Iäkkäiden kuljettajien määrä kasvaa ennakoitua nopeammin ja he kuolevat muita useammin rajuissa kohtaamisonnettomuuksissa: http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2007/03/511641
Mitenkähän nuo aiotaan kameroilla ehkäistä? Muutakaan kun ei näytä olevan tekeillä.
Minä ainakaan en aio ajokorttiani "loppumetreille" edes pitää, vaan kun ajaminen alkaa tuntumaan epävarmalta jossain parinsadan paikkeilla, niin siirryn matkustajaksi. Miten on muiden kohdalla? No, voihan ne autot sitten olla jo tietokoneiden ja satelliittien avulla itsestään ajavia?
Ikääntymisen vaikutus ajotaitoon on aika yksilöllistä, kuten tuolla jutussa mainitaankin. Tunnen erään pian 73 vuotta täyttävän miehen ja hän kyllä ajaa edelleen nysväämättä. Valotaulut vilkuttelee ylinopeutta ja huippunopeuksillakin mies vielä autoja kuljettaa, ainakin kokeillakseen.
Täältä löytyy sitten ihan yksinkertaisia turvallisuutta parantavia vinkkejä: http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2007/03/511670
Noin helppoja, ei paljon puuttuisi vuoden 2010 tavoitteesta, jos...
Turvallisuus huonontumassa?
16
595
Vastaukset
- Auto--Antero
Moni iäkäs kuski ajaa kuten nuori varsa. Jotka osaavat, osaavat. Niin yksinkertaista se on.
Moni vanha mähelö töppää sen viimeisen kerran vain siksi, ettei ole koskaan osannut ajaa.
Autoilu on kuin pyörällä ajo. Kun sen kerran hallitsee, on pienellä treenillä aina kuosissa.
Jopa vanhalla mummollani on ajokortti tallella, vaikka ikää on jo reilusti.
Autolla ajeli viimeksi joskus -80 luvulla. Kyytiin en kyllä lähtisi. Silloin viime kerrallakin sain auttaa vaihteissa, kun H-kirjain meni yli hilseen.
Jotkut vaan eivät koskaan opi.
Vauhtiakin löytyi motarilla huimat 60km/h, vaikka hoputin vieressä koko ajan. Tein selväksi että moottoritien tukkiminen ei ole kovin viisasta.
No, nykyään mummoni kaltaisia riittää jonossa vasemmalla kaistalla Munkasta Lahnajärvelle. karmaisevan reissun istunut vanhuksien kyydissä, ja sanonut kaikille että multa pitää ottaa kortti pois vaikka väkisin huomattavasti aikaisemmassa vaiheessa. Ei se ikä nyt mitään kerro, eikä autonkäsittelytaitokaan, totta kai paljon ajanut on näennäisesti varma kuski tutun auton ratissa tutulla tiellä. Mutta huomiokyvyn heikkeneminen ja reaktion hidastuminen jne. on kuitenkin niitä pelottavia ja yleensä vääjäämättä vanhuuden mukana seuraavia asioita. Toisilla selvemmin ja aiemmin, toisilla ihan pikkuhiljaa. Minä hävitin vuosia sitten suomalaisen ajokorttini ja sain norjalaisen tilalle, siinä näyttäis ajo-oikeus säilyvän 100-vuotiaaksi asti, toivottavasti se kuitenkin otetaan multa pois pikkuisen ennen.....
Onkohan tuo ajo-oikeus 100 -vuotiaaksi jotain norjalaisten vakuuttelua omasta hyvinvointivaltiosta, jotta Norjassa eletään terveellisesti, voidaan hyvin ja eletään pitkään?
Tuollainen sopisi nimittäin hyvin yhteen eräässä norjalaisen viraston seinällä riippuvan suuren taulun kanssa. Siinä oli kuvattuna Norja erittäin vauraaksi valtioksi, oli monenlaista kaupankäyntiä, kala- ym teollisuutta ja öljynporaustakin muistaakseni jo silloin. Ruotsin kohdalle oli maalailtu jotain vähäistä teollisuutta ja tiestöäkin, mutta ei mitään erityistä. Suomi oli oikea takapajula, metsissä harvakseltaan samoilevat suomalaiset oli kuvattu tappelemassa susien ja karhujen seassa ja asumassa alkeellisissa asunnoissaan.Kairakettu kirjoitti:
Onkohan tuo ajo-oikeus 100 -vuotiaaksi jotain norjalaisten vakuuttelua omasta hyvinvointivaltiosta, jotta Norjassa eletään terveellisesti, voidaan hyvin ja eletään pitkään?
Tuollainen sopisi nimittäin hyvin yhteen eräässä norjalaisen viraston seinällä riippuvan suuren taulun kanssa. Siinä oli kuvattuna Norja erittäin vauraaksi valtioksi, oli monenlaista kaupankäyntiä, kala- ym teollisuutta ja öljynporaustakin muistaakseni jo silloin. Ruotsin kohdalle oli maalailtu jotain vähäistä teollisuutta ja tiestöäkin, mutta ei mitään erityistä. Suomi oli oikea takapajula, metsissä harvakseltaan samoilevat suomalaiset oli kuvattu tappelemassa susien ja karhujen seassa ja asumassa alkeellisissa asunnoissaan.no siinä läpyskässä nyt sanotaan 100 vuotta, eli eipähän tarvitse uutta muovinpalasta ainakaan hankkia, mutta kyllä 70 ikävuodesta asti vaaditaan kuitenkin lääkärintodistus jotta se ajolupa oikeasti olisi voimassa. :)
Kyllähän Norja on maailman napa eikä muualla oikeesti ole hirveästi elämää, paitsi Saariselällä ja Kalajoella silloin kun siellä on norjalaisia turisteina. ;)
Huhuja liikkuu, että Norjalla on paljon rahaa, mutta ei se missään oikein hirveästi näy...
- kova kaasuttamaan
********************************
Iäkkäiden kuljettajien määrä kasvaa ennakoitua nopeammin ja he kuolevat muita useammin rajuissa kohtaamisonnettomuuksissa: http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2007/03/511641
Mitenkähän nuo aiotaan kameroilla ehkäistä? Muutakaan kun ei näytä olevan tekeillä.
********************************
Kun ihmiset noudattavat rajoituksia, heillä on paremmat mahdollisuudet väistää näitä iäkkäitä sekoilijoita. Myös mahdollisessa kontaktissa vahingot ovat pienemmät. Ei tässä ole mitään epäjohdonmukaisuutta.Esimerkkejähän on vaikka kuinka paljon, mutta otetaanpa tuo tapaus Sasi. Siellä onnettomuustiellähän on niitä kameratolppia ja rajoituksia ilmeisesti noudatettiin. Sasin auton ehti väistämään se, jolla siihen oli vähiten aikaa. Toinen auto ei saanut väistettyä ja sen iäkäs kuljettaja kuoli. Kolmaskaan ei ehtinyt ihan kunnolla väistämään, mutta selvisi pienin kolhuin.
Tiekin oli tietojen mukaan sen verran kuiva, että kitkaa olis ollut lyhyelle jarrutusmatkalle. Siitä huolimatta se kolmaskin auto oli joutua pahaan onnettomuuteen, vaikka sen kuljettajalla olisi pitänyt olla reilusti aikaa reagoida tilanteeseen (mikäli kaikki pitivät oikeita turvavälejä).
Rajoitukset ja valvonta eivät tepsi näihin tapauksiin ja vastaavien tapausten voidaan olettaa kasvavan aivan lähitulevaisuudessa. Joitain poikkeuksia lukuunottamatta vanhat ihmiset näyttävät noudattavan rajoituksiakin ja ajavat jopa alle sallitun. Ajokilometritkin jäävät yleensä aika vähiin vanhemmalla iällä.- Kallonkutistaja
Kairakettu kirjoitti:
Esimerkkejähän on vaikka kuinka paljon, mutta otetaanpa tuo tapaus Sasi. Siellä onnettomuustiellähän on niitä kameratolppia ja rajoituksia ilmeisesti noudatettiin. Sasin auton ehti väistämään se, jolla siihen oli vähiten aikaa. Toinen auto ei saanut väistettyä ja sen iäkäs kuljettaja kuoli. Kolmaskaan ei ehtinyt ihan kunnolla väistämään, mutta selvisi pienin kolhuin.
Tiekin oli tietojen mukaan sen verran kuiva, että kitkaa olis ollut lyhyelle jarrutusmatkalle. Siitä huolimatta se kolmaskin auto oli joutua pahaan onnettomuuteen, vaikka sen kuljettajalla olisi pitänyt olla reilusti aikaa reagoida tilanteeseen (mikäli kaikki pitivät oikeita turvavälejä).
Rajoitukset ja valvonta eivät tepsi näihin tapauksiin ja vastaavien tapausten voidaan olettaa kasvavan aivan lähitulevaisuudessa. Joitain poikkeuksia lukuunottamatta vanhat ihmiset näyttävät noudattavan rajoituksiakin ja ajavat jopa alle sallitun. Ajokilometritkin jäävät yleensä aika vähiin vanhemmalla iällä."Sasin auton ehti väistämään se, jolla siihen oli vähiten aikaa."
Voitaneen kuitenkin olettaa, että Sasin auto olisi tuon ensimmäisen vastaantulijan kohdalla ollut kaikkein vähiten siellä vastaantulijoiden kaistalla. Eli ensimmäisellä tilaa oli eniten väistää ja luultavasti kuitenkin tarvitsi vähiten väistää.
Toki on mahdollista, että Sasin auto oli ollut ennen rysäystä jo jopa kymmenien metrien ajan kokonaan vastaatulijoiden kaistalla. Mutta en usko, että siinä olisi ollut käynnissä jokin "henkien taisto", kumpi väistää viimeisenä, jolloin ensimmäinen auto olisi peittänyt toisena tulevalta näkyvyyden mahdollisimman pitkään.
Toisen selviytymismahdollisuudet olivat monesta asiasta kiinni. Oliko turvaväliä edelläajavaan riittävästi? Oliko Sasin auto tulossa niin keskellä vastaantulijoiden kaistaa, että väistämiseen oli heikot mahdollisuudet (välttämättä muillakaan ei olisi ollut kanttia väistää sinne tyhjälle kaistalle, koska vastaantulijan havahtuessa, hän kuitenkin vaistomaisesti väistää omalle kaistalleen)? Iäkkäillä vakavien vammojen ja kuoleman riski on jo fyysisten ominaisuuksien takia suurempi. Turvavyöt oli ilmeisesti molemmilla osapuolilla käytössä? - Kallonkutistaja
Kallonkutistaja kirjoitti:
"Sasin auton ehti väistämään se, jolla siihen oli vähiten aikaa."
Voitaneen kuitenkin olettaa, että Sasin auto olisi tuon ensimmäisen vastaantulijan kohdalla ollut kaikkein vähiten siellä vastaantulijoiden kaistalla. Eli ensimmäisellä tilaa oli eniten väistää ja luultavasti kuitenkin tarvitsi vähiten väistää.
Toki on mahdollista, että Sasin auto oli ollut ennen rysäystä jo jopa kymmenien metrien ajan kokonaan vastaatulijoiden kaistalla. Mutta en usko, että siinä olisi ollut käynnissä jokin "henkien taisto", kumpi väistää viimeisenä, jolloin ensimmäinen auto olisi peittänyt toisena tulevalta näkyvyyden mahdollisimman pitkään.
Toisen selviytymismahdollisuudet olivat monesta asiasta kiinni. Oliko turvaväliä edelläajavaan riittävästi? Oliko Sasin auto tulossa niin keskellä vastaantulijoiden kaistaa, että väistämiseen oli heikot mahdollisuudet (välttämättä muillakaan ei olisi ollut kanttia väistää sinne tyhjälle kaistalle, koska vastaantulijan havahtuessa, hän kuitenkin vaistomaisesti väistää omalle kaistalleen)? Iäkkäillä vakavien vammojen ja kuoleman riski on jo fyysisten ominaisuuksien takia suurempi. Turvavyöt oli ilmeisesti molemmilla osapuolilla käytössä?Ongelmahan onkin juuri siinä, että se nopeustaju menee iän myötä muttei välttämättä sen takia. Siksi monet iäkkäät ajavat melko vaihtelevilla nopeuksilla. Siksi jo tolkuissaan ollessaan pitäisi päättää nimen omaan ikä jolloin luopuu ajokortista. Tai sitten ajaa vaan niin kauan kuin joku muu pysäyttää ajon...
- Puoliammattilainen
Eilen näin aika vaarallisen tilanteen, kun iäkäs henkilö ajoi VT-6:lla mäkisessä kohdassa henkilöautolla varmasti alle 40km/h. Aurinko paistoi edestä ja kuljettaja ajoi ihan keskiviivan tuntumassa.
Tuollaiset aiheuttavat vaaratilanteita, koska moni ei ota huomioon, että henkilöauto ajaisi niin hiljaa.
Traktoreissa ja mopoautoissa on hitaan ajoneuvon kolmio takana varoittamassa.
Muistan joskus eräällä autoverstaalla ollessani, kun eräs iäkäs henkilö pyysi ajamaan autonsa sisään, ettei hän kolhi ovenpieliä, koska näkö oli kuulemma huono! - Kallonkutistaja
Kyllähän suurten ikäluokkien ikääntyminen tule näkymään tilastoissa. Yksinkertaisesti todennäköisyys kuolonuhreihin kasvaa. Aivan samoinhan on käynyt rekkaliikenteen kasvun myötä. Todennäköisyys törmätä rekkaan on kasvanut.
"Minä ainakaan en aio ajokorttiani "loppumetreille" edes pitää..."
Näinhän varmaan kaikki (jopa yli 80-vuotiaat) ajattelee, kun ovat vielä tolkuissaan. Mutta harva itse huomaa sitten enää sitä, että ikä tuo niitä ajoa haittaavia ominaisuuksia. Ja toisaalta joillakinhan ne loppumetrit alkavat jo alle 50-vuotiaina. Minkä ikäisenä sinä aiot luopua ajokortistasi?"Minkä ikäisenä sinä aiot luopua ajokortistasi?"
Sitten kun ~200 km/h alkaa päätä huimaamaan, nyt menee vielä liki 300 kevyesti. Sitten jää vielä reilusti toleranssia, tientukoksi en aio ryhtyä. Testailen riittävän usein.- Kallonkutistaja
Kairakettu kirjoitti:
"Minkä ikäisenä sinä aiot luopua ajokortistasi?"
Sitten kun ~200 km/h alkaa päätä huimaamaan, nyt menee vielä liki 300 kevyesti. Sitten jää vielä reilusti toleranssia, tientukoksi en aio ryhtyä. Testailen riittävän usein.Ongelmahan onkin juuri siinä, että se nopeustaju menee iän myötä muttei välttämättä sen takia. Siksi monet iäkkäät ajavat melko vaihtelevilla nopeuksilla. Siksi jo tolkuissaan ollessaan pitäisi päättää nimen omaan ikä jolloin luopuu ajokortista. Tai sitten ajaa vaan niin kauan kuin joku muu pysäyttää ajon...
- tue näkemyksiäsi!?
Ensinnäkin vanhusten ei tarvitse mennä töihin ja aiheuttaa ruuhkaa. Vaikka liikenne lisääntyy ei ruuhkat lisäänny, joten ongelma ei ole niinpaha kuin voisi kuvitella.
Toisaalta rummutat kuolonkolarin todennäköisyyden kasvua. Tilastot eivät kuitenkaan tue tuollaista, vaan kuolonkolarit eivät ole kasvussa pidemmällä trendillä, vaan pysyvät suht vakiona. Kallonkutistaja kirjoitti:
Ongelmahan onkin juuri siinä, että se nopeustaju menee iän myötä muttei välttämättä sen takia. Siksi monet iäkkäät ajavat melko vaihtelevilla nopeuksilla. Siksi jo tolkuissaan ollessaan pitäisi päättää nimen omaan ikä jolloin luopuu ajokortista. Tai sitten ajaa vaan niin kauan kuin joku muu pysäyttää ajon...
Onko tämä kahteen paikkaan postaamasi sama viesti kohdallasi jokin oire vanhenemisesta?
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000024697700- Kallonkutistaja
Kairakettu kirjoitti:
Onko tämä kahteen paikkaan postaamasi sama viesti kohdallasi jokin oire vanhenemisesta?
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000024697700Samoinhan voisi kysyä monista sinunkin viesteistäsi, ei tosin kahteen paikkaan postaamisen takia.:) Rekisteröimättömänä saa kuitenkin olla rehellinen, kun ei voi poistaa omia viestejään, vaikka niissä olisi mitä vikaa. Jos oireet tuntuvat tästä lisääntyvän, niin pitää minunkin liittyä rekisteröityneiden joukkoon.
Mutta ihan oikein arvasin, kun huomasin tuon virheeni, että mitä kysyisit/kommentoisit. Positiivistahan tuossa on kuitenkin se, että ihan itse huomasin harhailuni.
Vaikea kysymys kuitenkin, koska nuorenemisesta ei ole kenelläkään kokemuksia eli vertailukohta puuttuu. Ehkä kuitenkin voisi epäillä myös sitä, etten ole vielä tarpeeksi vanha hallitsemaan ihan kaikkea. Kallonkutistaja kirjoitti:
Samoinhan voisi kysyä monista sinunkin viesteistäsi, ei tosin kahteen paikkaan postaamisen takia.:) Rekisteröimättömänä saa kuitenkin olla rehellinen, kun ei voi poistaa omia viestejään, vaikka niissä olisi mitä vikaa. Jos oireet tuntuvat tästä lisääntyvän, niin pitää minunkin liittyä rekisteröityneiden joukkoon.
Mutta ihan oikein arvasin, kun huomasin tuon virheeni, että mitä kysyisit/kommentoisit. Positiivistahan tuossa on kuitenkin se, että ihan itse huomasin harhailuni.
Vaikea kysymys kuitenkin, koska nuorenemisesta ei ole kenelläkään kokemuksia eli vertailukohta puuttuu. Ehkä kuitenkin voisi epäillä myös sitä, etten ole vielä tarpeeksi vanha hallitsemaan ihan kaikkea.Sinähän olet usein väittänyt, että vaikka Ruotsissa sattuu väkilukuun suhteutettuna vähemmän kuolemaan johtavia onnettomuuksia kuin Suomessa, niin loukkaantumisia sattuisi huomattavasti enemmän.
Tuon väärinkäsityksenhän minä viimeksi oikaisin tuolla: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000023058565#22000000023058565
Arvasitko tämänkin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 753507
- 622664
- 792492
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.582358Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?
Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1912297- 421833
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu2191801- 441739
Mä en jaksa suojella sua enää
Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t151411EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!
"Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p1481370