alhainen hb

kertokaa

Minulla rv 34 ja hb 90.... Olen toki aloittanut raudan, mutta kertokaa mitä haittoja alhaisesta lukemasta voi olla, eli mihin tarvitsemme rautaa???

...mitenkähän naiset muuten selviytyivät ennen vanhaan, kun nykyään lähes kaikki joutuvat käyttämään lisärautaa...

10

2462

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rv 38

Mulla oli myös hb laskussa 28 viikoilta lähtien. Nyt onneksi 138 on arvot. Neuvolan täti sanoi että alhainen hb on haitaksi synnytyksessä, kun kuitenkin menettää siinä aika paljon verta. Muuten voi huimata ja päätä särkeä. Sitä en tiedä miten ennen vanhan on selvitty. Kaipa sitä on joutunut syömään paljon rautaa sisältäviä ruokia.

• vastauksesta

...siitäköhän muuten mun lisääntyneet päänsärytkin johtuvat...

• ennen vanhaan

syötiin kaikkea mitä tarjolla ja saatiin paremmin imettyä ruuista niiden hyötyaineet. Nykyään ruokailutottumukset erilaiset. Toisaalta taasen, jos ajattelee, niin ennen vanhaan kuoltiin huomattavasti enemmän synnytyksen komplikaatioihin ja olisikohan ne juuri olleet veren menettämisestä.

• hemoglobiini

muutenkin kuin raskaana ollessani tuollaista 86 -90. Vanhemmiten vaiva helpottui.
      Hapenottokykyyn hemoglobiini vaikuttaa, joten kannattaisi olla paljon ulkona ja huolehtia, että huoneissa on raikas ilma. Ja jos pyörryttää, niin pitää tietysti raskaana ollessa olla tavallista varovaisempi, ettei satuta itseään kaatuessaan. Ja synnytyksessä menettää runsaasti verta, jolloin hemoglobiini laskee entisestään ja voi joutua verensiirtoon.
      Muutenhan alhainen hemoglobiini pitää ihmisen nuorekkaana. Sinun kyllä kannattaa mielestäni nappailla rautatabletteja, pitäisi se hemoglobiini olla yli sata synnyttämään mennessä.
      Ennen vanhaan ihmiset saivat lisärautaa mm. valurautaisista padoista ja paistinpannuista, joista ruokaan irtosi rautaa.
      Odottavilla äideillä oli ennen monenlaisia puutostauteja. He mm. raapivat uunin kyljestä muurilaastia ja söivät sitä. Hiivaa ja kauraryynejä monet myöskin himoitsivat. Sääntönä oli, että jokainen lapsi aiheutti yhden hampaan menetyksen.
      Nykyään ei kenenkään enää tarvitse Suomessa kärsiä aliravitsemuksesta raskaana ollessaan eikä muulloinkaan. Suurimmat ongelmat aiheutuvat siitä, että jotkut odottavat äidit käyttävät alkoholia, tupakkaa ja huumeita. Minusta ei myöskään kannata syödä sellaisia ruokia, jotka aiheuttavat usein allergiaa. Tämä on siis vain oma mielipiteeni, voi olla, että neuvolassa tiedetään paremmin.

• saattaa

väsyttää, ainakin mua, kun normaalisti on n.146 ja tippui loppuviikoilla 111. Nyt on taas noussu (133) ja olo virkeämpi. Oon nyt rv 40 2.

Miten alhainen hemoglobiini pitää nuorekkaana? Ihan uteliaisuuttani kysyn...

Ja ennenvanhaan; mummu kertoi että omenaan laitettiin rautanaula ja annettiin raudan siitä imeytyä, sitten naula veks ja rouskis!
        En suosittele kuitenkaan...

Rautatabletit kannattaa ottaa tuoremehun kera, c-vitamiini auttaa imeytymään. Ja taas toisaalta ei kalkkia samaan aikaan päinvastaisesta syystä.

• hb kannattaa
        saattaa kirjoitti:

väsyttää, ainakin mua, kun normaalisti on n.146 ja tippui loppuviikoilla 111. Nyt on taas noussu (133) ja olo virkeämpi. Oon nyt rv 40 2.

Miten alhainen hemoglobiini pitää nuorekkaana? Ihan uteliaisuuttani kysyn...

Ja ennenvanhaan; mummu kertoi että omenaan laitettiin rautanaula ja annettiin raudan siitä imeytyä, sitten naula veks ja rouskis!
        En suosittele kuitenkaan...

Rautatabletit kannattaa ottaa tuoremehun kera, c-vitamiini auttaa imeytymään. Ja taas toisaalta ei kalkkia samaan aikaan päinvastaisesta syystä.

yrittää nostaa mahd. korkealle tasolle. Koska jos synnytyksessä menee paljon verta, niin synnytyksen jälkeinen olo saattaa olla mitä kamalin. Itselläni oli hb yli 130, kun lähdin synnyttämään, mutta laitokselta kotiin tullessani hb oli juuri ja juuri 72. Ja olin saanut kaksi yksikköä lisäverta.

Normaalisti alhainen hb aiheuttaa/voi aiheuttaa juuri väsymystä ja päänsärkyä muun muassa.

• alhainen

Alhainen hb aiheuttaa sen, ettei ole riittävästi hapelle "tarttumapintaa" veressä, joten sikiö voi kärsiä hapenpuutteesta. Hemoglobiinihan kuljettaa happea, myös sikiöön.

• Veera.

Eli siis raudanpuutostila. Olikohan se mun hb joku 85, en nyt muista oikein. Ja alhainen verenpaine. Pyorryttaa valilla taalla kuumassa ilmastossa, ja toissa valilla naan tahtia, mut ei ole jokapaivaista. Isot rautatabletit ei pysy mun sisalla, joten oksensin ne pois.
      hyva kun luin naita kommentteja, kun en tiennytkaan miten vaarallista se on synnytykselle. Ei taa mun hb tasta voi ihan huippulukemiin nousta. Ainahan mulla on ollut se alhainen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3053
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2715
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2325
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2178
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      54
      1896
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1370
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1339
    Aihe