Dieselvero pois -> bensan hinta?

Oktaanimies

Hei!

Vaalikeskusteluissa yhtenä "kiintiöpuheenaiheena" on ollut ilmastonmuutos ja sen ehkäisy. Kokoomus puhuu autoveron poistamisesta ja korvaamista auton käytön verotuksella ja dieselveron poistamisesta. Ok, Heinäluoma eikä Vanhanen ollut niinkään eri mieltä, vain auton käytön maksamisesta oli toraa(Heinäluoma muistutti köyhistä jne).

Jos dieselvero poistuu miten tämä vaikuttaa bensiinin hintaan? Bensiinin hinnan pitäisi laskea, mutta kuinka paljon? Olettaen että öljyn maailmanmarkkinahinta pysyy nykyisellä tasolla.

Dieselmoottoreista on lähes aina maksettu enemmän, siis samantehoisissa moottoreissa. Toisaalta silloin on ostettu vähemmän kuluttava ja vääntävämpi moottori.

Jos joku pystyisi esittämään laskelmia ja vastaavaa, olisin erittäin kiitollinen!

P.S.

Pidetään keskustelut asiallisina. =)

16

2368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • diesel nousee hieman

      Jos käyttövoimavero poistetaan, nostetaan dieselin polttoaineveroa lähemmäs bensan veroa. Kuinka paljon, se on epäselvää. Ajan itse dieselillä. Mulle sopisi hyvin, että vero nostettatsiin samaksi kuin bensa. Tuolloin diesel maksaisi keskimäärin saman verran kuin bensa. Talvella enemmän, mutta kesäisin vähemmän.

      Luultavasti veroa ei kuitenkaan nosteta yhtä kovaksi, vaan jää johonkin puoleen väliin. Tuollainen tilanne on monissa euroopan maissa. Dieselin hinta nousisi 10-15 s/l.

      Bensan hinta ei muuttuisi.

      • Nokivasara

        On erittäin helppo laskea paljonko dieselin hinta nousee jos dieselvero poistetaan ja polttoaineverokannat yhtenäistetään. Dieselin polttoainevero on nyt alveineen noin 35 senttiä / litra alempi.

        Yrittäkää nyt herran tähden ymmärtää että nykysysteemillä TUETAAN DIESEL-autoilua. Missään muussa maassa ei dieselillä ajo ole suhteessa yhtä paljon edullisempaa bansalla ajoon verrattuna.


      • diesel nousee
        Nokivasara kirjoitti:

        On erittäin helppo laskea paljonko dieselin hinta nousee jos dieselvero poistetaan ja polttoaineverokannat yhtenäistetään. Dieselin polttoainevero on nyt alveineen noin 35 senttiä / litra alempi.

        Yrittäkää nyt herran tähden ymmärtää että nykysysteemillä TUETAAN DIESEL-autoilua. Missään muussa maassa ei dieselillä ajo ole suhteessa yhtä paljon edullisempaa bansalla ajoon verrattuna.

        Tarkka arvo on 32,7 s/l.

        Nykymallissa säästävät vain ne, joille tulee enemmän kuin 35-40 tkm vuodessa (riippuu kulutuksesta). Aika harvalle tulee noin paljon. Mulle tulee vain 25 tkm, joka on aika keskiarvo vuotuinen suorite. Maksan nyt veroa (käyttövoimavero polttoainevero) enemmän kuin vastaavalla kulutuksella oleva bensa-auto maksaisi.

        Minulla ja suurimmalle osalle sopisi siis kaikki muut mallit, paitsi nykyinen. Joko kätyttövoimavero poistetaan ja dieselin hinta nousee 33 s/l tai jotain siltä väliltä.


      • herran tähden
        Nokivasara kirjoitti:

        On erittäin helppo laskea paljonko dieselin hinta nousee jos dieselvero poistetaan ja polttoaineverokannat yhtenäistetään. Dieselin polttoainevero on nyt alveineen noin 35 senttiä / litra alempi.

        Yrittäkää nyt herran tähden ymmärtää että nykysysteemillä TUETAAN DIESEL-autoilua. Missään muussa maassa ei dieselillä ajo ole suhteessa yhtä paljon edullisempaa bansalla ajoon verrattuna.

        Käsittää että nykysysteemi rankaisee ankarimmin diesel henkilöautoja! Sillä ajoja tarvitaan about 15.000 vuotta kohti että diesel tulee halvemmaksi. Sillä kait sille noin 500€ käyttövoimamaksulle pitäisi jonkinlaista vastinetta saada? Jos menee diesel/bensa vuodessa samoihin, niin miksi maksaa tuollainen rahasumma ilman mitään vastinetta?


        jos vero maksettaisiin litraa kohti, olettan että polttoaineiden hintojen vuotuinen keskiarvo olisi sama, niin silloin voidaan sanoa että diesel olisi hyvin monelle halvempi. Sillä silloin diesel ha olisi aina 2€/100km edullisempi, nyt tarvitaan ajoa reilu 10.000 jotta ollaan tasoissa. Olettaen, että bensa maksaa 1.25, diesel 0.95 ja vero 450€, vuodessa ajoa 70.000, bensa 7L/100km, diesel 5L/100km, niin lopputulos olisi bensakulut 6125€ ja diesel kulut 3775. ja vero polttoaineessa; molemmat maksaa 1,25: Samoilla oletuksilla; bensa; 6125€, diesel 4375, erotus olisi 600€ nykyisen systeemin eduksi, jos kilometrei tulee reilusti. Jos kilometrei tulis 15.000 vuodessa, on tilanne toinen. nykyisellä bensa maksaisi 1312€ ja diesel 1112€. ja toisella verosysteemilä diesel maksaisi 937€, jolloin erotus olisi vaihtoehdon hyväksi 175€. Eli paljon ajavat ammattiautoiliat tässä kärsisivät, vähemmän autoa tarvitsevat vaihtaisivat bensa autonsa diisseleihin. Ja hiilidioksipäästöät vähenevät. Tämä arvio on siinämnielessä virheellinen että todellisuudessa vähän ajavan vaihtoehdon kulutusarviot on virheellisiä, totuus lienee jossain densa 10L/100 ja diesel 6.5 kieppeillä, sillä bensavehje kuluttaa paljon enemmän kylmänä ku diesel.

        BTW voidaanko bensiiniä muuttaa dieseliksi millää ihme prosessilla? Sillä jos verouudistus toteutuu, bensiini autolle ei ole mitään tarvetta, ja bensaahan syntyy aina raakaöljyn tislauksen yhteydessä.


      • Oikein laskettu
        diesel nousee kirjoitti:

        Tarkka arvo on 32,7 s/l.

        Nykymallissa säästävät vain ne, joille tulee enemmän kuin 35-40 tkm vuodessa (riippuu kulutuksesta). Aika harvalle tulee noin paljon. Mulle tulee vain 25 tkm, joka on aika keskiarvo vuotuinen suorite. Maksan nyt veroa (käyttövoimavero polttoainevero) enemmän kuin vastaavalla kulutuksella oleva bensa-auto maksaisi.

        Minulla ja suurimmalle osalle sopisi siis kaikki muut mallit, paitsi nykyinen. Joko kätyttövoimavero poistetaan ja dieselin hinta nousee 33 s/l tai jotain siltä väliltä.

        Joo, ja mitä luulet ammattiliikenteen sanovan kun polttoainekulut nousevat yht'äkkiä yli 30%:lla?

        Ensin nousee kaikkien kuljetusten hinnat kymmenillä prosenteilla ja sen jälkeen kuljetusten hinnannousu valuu kaikkien tuotteiden ja matkojen hintoihin. Ja välistävetäjiä löytyy joka portaasta. Lopputuloksena on useiden prosenttiyksiköiden inflaatio.

        Nykyisellä dieselvero ja alennettu polttoainevero löpölle-järjestelmällä tuetaan ennen kaikkea ammattiliikennettä mutta myös kaikkia vähintäänkin keskimääräisen vuotuisen ajokilometrimäärän ajavia dieselautoilijoita.

        Alle 5000 km vuodessa ajavat diesel-autoilijat hyötyisivät mikäli vero poistetaan. Heitä taitaa vain olla kovin vähän.


      • diesel laskee
        Oikein laskettu kirjoitti:

        Joo, ja mitä luulet ammattiliikenteen sanovan kun polttoainekulut nousevat yht'äkkiä yli 30%:lla?

        Ensin nousee kaikkien kuljetusten hinnat kymmenillä prosenteilla ja sen jälkeen kuljetusten hinnannousu valuu kaikkien tuotteiden ja matkojen hintoihin. Ja välistävetäjiä löytyy joka portaasta. Lopputuloksena on useiden prosenttiyksiköiden inflaatio.

        Nykyisellä dieselvero ja alennettu polttoainevero löpölle-järjestelmällä tuetaan ennen kaikkea ammattiliikennettä mutta myös kaikkia vähintäänkin keskimääräisen vuotuisen ajokilometrimäärän ajavia dieselautoilijoita.

        Alle 5000 km vuodessa ajavat diesel-autoilijat hyötyisivät mikäli vero poistetaan. Heitä taitaa vain olla kovin vähän.

        Vai 5000 km? Missä on ihmisten matematiikan taidot!

        kulutus: 5 l/100 km

        1. Nyt
        - käyttövoimavero 500 €/v
        - dieselin hinta 1,00 €/l

        2. Uusi malli
        - käyttövoimavero 0 €/v
        - dieselin hinta 1,30 €/l

        500 x*1,00*5 = x*1,30*5

        Tuosta kun ratkaistaan x, saadaan break even kilometrit.

        =>

        x = 500/(5*(1,3 - 1,0))

        =>

        x = 33 tkm/v

        Tällä autolla uusi malli tulisi edullisemmaksi jokaiselle joka ajaa alle 33 tkm/v. Nykyinen malli alkaa kannattamaaan vasta 33 tkm:n jälkeen. Selvä vähemmistö suomalaisista ajaa yli 33 tkm/v.

        Ammattiliikenettä voidaan tukea vähentämällä muita veroja (mm. käyttövoimaveroa).


      • diesel laskeee
        diesel laskee kirjoitti:

        Vai 5000 km? Missä on ihmisten matematiikan taidot!

        kulutus: 5 l/100 km

        1. Nyt
        - käyttövoimavero 500 €/v
        - dieselin hinta 1,00 €/l

        2. Uusi malli
        - käyttövoimavero 0 €/v
        - dieselin hinta 1,30 €/l

        500 x*1,00*5 = x*1,30*5

        Tuosta kun ratkaistaan x, saadaan break even kilometrit.

        =>

        x = 500/(5*(1,3 - 1,0))

        =>

        x = 33 tkm/v

        Tällä autolla uusi malli tulisi edullisemmaksi jokaiselle joka ajaa alle 33 tkm/v. Nykyinen malli alkaa kannattamaaan vasta 33 tkm:n jälkeen. Selvä vähemmistö suomalaisista ajaa yli 33 tkm/v.

        Ammattiliikenettä voidaan tukea vähentämällä muita veroja (mm. käyttövoimaveroa).

        Uudet dieselit kuluttavat entistä vähemmän. Otetaan esim pihi C4 1.6 HDi 80 kW.

        kulutus 4,5
        käyttövoimavero 500 €

        Tuolle Sitikalle kilometriraja nousisi jo 37 tkm/v.

        Kiinteä käyttövoimavero on aikansa elänyt. Se on mitoitettu vanhoille dieseleille, jotka kuluttivat enemmän. Nyt pienestä kulutuksesta saa vain kärsiä, kun veron prosentuaalinen osuus kasvaa.

        Bensa-autoilla tilanne on selkeä. Mitä vähemmän kuluttaa, sitä vähemmän maksaa veroja. Veron prosentuaalinen osuus pysyys vakiona. Diesleissä se kasvaa.

        Miksi pienemmästä kulutukssta annetaan keppiä? Käyttövoimavero heti pois ja vero polttoaineen hintaan.


      • diesel laskee
        diesel laskeee kirjoitti:

        Uudet dieselit kuluttavat entistä vähemmän. Otetaan esim pihi C4 1.6 HDi 80 kW.

        kulutus 4,5
        käyttövoimavero 500 €

        Tuolle Sitikalle kilometriraja nousisi jo 37 tkm/v.

        Kiinteä käyttövoimavero on aikansa elänyt. Se on mitoitettu vanhoille dieseleille, jotka kuluttivat enemmän. Nyt pienestä kulutuksesta saa vain kärsiä, kun veron prosentuaalinen osuus kasvaa.

        Bensa-autoilla tilanne on selkeä. Mitä vähemmän kuluttaa, sitä vähemmän maksaa veroja. Veron prosentuaalinen osuus pysyys vakiona. Diesleissä se kasvaa.

        Miksi pienemmästä kulutukssta annetaan keppiä? Käyttövoimavero heti pois ja vero polttoaineen hintaan.

        Luvut (eim. käyttövoimavero) oli sitten hieman pyöristetty, koska jouduin laskemaan ne päässä.


      • Palautetaan uudelleen laske...
        diesel laskee kirjoitti:

        Vai 5000 km? Missä on ihmisten matematiikan taidot!

        kulutus: 5 l/100 km

        1. Nyt
        - käyttövoimavero 500 €/v
        - dieselin hinta 1,00 €/l

        2. Uusi malli
        - käyttövoimavero 0 €/v
        - dieselin hinta 1,30 €/l

        500 x*1,00*5 = x*1,30*5

        Tuosta kun ratkaistaan x, saadaan break even kilometrit.

        =>

        x = 500/(5*(1,3 - 1,0))

        =>

        x = 33 tkm/v

        Tällä autolla uusi malli tulisi edullisemmaksi jokaiselle joka ajaa alle 33 tkm/v. Nykyinen malli alkaa kannattamaaan vasta 33 tkm:n jälkeen. Selvä vähemmistö suomalaisista ajaa yli 33 tkm/v.

        Ammattiliikenettä voidaan tukea vähentämällä muita veroja (mm. käyttövoimaveroa).

        Kyllähän sitä saa aikaan millaisia laskelmia tahansa kun lähtötiedot on muokattu halutuiksi.

        Diesel pikkuauto kuluttaa 5 litraa tai vähemmän maantieajossa leppeällä 80 kmh nopeudella. Repivässä kaupunkiajossa ja normaalissa ajossa jossa on kaikkea sekaisin keskikulutuslukema on ainakin 6 litraa ja vähänkin isommilla autoilla lähentelee seitsemää ja menee ylikin.

        Pienikulutuksinen diesel henkilöauto on myös muutenkin pieni eikä käyttövoimavero nouse lähellekään 500 euroa vuodessa. Laske pelkkä käyttövoimavero, ajoneuvovero eli iiro-tarravero peritään joka tapauksessa.

        "Ammattiliikenettä voidaan tukea vähentämällä muita veroja (mm. käyttövoimaveroa)." Hehheh, tiedätkö kuinka suuri jonkun pakun dieselvero on vuodessa ja mikä sen vaikutus on liikennöitsijän kustannuksiin?

        Vai halutako dieselille uuden hintaluokan, maanviljelijät tankkaavat edelleenkin tupaöljyä, ammattiliikenne nykytavoin hinnoiteltua, eli euron litra ja yksityisautoilijat maksavat 1,30 litra. Ideana voisi ajatella, mutta valvonta ei onnistuisi.


      • diesel laskee
        Palautetaan uudelleen laske... kirjoitti:

        Kyllähän sitä saa aikaan millaisia laskelmia tahansa kun lähtötiedot on muokattu halutuiksi.

        Diesel pikkuauto kuluttaa 5 litraa tai vähemmän maantieajossa leppeällä 80 kmh nopeudella. Repivässä kaupunkiajossa ja normaalissa ajossa jossa on kaikkea sekaisin keskikulutuslukema on ainakin 6 litraa ja vähänkin isommilla autoilla lähentelee seitsemää ja menee ylikin.

        Pienikulutuksinen diesel henkilöauto on myös muutenkin pieni eikä käyttövoimavero nouse lähellekään 500 euroa vuodessa. Laske pelkkä käyttövoimavero, ajoneuvovero eli iiro-tarravero peritään joka tapauksessa.

        "Ammattiliikenettä voidaan tukea vähentämällä muita veroja (mm. käyttövoimaveroa)." Hehheh, tiedätkö kuinka suuri jonkun pakun dieselvero on vuodessa ja mikä sen vaikutus on liikennöitsijän kustannuksiin?

        Vai halutako dieselille uuden hintaluokan, maanviljelijät tankkaavat edelleenkin tupaöljyä, ammattiliikenne nykytavoin hinnoiteltua, eli euron litra ja yksityisautoilijat maksavat 1,30 litra. Ideana voisi ajatella, mutta valvonta ei onnistuisi.

        Mulla kokonaismassa on 1810 kg. Vero 465 €/v. Pyöristin sen 500:ksi laskujen helpottamiseksi. Viiden vuoden aikainen keskikulutus 4,8 l/100 km. Pyöristin sen 5:ksi myöskin laskujen helpottamiseksi (huom. nyt toiseen suuntaan).

        Lasketaan sitten tarkasti, pilkunviilaaja. Kaivan taskulaskimen esiin.

        käyttövoimavero 465 €
        kulutus 4,8 l/100 km

        => 32 292 km/v

        Anteeksi suuresti 1000 km:n heitto. 32 tkm/v on kuitenkin selvästi suurempi kuin 5 tkm/v.


      • diesel laskee
        diesel laskee kirjoitti:

        Mulla kokonaismassa on 1810 kg. Vero 465 €/v. Pyöristin sen 500:ksi laskujen helpottamiseksi. Viiden vuoden aikainen keskikulutus 4,8 l/100 km. Pyöristin sen 5:ksi myöskin laskujen helpottamiseksi (huom. nyt toiseen suuntaan).

        Lasketaan sitten tarkasti, pilkunviilaaja. Kaivan taskulaskimen esiin.

        käyttövoimavero 465 €
        kulutus 4,8 l/100 km

        => 32 292 km/v

        Anteeksi suuresti 1000 km:n heitto. 32 tkm/v on kuitenkin selvästi suurempi kuin 5 tkm/v.

        Kokonaismassa 1755 kg
        Käyttövoimavero 440 €

        Auton keskikulutus oli 4,7 l/100 km. Laskettu mittarin mukaan tankkauksista usean vuoden ajan. Mittarivirhe tarkistettu.

        Ajo oli pääasiassa kehä III:n sisällä, kun nykyiselläkin.

        => 31 200 km/v


      • diesel laskee
        Palautetaan uudelleen laske... kirjoitti:

        Kyllähän sitä saa aikaan millaisia laskelmia tahansa kun lähtötiedot on muokattu halutuiksi.

        Diesel pikkuauto kuluttaa 5 litraa tai vähemmän maantieajossa leppeällä 80 kmh nopeudella. Repivässä kaupunkiajossa ja normaalissa ajossa jossa on kaikkea sekaisin keskikulutuslukema on ainakin 6 litraa ja vähänkin isommilla autoilla lähentelee seitsemää ja menee ylikin.

        Pienikulutuksinen diesel henkilöauto on myös muutenkin pieni eikä käyttövoimavero nouse lähellekään 500 euroa vuodessa. Laske pelkkä käyttövoimavero, ajoneuvovero eli iiro-tarravero peritään joka tapauksessa.

        "Ammattiliikenettä voidaan tukea vähentämällä muita veroja (mm. käyttövoimaveroa)." Hehheh, tiedätkö kuinka suuri jonkun pakun dieselvero on vuodessa ja mikä sen vaikutus on liikennöitsijän kustannuksiin?

        Vai halutako dieselille uuden hintaluokan, maanviljelijät tankkaavat edelleenkin tupaöljyä, ammattiliikenne nykytavoin hinnoiteltua, eli euron litra ja yksityisautoilijat maksavat 1,30 litra. Ideana voisi ajatella, mutta valvonta ei onnistuisi.

        Lasketaan vielä yksi.

        käyttövoimavero 500 € (huom. kuvitteelinen ja pyöristetty)
        kulutus 6 l/100 km

        => 28 tkm/v

        Yhä yli suomalaisen keskimääräisen ajosuoritteen ja ihan eri luvuilla kuin 5 tkm.


      • Pörje
        herran tähden kirjoitti:

        Käsittää että nykysysteemi rankaisee ankarimmin diesel henkilöautoja! Sillä ajoja tarvitaan about 15.000 vuotta kohti että diesel tulee halvemmaksi. Sillä kait sille noin 500€ käyttövoimamaksulle pitäisi jonkinlaista vastinetta saada? Jos menee diesel/bensa vuodessa samoihin, niin miksi maksaa tuollainen rahasumma ilman mitään vastinetta?


        jos vero maksettaisiin litraa kohti, olettan että polttoaineiden hintojen vuotuinen keskiarvo olisi sama, niin silloin voidaan sanoa että diesel olisi hyvin monelle halvempi. Sillä silloin diesel ha olisi aina 2€/100km edullisempi, nyt tarvitaan ajoa reilu 10.000 jotta ollaan tasoissa. Olettaen, että bensa maksaa 1.25, diesel 0.95 ja vero 450€, vuodessa ajoa 70.000, bensa 7L/100km, diesel 5L/100km, niin lopputulos olisi bensakulut 6125€ ja diesel kulut 3775. ja vero polttoaineessa; molemmat maksaa 1,25: Samoilla oletuksilla; bensa; 6125€, diesel 4375, erotus olisi 600€ nykyisen systeemin eduksi, jos kilometrei tulee reilusti. Jos kilometrei tulis 15.000 vuodessa, on tilanne toinen. nykyisellä bensa maksaisi 1312€ ja diesel 1112€. ja toisella verosysteemilä diesel maksaisi 937€, jolloin erotus olisi vaihtoehdon hyväksi 175€. Eli paljon ajavat ammattiautoiliat tässä kärsisivät, vähemmän autoa tarvitsevat vaihtaisivat bensa autonsa diisseleihin. Ja hiilidioksipäästöät vähenevät. Tämä arvio on siinämnielessä virheellinen että todellisuudessa vähän ajavan vaihtoehdon kulutusarviot on virheellisiä, totuus lienee jossain densa 10L/100 ja diesel 6.5 kieppeillä, sillä bensavehje kuluttaa paljon enemmän kylmänä ku diesel.

        BTW voidaanko bensiiniä muuttaa dieseliksi millää ihme prosessilla? Sillä jos verouudistus toteutuu, bensiini autolle ei ole mitään tarvetta, ja bensaahan syntyy aina raakaöljyn tislauksen yhteydessä.

        Verotuksen muutoksella ei varmasti ole tarkoitus pienentää verorasitusta vaan ainoastaan ohjata kulutuskäyttäytymistä.

        Laskelmia voi aina esittää mihin suuntaan haluaa lähtöarvoja sopivasti valitsemalla, mutta järkevimmältä tuntuisi suosia nimenomaan paljon ajavia siirtymään dieselkäyttöön.

        Ammattiliikenteelle polttoaineveron korotus on helppo kompensoida esim verotuksen yhteydessä mutta muutaman tuhat km vuodessa ajavalle ei 5...8 k€ kalliimman dieselauton hankinta ole sen enempää ekologisesti kuin taloudellisestikaan kannattavaa, muutettiinpa dieselin verotusta miten hyvänsä.

        Raakaöljystä saadaan aika laajoissa rajoissa erilaisia yhdisteitä, hinta vain yleensä rajoittaa tehokkaasti.


      • se on varma

        Dieselinhinta tulee nousemaan.Norjassakin poistui kokonaan dieselverot ja nyt siellä lähes samanhintaista kuin bensa.Eli maksat siitä paljon ajat mikä on oikein.


      • näkemys
        Pörje kirjoitti:

        Verotuksen muutoksella ei varmasti ole tarkoitus pienentää verorasitusta vaan ainoastaan ohjata kulutuskäyttäytymistä.

        Laskelmia voi aina esittää mihin suuntaan haluaa lähtöarvoja sopivasti valitsemalla, mutta järkevimmältä tuntuisi suosia nimenomaan paljon ajavia siirtymään dieselkäyttöön.

        Ammattiliikenteelle polttoaineveron korotus on helppo kompensoida esim verotuksen yhteydessä mutta muutaman tuhat km vuodessa ajavalle ei 5...8 k€ kalliimman dieselauton hankinta ole sen enempää ekologisesti kuin taloudellisestikaan kannattavaa, muutettiinpa dieselin verotusta miten hyvänsä.

        Raakaöljystä saadaan aika laajoissa rajoissa erilaisia yhdisteitä, hinta vain yleensä rajoittaa tehokkaasti.

        jos tarkoitat tuota hintaeroa uudessa autossa, niin sama se on, rahansa siinä va heittää hukkaan, sama se että meneekö siinä 5K€ enemmän vai vähemmän, kun kerran elvistelemään on ruvettu.

        Kustannustehokkainta kyyttiä saa alle 1K€ autoissa.. niitä saa korjattuaki, ja jos jotai isoa hajoaa ni kilvet pois ja kuusakoskelle. Mutta jos ego ei anna myötensä niin se onki sitte eri asia.. Ja tekemällä tehdään peruste että vanhat ei kestä.. Ja varmasti juu.. mitähän niitä uusia autoja on mitä ihmeellisimmistä syistä korjaamolla.. Mitä naurettavampia lastentauteja, niinku ei ikänä olisi ennen autoa tehty.. mutta jos voorttin tai ooppelin ostaa, niin on varmasti hyvin tietonen mihin paskaan on kätensä lykänny.


    • niko_

      Koska valtion rahakirstun valvoja näyttää lukinneen tilanteen siihen, että valtion tulot eivät saa vähentyä, syntyy aika erikoinen tilanne, jos autovero poistetaan. Silloin on polttonesteisiin upotettava sitä vastaava lisävero. Silti ei saisi hankaloittaa ammattiliikenteen kilpailuedellytyksiä.

      Veikkaan siis, että diesel nousee, samoin bensa. Biopolttoaineille ei anneta verohelpotuksia, toisin kuin muissa maissa, joissa autoilijoilla on vielä sanavaltaa, vaan uskotaan, että propaganda saa riittävän monet tankkaamaan kalliimpaa biopolttoainetta muutenkin. Me siis pelastamme maailman, huh-huh.

      Edellisissä viesteissä oli muutama tarkennusta vaativa maininta. Bensaa toki syntyy aina jalostusprosessissa, mutta se ei ole kovin hääppöstä vielä siinä vaiheessa ilman oktaaniluvun nostoa (reformointi), rikinpoistoa, ja lisäaineistusta (palamista edistävät eetterit, joita n. 10 %).

      Break-even point, eli kannattavuusraja diesel-autoille vaihtelee sen mukaan, otetaanko rahoituskulut huomioon vai ei. Diesel autojen hinnoittelu Suomessa on kalliimpaa sen vuoksi että niiden menekki on vähäisempi (20%), jos menekki nousee esim samalle tasolle kuin Ranskassa ja Itävallassa, on odotettavaa, että hintataso tasoittuu, kuten kyseisissä maissakin.

      Diesel- autojen 'vihreys' ei ole vielä täysin ratkaistu. Tarkoitan tällä, että vaikka polttoaineen kulutus on pienempi, haittana ovat pienhiukkaset, joiden poistotekniikat ovat vasta kehittymässä suhteessa samalle tasolle, millä katalysaattoreilla varustettujen bensakoneiden päästöt ovat olleet jo vuosia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6935
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1231
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      827
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      746
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe