Elämäntapamuutoksista?

Täysin kelkkansa kääntänyt

Tunnustaako kukaan muu aiheuttaneensa ihan itse verenpaineensa nousemisen? Kuinka pian lääkityksen ja elämäntapamuutosten jälkeen teillä laksi verenpaine edes jotakuinkin normaaleille tasoille?

Olen: 41-vuotias nainen. Poltin 16 vuotta, join päivittäin liikelounailla viiniä, iltatilaisuuksissa snapseja yms ainakin kuuden vuoden ajan -- sisältyi työhön. Vyötärö kasvoi liikunnan puutteen takia. Painoa ehdin pudottaa jo 17 kiloa vuoden aikana syömällä pelkkää feta/katkarapusalaattia joka päivä ja jättämällä kaiken muun ravinnon Nutrilettien varaan (ainoa, mitä ehdin silloisessa työpaikassa toteuttaa).

Nyt vaihdoin työnantajaa tuossa pari kuukautta sitten ja työhöntuloterveystarkastuksessa paineeni oli kohonnut hurjasti. Yläpaine oli 200 molemminpuolin ja alapaine yli sadan, pahimmillaan 125. Pulssi oli paha myös.

Samantien lääkitys päälle, eikä enää seurantaa niinkuin muutama vuosi sitten kun vielä ehdin käydä lääkärissäkin.

Uusi työ on hyvä. Ei enää edustamista, vaan pelkästään istumista puhelimessa. Ei vastaa koulutusta, tuntuu olevan kiireistä, mutta pakko tehdä muutos.

Nyt lääkärin käskystä ja sisäisestä kuolemanpelostakin tein seuraavat muutokset:

- ei tupakkaa eikä nikotiinipurukumiakaan
- ei kahvia kuin max yksi kuppi päivässä
- ei virvoitusjuomia
- ei alkoholia
- ei suolaa, levitteitä leivälle
- eläinrasvat minimiin, mutta naudan lihaa saa syödä
- kalaa kaksi kertaa viikossa
- kalaöljykapseleita
- d-vitamiinilisiä, kalkkilisiä myös
(kalkkiarvoni olivat romahtaneet)
- säännöllisesti unta, ei valvomisia
-paljon liikuntaa

Olen nyt noudattanut lähes orjallisesti neuvoja. Paineet ovat olleet sellaista alapaine 85-95 ja yläpaine 130-170.

Vielä ei ole hyvä, mutta ehkä se siitä.

Onko muilla sydämen voimakasta tykytystä ja huimausta lääkityksen sivuoireina? Illalla nukkumaan mennessä pitää vaihtaa asentoa moneen otteeseen kun sydän hakkaa voimakkaasti?

Kontrolli on vasta parin viikon päästä lääkärissä, joten siksi kyselen tätäkin.

2

526

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Verenpainetautinen

      Minun verenpainettani alettiin hoitaa jo varhaisessa vaiheessa, kiitos silloisen työnantajan terveydenhoidolle.

      Tällä hetkellä käytän Cozaar comp fortea päivittäin ja arvot pyörivät 140-130/88-82, pulssi on alle 70, öisin noin 40-50. Lääke ei mielestäni aiheuta oireita, joistain aiemmista sain kuivaa yskää ja vatsan sekaisuutta. Beetasalpaajia en nykyisin käytä, koska sykkeeni on jo matala.

      Sydänoireita on pääasiassa levossa, siksi oletettavasti hyvänlaatuisia (hassu ilmaisu). Tutkimus niiden suhteen on vielä kesken. Onko sepelvaltimotaudin mahdollisuus suljettu sinulla pois? Minulla ei ollut niihin viittaavia oireita, olen jo pitkään elänyt suht koht terveellisesti ja liikkunut paljon.

      Ankarasti olet lähtenyt liikkeelle ja on varmasti ihan hyväkin. Toisaalta luulen, että pieni hellittely tekee hyvää. Siksi istun joskus iltaa ihan hyvällä omallatunnolla ja viiniäkin silloin jonkin verran menee. Olen ymmärtänyt että verenpaineelle on parempi se, että käyttää alkoholia esim. kerran/pari viikossa kuin että tissuttelisi joka päivä. Alkoholi nostaa verenpainetta, joten alkoholittomina päivinä tilanne normalisoituu eikä kohoaminen siltä osin ole jokapäiväistä.

      Minä olen nyt löytänyt liikunnakseni vesikävelyn, sauvakävelyn, kävelyn ja kesällä golfin.

      Tsemppiä vaan sinulle, mutta muista, että liika "kireyskin" voi nostaa verenpainetta. Ota siis kuitenkin rennosti ja nauti elämästä.

    • verenpaineveteraani

      Minulla on ollut jo lukiosta asti verenpaine seurannassa mutta ne laittoivat lääkityksen vasta kun alapaine meni sadan yli. Se ei kuulemma ole varsinkaan nuorilla vielä vaarallista, sanottiin.

      Ainakin itsellä oli kyllä silloin syynä se etten nukkunut koskaan enempää kuin 4-5 tuntia kun oli kokopäiväinen työ ja opiskelin myös kokopäiväisesti. Ja välillä oli toinenkin työ kun otin asuntolainaa opiskeluiden alussa. Ja ystäviäkin piti ehtiä tavata luentojen välissä ja riennoissa:-) Sitten aloin polttaa ja valmistuttuani jouduin stressipainajaiseen muutamiksi vuosiksi. Vaihdoin simppeliin konttoriduuniin muutama vuosi sitten kun tuli eteen kuudennettoista Yt-neuvottelut viiden vuoden sisällä. Paineet paukkuivat kattoon.
      Vieläkään ei tullut kuin ohje laihduttaa.

      Pudotin 20 kiloa kieltämättä omituisilla tavoilla: olen lähes kaikille kasviksille ja hedelmille allerginen, joten jouduin olemaan tosi luova pudottaakseni painoani. Hiukan joudun nyt käymään vitamiinipurkeilla, kun veriarvoissa näkyy vielä puutoksia. Mutta paino jatkaa laskuaan. Enää 7 kiloa ihannepainooni.

      Muutin elämäntavat samalla myös. Rakastin Pepsimaxia ja join sitä aina kun väsytti. Litrakaupalla viikossa. Tupakanpolton jouduin onneksi lopettamaan nyt uudenvuoden jälkeen kun aloin saada basilaarimigreenejä ja ne on todella vaarallisia korkean verenpaineen kanssa. Samalla laitettiin lääkitys verenpaineeseen. Sama lääke toimii migreenin estolääkkeenä.

      Itsellä ei lääke aiheuta mitään sivuoireita. Niskat on niin jumissa, että niiden takia huimaa ja kuulemma pitää nyt käydä hoitosarja koska sekin nostaa verenpainetta se paha jumitila!

      Niin minä olen 39 ja neljänkympin kriisissäkin vielä. Painajaisia yökaudet ja nyt kuuntelen sydäntä ja mietin, kestääkö se elämäntapani vaikka olen parannuksia tehnytkin.

      Tsemppiä sulle. Olisi kiva jos eri paikkakunnilla olisi toimintaa eri ikäisille verenpaineongelmaisille. Minä en saa esimerkiksi yksin itseäni liikkumaan ja kaikki tutut ja ystävät asuvat monenkymmenen kilometrin päässä. Ei siis iltalenkkiseuraa lähimaillakaan. Enkä autottomana helposti pääsekään tykö.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4698
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      134
      4223
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      36
      2795
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      213
      1835
    5. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      37
      1367
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      1339
    7. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1316
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      67
      1278
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1243
    10. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1222
    Aihe