männänrenkaat pois

Vellu

Jos on porattu kone niin kannattaako laittaa männänrenkaita, ettei mene liian tiukaksi ja leikkaa kiinni. Eihän uusissa autoissakaan enää käytetä männänrenkaita.

19

6981

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mr mäntä

      joo voitele hiomatahnalla ne männät ennenkuin asennat ne ei leikkaa ihan helpolla kiinni!!!!!!

    • Virittäjä

      Joo kaikki männänrenkaat pois. Kone pyöriikin huomattavasti kevyemmin kun vastusta ei ole. Koneesta tulee kierrosherkempi ja kuluttaa takuulla vähemmän bensaa!

    • Jocu

      Puhuttiin tuon kaverin kanssa moottorisahoista, joissa ei ole kuin yksi männänrengas. Hän sanoi, että yli 8000 r/min kierrosluvuilla tuo mekanismi pelaa. Muuten tarvitaan enemmän.
      Nykyäänhän parempia sahoja mainostetaan lauseella: kaksi männänrengasta.

    • Kassu

      moottorissa ei oo männänrenkaita, muut tarttee niitä, mutta voit tehdä wankelin itse jättämällä männäntapin ja renkaat pois, jolloin mäntä voi vapaasti pyöriä.

    • Janne69

      Männänrenkaat eivät leikkaa kiinni, kun varmistat, että renkaan päiden välissä on riittävä rako. Jos rako on liian pieni, renkaan lämmetessä päät osuvat yhteen ja lämmön noustessa vielä lisää rengas yrittää laajentua sylinteriä suuremmaksi ja öljykalvo renkaan ja sylinterin välillä pettää.

      Kerropa vielä minkä merkkisissä ja mallisissa uusissa autossa ei ole männänrenkaita.

      • Vellu

        mm. uusissa Opeleissa on ns. laajeneva mäntä, joka laajenee lämpötilan mukaan, joten renkaita ei tarvita.


      • Janne69
        Vellu kirjoitti:

        mm. uusissa Opeleissa on ns. laajeneva mäntä, joka laajenee lämpötilan mukaan, joten renkaita ei tarvita.

        Kylmässä moottorissa välykset ovat suurimmillaan, moottorin lämmetessä alumiiniseoksesta tehty mäntä laajenee rautaista sylinteriä enemmän ja välykset pienenevät. Eivät taitaisi männänrenkaattomat Opelit käynnistyä...

        Tietysti männät ja sylinterit voitaisiin tehdä samasta aineesta, mutta käytännössä mäntä kuumenee sylinteriä enemmän, joten tuhoon tuomitulta renkaaton mäntä vaikuttaa.

        Löytyykö näyttöä renkaattomuudesta? Vaikkapa mainos Opelin Internet-sivuilla tms?


      • Jocu
        Janne69 kirjoitti:

        Kylmässä moottorissa välykset ovat suurimmillaan, moottorin lämmetessä alumiiniseoksesta tehty mäntä laajenee rautaista sylinteriä enemmän ja välykset pienenevät. Eivät taitaisi männänrenkaattomat Opelit käynnistyä...

        Tietysti männät ja sylinterit voitaisiin tehdä samasta aineesta, mutta käytännössä mäntä kuumenee sylinteriä enemmän, joten tuhoon tuomitulta renkaaton mäntä vaikuttaa.

        Löytyykö näyttöä renkaattomuudesta? Vaikkapa mainos Opelin Internet-sivuilla tms?

        Johan suht' kylminä käyvissä mäntäkompressoreissakin on männänrenkaat.

        Täytyyhän siinä männässä öljyrengaskin olla. Vai onko voitelupuolikin hallittu muuten.

        Joku näkyi kirjoittaneen wankel-moottorista. Männän tiivisteongelmiinhan sekin idea kaatui.


      • Vanha.autoteknikko

        Ei ollut ainoa ongelma Wankeleissa. Suuri polttoaineen kulutus ja liian herkkä seossuhteen vaihteluille epäedullisen palotilansa ja "sylinterinsä" muodon takia. Suuret päästöt samasta syystä. Taisipa olla vielä jäähdytysongelmiakin.


    • HUNAJAA

      Jees renkaat pois ja hunajaa männän päähän ja poistat pakoputken paukkulaakerin niin ajat monia huolettomia kilometrejä

    • mr mäntä

      mielestäni paras konsti estää kiinni leikkautuminen,tehdä urat noin 2mm syvät sylinteriputkiin ja porata öljy kanavista reijät uriin näin ollen voit kyllä käyttää niitä männän renkaita eikä leikkaa kiinni...

    • pepekyy

      Koneeseen laitetaan kaikki sinne kuuluvat osat. Ei se kone ole leikannut uutenakaan, ni miksi se leikkaisi kunnostettuna. Tietääkseni missään autossa ei ole renkaattomia koneita.

      Ainoastaan pienoismailleissa yms. RC-vehkeissä ei käytetä männänrenkaita. Nämä koneet kiertävän noin 20000-30000 rpm ja niiden männän tiivistys sylinteriin hoidetaan risiiniöljyllä, jota on metanoli/nitrometaani polttoaineessa noin 20-30%, eli paljon. Öljy ei pala koneessa vaan se poistuu pakoputkesta.

    • Jani

      mä ainakin jättäisin veivit pois. sillä niistähän vain tulee painoa koneeseen. ja eikös jotkut oikein virittäjät kevennä koneen sisuskaluja. myöskin laakereiden poistoa voisi harkita, mutta suurella varauksella.
      Niin ja jos kone on porattu, niin yritä etsiä vielä alikoko männät jostain

    • Paki

      Jos sylinterin seinämissä on sylinteri renkaat, on kuulemma jossain uudessa automerkissä.

    • late

      älä laita mäntiä ollenkaan vaan polkimet autoosi kulkee paremin ja ei saastuta

    • Justus1952

      Minä olen nähnyt 60 luvulla De Sotossa (henkilöautossa ) renkaattoman männän,,,oli kai aikaansa edellä kehityksessä ja kun tarkemmin tutkiskelin niin ei sielläkään ollut tehty männäntappia, oli luultavasti yritetty tehdä Wankel . Se ei kuitenkaan ollut onnistunut täysin koska tämä koivusta tehty mäntä oli turpunut öljystä ja oli juuttunut puoliväliin sylinterissä. Sen pituinen se !

    • aaudi

      Männänrenkaat ovat tarpeettomat Audissakin ne roikkuu keulassa.

      • PitkäIkäinen

        Ne on siinä odottamassa ja sujautetaan sitten paikalleen kun moottori on kulunut väljemmäksi.


    • Justus1952

      Enpä ole ennen tuota Audi juttua kuullut mutta oli kyllä hyvä !!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Päivän Sanna: Nvidia sijoittaa miljardi dollaria Nokian osakkeisiin

      Nvidia merkitsee osakkeet 6,01 Yhdysvaltain dollarin osakekohtaisella merkintähinnalla tavanomaisten toteutumisehtojen t
      Maailman menoa
      23
      5098
    2. Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin

      Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo
      Maailman menoa
      62
      3022
    3. Suomessa Pohjoismaiden tyhmimmät demarit......aijaijai..

      Lasse Lehtinen sanoo suoraan, että Ruotsissa on fiksummat demarit kuin Suomessa. Ja Tampereella fiksummat demut kuin Hel
      Maailman menoa
      12
      2910
    4. HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä

      Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat
      Maailman menoa
      143
      2821
    5. Nepotismi jytkyttää porvaristossa

      Taas uutisoidaan, että useampi perussuomalainen kansanedustaja on palkannut oman perheenjäsenensä eduskunta-avustajaksi
      Maailman menoa
      18
      1597
    6. Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet

      Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k
      Maailman menoa
      86
      1570
    7. Martina Aitolehti podcastissa: Ero

      Martina Aitolehti podcastissa: Ero Martina Aitolehti kertoi BFF-podcastin https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/696
      Kotimaiset julkkisjuorut
      227
      1516
    8. Kaikki ovat syntisiä!!!

      Näin täällä koko ajan vakuutellaan uskovaisten toimesta. Myös Päivi Räsänen on toistanut tätä samaa matraa jatkuvasti. N
      Luterilaisuus
      409
      1221
    9. Haluaisitko sinä

      Että välimme selkeäisivät vai tämäkö riittää sinulle?
      Ikävä
      68
      1110
    10. Persut palkkaavat verorahoilla

      avustajikseen lapsiaan ja naisystäviään. Juuso on palkannut avustajakseen oman poikansa. Hänen koulutustaustastaan ei
      Maailman menoa
      216
      988
    Aihe