Vuotava trikuspidaaliläppä

Nannininni83

Minulla todettiin 12-vuotiaana kolmiliuskaläpän vähäistä vuotoa. Epikriisissä lukee myös seuraavaa: heikko sys sivuääni suht laajalti prekordiumissa, mitä toi meinaa? Vähäinen vuoto, mutta laaja... Lääkäri sanoi tuolloin, ettei noin pienestä viasta ole mulle mitään haittaa. Mulla on ollut hengitysongelmia aika usein; pitää hengitellä syvemmin, kun happi ei tunnu riittävän ja lisäksi tiheälöyntisyyskohtauksia muljahduksia. Johtuu varmaan tästä läppäviasta vai? Tiedättekö voiko tälläinen pieni läppävika iän myötä pahentua? Olen nyt päälle 20 v. Onneksi vika on oikeassa sydänpuoliskossa niin ei niin paha homma.

Kiitos vastaajalle!

4

5742

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pöpö2

      Kardiologini kertoi minulle, että jos oikein tarkalla laitteella tutkitaan oikein tarkkaan, niin 75%:lla ihmisistä vuotaa trikuspidaaliläppä. Se on siis ns. normaalia.

      Koska oireet sinua häiritsevät ja tutkimuksista on jo noin 10 vuotta, niin voisithan kysellä voitko päästää uuteen sydänultraan, etenkin jos mainitsemasi oireet on nyt hiljattain vasta ilmenneet.

    • ...

      >heikko sys sivuääni suht laajalti prekordiumissa

      Tuo tarkoittaa, että rintakehän päältä stetoskoopilla kuunneltuna kuuluu sydämen sivuääni melko laajalta alueelta. Ultraäänellä katsottuna läppävuoto on kuitenkin ollut pieni. Ultraääni on se mistä se vuodon taso katsotaan, sivuääni voi kuulua laajalta alueelta tai äänekkäänä vaikka vuoto on vain pieni.

      Ja sivuäänesi on "sys" = systolinen, eli sydämen supistumisvaiheessa kuuluva (systolisen vastakohta on diastolinen sivuääni, eli sydämen relaksoitumisvaiheessa kuuluva. Systolinen sivuääni on näistä paljon tavallisempi.)

      • card.output

        Hei,

        mainitsemasi läppävuoto on tosiaan ihan normaalia jos se on vähäistä. Läpän takana keuhkoverenkierrossa on pienempi paine kuin systeemiverenkierrossa lähtien vasemmasta kammiosta.

        Minun piti kommentoida tuota sivuääniasiaa :)

        Sydämessä olevat reiät tai läppävuodot aiheuttavat pyörteitä virtaukseen, ja sellainen virtaus kuuluu sivuäänenä stetoskoopissa.

        Jos reikä on pieni, syntyy pieni ja terävä pyörövirtaus, joka kuuluu stetoskoopissa hyvin sivuäänenä. Jos taas reikä on suuri, pääsee veri virtaamaan reiästä helposti eikä vastaavaa terävää pyörövirtausta synny eikä selvää sivuääntäkään välttämättä kuulu.

        Näin ollen eniten hoitoa vaativat tilanteet saattavat jäädä kuulematta, ja kuulut löydökset saattavat olla parhaassa tapauksessa harmittomia. Ainoa tutkimus, joka antaa varman vastauksen tähän kysmykseen, on sydämen ultraäänitutkimus.

        Systolinen sivuääni voi olla hyvänlaatuinenkin, mutta käsittääkseni toisen sydänäänen jälkeinen sivuääni (=diastolinen) on aina merkki sairaudesta. Korjatkoon viisaammat jos olen väärässä :)


    • klaara3

      olen tutustumassa vaikeaan sairauteen eikä ole juuri nyt kysyttävää

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4815
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3056
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1777
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1591
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1451
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1218
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1189
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1157
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1147
    Aihe