opiskelukaupungeista...

abi

Millaisia opiskelukaupunkeja ovat:
Jyväskylä
Joensuu
Mikkeli
Hämeenlinna
Opiskelijoiden määrä(paljon/vähän)? Opiskelijasuntojen määrä/laatu? Onko kallista asua (esim. yksiö tai vastaava)? Opiskelijabileet? Yleinen viihtyvyys ja ilmapiiri?

33

2910

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tapsa

Jkl on noista ainoo, jota voisin itse harkita. Ihan mukava kaupunki ja hyvä yliopisto. Todennäköisesti toi on selvästi kallein mainitsemistasi kaupungeista (vapaiden markkinoiden yksiöt). Soluasunnot on kaikkialla halpoja ja huomattavasti mainettaan parempia.

• .........

ne on sitte kaukana keskustasta eikä niitä riitä kaikille. jkl vuokra keskustan yksiöstä vaihtelee 350-450, suositan kalliimpaa jotta on rauhallinen talo jos aiot opiskella, jos aiot dokailla, mene soluun, säästyy rahat juomiin. töitä jyväskylästä ei löydy ilman suhteita. virallinen työttömyys on noin viisitoista, todellinen kolmisenkymmentä, opiskelijoilla tosin vähän parempi tilanne kuin muilla.

• ,,,,,,,,,,,
        ......... kirjoitti:

ne on sitte kaukana keskustasta eikä niitä riitä kaikille. jkl vuokra keskustan yksiöstä vaihtelee 350-450, suositan kalliimpaa jotta on rauhallinen talo jos aiot opiskella, jos aiot dokailla, mene soluun, säästyy rahat juomiin. töitä jyväskylästä ei löydy ilman suhteita. virallinen työttömyys on noin viisitoista, todellinen kolmisenkymmentä, opiskelijoilla tosin vähän parempi tilanne kuin muilla.

mikset harkitse tamperetta tai helsinkiä ?

• minä

Oon ite asunu Jyväskyläss kolme vuotta eikä kaupungista voi sanoa mitään negatiivista. JKL on tosi viihtyisä ja kaunis etenkin kesällä, paljon viihtyisämpi kuin esim. Tampere ja Oulu. Opiskelijoita on kaupungin asukkaista noin joka neljäs, joten ei tunne poikkeavansa joukosta. Lisäksi opiskelijat muistetaan, esim. useat liikkeet tarjoavat opiskelija-alennuksia.
        Yliopistokampus on iso ja koostuu lähinnä kolmesta eri alueesta. Opetus on korkeatasoista (ainakin omassa tiedekunnassani) ja joillekin aloille pääsyvaatimukset ovat korkeat.
        Asumisesta vielä muutama sana. Edullisimmin asuu yo-kylässä, joka on parin km:n päässä keskustasta ja yliopistosta. KOAS tarjoaa myös edullisia asuntoja ympäri kaupunkia, ihan keskustasta tai sitten kauempaa. Ite asun yo-kylässä yksiössä, josta maksan 185 euroo, ja tähän sisältyy vedet, sähköt ja ilmainen nettiyhteys. Lisäks voin kertoo kaikille teille, jotka haukutte yo-kylää meluisaksi, rumaksi ja ainoastaan bilepaikaks, että ootte pahasti väärässä. Kannattaiskohan ite käydä kattomass ennen kun alkaa heittää ihan perätöntä läppää.

• yliopistosta

Tiedän ettei VAASA kuulunut listaasi, mutta luethan silti viestini :)

Kokemuksesta voin sanoa, että tämä rannikkokaupunkimme olisi monin verroin ainakin J-kylää viihtyisämpi vaihtoehto!

Kyllähän täällä tuuli tuivertaa, mutta merenrannalla on oikeasti ihana asustaa. Opiskelijoita ja nuoria on paljon (lue: bileitä on paljon:D), ihmiset on ystävällisiä ja kaupunki kauniimpi kuin monikaan muu!

Tykkään hirveesti paljon enemmän kuin Jyväskylästä jossa myös olen aikaisemmin asunut ja opiskellut.

Suosittelen lämpimästi ja oikeasti. Niin ja vilpittömästi. :) Itse en vaihtais mistään hinnasta muuhun kaupunkiin!

• usko minua

Olen asunut Vaasassa nyt kohta kolme vuotta, ja odotan vain sitä hetkeä kun pääsen täältä pois. Onneksi ei ole kesiä sentään tarvinnut täällä viettää. Yliopisto on ihan ok, mutta kaupunki...voiko tätä nimittää edes kaupungiksi. Heinähattujen tuppukylä keskellä ei mitään, josta en montaa positiivista asiaa löydä vaikka kuinka yrittäisi. Rauhallinen kyllä, jos sitä kaipaa, ja lyhyet välimatkat, koska koko kaupungin on nähnyt kun on kävellyt torin ympäri. Sekin tosin nyt revittynä auki.
        Jyväskylää ei voi Vaasaan edes verrata, niin paljon parempi kaupunki se on, kuten jokainen muukin kaupunki jossa olen elämäni aikana asunut(yhteensä 6 kpl).
        Lisäksi opiskelija-asuntojen vuokrataso on toiseksi korkein heti Helsingin jälkeen, VOASin sotkujen takia. Omasta solustani maksan vuokraa muutaman euron alle 300 euroa!!!
        Mutta onneksi saan n. 2kuukauden kuluttua sanoa lopullisesti hyvästi tälle lintukodolle.

En suosittele kenellekään ja oikeasti. Niin ja vilpittömästi. :(

Olen puhunut.

• Reppuli
        usko minua kirjoitti:

Olen asunut Vaasassa nyt kohta kolme vuotta, ja odotan vain sitä hetkeä kun pääsen täältä pois. Onneksi ei ole kesiä sentään tarvinnut täällä viettää. Yliopisto on ihan ok, mutta kaupunki...voiko tätä nimittää edes kaupungiksi. Heinähattujen tuppukylä keskellä ei mitään, josta en montaa positiivista asiaa löydä vaikka kuinka yrittäisi. Rauhallinen kyllä, jos sitä kaipaa, ja lyhyet välimatkat, koska koko kaupungin on nähnyt kun on kävellyt torin ympäri. Sekin tosin nyt revittynä auki.
        Jyväskylää ei voi Vaasaan edes verrata, niin paljon parempi kaupunki se on, kuten jokainen muukin kaupunki jossa olen elämäni aikana asunut(yhteensä 6 kpl).
        Lisäksi opiskelija-asuntojen vuokrataso on toiseksi korkein heti Helsingin jälkeen, VOASin sotkujen takia. Omasta solustani maksan vuokraa muutaman euron alle 300 euroa!!!
        Mutta onneksi saan n. 2kuukauden kuluttua sanoa lopullisesti hyvästi tälle lintukodolle.

Olen puhunut.

Mäkin tuota Vaasaa harkitsen Tampereen ja Jyväskylän lisäksi ainakin hakea, mutta pääseminen on eri juttu. Lähinnä viestintään ja journalismiin viittaavia opintoja...olisiko niistä kenelläkään mitään neuvoja????

Niin mietin tuota kun Vaasahan on osittain ruotsinkielistä aluetta....en nyt muista prosentteja, mutta onko sillä sitten mitään merkitystä itse elämisessä Vaasassa?

Taidan olla tyhmä pohjoisesta, mutta jos joku osaa vastata, niin kiitti!!!

• ...
        Reppuli kirjoitti:

Mäkin tuota Vaasaa harkitsen Tampereen ja Jyväskylän lisäksi ainakin hakea, mutta pääseminen on eri juttu. Lähinnä viestintään ja journalismiin viittaavia opintoja...olisiko niistä kenelläkään mitään neuvoja????

Niin mietin tuota kun Vaasahan on osittain ruotsinkielistä aluetta....en nyt muista prosentteja, mutta onko sillä sitten mitään merkitystä itse elämisessä Vaasassa?

Taidan olla tyhmä pohjoisesta, mutta jos joku osaa vastata, niin kiitti!!!

Hei ja tervetuloa Vaasaan!

Opiskelen itse Vaasassa pääaineena englantia ja viestintätieteet on minulla laajana sivuaineena.

Vaasassa viestintätieteet on erittäin laajasti ymmärrettävä kokonaisuus. Täällä ei oikeastaan hirveästi painoteta journalismia vaan kyse on nimenomaan viestinnästä aika laajassa mielessä ja taustalla vaikuttaa paljon se että laitos (http://www.uwasa.fi/comm/suomi/index.html) painottaa kielitieteellistä ja -filosofista lähestymistapaa viestinnän tutkimukseen. Aika moni viestinnän opiskelija on kylläkin töissä paikallisissa lehdissä, joten sieltä saa sitten työkokemusta jos haluaa. Lisäksi aika paljon tarjotaan erilaisia digikursseja eli on kuvankäsittelyä, CD-romppujen tekemistä jne. Eli myös tuollaista ihan käytännön hommaa tehdään viestinnän opinnoissa aika paljon. Hyvä sivuaine viestinnän opiskelijalle joka tähtää toimittajaksi on varmaankin nykysuomi. Viestinnän laitos on mukana myös kansallisessa viestintätieteiden yliopistoverkostossa jonka kautta voi halutessaan suorittaa erilaisia verkkokursseja.

Vaasassa pärjää hyvin suomella. Olen itse etelä-suomesta, eikä minunkaan käytännön ruotsini ole järin loistavaa. Ruotsinkielisiä on n. 25% väestöstä joten kyllä täällä ruotsia kuulee, mutta ei sitä tarvitse itse käyttää jos ei halua.
        Tosin jos ruotsia osaa niin sivuainevaihtoehtojen määrä kasvaa kivasti, sillä täällä Vaasassa on myös Åbo Akademin kaksi tiedekuntaa (n. 2000 opiskelijaa) sekä Hankenin sivupiste (n. 600 opiskelijaa) ja Vaasan yo:n opiskelijat saavat valita myös sieltä opintoja. Åbo Akademilla on mm. niin sanottu Media Huset (http://www.vasa.abo.fi/mediahuset/) täällä jossa voi opiskella joitakin media-alaan liittyviä juttuja, mutta siis ruotsiksi.

Vaasa on opiskelupaikkana ihan ok!

• ...
        usko minua kirjoitti:

Olen puhunut.

Joo, olen kanssasi samaa mieltä Vaasan keskikaupungin katukuvasta ja ilmeestä. Silti, rantakatu ja koko rantaviiva sekä yliopistokampus ja palosaaren tietyt alueet ovat ihan viehättäviä ja kauniita. Myös uusi kaupunginkirjasto on hieno, ja kunhan sitä ympäröivää aluetta vielä siistitään niin ihan hyvä tulee. VOASIN sotkuja en ole hirveästi seuraillut, mutta en kyllä VOASilla asukaan, enkä muuttaisi.

• usko minua
        ... kirjoitti:

Joo, olen kanssasi samaa mieltä Vaasan keskikaupungin katukuvasta ja ilmeestä. Silti, rantakatu ja koko rantaviiva sekä yliopistokampus ja palosaaren tietyt alueet ovat ihan viehättäviä ja kauniita. Myös uusi kaupunginkirjasto on hieno, ja kunhan sitä ympäröivää aluetta vielä siistitään niin ihan hyvä tulee. VOASIN sotkuja en ole hirveästi seuraillut, mutta en kyllä VOASilla asukaan, enkä muuttaisi.

Totta, Vaasassa on kauniitakin alueita, ja erityisesti pidän kampuksestamme, jota koko ajan on kehitetty. Myös koko on sopiva, ei tarvitse juosta kilometria luentosalien välillä rakennuksesta toiseen.
        Nämä seikat eivät kuitenkaan kohenna mielipidettäni itse kaupungista, joka on kuitenkin aika tärkeä kriteeri opiskelukaupunkia valittaessa.
        Itse opiskelen di-puolella, ja tulin Vaasaan vain siksi että pääsen tätä kautta helposti TKK:lle.
        Mä asun VOASilla lähinnä siitä syystä, että vuokraan sisältyy netti, joka itselleni opintojen takia on välttämätön. Netin nopeutta ja toimivuutta en kuitenkaan lähtisi kehumaan...

• vaasalainen
        usko minua kirjoitti:

Olen puhunut.

Ai, sitäkö olet mieltä? No, ehkä me sit ollaan vähän erilaisia.. Itse en tosiaan missään suuressa kaupungissa asuis vaiks ois pakko.
        Jyväskylä nyt on ihan perseestä, musta se on niin ankea ja rumakin, ettei siellä ole mitään iloa.
        Oot tainnu eksyä aika kalliiseen soluun. Itse asun poikaystäväni kanssa Voasin 67 neliön kaksikerroksisessa kämpässä, jossa on sauna, vuokra yhdeltä vain 213,45 ekee. En ikinä oo löytäny näin upeeta ja edullista kämppää.
        Lisäksi kaverini, jotka opiskelevat mm. Jyväskylässä ja Turussa ovat olleet aivan amazed Vaasasta ja harmitelleet miksei ite tulleet tänne.
        Mutta eipä kai täällä sit suurkaupunkilaiset (joka taidat olla?) viihdy. eihän tämä iso paikka ole. Mutta minä tykkään, ja kaikki ketkä täällä tunnen. Hyvä sit jos pääset pois kun et tykkää. UGH.

• Kalle
        ... kirjoitti:

Hei ja tervetuloa Vaasaan!

Opiskelen itse Vaasassa pääaineena englantia ja viestintätieteet on minulla laajana sivuaineena.

Vaasassa viestintätieteet on erittäin laajasti ymmärrettävä kokonaisuus. Täällä ei oikeastaan hirveästi painoteta journalismia vaan kyse on nimenomaan viestinnästä aika laajassa mielessä ja taustalla vaikuttaa paljon se että laitos (http://www.uwasa.fi/comm/suomi/index.html) painottaa kielitieteellistä ja -filosofista lähestymistapaa viestinnän tutkimukseen. Aika moni viestinnän opiskelija on kylläkin töissä paikallisissa lehdissä, joten sieltä saa sitten työkokemusta jos haluaa. Lisäksi aika paljon tarjotaan erilaisia digikursseja eli on kuvankäsittelyä, CD-romppujen tekemistä jne. Eli myös tuollaista ihan käytännön hommaa tehdään viestinnän opinnoissa aika paljon. Hyvä sivuaine viestinnän opiskelijalle joka tähtää toimittajaksi on varmaankin nykysuomi. Viestinnän laitos on mukana myös kansallisessa viestintätieteiden yliopistoverkostossa jonka kautta voi halutessaan suorittaa erilaisia verkkokursseja.

Vaasassa pärjää hyvin suomella. Olen itse etelä-suomesta, eikä minunkaan käytännön ruotsini ole järin loistavaa. Ruotsinkielisiä on n. 25% väestöstä joten kyllä täällä ruotsia kuulee, mutta ei sitä tarvitse itse käyttää jos ei halua.
        Tosin jos ruotsia osaa niin sivuainevaihtoehtojen määrä kasvaa kivasti, sillä täällä Vaasassa on myös Åbo Akademin kaksi tiedekuntaa (n. 2000 opiskelijaa) sekä Hankenin sivupiste (n. 600 opiskelijaa) ja Vaasan yo:n opiskelijat saavat valita myös sieltä opintoja. Åbo Akademilla on mm. niin sanottu Media Huset (http://www.vasa.abo.fi/mediahuset/) täällä jossa voi opiskella joitakin media-alaan liittyviä juttuja, mutta siis ruotsiksi.

Vaasa on opiskelupaikkana ihan ok!

Vaasa on todellakin surkean pieni, kehittymätön ja vailla mahdollisuuksia oleva kaupunki. Sieltä on valmistutta lähes pakko muuttaa pois, mutta järkeväksi jo tästä syystä en näe sitä edes opiskelukaupunkina.

Tampere on täynnä mahdollisuuksia, niin yliopisto kuin ammattikorkeakoulu on huomattavasti tasokkaampi. Itse vaihdoin ensimmäisen vuoden opintojen jälkeen heti Tampereelle, kun vain pääsin. Onhan Vaasan paljon paljon helpompi päästä opiskelemaan mitä tahansa.

• ...
        vaasalainen kirjoitti:

Ai, sitäkö olet mieltä? No, ehkä me sit ollaan vähän erilaisia.. Itse en tosiaan missään suuressa kaupungissa asuis vaiks ois pakko.
        Jyväskylä nyt on ihan perseestä, musta se on niin ankea ja rumakin, ettei siellä ole mitään iloa.
        Oot tainnu eksyä aika kalliiseen soluun. Itse asun poikaystäväni kanssa Voasin 67 neliön kaksikerroksisessa kämpässä, jossa on sauna, vuokra yhdeltä vain 213,45 ekee. En ikinä oo löytäny näin upeeta ja edullista kämppää.
        Lisäksi kaverini, jotka opiskelevat mm. Jyväskylässä ja Turussa ovat olleet aivan amazed Vaasasta ja harmitelleet miksei ite tulleet tänne.
        Mutta eipä kai täällä sit suurkaupunkilaiset (joka taidat olla?) viihdy. eihän tämä iso paikka ole. Mutta minä tykkään, ja kaikki ketkä täällä tunnen. Hyvä sit jos pääset pois kun et tykkää. UGH.

Niin, minä puolestani olen viihtynyt Vaasassa kohtalaisesti. Neljä vuotta se on ottanut että täällä alkaa tuntea olonsa kotoisaksi, tosin erinomainen asunto vaikuttaa viihtymiseen huomattavasti ja pari ekaa vuotta asuinkin melko surkeassa kämpässä. Minusta Vaasan keskusta on kyllä harmittavan ankeassa kunnossa - toivottavasti jotakin muutosta syntyy tämän torimyllertämisen jälkeen. Sen verran torista ja Vaasan "kävelykadusta", että toivottavasti niille tehdään jotain: normaalioloissa tori on aivan liian suuri ja kävelykatuprojekti on kyllä täällä mennyt totaalisesti pieleen - kymmenen vuottako sitä jo ollaan pähkäilty?

Tuossa keskustassa on se ikävä puoli, että kuusi-seitsemänkymmentäluvulla se on pilattu. Kaupungin pääkatu Kauppapuistikko on mielestäni surkeaa katseltavaa, siis arkkitehtuuri on todella rumaa. Mutta kuten edellä jo kirjoittelin, yliopisto-alue, rantakatu - erityisesti hovioikeuden alue - ja ranta-alue muutenkin ovat kauniita ja viihtyisiä paikkoja.

Suuri shokki minulle oli Vaasan kirjasto kun muutin tänne. Silloin kirjasto oli Rewell Centerin yläkerrassa. Tuolloin ihmettelin että hittolainen, yliopistokaupunki ja tällainen kirjasto! Nythän tämä kirjastoasia on toki ihan kunnossa ja Vaasassa on upea uusi kirjasto.

• ...
        Kalle kirjoitti:

Vaasa on todellakin surkean pieni, kehittymätön ja vailla mahdollisuuksia oleva kaupunki. Sieltä on valmistutta lähes pakko muuttaa pois, mutta järkeväksi jo tästä syystä en näe sitä edes opiskelukaupunkina.

Tampere on täynnä mahdollisuuksia, niin yliopisto kuin ammattikorkeakoulu on huomattavasti tasokkaampi. Itse vaihdoin ensimmäisen vuoden opintojen jälkeen heti Tampereelle, kun vain pääsin. Onhan Vaasan paljon paljon helpompi päästä opiskelemaan mitä tahansa.

Niin siis kysymys sisään pääsyn helppoudesta ei välttämättä aivan suoraan liity siihen millainen yliopisto on kyseessä vaan siihen että Vaasa ei kaupunkina todellakaan herätä samanlaisia intohimoja kaikissa kuin Tampere. Toisin sanoen Tampereelle ei niinkään haeta juuri ko. yliopiston takia vaan sen takia että kaupunki vetää puoleensa. Hyvä tietysti Tampereelle.

Suoritan muuten myös itse opintoja Tampereelle Vaasan ohessa, joten molempien yliopistojen opinnot ovat tuttuja enkä nyt sanoisi että itse opetuksen tasossa on mitään ihme eroa. Olen myös suorittanut opintoja Hesan yo:ssa ja Jyväskylän yo:ssa sekä lisäksi verkkokursseja joilla on mukana opiskelijoita monesta eri yliopistosta.

Eroa on enemmän sitten ehkä juuri opiskelija-aineksessa. Toisaalta yliopistossa opiskelu on mielestäni juuri sitä että hyvin pitkälti opiskelija itse asettaa sen riman itselleen, tämäkin on sitä akateemista vapautta.

• usko minua
        ... kirjoitti:

Niin siis kysymys sisään pääsyn helppoudesta ei välttämättä aivan suoraan liity siihen millainen yliopisto on kyseessä vaan siihen että Vaasa ei kaupunkina todellakaan herätä samanlaisia intohimoja kaikissa kuin Tampere. Toisin sanoen Tampereelle ei niinkään haeta juuri ko. yliopiston takia vaan sen takia että kaupunki vetää puoleensa. Hyvä tietysti Tampereelle.

Suoritan muuten myös itse opintoja Tampereelle Vaasan ohessa, joten molempien yliopistojen opinnot ovat tuttuja enkä nyt sanoisi että itse opetuksen tasossa on mitään ihme eroa. Olen myös suorittanut opintoja Hesan yo:ssa ja Jyväskylän yo:ssa sekä lisäksi verkkokursseja joilla on mukana opiskelijoita monesta eri yliopistosta.

Eroa on enemmän sitten ehkä juuri opiskelija-aineksessa. Toisaalta yliopistossa opiskelu on mielestäni juuri sitä että hyvin pitkälti opiskelija itse asettaa sen riman itselleen, tämäkin on sitä akateemista vapautta.

Sanotaanpa jotain positiivista Vaasan yliopistosta.
        Monesti olen kuullut Vaasan yliopiston opetusta mollattavan, muttei taso ainakaan minun mielestäni huono ole. Erityisesti pidän siitä, että ryhmäkoot ovat erittäin pienet verrattuna muihin yliopistoihin. Ja nyt puhun siis di-opinnoista, kauppatieteellisessä taitaa olla vähän eri juttu. Esim. eniten opiskelijoita taitaa olla perus matikan kursseilla, n. 50, mikä saattaa kuulostaa muiden dippari opiskelijoiden mielestä uskomattomalta, kun ovat tottuneet 500 hengen massaluentoihin.
        Lisäksi harjoitukset pitää lähes poikkeuksetta aina kurssin luennoitsija, ei assari.

Opiskelija-aines ei tosin ole huipputasoa, mutta kyllä ne heikoimmat lenkit karsiutuvat pois, eikä opintoja olla heidän takiaan ainakaan helpotettu.

• abi
        ... kirjoitti:

Niin, minä puolestani olen viihtynyt Vaasassa kohtalaisesti. Neljä vuotta se on ottanut että täällä alkaa tuntea olonsa kotoisaksi, tosin erinomainen asunto vaikuttaa viihtymiseen huomattavasti ja pari ekaa vuotta asuinkin melko surkeassa kämpässä. Minusta Vaasan keskusta on kyllä harmittavan ankeassa kunnossa - toivottavasti jotakin muutosta syntyy tämän torimyllertämisen jälkeen. Sen verran torista ja Vaasan "kävelykadusta", että toivottavasti niille tehdään jotain: normaalioloissa tori on aivan liian suuri ja kävelykatuprojekti on kyllä täällä mennyt totaalisesti pieleen - kymmenen vuottako sitä jo ollaan pähkäilty?

Tuossa keskustassa on se ikävä puoli, että kuusi-seitsemänkymmentäluvulla se on pilattu. Kaupungin pääkatu Kauppapuistikko on mielestäni surkeaa katseltavaa, siis arkkitehtuuri on todella rumaa. Mutta kuten edellä jo kirjoittelin, yliopisto-alue, rantakatu - erityisesti hovioikeuden alue - ja ranta-alue muutenkin ovat kauniita ja viihtyisiä paikkoja.

Suuri shokki minulle oli Vaasan kirjasto kun muutin tänne. Silloin kirjasto oli Rewell Centerin yläkerrassa. Tuolloin ihmettelin että hittolainen, yliopistokaupunki ja tällainen kirjasto! Nythän tämä kirjastoasia on toki ihan kunnossa ja Vaasassa on upea uusi kirjasto.

Ihanaa, että uskaltauduitte myös kirjottaa ja suositella muita kaupunkeja kuin mitä itse listallani mainitsin. Lahdesta, jossa nyt asun, on vain niin kovin pitkä matka Vaasaan eikä Vaasan yliopistossa ole kasvatustieteellistä, johon pyrin. Muuten varmasti ottaisin vihjeen vastaan. Ehkäpä laitan paperit Vaasan AMK:n?
        Olisi mukava vielä lukea lisää aktiivista keskustelua eri opiskelukaupungeista ja niiden mahdollisuuksista tai heikkouksista:)

• j-kylästä vaasaan
        Kalle kirjoitti:

Itse ainakin pidän Vaasaa paljon parempana kuin esim Jyväskylää. Tulin Vaasan yliopistoon, vaikka pääsin myös Jyväskylän yliopistoon. Molemmissa sama aine. Enkä ole katunut hetkeäkään. Vaasalle täydet kympit!

• Annaleena
        j-kylästä vaasaan kirjoitti:

Itse ainakin pidän Vaasaa paljon parempana kuin esim Jyväskylää. Tulin Vaasan yliopistoon, vaikka pääsin myös Jyväskylän yliopistoon. Molemmissa sama aine. Enkä ole katunut hetkeäkään. Vaasalle täydet kympit!

Itse opiskelen Vaasan yliopistolla kolmatta vuotta ja hyvin olen viihtynyt:)Opetuksen taso on hyvää ja kampus viihtyisä.Olen opiskellut myös Treen yo:ssa ja opetuksen tasossa ei mielestäni ole eroja.Tampere vaan on sellainen junttila,ettei siellä pysty asumaan.Rannikkoseutu kunniaan!

• Kati
        abi kirjoitti:

Ihanaa, että uskaltauduitte myös kirjottaa ja suositella muita kaupunkeja kuin mitä itse listallani mainitsin. Lahdesta, jossa nyt asun, on vain niin kovin pitkä matka Vaasaan eikä Vaasan yliopistossa ole kasvatustieteellistä, johon pyrin. Muuten varmasti ottaisin vihjeen vastaan. Ehkäpä laitan paperit Vaasan AMK:n?
        Olisi mukava vielä lukea lisää aktiivista keskustelua eri opiskelukaupungeista ja niiden mahdollisuuksista tai heikkouksista:)

älä nyt ihmeessä lähde minnekään Vaasaan. Ei se ole todellakaan hyvä paikka, vain luusereiden paikka. Kyllä Tampereella tai Turussa on toisenlainen meno opiskelijoille. On mistä valita, monen asian suhteen. Ihan sopivat hinnatkin vuokrissa, Hesassa taas tilanne huono.

• ...
        abi kirjoitti:

Hei. Itse muutin Vaasaan juuri Lahdesta. Pakko nyt sen verran sanoa, että kyllä minä Lahdesta kaupunkina enemmän pidin kuin Vaasasta. Mutta Lahdessa on sitten se harmillista ettei siellä ole yliopistoa. Lahden amk:ta en voi suositella, ainakaan liiketaloutta siellä.

• ...
        abi kirjoitti:

Jaa, vielä sellainen lisäys että kyllähän täältä Vaasasta löytyy kasvatustieteellinen tiedekunta mutta se on sitten Åbo Akedemin alainen eli opetus on ruotsiksi. Itsekin kun aineenopettajaksi aion, niin joudun suorittelemaan puutteellisen ruotsin kielen taitoni vuoksi aineenopettajan pedagogiset opinnot todennäköisesti jossakin muualla kuin Vaasassa, ellei tänne nyt sitten (kuten kovasti kaavaillaan) saada niitä opintoja jollakin tavalla suomenkielisille järjestettyä.

• usko minua
        vaasalainen kirjoitti:

Jyväskylä ankea ja ruma?
        Hmm, toimiva kävelykatu,
        elävä keskusta,
        koko ajan kehittyvä, nopeimmin kasvavia kaupunkeja Suomessa tällä hetkellä, jonka myös huomaa niistä lukuisista uusista rakennuksista joita tuntuu nousevan kuin sieniä sataalle,
        kauniin järven rannalla,
        yksi Suomen suurimmista ja arvostetuimmista yliopistoista
        Edulliset opiskelja-asunnot jne.
        Mitä näistä asioista löytää Vaasasta? Et ole tainnut koskaan Jyväskylässä edes käydä. En itse pidä sitä minäkään paratiisina enkä siellä kauaa aikoinaan asunutkaan, mutta omat tietosi kaupungista näyttävät olevan tuulesta temmattuja.

En ole eksynyt kalliiseen soluun, sillä soluni hinta on ihan normaali Voasilla. Tai kyllähän soluun pääsee halvalla jonnekin Ristinummelle, missä kokonaisia kerrostaloja on tyhjillään. Mutta Vaasan olemattomasta joukkoliikenteestä johtuen sieltä olisi lähes mahdotonta päästä yliopistolle. Itse taidatte asua juuri siellä, jos vuokranne on tosiaan noin alhainen. Minä löysin Voasin sivuilta ainoastaan yhden kohteen jossa sauna. Se sijaitsee lähellä keskustaa, ja halvimman perheasunnon vuokra on yli 700 euroa. Tähän ei sisälly vielä sähkö. Joten älä puhu koko ajan paskaa.
        Ja on siis faktaa että Voasin vuokrataso on opiskelija-asuntosäätiöistä Suomen toiseksi korkein, eikä mitään mutua.

En ole suurkaupunkilainen, en ole koskaan edes asunut suurkaupungissa. Isoin kaupunki jossa olen asunut on Helsinki. Suurkaupungissa en varmasti minäkään haluaisi asua.

Ja kaupungin ei tarvitse olla 'iso' että siellä viihtyisin, vaan pienempikin voi olla elävä ja viihtyisä - Vaasa ei sitä ole. UGH.

• Opiskelija

On todella merkillistä, miksi joillain on pakottava tarve dissata paikkaa, jos se on vähän pienempi. Vaasa on todellakin ihan ok, ei kai kukaan väitä, että se olisi samanlainen kuin joku tampere, joka on neljä kertaa isompi paikka, kyllähän se nyt tietenkin näkyy kaikessa, mut ei se toisaalta pitäis olla mikään suora syy luokitella kaikkea siinä pienemmässä kaupungissa huonommaksi. Ite oon tampereelta kotoisin ja tulin vaasaan opiskeleen. En tiedä olisinko muualle päässyt (siis yliopistoihin) mutta empä juuri välitäkään. Yliopistotutkinto on yliopistotutkinto, enkä rehellisesti usko, että Vaasassa suoritettu on juuri huonompi kuin tampereella. Kaikki on loppujen lopuksi kiinni siitä, mitä siellä koulussa tekee. Vaasa voi olla oikeasti ihan ok paikka, on todella sääli, jos sattuu vain olemaan sellainen henkilö, joka ei voi asua alle sadan tuhannen asukkaan paikassa. Kyllä täällä ihmisiä näkee, jos pienuus alkaa ahdistaa nii on muitakin paikkoja. Kaikki jotka harkitsevat vaasaa, oikeesti kannattaa ennen kaikkea miettiä omia tavoitteita opiskelujen kannalta, täällä on ihan laadukasta koulutusta (kuten muuallakin), Eikös tässä koulun käymisestä ollut kyse?

• abi

Opiskelusta oli lähinnä kyse:) Ei anna kauhean mukavaa kuvaa vaasalaisista, jos täällä on jo keskustelupalstalla kauhea riita menossa.. Mutta infoa on tullut puolelta jos toiseltakin.. Hyvä niin koska enää on kuukausi aikaa miettiä yliopistohakemuksia, ammattikorkeaan pari viikkoa. Itse en lähtisi haukkumaan Vaasaa, vaikka kokemukset kaupungista ovat aika vähäiset (toistaiseksi ainakin)! jatketaan vielä keskustelua:)

• vaasan opiskelija

Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Joillakin, jotka ovat kyllästyneet elämäänsä, eivät näe varmasti mitään hyvää missään. Siksi kai pitää yrittää päteä ja haukkua Vaasaa, joka ainakin minun mielestäni on yksi suomen kauneimpia ja viiriileimpiä opiskelukaupunkeja! ..siitä huolimatta että se on pieni.

vaasa-diggarit haluavat puolustaa omaa hyvää kaupunkiaan heiltä, jotka haukkuvat sitä minkä kerkiävät. Muuttaisivat pois jos noin ahdistaa, jonnekin onnellisen auvoisaan paikkaan joita ovat esim paratiisi-jyväskylä tai onnela-tampere. Ei heitä kukaan täällä väkisin pidä.

• usko minua
        vaasan opiskelija kirjoitti:

Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Joillakin, jotka ovat kyllästyneet elämäänsä, eivät näe varmasti mitään hyvää missään. Siksi kai pitää yrittää päteä ja haukkua Vaasaa, joka ainakin minun mielestäni on yksi suomen kauneimpia ja viiriileimpiä opiskelukaupunkeja! ..siitä huolimatta että se on pieni.

vaasa-diggarit haluavat puolustaa omaa hyvää kaupunkiaan heiltä, jotka haukkuvat sitä minkä kerkiävät. Muuttaisivat pois jos noin ahdistaa, jonnekin onnellisen auvoisaan paikkaan joita ovat esim paratiisi-jyväskylä tai onnela-tampere. Ei heitä kukaan täällä väkisin pidä.

"Yhyy, ei Vaasaa saa haukkua, koska minä asun siellä, ja olen asunut koko elämäni. Olen kerran elämässäni käynyt Vaasan ulkopuolella joskus ala-asteen luokkaretkellä joten tiedän kyllä että Vaasa on maailman paras paikka, nyyh. Ei keskustelupalstalla saa keskustella eikä arvostella mitään, eihän se ole keskustelupalstan tarkoitus, snif"
        Ja kohta taas joku itkee ylioppilaslehdessä kun Vaasaa on niin mollattu. Onkohan siihen Vaasasta heränneeseen keskusteluun jotain syytäkin kun tämä ei todellakaan ole ensimmäinen kerta kun törmäsin samantyyppiseen keskusteluun?

• jaa jaa
        usko minua kirjoitti:

"Yhyy, ei Vaasaa saa haukkua, koska minä asun siellä, ja olen asunut koko elämäni. Olen kerran elämässäni käynyt Vaasan ulkopuolella joskus ala-asteen luokkaretkellä joten tiedän kyllä että Vaasa on maailman paras paikka, nyyh. Ei keskustelupalstalla saa keskustella eikä arvostella mitään, eihän se ole keskustelupalstan tarkoitus, snif"
        Ja kohta taas joku itkee ylioppilaslehdessä kun Vaasaa on niin mollattu. Onkohan siihen Vaasasta heränneeseen keskusteluun jotain syytäkin kun tämä ei todellakaan ole ensimmäinen kerta kun törmäsin samantyyppiseen keskusteluun?

Mutta kai täällä saa sentään rehellisen mielipiteen tuoda esille?? Joku yksikin ihminen voi pitää tällaisella suhteellisen rajatulla palstalla suurtakin kampanjaa yllä jos vain on niin häiriintynyt ym. Silloin tähän samaan juttuun törmää vaikka kuinka useasti vain haluaa. Ei kai vaasa sentään maailman paras paikka oo, mutta voitko sitten itse sanoa mikä on? En usko että suomesta löyty sellaista. Kumpa joku oikeasti argumentoisi jotenkin uskottavasti ja uskottavasti. Mutta kun täällä on lähinnä just tuollasia snif snif tyyppejä, joilla ei oo minkäänlaista argumentointi tai ulostuontikykyä. Paskaa on helppo huutaa, mistä vaan siis

• ...
        vaasan opiskelija kirjoitti:

Niin. Minusta Vaasa on ihan kelpo paikka opiskella, mutta tuskin itse tulen kuitenkaan jäämään Vaasaan tai minnekään länsirannikolle, siis Turkukin on poissa laskuista. Tosin Porissa piskuisen aikaa asuneena voisin sanoa, että siellä saattaisin jopa ihme kyllä viihtyä. Toisaalta sanottakoon, että en minä esimerkiksi Helsinkiin halua, en missään nimessä, ei houkuttele pätkääkään! Toisaalta Tampereelle, joka kai nykyisin on se Suomen suosikkikaupunki voisin muuttaa ainoastaan koska siellä asuu sukua, en niinkään itse kaupungin takia.

Yliopistokulttuuriin liittyvänä seikkana voisin sanoa, että Tampereen yliopisto saattaisi omassa tapauksessani olla sikäli esim. Vaasaa parempi, että Tampereella on huomattavasti selvemmin 'yhteiskunnallishumanistinen' ilmapiiri. Vaasan yliopisto tuntuu ajoittain hivenen liian porvarilliselta mikä tietty johtuu kauppakorkeakouluhistoriasta.

• usko minua
        jaa jaa kirjoitti:

Mutta kai täällä saa sentään rehellisen mielipiteen tuoda esille?? Joku yksikin ihminen voi pitää tällaisella suhteellisen rajatulla palstalla suurtakin kampanjaa yllä jos vain on niin häiriintynyt ym. Silloin tähän samaan juttuun törmää vaikka kuinka useasti vain haluaa. Ei kai vaasa sentään maailman paras paikka oo, mutta voitko sitten itse sanoa mikä on? En usko että suomesta löyty sellaista. Kumpa joku oikeasti argumentoisi jotenkin uskottavasti ja uskottavasti. Mutta kun täällä on lähinnä just tuollasia snif snif tyyppejä, joilla ei oo minkäänlaista argumentointi tai ulostuontikykyä. Paskaa on helppo huutaa, mistä vaan siis

"Kumpa joku oikeasti argumentoisi jotenkin uskottavasti ja uskottavasti."
        "joilla ei oo minkäänlaista argumentointi tai ulostuontikykyä."

Heh, minähän olen juuri perustellut ja eritellyt asioita joista en Vaasassa pidä ja jotka eivät toimi. Olen lisäksi ottanut esille asioita joista Vaasassa pidän, kuten Vaasan yliopiston.

Ja sinun kommenttejasi sitten:
        "Muuttaisivat pois jos noin ahdistaa"
        Siis sinun ratkaisusi siihen jos ei pidä jostakin kaupungista.

"...minun mielestäni on yksi suomen kauneimpia ja viiriileimpiä opiskelukaupunkeja! ..siitä huolimatta että se on pieni."

Hyvin perusteltu.
        "Ei kai vaasa sentään maailman paras paikka oo, mutta voitko sitten itse sanoa mikä on?"

En voi.

• usko minua
        ... kirjoitti:

Niin. Minusta Vaasa on ihan kelpo paikka opiskella, mutta tuskin itse tulen kuitenkaan jäämään Vaasaan tai minnekään länsirannikolle, siis Turkukin on poissa laskuista. Tosin Porissa piskuisen aikaa asuneena voisin sanoa, että siellä saattaisin jopa ihme kyllä viihtyä. Toisaalta sanottakoon, että en minä esimerkiksi Helsinkiin halua, en missään nimessä, ei houkuttele pätkääkään! Toisaalta Tampereelle, joka kai nykyisin on se Suomen suosikkikaupunki voisin muuttaa ainoastaan koska siellä asuu sukua, en niinkään itse kaupungin takia.

Yliopistokulttuuriin liittyvänä seikkana voisin sanoa, että Tampereen yliopisto saattaisi omassa tapauksessani olla sikäli esim. Vaasaa parempi, että Tampereella on huomattavasti selvemmin 'yhteiskunnallishumanistinen' ilmapiiri. Vaasan yliopisto tuntuu ajoittain hivenen liian porvarilliselta mikä tietty johtuu kauppakorkeakouluhistoriasta.

Itse olen muuten kotoisin juuri Porista. Mainettaan parempi kaupunki sanoisin, ja varsinkin kesällä tosi viihtyisä.
        Harmi vain, etteivät Porin päättäjät 60-luvulla lähteneet vaatimaan kaupunkiin yliopistoa kuten monet muut Suomen kaupungit tuohon aikaan. Olisi varmasti kovin erilainen paikka nyt. Tosin nythän sinne tuo korkeakouluyksikkö saatiin, joka sijaitsee samantyyppisessä rakennuksessa kuin meidän fabriikkimme.

• ...
        usko minua kirjoitti:

Itse olen muuten kotoisin juuri Porista. Mainettaan parempi kaupunki sanoisin, ja varsinkin kesällä tosi viihtyisä.
        Harmi vain, etteivät Porin päättäjät 60-luvulla lähteneet vaatimaan kaupunkiin yliopistoa kuten monet muut Suomen kaupungit tuohon aikaan. Olisi varmasti kovin erilainen paikka nyt. Tosin nythän sinne tuo korkeakouluyksikkö saatiin, joka sijaitsee samantyyppisessä rakennuksessa kuin meidän fabriikkimme.

Joo, Pori on ihan Pop (vai Jazz :) itse hetken harkitsin ihan vakavissani Poriin siirtymistä Turun yo:n kulttuurintutkimuksen koulutusohjelmaan. Totesin sitten kumminkin että en nyt oikein voi sitä kuitenkaan mm. opintotuki- ja perhesyistä johtuen tehdä.

Sen hetken mitä Porissa vietin, pidin kovasti kaupungista. Esim. Vaasaan verrattuna Pori vaikutti varsin vireältä paikalta, vaikka ei niin hirveästi väkiluvultaan olekaan Vaasaa suurempi.

• Nina
        ... kirjoitti:

eroaa Tampereesta mielestäni vain positiivisesti. Yliopistoalue paljon kauniimpi kuin Treella.
        Toiseksi ,jos on vähääkään esteettistä silmää,ei Turusta voi lähteä minnekään.Sisämaahan mentäessä ihmiset rumenevat ja tyylikkyys katoaa kokonaan.Tampereen keskustassa voisi kulkea vaikka kalsarit jalassa eikä erottuisi joukosta.Täällä länsirannikolla(ei pori eikä Rauma) huomaa Ruotsin vaikutuksen kaupunkiväestöön.(lue:kauniita ihmisiä ja tyylikästä pukeutumista)Kaiken lisäksi lyhyt matka Tukholmaan shoppailemaan ja hakemaan vaikutteita lisää...Suosittelen:)

• ...
        Nina kirjoitti:

eroaa Tampereesta mielestäni vain positiivisesti. Yliopistoalue paljon kauniimpi kuin Treella.
        Toiseksi ,jos on vähääkään esteettistä silmää,ei Turusta voi lähteä minnekään.Sisämaahan mentäessä ihmiset rumenevat ja tyylikkyys katoaa kokonaan.Tampereen keskustassa voisi kulkea vaikka kalsarit jalassa eikä erottuisi joukosta.Täällä länsirannikolla(ei pori eikä Rauma) huomaa Ruotsin vaikutuksen kaupunkiväestöön.(lue:kauniita ihmisiä ja tyylikästä pukeutumista)Kaiken lisäksi lyhyt matka Tukholmaan shoppailemaan ja hakemaan vaikutteita lisää...Suosittelen:)

>Sisämaahan mentäessä ihmiset rumenevat ja >tyylikkyys katoaa kokonaan.

? Häh ? Toki sitä voi provosoida, mutta hei...

Sitten kun pystyt määrittelemään aukottomasti mitä on universaalikauneus ja esittämään sen miten hyvin länsirannikkolaiset vastaavat sitä, niin saatan uskoakin väitteesi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen kannatusromahdus ilahduttaa

Siin' ei hyvä häviä. Luotto parempaan tulevasuuteen alkaa taas palautua.
      Maailman menoa
      199
      4740
    2. Avopuoliso, mies-/naisystävä vai mikä?

Kävin eilen irl keskustelun, joka jätti minut pohtimaan seuraavaa ... millä nimityksellä kutsua henkilöä, jonka kanssa o
      Ikävä
      204
      3410
    3. Huvittava ilmiö: Vasemmistolaiset uskoo sokeasti SDP:n parantavan heidän

elämäänsä, jos demarit johtaa seuraavaa hallitusta (Kyse on siis palstan vasemmistolaisista) Totuus on toinen, nimittäi
      Maailman menoa
      121
      2952
    4. Pitkän päivän ilta

Tarina elämättömästä miehestä, jonka elämän täytti velvollisuudentunto. Pikkutarkka, huolellinen, hyvällä katsottu, miel
      Ikävä
      156
      2932
    5. Riikka ohoi! Saksa alensi bensaveroa, missä euron bensa?

Perussuomalaisten yksi vaalilupauksista oli euron bensiini suomalaisille autoilijoille. Ei ole näkynyt. Jopa vasemmis
      Maailman menoa
      44
      2860
    6. Miksi Kuhmolaiset on niin nyrpeä ilmeisiä?

Miksi suurin osa (ei onneksi kaikki) on niin typääntyneen näkösiä elämäänsä? Tuijotetaan toisia pahansuopaisesti ja kat
      Kuhmo
      13
      2297
    7. Tulipalo rivitalossa, tuhoutuu täysin

Kainuun pelastuslaitos sai hieman puolenyön jälkeen maanantaina ilmoituksen rivitalon huoneistossa syttyneestä tulipalos
      Puolanka
      52
      2288
    8. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      73
      2186
    9. Totuus sattui demareihin, vaativat asiallisen jutun poistoon

ja oli vielä suosittu, mutta kun demarit tarpeeksi valittivat, niin poistettiin. Raukkamaista toimintaa. Eli siis juttu
      Maailman menoa
      55
      2025
    10. En selvinnyt ilman naarmuja

Vaikka ehkä kuvittelin sen olevan ilmoitusluonteinen asia, jonka jälkeen kaikki palaa entiselleen ja ilma puhdistuu. Naa
      Ikävä
      13
      1995
    Aihe