissä pysymiseen lastattunakin.
Negatiivisia puolia:
-maahantuojan ja merkkiliikkeen tapa huolehtia asiakastyytyväisyydestä välillä todella huonoa - vastuuta ei myydystä tuotteesta tahdota aina kantaa. Välillä kyllä ja asiallistakin palvelua on saatu, ei siinä mitään.
-muutamat remontit:
--cd/radio-soitin mennyt vaihtoon,
--kuljettajan puoleinen sivuturvatyyny vaihdettu, jonka yhteydessä merkkiliike rikkoi istuimen verhouksen, vaihtoivat tosin omaan piikkiinsä, mutta nyt myös se hajalla.
--molemmat valoumpiot menneet vaihtokuntoon rikkoutuneiden korkeudensäätömoottorien vuoksi, ei voi vaihtaa kuin vaihtamalla koko valoumpion. Ensimmäinen meni vähän yli 3 kk takuun päättymisen jälkeen, remontista jäi 40% eli 130 euroa asiakkaan maksettavaksi. Toinen on vaihtamatta, kun ei vaikeuta käyttöä.
--vilkkuviikset jouduttu vaihtamaan kahteen kertaan, ensimmäisen kerran meni takuuseen, toisen kerrankin maahantuoja maksoi koko remontin, vaikka takuu oli loppunut jo 5 kk aikaisemmin - ilmeisesti tyyppivika.
--kampiakselin vulkanoitu vauhtipyörä vaihdettu (HDI-koneen tyyppivika) takuuseen.
--etujousien ylälaakerit ja raidetangon pää vaihdettu (maksoi nyrkkipajalla tarvikeosilla teetettynä 188 euroa).
Omaa rahaa siis varsinaisiin remontteihin mennyt tähän asti 318 euroa, ei ihan paha, kun autolla on kuitenkin jo 110 tkm mittarissa.
Nyt pitää mennä nukkumaan, lisää myöhemmin jos jotain tulee mieleen...- huh:hei
kiitos tosta. oon katellu vaan noita vähä vanhempii. eli 98 vuodesta ylöspäin. eli jos jollain on niistä kokemusta niin antaa tulla vaan. onko muuten citroenin osat miten kalliita?
- antti---
huh:hei kirjoitti:
kiitos tosta. oon katellu vaan noita vähä vanhempii. eli 98 vuodesta ylöspäin. eli jos jollain on niistä kokemusta niin antaa tulla vaan. onko muuten citroenin osat miten kalliita?
...ja se tarkoittaa ainoastaan ostajan etua. Varaosat on edullisia ja jos ostat voit käydä sekä Peugeot- että Citroën -liikkestä kysymässä mitä varaosa maksaa, käsittääkseni noissa joskus yllättäviä hintaeroja.
- TT-Citikka
antti--- kirjoitti:
...ja se tarkoittaa ainoastaan ostajan etua. Varaosat on edullisia ja jos ostat voit käydä sekä Peugeot- että Citroën -liikkestä kysymässä mitä varaosa maksaa, käsittääkseni noissa joskus yllättäviä hintaeroja.
tarvikeosia löytyy edullisesti. Esimerkiksi mainittu etuvaloumpio: osa merkkiliikkeen kautta n. 240 euroa, sama osa tarvikeosana 150 euroa, varsinainen tarvikeosa alle tämän - ottaisin tuon 150 euron osan. Ja PSA ilmeisesti käyttää aika laajasti eri malleissaan samoja osia, jolloin varaosavalmistajienkin kannattaa valmistaa - esimerkiksi etujousien ylälaakerit Berlingoon 18,60 euroa kappaleelta tarvikkeena, kun sama korjaaja oli vaihtanut Renault Meganeen samat osat ja joutunut käyttämään merkkiosia, niin osat maksoivat 300 euroa.
Vanhempi versio on pikkuisen yksinkertaisempi. Esimerkiksi etuvalojen korkeudensäätömoottorit on vaihdettavissa ilman valoumpion vaihtoa, jolloin vaihto tulee huomattavasti halvemmaksi. - Fundeeraaja
Itsellä on 2003 1.6 bensa Modultoppi - siis facelift malli. Se on pääasiassa kyläpyöritystä sisältävässä ajossa melko janoinen - n 9 l/100 km eikä sekään mikään lyhyenmatkan kortteliohjus ole, mutta se ei kait kuulu luonteeseenkaan. Tietty rauhallisuus on perusominaisuus.
Perslinko taitaa olla niitä ainoita päätila-autoja, joissa sitä ylimääräistä päätilaa on hyödynnetty, kun siellä on niitä lokeroita ilman kantta ja kannen kanssa vähintäänkin riittävästi. Lisäksi pienet lukuvalot (yht 4 kpl) ovat yllättävän tehokkaat ja häikäisemättömät.
Takapenkille mahtuu hyvin kolme muksua korokkeillaan ja vyötkin saa kiinn myös talvivaatteissa. Tavaratilaa on vähintäänkin riittävästi.
Manuaali-ilmastointi lisättynä modultoppiin kuuluvalla takaosan ilmapuhaltimilla takaa riittävän viileyden autossa kesällä. Samoin auto on riittävän lämmin talvellakin. Muuten - kuriositeetin vuoksi: Modultopissa yhteensä 13 erillistä ikkunaa, joista 6 on aukeavaa ;-)
Meilläkin vaihdettiiin vilkkuviiksi maahantuojan piikkiin vaikka takuu olikin mennyt jo vuotta aikaisemmin umpeen. Ensin maahantuoja "ämpyili", mutta paikallisen huoltoliikkeen otettua yhteyttä, ääni kellossa muuttui. Merkkihuollotkaan täällä maakunnassa eivät ole kohtuuttoman kalliita, kun Vehoon ei suoraan tarvitse turvautua.
Ärsyttävin vika - vai liekö ominaisuus - on jarrujen jatkuva vinkuminen. Niille ei ole ainakaan tähän mennessä saatu mitään tehtyä. Pitäisiköhän jarrurumpuihin vetää vähän vaseliinia, niin vinkuna loppuisi ;-) Jarrujen äänitehosteiltaan Linko muistuttaa 200- sarjan Volvoja ja se ei kyllä ole kunniaksi Lingolle. - Betteri
huh:hei kirjoitti:
kiitos tosta. oon katellu vaan noita vähä vanhempii. eli 98 vuodesta ylöspäin. eli jos jollain on niistä kokemusta niin antaa tulla vaan. onko muuten citroenin osat miten kalliita?
omistan yllämainitun kiesin. Mr. TT-citikka jo luettelikin tyhjentävästi yleiset ominaisuudet, tosin olen itse päässyt huomattavasti vähemällä vikalistalla, lähinnä normaalia kulutusosaa.
Itse ostin auton, koska se oli ainoa mahdollisuus saada suht. hyväkuntoinen 5 hengen (siis viiden, ei neljän-ja-puolen, kuten kaikki ässämersua pienemmät lättänäautot taitavat olla).
Ehdottomasti parasta ovat suuret ja helppokäyttöiset tilat meidänkin kolmen pienen lapsen perheelle. 1,4 bensakone kuljettaa autoa täysin liikennevirran mukana 7,5-8 l keskikulutuksella, tietysti kun ei odota liikoja suorituskyvyltä.
Mitä enemmin on turvaistuimia sitä enemmin suosittelisin liukuovia. Takapenkille on helppo mennä mistä vaan jos se on tyhjä, mutta useat turvaistoiment hankaloittavat elämää vanhoissa vähäliukuovisissa malleissa.
Itse olen tykästynyt autoon, sen helppouteen ja kokonaismukavuuteen. Ja omasta puolestani olen erittäin tyytyväinen autoni laatuun, puhuvat mitä puhuvat. Jos autot valittaisiin pelkästään järjellä niin muita ei vastaan tulisikaan! - Betteri
Fundeeraaja kirjoitti:
Itsellä on 2003 1.6 bensa Modultoppi - siis facelift malli. Se on pääasiassa kyläpyöritystä sisältävässä ajossa melko janoinen - n 9 l/100 km eikä sekään mikään lyhyenmatkan kortteliohjus ole, mutta se ei kait kuulu luonteeseenkaan. Tietty rauhallisuus on perusominaisuus.
Perslinko taitaa olla niitä ainoita päätila-autoja, joissa sitä ylimääräistä päätilaa on hyödynnetty, kun siellä on niitä lokeroita ilman kantta ja kannen kanssa vähintäänkin riittävästi. Lisäksi pienet lukuvalot (yht 4 kpl) ovat yllättävän tehokkaat ja häikäisemättömät.
Takapenkille mahtuu hyvin kolme muksua korokkeillaan ja vyötkin saa kiinn myös talvivaatteissa. Tavaratilaa on vähintäänkin riittävästi.
Manuaali-ilmastointi lisättynä modultoppiin kuuluvalla takaosan ilmapuhaltimilla takaa riittävän viileyden autossa kesällä. Samoin auto on riittävän lämmin talvellakin. Muuten - kuriositeetin vuoksi: Modultopissa yhteensä 13 erillistä ikkunaa, joista 6 on aukeavaa ;-)
Meilläkin vaihdettiiin vilkkuviiksi maahantuojan piikkiin vaikka takuu olikin mennyt jo vuotta aikaisemmin umpeen. Ensin maahantuoja "ämpyili", mutta paikallisen huoltoliikkeen otettua yhteyttä, ääni kellossa muuttui. Merkkihuollotkaan täällä maakunnassa eivät ole kohtuuttoman kalliita, kun Vehoon ei suoraan tarvitse turvautua.
Ärsyttävin vika - vai liekö ominaisuus - on jarrujen jatkuva vinkuminen. Niille ei ole ainakaan tähän mennessä saatu mitään tehtyä. Pitäisiköhän jarrurumpuihin vetää vähän vaseliinia, niin vinkuna loppuisi ;-) Jarrujen äänitehosteiltaan Linko muistuttaa 200- sarjan Volvoja ja se ei kyllä ole kunniaksi Lingolle.vanhassa Perslinkossa ei ole vilkkuviiksi ongelmia ilmesesti juurikaan ollut, samoin minun jarrut eivät vingu koskaan.
Yksi moite voisi olla kylmät takajalkatilat pakkasella, vaikka koppi lämpenee hyvin, ei sinne takajaloille tule oikestaan mistään lämmintä. - TT-Citikka
Betteri kirjoitti:
vanhassa Perslinkossa ei ole vilkkuviiksi ongelmia ilmesesti juurikaan ollut, samoin minun jarrut eivät vingu koskaan.
Yksi moite voisi olla kylmät takajalkatilat pakkasella, vaikka koppi lämpenee hyvin, ei sinne takajaloille tule oikestaan mistään lämmintä.Vilkkuviiksihäkkyrän ongelmat on faceliftin myötä tulleita - systeemi on sama kuin Peugeot 307-mallissa, joissa niitä on myös jouduttu vaihtamaan.
Ja vaikka vanhanmallisessa tulisi tuollaisia ongelmia, niin osat on halvempia - siinä voi uusia viiksen kerrallaan, kun facelift-versiossa menee kaikki viikset ja joku can-väylään liittyvä tietokonekin yhdellä kertaa.
- koukaus
liukuovet ovat kyllä kätevät mutta niiden aukaisumekanismi varsinkin sisältä on onneton! Niiden kanssa ei todellakaan tarvi mitään lapsilukkoja kun niitä ei meinaa aikuisetkaan saada auki... Muuten hyödyllinen ja vähävikainen auto! Voin suositella!
- Rellu5L
Kyllä meidän Berlingossa on vain kolme ovea, siis ihan riittävästi, hyödyllinen ja vähävikainen auto! Voin samoin suositella!
- Kerguelen
Vähävikasin omistamistani autoista: Partner vm 2000. Kahden vuoden aikana muistaakseni huoltokuluja vuosihuoltojen lisäksi 60 euroa. Yllättävän hyvä ajaa myös, ainoa kielteinen seikka ajettavuuden suhteen on sivutuuliherkyys 120 km/h nopeuksissa, autobahnilla...
- Betteri
Rellu5L kirjoitti:
Kyllä meidän Berlingossa on vain kolme ovea, siis ihan riittävästi, hyödyllinen ja vähävikainen auto! Voin samoin suositella!
... on neljä ovea ja yksi liian vähän. Kun takana on kome turvaistuinta...
- Suhoin
Kerguelen kirjoitti:
Vähävikasin omistamistani autoista: Partner vm 2000. Kahden vuoden aikana muistaakseni huoltokuluja vuosihuoltojen lisäksi 60 euroa. Yllättävän hyvä ajaa myös, ainoa kielteinen seikka ajettavuuden suhteen on sivutuuliherkyys 120 km/h nopeuksissa, autobahnilla...
Joo meilä oli ensin 2000 mallinen partneri jolla ajeltiin mittarilukemaksi noin 60000 ja ainoa vika oli huohotin vika ja se meni takuuseen.Siihen laitettiin huohottimen putkeen vastuslanka ja pelasi sen jälkeen. Kone oli 1,8 bensa.
Nyt on ollut vajaan kolmevuotta berlingo 1,6 bensakoneella ja modutopilla. Ei toistaiseksi teknisiä vikoja.Ajettu noin 50000. Mutta merkkihuolosta jos jotain sanoisi, niin siitä sais melkein romaanin aikaiseksi.(ovat jopa kahtena vuotena peräkkäin onnistuneet kolhimaan autoa). Uusi koppainen on ollut huomattavasti lämpimämpi kuin vanha. Mutta vanhassa oli huomattavasti mukavampi moottori alkierroksilla vaikka siinä oli muka 20hv vähemmän. - TT-Citikka
Suhoin kirjoitti:
Joo meilä oli ensin 2000 mallinen partneri jolla ajeltiin mittarilukemaksi noin 60000 ja ainoa vika oli huohotin vika ja se meni takuuseen.Siihen laitettiin huohottimen putkeen vastuslanka ja pelasi sen jälkeen. Kone oli 1,8 bensa.
Nyt on ollut vajaan kolmevuotta berlingo 1,6 bensakoneella ja modutopilla. Ei toistaiseksi teknisiä vikoja.Ajettu noin 50000. Mutta merkkihuolosta jos jotain sanoisi, niin siitä sais melkein romaanin aikaiseksi.(ovat jopa kahtena vuotena peräkkäin onnistuneet kolhimaan autoa). Uusi koppainen on ollut huomattavasti lämpimämpi kuin vanha. Mutta vanhassa oli huomattavasti mukavampi moottori alkierroksilla vaikka siinä oli muka 20hv vähemmän.HDi on juuri tuon takia Berlingoon enemmän kuin sopiva moottori, vääntää mukavasti alhaalta eikä tukehdu kuormaankaan. Toki ymmärrän, ettei sitä kannata ostaa, jos kilometrejä tulee vähänlaisesti, tosin 20-25 tkm vuodessa saattaapi jo riittää nykyisilläkin polttoneisteiden hinnoilla ainakin tasapeliin käyttövoimaveron ja hankintahinnan erotuksen kanssa n. kuuden vuoden käyttöajalla.
- Rupuska
Mulla oli sähkövikainen Berlingo. Autoon vaihdettiin kaikki mahdolliset sähköpuolen vempaimet mitä pystyttiin (mm. laturi ja akku) ja se kävi monen monta kertaa ottamassa valohoitoa merkkiliikkeellä eikä kukaan osannut kertoa missä vika. Rahaa 2 vuoden aikana paloi tuohon autoon 4 000 €. Muuten oli oiva peli kuljettaa koiria, tilaa riitti ja kulutus oli pientä 5 l/ 100 km.
Berlingosta kun eroon pääsin, vannotin ettei enään koskaan Citikkaa meille. Mutta kuinkas kävikään. Tällä hetkellä pihaa koristaa C3, emännän kauppakassi. :-)- Betteri
60000 yhteisen taipaleen sähkövikoja: yksi palanut sulake ja rekisterikilven valo, ainakin 5 euroa meni....
1,4 -99
- make
mulla oli tollanen päärynälinko 1.9D van.
ostin 92tkm ajettuna ja möin 138tkm ajettuna.
kaikenkaikkiaan hyvä auto!
oikeastaan mitään suurempia vikoja ei ollut. Hihnan vaihto oli veholla kallis 720€.
viat:
-puhaltimen moottorin hiilet. Piti ostaa koko mootoori kun oli suljettumalli 120€
-hehkut vaihdoin 15€/kpl Hiacessa on samat hekut ja ajettu 220tkm
-lukot tuuppaa kronaamaan eli ei aukea kunnolla.
aseöljyä ja paineilmaa niin paskat saa ulos ja jo taas toimii.
-maalit tuuppas irtoamaan takaluukusta.. ei kiinnostanut.
nivelitä tms kulutusroinaa vaihdettiin muutamia. ei kalliita.
Yllättävän viaton auto tämä oli- AUTOMIES kainuusta
Ostin vm03 berlingon veholta ja viime vuonna.
mittarissa nyt 55tkm ja erittäin hyvin pelittänyt auto.
sain edullisesti ostettua ja koneena 1.6 litranen kahdella nokalla varustettu multispace vetokoukkuineen koiraverkkoineen ja kattotelineineen. olen tyytyväinen ostokseeni ja kulutuskin pysyy 6.8-8litran tienoilla seka ajoissa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053181Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921379
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561246Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803