Jos on porattu kone niin kannattaako laittaa männänrenkaita, ettei mene liian tiukaksi ja leikkaa kiinni. Eihän uusissa autoissakaan enää käytetä männänrenkaita.
männänrenkaat pois
19
6703
Vastaukset
- mr mäntä
joo voitele hiomatahnalla ne männät ennenkuin asennat ne ei leikkaa ihan helpolla kiinni!!!!!!
- Virittäjä
Joo kaikki männänrenkaat pois. Kone pyöriikin huomattavasti kevyemmin kun vastusta ei ole. Koneesta tulee kierrosherkempi ja kuluttaa takuulla vähemmän bensaa!
- Jocu
Puhuttiin tuon kaverin kanssa moottorisahoista, joissa ei ole kuin yksi männänrengas. Hän sanoi, että yli 8000 r/min kierrosluvuilla tuo mekanismi pelaa. Muuten tarvitaan enemmän.
Nykyäänhän parempia sahoja mainostetaan lauseella: kaksi männänrengasta. - Kassu
moottorissa ei oo männänrenkaita, muut tarttee niitä, mutta voit tehdä wankelin itse jättämällä männäntapin ja renkaat pois, jolloin mäntä voi vapaasti pyöriä.
- Janne69
Männänrenkaat eivät leikkaa kiinni, kun varmistat, että renkaan päiden välissä on riittävä rako. Jos rako on liian pieni, renkaan lämmetessä päät osuvat yhteen ja lämmön noustessa vielä lisää rengas yrittää laajentua sylinteriä suuremmaksi ja öljykalvo renkaan ja sylinterin välillä pettää.
Kerropa vielä minkä merkkisissä ja mallisissa uusissa autossa ei ole männänrenkaita.- Vellu
mm. uusissa Opeleissa on ns. laajeneva mäntä, joka laajenee lämpötilan mukaan, joten renkaita ei tarvita.
- Janne69
Vellu kirjoitti:
mm. uusissa Opeleissa on ns. laajeneva mäntä, joka laajenee lämpötilan mukaan, joten renkaita ei tarvita.
Kylmässä moottorissa välykset ovat suurimmillaan, moottorin lämmetessä alumiiniseoksesta tehty mäntä laajenee rautaista sylinteriä enemmän ja välykset pienenevät. Eivät taitaisi männänrenkaattomat Opelit käynnistyä...
Tietysti männät ja sylinterit voitaisiin tehdä samasta aineesta, mutta käytännössä mäntä kuumenee sylinteriä enemmän, joten tuhoon tuomitulta renkaaton mäntä vaikuttaa.
Löytyykö näyttöä renkaattomuudesta? Vaikkapa mainos Opelin Internet-sivuilla tms? - Jocu
Janne69 kirjoitti:
Kylmässä moottorissa välykset ovat suurimmillaan, moottorin lämmetessä alumiiniseoksesta tehty mäntä laajenee rautaista sylinteriä enemmän ja välykset pienenevät. Eivät taitaisi männänrenkaattomat Opelit käynnistyä...
Tietysti männät ja sylinterit voitaisiin tehdä samasta aineesta, mutta käytännössä mäntä kuumenee sylinteriä enemmän, joten tuhoon tuomitulta renkaaton mäntä vaikuttaa.
Löytyykö näyttöä renkaattomuudesta? Vaikkapa mainos Opelin Internet-sivuilla tms?Johan suht' kylminä käyvissä mäntäkompressoreissakin on männänrenkaat.
Täytyyhän siinä männässä öljyrengaskin olla. Vai onko voitelupuolikin hallittu muuten.
Joku näkyi kirjoittaneen wankel-moottorista. Männän tiivisteongelmiinhan sekin idea kaatui. - Vanha.autoteknikko
Ei ollut ainoa ongelma Wankeleissa. Suuri polttoaineen kulutus ja liian herkkä seossuhteen vaihteluille epäedullisen palotilansa ja "sylinterinsä" muodon takia. Suuret päästöt samasta syystä. Taisipa olla vielä jäähdytysongelmiakin.
- HUNAJAA
Jees renkaat pois ja hunajaa männän päähän ja poistat pakoputken paukkulaakerin niin ajat monia huolettomia kilometrejä
- mr mäntä
mielestäni paras konsti estää kiinni leikkautuminen,tehdä urat noin 2mm syvät sylinteriputkiin ja porata öljy kanavista reijät uriin näin ollen voit kyllä käyttää niitä männän renkaita eikä leikkaa kiinni...
- pepekyy
Koneeseen laitetaan kaikki sinne kuuluvat osat. Ei se kone ole leikannut uutenakaan, ni miksi se leikkaisi kunnostettuna. Tietääkseni missään autossa ei ole renkaattomia koneita.
Ainoastaan pienoismailleissa yms. RC-vehkeissä ei käytetä männänrenkaita. Nämä koneet kiertävän noin 20000-30000 rpm ja niiden männän tiivistys sylinteriin hoidetaan risiiniöljyllä, jota on metanoli/nitrometaani polttoaineessa noin 20-30%, eli paljon. Öljy ei pala koneessa vaan se poistuu pakoputkesta. - Jani
mä ainakin jättäisin veivit pois. sillä niistähän vain tulee painoa koneeseen. ja eikös jotkut oikein virittäjät kevennä koneen sisuskaluja. myöskin laakereiden poistoa voisi harkita, mutta suurella varauksella.
Niin ja jos kone on porattu, niin yritä etsiä vielä alikoko männät jostain - Paki
Jos sylinterin seinämissä on sylinteri renkaat, on kuulemma jossain uudessa automerkissä.
- late
älä laita mäntiä ollenkaan vaan polkimet autoosi kulkee paremin ja ei saastuta
- Justus1952
Minä olen nähnyt 60 luvulla De Sotossa (henkilöautossa ) renkaattoman männän,,,oli kai aikaansa edellä kehityksessä ja kun tarkemmin tutkiskelin niin ei sielläkään ollut tehty männäntappia, oli luultavasti yritetty tehdä Wankel . Se ei kuitenkaan ollut onnistunut täysin koska tämä koivusta tehty mäntä oli turpunut öljystä ja oli juuttunut puoliväliin sylinterissä. Sen pituinen se !
- aaudi
Männänrenkaat ovat tarpeettomat Audissakin ne roikkuu keulassa.
- PitkäIkäinen
Ne on siinä odottamassa ja sujautetaan sitten paikalleen kun moottori on kulunut väljemmäksi.
- Justus1952
Enpä ole ennen tuota Audi juttua kuullut mutta oli kyllä hyvä !!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908637
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264808- 504268
- 623837
- 513236
- 503020
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262696- 432501
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.452419Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382233