Moi,
valtava arpominen kumman kärryn laittaisi eli hyvät ja huonot puolet sekä yksiakselisesta, että telikärrystä kiinnostaisivat. Varsinkin omia käyttökokemuksia otettaisiin vastaan suurella mielenkiinnolla. Kärryä käytettäisiin myös huonommilla teillä,ja siksi tuo teli vaihtoehto mukana. Vai onko vain turhaa lisäpainoa?
teli vai yksiakselinen peräkärry?
29
24174
Vastaukset
- Siitä se alkaa
Kyllähän tuo juttu aika paljon riippuu vetoautosta, perävaunun mitoista ja jarrullisuudesta / jarruttomuudesta, ja tietysti vielä kuorman laadusta.
Ja niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin vetoauton suurimmasta sallitusta kytkentämassasta. Jos se on vaikka 450 kg jarruttomalle, niin etpä taida jarruttomaan vaunuusi teliä tarvita.
Eli täsmennähän vähän...!- carenza
Mielelläni täsmennän, siksihän näin ammattilaisten/tietäjien perään käännyinkin.
Vetoautona VW Passat sedan jonka massaa en nyt ikävä kyllä voi vielä tarkistaa. Kuorma koostuu pääasiassa poltto- yms. puista kohtuu huonojen metsäteiden varrelta ja joskus kelkan kuskauksesta. Tosiaankin ainoa perustelu telikärrylle mitä olen kuullut on se, että huonommassa maastossa kantaa isompaa kuormaa. - bengtsod
carenza kirjoitti:
Mielelläni täsmennän, siksihän näin ammattilaisten/tietäjien perään käännyinkin.
Vetoautona VW Passat sedan jonka massaa en nyt ikävä kyllä voi vielä tarkistaa. Kuorma koostuu pääasiassa poltto- yms. puista kohtuu huonojen metsäteiden varrelta ja joskus kelkan kuskauksesta. Tosiaankin ainoa perustelu telikärrylle mitä olen kuullut on se, että huonommassa maastossa kantaa isompaa kuormaa.Kuulostaa siltä että sinun tapauksessa yksiakselinen jarruton traileri olis paras vaihtoehto. Itselläni on noita jarruttomia sekä 1 akselilla että telillä- telikärry on mukava vetää mutta painoonsa nähden raskaanoloinen vetää. Lisäksi kärry jäkittää vastaan jyrkissä käännöksissä mikä tuntuu erityisesti käsin kärryä liikuteltaessa .
Sitten raskaammissa (1500-2500 kg) kärryissä ehdottomasti teli.
Itse pidän noiden pyörien lukumäärää tärkeämpänä että on lehtijouset ja isakrit eikä kumijoustoakseleita.
Uudella venetrailerillani unohdin että oli vene perässä kun tuli kun tyhjää vaan perässä- tuli sitten ohiteltua pari rekkaa yms turhaa...
Benkku - Kummat jouset paremmat
bengtsod kirjoitti:
Kuulostaa siltä että sinun tapauksessa yksiakselinen jarruton traileri olis paras vaihtoehto. Itselläni on noita jarruttomia sekä 1 akselilla että telillä- telikärry on mukava vetää mutta painoonsa nähden raskaanoloinen vetää. Lisäksi kärry jäkittää vastaan jyrkissä käännöksissä mikä tuntuu erityisesti käsin kärryä liikuteltaessa .
Sitten raskaammissa (1500-2500 kg) kärryissä ehdottomasti teli.
Itse pidän noiden pyörien lukumäärää tärkeämpänä että on lehtijouset ja isakrit eikä kumijoustoakseleita.
Uudella venetrailerillani unohdin että oli vene perässä kun tuli kun tyhjää vaan perässä- tuli sitten ohiteltua pari rekkaa yms turhaa...
BenkkuMitä raskaampi on kuorma sen parempi on moderni kumivääntöjousitus. Kaikenlisäksi siinä on täydellinen erillisjousitus/pyörä, olkoon pyöriä kuinka paljon vain.
Tyhjällä kevyellä (jarruttomalla) vaunulla ja keveillä kuormilla lehtijousi on miellytävämpi.
Iskarit saa molempiin jousitustyyppeihin. Käytännössä näkemissäni kumivääntöjousellisissa kärryissä iskarit ovat pystyasennossa, siis kuten autoissa, ja lehtijousellisissa vaunuissa usein lähes makaavassa asennossa - mitä ne vaimentavat?
Yksiakselinen vaunu on hyvin miellyttävä aina tuonne 1500 - 1700 kg kokonaismassaan asti. Sen yli kun mennään niin kantavuuden vuoksi tarvitaan kaksi akselia.
Kysyjälle suosittelen yksiakselista vaunua. Riittävän tukevasti rakennettu teli, erityisesti keinuteli, nostaa vaunun omamassan niin korkeaksi että hyötykuorma jää lapselliseksi.
Monestihan näitä heilukeikkutelejä kehutaan veto-omainaisuuksilla ( ? ) ja maasto-ominaisuuksilla, mutta eiköhän yksiakselinen mene sinne minne vetoautona toimiva tavallinen henkilöautokin.
Muutama kokemus keinuteleistä jarruttomassa vaunussa on ollut minulle epämiellyttävä: hämmästyttävän raskaita vetää, ja sellaista omituista nypytystä.
Toisaalta olen paljon vetänyt 1-akselisia hevosvaunuja ja autotrailereita, ja ovat olleet todella mukavia. Mutta taitaapi näissä asioissa olla niin montaa mieltä kuin on miestäkin? - sitroen.
Kummat jouset paremmat kirjoitti:
Mitä raskaampi on kuorma sen parempi on moderni kumivääntöjousitus. Kaikenlisäksi siinä on täydellinen erillisjousitus/pyörä, olkoon pyöriä kuinka paljon vain.
Tyhjällä kevyellä (jarruttomalla) vaunulla ja keveillä kuormilla lehtijousi on miellytävämpi.
Iskarit saa molempiin jousitustyyppeihin. Käytännössä näkemissäni kumivääntöjousellisissa kärryissä iskarit ovat pystyasennossa, siis kuten autoissa, ja lehtijousellisissa vaunuissa usein lähes makaavassa asennossa - mitä ne vaimentavat?
Yksiakselinen vaunu on hyvin miellyttävä aina tuonne 1500 - 1700 kg kokonaismassaan asti. Sen yli kun mennään niin kantavuuden vuoksi tarvitaan kaksi akselia.
Kysyjälle suosittelen yksiakselista vaunua. Riittävän tukevasti rakennettu teli, erityisesti keinuteli, nostaa vaunun omamassan niin korkeaksi että hyötykuorma jää lapselliseksi.
Monestihan näitä heilukeikkutelejä kehutaan veto-omainaisuuksilla ( ? ) ja maasto-ominaisuuksilla, mutta eiköhän yksiakselinen mene sinne minne vetoautona toimiva tavallinen henkilöautokin.
Muutama kokemus keinuteleistä jarruttomassa vaunussa on ollut minulle epämiellyttävä: hämmästyttävän raskaita vetää, ja sellaista omituista nypytystä.
Toisaalta olen paljon vetänyt 1-akselisia hevosvaunuja ja autotrailereita, ja ovat olleet todella mukavia. Mutta taitaapi näissä asioissa olla niin montaa mieltä kuin on miestäkin?"...sellaista omituista nypytystä..."
Se nypytys loppuu, kun tasapainottaa kärryn renkaat. - Bengtsod
Kummat jouset paremmat kirjoitti:
Mitä raskaampi on kuorma sen parempi on moderni kumivääntöjousitus. Kaikenlisäksi siinä on täydellinen erillisjousitus/pyörä, olkoon pyöriä kuinka paljon vain.
Tyhjällä kevyellä (jarruttomalla) vaunulla ja keveillä kuormilla lehtijousi on miellytävämpi.
Iskarit saa molempiin jousitustyyppeihin. Käytännössä näkemissäni kumivääntöjousellisissa kärryissä iskarit ovat pystyasennossa, siis kuten autoissa, ja lehtijousellisissa vaunuissa usein lähes makaavassa asennossa - mitä ne vaimentavat?
Yksiakselinen vaunu on hyvin miellyttävä aina tuonne 1500 - 1700 kg kokonaismassaan asti. Sen yli kun mennään niin kantavuuden vuoksi tarvitaan kaksi akselia.
Kysyjälle suosittelen yksiakselista vaunua. Riittävän tukevasti rakennettu teli, erityisesti keinuteli, nostaa vaunun omamassan niin korkeaksi että hyötykuorma jää lapselliseksi.
Monestihan näitä heilukeikkutelejä kehutaan veto-omainaisuuksilla ( ? ) ja maasto-ominaisuuksilla, mutta eiköhän yksiakselinen mene sinne minne vetoautona toimiva tavallinen henkilöautokin.
Muutama kokemus keinuteleistä jarruttomassa vaunussa on ollut minulle epämiellyttävä: hämmästyttävän raskaita vetää, ja sellaista omituista nypytystä.
Toisaalta olen paljon vetänyt 1-akselisia hevosvaunuja ja autotrailereita, ja ovat olleet todella mukavia. Mutta taitaapi näissä asioissa olla niin montaa mieltä kuin on miestäkin?Mulla on vetoautossa aika pitkä takaylitys joka korostaa kärryn liikkeitä, ehkä siitä johtuen laadukkaatkin kumivääntöjousilla varustetut kärryt (esim Equitrek) täydelläkin lastilla tuntuu epämukavilta. Myös lehtijousilla varustetuissa kärryissä on suuriakin eroja. Mulla on Farmi Pro ja Aku merkkiset 750 kilon venetrailerit, kummatkin lehtijousilla- kuormasta riippumatta samalla vetoautolla tuo Farmi Pro (RESPO) tulee kun tyhjää vain- ei nypytä eikä nyi , Akun osalta kyllä ihan selkeästi tuntee että on perässä. LEWO kumivääntöjousitettu 500 kilon traileri rynkyttää täydelläkin kuormalla autoa sitten ihan huolella.
Minun osaltani olen valmis hyväksymään lehtijousien huonot puolet (hinta ja jousien kuoleentuminen ja 5cm korkeutta)tuon käyttömukavuuden takia. - Ei varmasti lopu
sitroen. kirjoitti:
"...sellaista omituista nypytystä..."
Se nypytys loppuu, kun tasapainottaa kärryn renkaat.Kokemusta on niin paljon tuosta jutusta että takaan ettei ole kyse renkaiden tasapainotuksesta.
Erot eri merkkien välillä ovat huomattavia. Hyvin merkittävän suuria.
On siis hyvin huonoja ja raskasvetoisia keinutelivaunuja, ja ihan hyviä. Pahimmoillaan tyhjä jarruton keinutelivaunu, aivan uusi, nypytti ja ryskäsi perässä enemmän kuin kahdella erillisellä akselilla varustettu kumivääntöjousinen 3,0 tonnin vaunu - täsmälleen samana päivänä, saman vetoauton perässä, täsmälleen samalla reitillä.
Koska hyvin harvoin vedän jarruttomia vaunuja niin yllätys oli minullekin melkoinen, ja nimenomaan negatiivinen sellainen. Tuo "harvoin" tarkoittaa tähän mennessä ehkä 100 000 km, kun jarrullisten kohdalla on kyse rutosti suuremmista kilometrimääristä.
Mutta yleistämistä on aina varottava. En siis missään tapauksessa halua väittää että kaikki jarruttomat keinutelivaunut olisivat huonoja vetää, ei toki.
Yksiakselisista minulla kuitenkin on vain miellyttäviä kokemuksia. - Anonyymi
Bengtsod kirjoitti:
Mulla on vetoautossa aika pitkä takaylitys joka korostaa kärryn liikkeitä, ehkä siitä johtuen laadukkaatkin kumivääntöjousilla varustetut kärryt (esim Equitrek) täydelläkin lastilla tuntuu epämukavilta. Myös lehtijousilla varustetuissa kärryissä on suuriakin eroja. Mulla on Farmi Pro ja Aku merkkiset 750 kilon venetrailerit, kummatkin lehtijousilla- kuormasta riippumatta samalla vetoautolla tuo Farmi Pro (RESPO) tulee kun tyhjää vain- ei nypytä eikä nyi , Akun osalta kyllä ihan selkeästi tuntee että on perässä. LEWO kumivääntöjousitettu 500 kilon traileri rynkyttää täydelläkin kuormalla autoa sitten ihan huolella.
Minun osaltani olen valmis hyväksymään lehtijousien huonot puolet (hinta ja jousien kuoleentuminen ja 5cm korkeutta)tuon käyttömukavuuden takia.Lehtijousitettu ehdottomasti paras.Entä korjaus toim.pide kumijousitetussa,yleensä koko akselin vaihto.Turha väittää että kumijousitettu olis hyvä,Mutta onhan se halvempi ostohetkellä.
- asia selvis sillä
että lähti suht uudesta kärrystä rengas ja kaikki irti vauhdissa, ei olis haitannu jos olisi ollut teli.
- "kevät rinnassa ja kär...
räjähtikö kumi????
SYY:
Peräkärryjen huolto melko usein laiminlyödään!!
Ai miten uuden kärryn huollon on voinut laiminlyödä??
Mitähän auton renkaanvaihdon jälkeen tulisi tehdä???
Jälkikiristää pultit!!! Jos taas taas meni rengas, niin syynä on renkaan merkki. Harvoin kärryssä on Nokiaa tai misukkaa alla.. - Riippuu ja roikkuu
Älähän pelkistä viärässä paikassa: jos on keinuteli, sitä perusmallia, ja pyörä lähtee alta niin kyllä nesteessä oot.
Näkeehän sen siitä että kun tommoisen keinutelikärrin irrottaa koukusta niin aisa pamahtaa maahan.
Mutta jos sulla ois ollunna kahella erillisellä akselilla oleva kärri niin sitten toinen juttu. - räjähtäny
"kevät rinnassa ja kär... kirjoitti:
räjähtikö kumi????
SYY:
Peräkärryjen huolto melko usein laiminlyödään!!
Ai miten uuden kärryn huollon on voinut laiminlyödä??
Mitähän auton renkaanvaihdon jälkeen tulisi tehdä???
Jälkikiristää pultit!!! Jos taas taas meni rengas, niin syynä on renkaan merkki. Harvoin kärryssä on Nokiaa tai misukkaa alla..ja pultit oli kiinni vanteessa,kärryssä oli akseli vaan tallella.kärry 3 vuotta vanha ja vähän ajettu. Ei ollut kyse mistään huolimattomuudesta,laakerit petti. Paikallinen peräkärry myyjä sano että" ei kuulu meille me ei myydä niitä enää." Ja ovat vielä niitä ammattilaisia.
Että kiristele vaan niitä pultteja. - Kahdellakin tavalla
räjähtäny kirjoitti:
ja pultit oli kiinni vanteessa,kärryssä oli akseli vaan tallella.kärry 3 vuotta vanha ja vähän ajettu. Ei ollut kyse mistään huolimattomuudesta,laakerit petti. Paikallinen peräkärry myyjä sano että" ei kuulu meille me ei myydä niitä enää." Ja ovat vielä niitä ammattilaisia.
Että kiristele vaan niitä pultteja.Jos perävaunusta kolmen vuoden kuluessa pettävät pyöränlaakerit niin olet a) ostanut tyypillisen halppiskärryn jossa on käytetty halvimpia mahdollisia laakereita, tai b) olet ajellut runsain ylikuormin.
Laadukkaat akselistot/vetopäät/laakerit kestävät satojatuhansia kilometrejä. Sen tiedän 100 % varmaksi erittäin laajaan ja pitkään kokemukseen perustaen.
Tuolla kokemuksellasi ei ole yhtään mitään tekemistä yksi- tai
kaksiakselisuuden kanssa. Kumpaakin vaunutyyppiä näet saa huonoilla akselistoilla ja hyvillä akselistoilla.
Melkeinpä vedon löisin ettei vaunussasi ollut Al-Ko / Knott akseleita alkuperäisine laakereineen.
Tiedoksi sekin, ihan tässä sivussa, että vanteen offset vaikuttaa rutosti laakereiden kestävyyteen. Ts. alkuperäisen vanteen tilalle ei tulisi "sainpas halvalla" asentaa vannetta jonka offset poikkeaa alkuperäisien offsetista.
Mutta noin tien päällä katsellen suurin laakerivikojen aiheuttaja taitaa olla se tavallinen 100 - 200 % ylikuorma. Soraa pari kuutiota, sepeliä koppa täys, tuoretta koivua 2-3 kuutiota. - taas meni mettään
Kahdellakin tavalla kirjoitti:
Jos perävaunusta kolmen vuoden kuluessa pettävät pyöränlaakerit niin olet a) ostanut tyypillisen halppiskärryn jossa on käytetty halvimpia mahdollisia laakereita, tai b) olet ajellut runsain ylikuormin.
Laadukkaat akselistot/vetopäät/laakerit kestävät satojatuhansia kilometrejä. Sen tiedän 100 % varmaksi erittäin laajaan ja pitkään kokemukseen perustaen.
Tuolla kokemuksellasi ei ole yhtään mitään tekemistä yksi- tai
kaksiakselisuuden kanssa. Kumpaakin vaunutyyppiä näet saa huonoilla akselistoilla ja hyvillä akselistoilla.
Melkeinpä vedon löisin ettei vaunussasi ollut Al-Ko / Knott akseleita alkuperäisine laakereineen.
Tiedoksi sekin, ihan tässä sivussa, että vanteen offset vaikuttaa rutosti laakereiden kestävyyteen. Ts. alkuperäisen vanteen tilalle ei tulisi "sainpas halvalla" asentaa vannetta jonka offset poikkeaa alkuperäisien offsetista.
Mutta noin tien päällä katsellen suurin laakerivikojen aiheuttaja taitaa olla se tavallinen 100 - 200 % ylikuorma. Soraa pari kuutiota, sepeliä koppa täys, tuoretta koivua 2-3 kuutiota.kärryllä kuljettu muutaman reissun kelkkaa 240 kg, on koppi kärry,ei puita ei ole koskaan ylittäny kokonaispainoa.kyseisellä kerralla kuormaa n.75 kg. kärryssä bsw akselit?? tai jotain sinne päin.Oli pakko olla susilaakerit.
Kärry on tehdas tekoinen SUOMESTA. Sepeliä ei ajettu koskaan. - -rasvaru
taas meni mettään kirjoitti:
kärryllä kuljettu muutaman reissun kelkkaa 240 kg, on koppi kärry,ei puita ei ole koskaan ylittäny kokonaispainoa.kyseisellä kerralla kuormaa n.75 kg. kärryssä bsw akselit?? tai jotain sinne päin.Oli pakko olla susilaakerit.
Kärry on tehdas tekoinen SUOMESTA. Sepeliä ei ajettu koskaan.Katsoitko rikkoutuneita laakereita? Olivatko sinisen-punasen-kukertavan-kirjavia?
Jos niin, olisi varmaan pitänyt silloin tällöin tai edes vuosittain rasvata laakereita.
Joissain laakereissa on tiivistyksenä nailonrengas, joka vesikelillä päästää veden huuhtelemaan rasvan pois laakereista.
Aja siinä sitten kuivilla ja ruostuneilla laakereilla, ja valita kärryn huonoutta.
Jostain syystä laakerit pettävät, kun ollaan kaukana kotoa, on iso kuorma päällä, ja pimeää! - kerinny
-rasvaru kirjoitti:
Katsoitko rikkoutuneita laakereita? Olivatko sinisen-punasen-kukertavan-kirjavia?
Jos niin, olisi varmaan pitänyt silloin tällöin tai edes vuosittain rasvata laakereita.
Joissain laakereissa on tiivistyksenä nailonrengas, joka vesikelillä päästää veden huuhtelemaan rasvan pois laakereista.
Aja siinä sitten kuivilla ja ruostuneilla laakereilla, ja valita kärryn huonoutta.
Jostain syystä laakerit pettävät, kun ollaan kaukana kotoa, on iso kuorma päällä, ja pimeää!eikä niitä löytyny, löysin renkaan vanteineen ja peräkärryn jos akseli vaan tapitti.Aika uskomatonta että pitäis olla rasvapurkin kanssa kärryn alla kun on 3 vuotta vanha kärry.Ajettu alle 2 tuhatta kilometriä.Tottahan mä tästä opin paskaa en osta enää, enkä mitään eräästä firmasta.
- Ja tehdastekoinen?
taas meni mettään kirjoitti:
kärryllä kuljettu muutaman reissun kelkkaa 240 kg, on koppi kärry,ei puita ei ole koskaan ylittäny kokonaispainoa.kyseisellä kerralla kuormaa n.75 kg. kärryssä bsw akselit?? tai jotain sinne päin.Oli pakko olla susilaakerit.
Kärry on tehdas tekoinen SUOMESTA. Sepeliä ei ajettu koskaan.Että oikein SUOMESSA tehty, ja TEHTAASSA. Kahtos vaan. Mikäs tehdas Suomessa tekee umpikoppikärryjä? Eiköhän ne ole pajoja vaan. Jaa, kyllä on joku pahasti pielessä jos tuollaases käytös menee laakerit, oli sitten tehty pajas taikka tehtaassa. Eipä ole etehen sattunu tuollaista, kysyisin kyllä tehtaaalta että mikä mättäää.
- voin
Ja tehdastekoinen? kirjoitti:
Että oikein SUOMESSA tehty, ja TEHTAASSA. Kahtos vaan. Mikäs tehdas Suomessa tekee umpikoppikärryjä? Eiköhän ne ole pajoja vaan. Jaa, kyllä on joku pahasti pielessä jos tuollaases käytös menee laakerit, oli sitten tehty pajas taikka tehtaassa. Eipä ole etehen sattunu tuollaista, kysyisin kyllä tehtaaalta että mikä mättäää.
selventää,tehdastekoinen tarkoitin,ns.pajaa joka tekee työkseen jollekkin joka sitten myy tuotemerkkiä koko suomessa. Jätin soittopyynnön helsinkiin trailconille kun eivät heti voineet ottaa vastaan,siitä on pian 1 kk sitten.
Yks on varma asia ei jää tähän,kärry on korjattu makso 184 40 ison trailerin vuokra. On vaan ollu omassa työssä liian paljon kiireitä.
Luulis asian kiinnostavan myös heitä, onneks selvittiin hengissä EIKÄ tapettu ketään.
Olisko silloin vastattu että " me ei enää myydä niitä ei kuulu meille". Kuitit on tallella. - On nykypäivän avainsana
voin kirjoitti:
selventää,tehdastekoinen tarkoitin,ns.pajaa joka tekee työkseen jollekkin joka sitten myy tuotemerkkiä koko suomessa. Jätin soittopyynnön helsinkiin trailconille kun eivät heti voineet ottaa vastaan,siitä on pian 1 kk sitten.
Yks on varma asia ei jää tähän,kärry on korjattu makso 184 40 ison trailerin vuokra. On vaan ollu omassa työssä liian paljon kiireitä.
Luulis asian kiinnostavan myös heitä, onneks selvittiin hengissä EIKÄ tapettu ketään.
Olisko silloin vastattu että " me ei enää myydä niitä ei kuulu meille". Kuitit on tallella.Ikävästipä on Sinulle käynyt.
Paljon taitaa olla, ainakin jarruttomien vaunujen kohdalla, kyse siitä että jälleenmyyjän kate on niin olematon että tavaraa myydään vähän kun kertakäyttötuotteena.
Laatufirmossa on henkilöitä, jotka vastaavat jälkimarkkinoinnista. Jälkimarkkinoinnin tehtävänä on pitää asiakas / asiakaskunta tyytyväisenä, ja se pitää sisällään ainakin vastaamisen soittopyyntöihin, ja selvissä mokahommissa vastuun kantamisen ja asiakasta tyydyttävän ratkaisun löytämisen.
Kun noin pienestä summasta on kyse tuollaisen tapauksen yhteydessä niin osaava jälkimarkkinoinnista vastaava henkilö vähintäänkin maksaisi kaikki korjauskulut, ja oikein osaava tekisi vielä paljon muutakin.
Mikään ei kuulu niin kauas kuin "paha kello" - ja tyytymätön, petetyksi itsensä tunteva asiakas on todellakin "paha kello" jonka ääni kantaa kauas.
Sellainen kello pitää vaientaa tekemällä asiakas tyytyväiseksi.
Mutta niin se vaan on että paljolti perävaunhommissa vielä eletään sellaista ihmeellistä "pajakulttuuria" sanan huonoimmassa merkityksessä, tai ehkä "jobbarikulttuuri" on parempi sana.
Onneksi on poikkeuksiakisn, siis hyvin asiansa, myös tuon jälkimarkkinoinnin hoitavia firmoja. - ei.
"ei olis haitannu jos olisi ollut teli."
tuo ei ainakaan pidä paikkansa kaikiin telikärryihin,
enemän niitä on ojassa,
yhtän kolmipyöräistä en kyllä toisaalta ole nähnyt.
mutta silti ihnettelen tulkintaasi. - katsu 122
-rasvaru kirjoitti:
Katsoitko rikkoutuneita laakereita? Olivatko sinisen-punasen-kukertavan-kirjavia?
Jos niin, olisi varmaan pitänyt silloin tällöin tai edes vuosittain rasvata laakereita.
Joissain laakereissa on tiivistyksenä nailonrengas, joka vesikelillä päästää veden huuhtelemaan rasvan pois laakereista.
Aja siinä sitten kuivilla ja ruostuneilla laakereilla, ja valita kärryn huonoutta.
Jostain syystä laakerit pettävät, kun ollaan kaukana kotoa, on iso kuorma päällä, ja pimeää!ostin kolme vuotta sitten peräkärryn.
kaksi keraa on vaihdettu laakerit sekä kerran koko teli.
mihin muka sitä rasvaa pitäis laittaa?
ei ole mitään nippaa eikä valmistaja vaadi laittamaan.
rasvaatko autostasikin 20000 km välein laakerit?
jarruton kärry kuomulla maksoi uutena 3000e.
700 kilon paino ei ylity käytössä.
puoli vuotta vedin n. 10000km yksi rengas irtosi korjaamon pihaan laakerivika.
että tämmöistä - Kärrynen
räjähtäny kirjoitti:
ja pultit oli kiinni vanteessa,kärryssä oli akseli vaan tallella.kärry 3 vuotta vanha ja vähän ajettu. Ei ollut kyse mistään huolimattomuudesta,laakerit petti. Paikallinen peräkärry myyjä sano että" ei kuulu meille me ei myydä niitä enää." Ja ovat vielä niitä ammattilaisia.
Että kiristele vaan niitä pultteja.Suosittelen KOCH alumiinikärryä jos haluatte laadukkaan perävaunun. Noilla on 10vuoden takuu. AL-KO kuulakytkin ja akseli SKF:n laakereilla. Kärryt on kasattu rosteri pulteilla. 8 pulttia joka kulmassa.
- järkevä.
Kevytperävaunu tulee olla yksiakselinen lehtijousilla.
Telikärrit nypyttää tyhjänä vetäessä, kumijouset eniten.
Muutenkin telikärrin pyörästöön tulee käännettäessä sivuvoimia. Nämä hennot laakerit ei sitten kestä
Paras hyötykuorma ja miellytävä käyttäytyminen saadaan ainoastaan yksiakselisella lehtijousikärryllä.
Varsinkin huonoilla teillä telikärry ravistaa itsensä hajalle, lokasuojat repeilee ym.- Satunnainen vetelijä
Joutunut kuormia hakemaan mennessä testaamaan monen eri mallisen kärryn ominaisuuksia. Pahin vedettävä on kumivääntövarsijousitettu venetrailer, joka on kuitenkin tarkoitettu veneen siirtoon. Metallivääntösauvajousitettu, lehtijousitettu ja erillisjousitettu teli (pyöräkohtainen lavetti kierrejousin) tulevat pomppimatta perässä kelirikkoisilla teillä niin kauan kun renkaiden vaimentimet ovat kunnossa. Mutta samahan pätee myös niiden vetokatiskojenkin kanssa.
- Mutina
Telikärrylle pitää olla isokokoinen auto,eli lähinnä pakettiauto tai katumaasturi.
- G voimaa
Molemmissa konstruktioissa on puolensa. Itse miettisin 1 -akselista vain kevytluokassa (alle 1500 kg).
Jos kokonaispaino on 2000-5000kg, niin en edes miettisi kuin 2 tai 3 akselista.
1 akselilla saadaan hyvä kantavuus pienkärryyn, mutta oman kokemuksen mukaan tuollaiset vehkeet pompottaa. Ja peruuttaessa ne eivät käyttäydy niin rauhallisesti kuin telillinen. Osaltaan käyttäytymiseen vaikuttaa tosin vetoauton koko, sillä iso auto on leveämpi kuin pieni kärry ja kärry ei näy samalla tavalla peileissä.
Pienet telit taas ryskyttää, kuten täällä on jo kerrottukin, ainakin omasta mielestäni.
Minulla vaununa on Eduard Atlas, joka on 2 -akselinen lavetti. Leveyttä tuollaiselle kertyy 2,2m ja pituutta 6m ja käytös on perässä rauhallista. Kyseistä mallia voi suositella lämpimästi jos kaipaa täyskokoista vaunua.
Jos vetoauto on kevytkuorkki, voi vedellä myös täysperävaunua. Itsellä on kokemusta Hulco Rota -vaunusta. Täysperä tulee todella mukavasti perässä, mutta vaatii ison vetoauton. Noita saa Saksasta 5000 kg kok. massoilla. Lakihan sallii periaatteessa kevytkuorkin perään 7500kg...- varustettu
kärry saa olla kokonaispainoltaan enintään 3500kg Suomessa. Onko sulla ilma vai hydrauli jarrut?
- Anonyymi
Euroopan myydyimmät kärryt Lakkapäältä. Temared perävaunut, peräkärryt ja ajoneuvotrailerit. 9.4.2020 Kotiinkuljetus 4,90€. Kampanja voimassa jonkun aikaa. www.lakkapaa.com
- Anonyymi
Lakkapään konkurssimyymälästä en ostaisi yhtään mitään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi852237Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap172234Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen111579- 1031445
Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663921366Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1491228Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2561027- 63943
- 78899
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173884