männänrenkaat pois

Vellu

Jos on porattu kone niin kannattaako laittaa männänrenkaita, ettei mene liian tiukaksi ja leikkaa kiinni. Eihän uusissa autoissakaan enää käytetä männänrenkaita.

19

6799

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mr mäntä

      joo voitele hiomatahnalla ne männät ennenkuin asennat ne ei leikkaa ihan helpolla kiinni!!!!!!

    • Virittäjä

      Joo kaikki männänrenkaat pois. Kone pyöriikin huomattavasti kevyemmin kun vastusta ei ole. Koneesta tulee kierrosherkempi ja kuluttaa takuulla vähemmän bensaa!

    • Jocu

      Puhuttiin tuon kaverin kanssa moottorisahoista, joissa ei ole kuin yksi männänrengas. Hän sanoi, että yli 8000 r/min kierrosluvuilla tuo mekanismi pelaa. Muuten tarvitaan enemmän.
      Nykyäänhän parempia sahoja mainostetaan lauseella: kaksi männänrengasta.

    • Kassu

      moottorissa ei oo männänrenkaita, muut tarttee niitä, mutta voit tehdä wankelin itse jättämällä männäntapin ja renkaat pois, jolloin mäntä voi vapaasti pyöriä.

    • Janne69

      Männänrenkaat eivät leikkaa kiinni, kun varmistat, että renkaan päiden välissä on riittävä rako. Jos rako on liian pieni, renkaan lämmetessä päät osuvat yhteen ja lämmön noustessa vielä lisää rengas yrittää laajentua sylinteriä suuremmaksi ja öljykalvo renkaan ja sylinterin välillä pettää.

      Kerropa vielä minkä merkkisissä ja mallisissa uusissa autossa ei ole männänrenkaita.

      • Vellu

        mm. uusissa Opeleissa on ns. laajeneva mäntä, joka laajenee lämpötilan mukaan, joten renkaita ei tarvita.


      • Janne69
        Vellu kirjoitti:

        mm. uusissa Opeleissa on ns. laajeneva mäntä, joka laajenee lämpötilan mukaan, joten renkaita ei tarvita.

        Kylmässä moottorissa välykset ovat suurimmillaan, moottorin lämmetessä alumiiniseoksesta tehty mäntä laajenee rautaista sylinteriä enemmän ja välykset pienenevät. Eivät taitaisi männänrenkaattomat Opelit käynnistyä...

        Tietysti männät ja sylinterit voitaisiin tehdä samasta aineesta, mutta käytännössä mäntä kuumenee sylinteriä enemmän, joten tuhoon tuomitulta renkaaton mäntä vaikuttaa.

        Löytyykö näyttöä renkaattomuudesta? Vaikkapa mainos Opelin Internet-sivuilla tms?


      • Jocu
        Janne69 kirjoitti:

        Kylmässä moottorissa välykset ovat suurimmillaan, moottorin lämmetessä alumiiniseoksesta tehty mäntä laajenee rautaista sylinteriä enemmän ja välykset pienenevät. Eivät taitaisi männänrenkaattomat Opelit käynnistyä...

        Tietysti männät ja sylinterit voitaisiin tehdä samasta aineesta, mutta käytännössä mäntä kuumenee sylinteriä enemmän, joten tuhoon tuomitulta renkaaton mäntä vaikuttaa.

        Löytyykö näyttöä renkaattomuudesta? Vaikkapa mainos Opelin Internet-sivuilla tms?

        Johan suht' kylminä käyvissä mäntäkompressoreissakin on männänrenkaat.

        Täytyyhän siinä männässä öljyrengaskin olla. Vai onko voitelupuolikin hallittu muuten.

        Joku näkyi kirjoittaneen wankel-moottorista. Männän tiivisteongelmiinhan sekin idea kaatui.


      • Vanha.autoteknikko

        Ei ollut ainoa ongelma Wankeleissa. Suuri polttoaineen kulutus ja liian herkkä seossuhteen vaihteluille epäedullisen palotilansa ja "sylinterinsä" muodon takia. Suuret päästöt samasta syystä. Taisipa olla vielä jäähdytysongelmiakin.


    • HUNAJAA

      Jees renkaat pois ja hunajaa männän päähän ja poistat pakoputken paukkulaakerin niin ajat monia huolettomia kilometrejä

    • mr mäntä

      mielestäni paras konsti estää kiinni leikkautuminen,tehdä urat noin 2mm syvät sylinteriputkiin ja porata öljy kanavista reijät uriin näin ollen voit kyllä käyttää niitä männän renkaita eikä leikkaa kiinni...

    • pepekyy

      Koneeseen laitetaan kaikki sinne kuuluvat osat. Ei se kone ole leikannut uutenakaan, ni miksi se leikkaisi kunnostettuna. Tietääkseni missään autossa ei ole renkaattomia koneita.

      Ainoastaan pienoismailleissa yms. RC-vehkeissä ei käytetä männänrenkaita. Nämä koneet kiertävän noin 20000-30000 rpm ja niiden männän tiivistys sylinteriin hoidetaan risiiniöljyllä, jota on metanoli/nitrometaani polttoaineessa noin 20-30%, eli paljon. Öljy ei pala koneessa vaan se poistuu pakoputkesta.

    • Jani

      mä ainakin jättäisin veivit pois. sillä niistähän vain tulee painoa koneeseen. ja eikös jotkut oikein virittäjät kevennä koneen sisuskaluja. myöskin laakereiden poistoa voisi harkita, mutta suurella varauksella.
      Niin ja jos kone on porattu, niin yritä etsiä vielä alikoko männät jostain

    • Paki

      Jos sylinterin seinämissä on sylinteri renkaat, on kuulemma jossain uudessa automerkissä.

    • late

      älä laita mäntiä ollenkaan vaan polkimet autoosi kulkee paremin ja ei saastuta

    • Justus1952

      Minä olen nähnyt 60 luvulla De Sotossa (henkilöautossa ) renkaattoman männän,,,oli kai aikaansa edellä kehityksessä ja kun tarkemmin tutkiskelin niin ei sielläkään ollut tehty männäntappia, oli luultavasti yritetty tehdä Wankel . Se ei kuitenkaan ollut onnistunut täysin koska tämä koivusta tehty mäntä oli turpunut öljystä ja oli juuttunut puoliväliin sylinterissä. Sen pituinen se !

    • aaudi

      Männänrenkaat ovat tarpeettomat Audissakin ne roikkuu keulassa.

      • PitkäIkäinen

        Ne on siinä odottamassa ja sujautetaan sitten paikalleen kun moottori on kulunut väljemmäksi.


    • Justus1952

      Enpä ole ennen tuota Audi juttua kuullut mutta oli kyllä hyvä !!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      92
      2007
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

      Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      167
      1480
    3. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

      Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      74
      1269
    4. No ei sun asunto eikä mikään

      muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      71
      1107
    5. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

      Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      225
      1082
    6. Hyvin. Ikävää nainen,

      Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      87
      1044
    7. Martina lähdössä Ibizalle

      Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      974
    8. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      237
      928
    9. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

      Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      51
      906
    10. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

      Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      88
      881
    Aihe