Getz'in huoltokohteet?????

ovat salaista

tietoa,koska mistään ei löydy tietoa tai huoltopöytäkirjaa josta olisi mahdollista teettää
samat huollot muualla kuin merkkikorjaamossa.
Laki antaa mahdollisuuden huollattaa auto myös muualla,menettämättä takuu oikeutta.Merkkiliikkeenhuolto(30 000km)on mielestäni kallis,koska itse voi tsekata:pissapojan veden,akun nesteet,ovisaranoiden rasvauksen,mahdollisen polttimon vaihdon jne.Tekniset huollot voi teettää jollain huoltokorjaamolla.Merkkiliike veloittaa 330€.Joka on mielestäni liikaa.
Olisiko joku/jotkut ystävällisiä tiedoista joita en itse ole löytänyt.Etukäteen nöyrästi kiitollinen.

21

5504

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SAA..

Getzin huoltokirjassa ei toidellakaan mainita huolto kohteita kuten monen muun merkin huoltokirjassa, näin ei voi myöskään itse tarkasta tehtyä työtä ja se on puute. Minä olen rajannut huoltotoimeksiannossa tehtävät työt jotka teetän kyllä valtuutetulla, siis kaikki tarkastukset on rajattu pois. Ilman ja raitisilman suodattimet vaihdan itse, saranoiden ym. rasvauksen ohessa, jäljelle jää vain öljyn ja suodattimen vaihto (öljytkin vien itse mukaan) sekä kulloisetkin "kompjuutterille" tehtävät nollaukset ym. ja myös jakohihnan vaihto määrä välein. Näillä opeilla ainakin itse olen selvinnyt huolloista pelkästään tarjoushinno, siis niillä jotka huoltamo tarjoaa kaikille merkeille, vaikka joitain merkkejä edustaakin ja mikä tärkeintä takuun vaatimat leimat tulee huoltokirjaan, tosin ilman leimojakin sen takuun saattaa saada ylläpidettyä, mutta korvaustapauksista saattaa tulla monimutkaisia. Getzilläni olen ajanut 3 vuotta ja kulloisestakin huollosta olen maksanut vain minimin, siis 50-150€, aina on tosin pitänyt "neuvotella" aika perusteellisetikin, tosin olen hyvä siinä;)

• mahdat tarkoittaa

Puhutaanko eri asiasta kuin siitä Hyundain takuu-huoltokirjasta mikä löytyy autosta? Siellä on jokaiselle km määrälle ruksi taulukossa mikäli kyseinen kohta täytyy korjata/tarkistaa määräaikashuollossa.

• ovat salaista

takuuhuoltokirjassa,joka minulla on,löytyy ainoastaan 15000km:n välein "ruudukko,"josta ilmenee kohdat:Huoltoliikkeen nimi,pvä määrä,koska huolto on tehty,huoltajan nimi.Ei ole mitään yksittäisiä ruksattavia huoltokohteita.Taulukosta puhumattakaan.
        Juuri tällaista ns,huoltopöytäkirjaa/taulukkoa olen "hakemassa."

• huoltotaulukko
        ovat salaista kirjoitti:

takuuhuoltokirjassa,joka minulla on,löytyy ainoastaan 15000km:n välein "ruudukko,"josta ilmenee kohdat:Huoltoliikkeen nimi,pvä määrä,koska huolto on tehty,huoltajan nimi.Ei ole mitään yksittäisiä ruksattavia huoltokohteita.Taulukosta puhumattakaan.
        Juuri tällaista ns,huoltopöytäkirjaa/taulukkoa olen "hakemassa."

30t km

Vaihdettava: moottoriöljy ja suodatin, sytytystulpat, ilmansuodatin.

Tarkastus-säätö-lisäys: venttiilinvälykset, kytkinpolkimen vapaa liike, automaattivaihteiston öljy, ohjaustehostimen öljy, renkaiden ilamnpaine- myös varapyörä, ajovalojen ja lasinpesimien neste

Tarkastus-vaihto tarvittaessa: apulaitteiden käyttöhihnat, etujarrupalat ja levyt

Tarkastettava: putkien ja letkujen tiiveys, suojakumien kunto, pallonivelet, ohjausvivusto, vetoakselit, hammastanko, ohjaukset ja akselistojen välykset, valojen ja sähkölaitteiden toiminta

Koeajo: vaihteiston, kytkimen ja hallintalaitteiden toiminta

• luminpe1
        huoltotaulukko kirjoitti:

30t km

Vaihdettava: moottoriöljy ja suodatin, sytytystulpat, ilmansuodatin.

Tarkastus-säätö-lisäys: venttiilinvälykset, kytkinpolkimen vapaa liike, automaattivaihteiston öljy, ohjaustehostimen öljy, renkaiden ilamnpaine- myös varapyörä, ajovalojen ja lasinpesimien neste

Tarkastus-vaihto tarvittaessa: apulaitteiden käyttöhihnat, etujarrupalat ja levyt

Tarkastettava: putkien ja letkujen tiiveys, suojakumien kunto, pallonivelet, ohjausvivusto, vetoakselit, hammastanko, ohjaukset ja akselistojen välykset, valojen ja sähkölaitteiden toiminta

Koeajo: vaihteiston, kytkimen ja hallintalaitteiden toiminta

2006 -malliseen 1,1 Getziin tehtiin vuosihuolto, koska kilometrejä on vasta vajaat 8000. Hinta oli noin 200 € Raision liikkeessä. Ehkä kalliinpuoleinen. Ihmetyttää kun oli vaihdettu kaksi ilmansuodatinta, joilla on sama tarvikekoodi, a´hinta noin 25 €. Onko raitisilmasuodatin sama tuote kuin moottorin ilmansuodatin?

• vaikka
        luminpe1 kirjoitti:

2006 -malliseen 1,1 Getziin tehtiin vuosihuolto, koska kilometrejä on vasta vajaat 8000. Hinta oli noin 200 € Raision liikkeessä. Ehkä kalliinpuoleinen. Ihmetyttää kun oli vaihdettu kaksi ilmansuodatinta, joilla on sama tarvikekoodi, a´hinta noin 25 €. Onko raitisilmasuodatin sama tuote kuin moottorin ilmansuodatin?

15000km moottoriöljy suodatin
        haluttaessa raitisilmasuodatin
        loput tarkistuksia

Miksi menisivät ilmansuodattimen vaihtamaan, eikö vaihtoväli ole 30000km? Kusettivatko???

Raitisilmasuodattimen ja ilmansuodattimen tuotekoodit eivät ole samat!

Ehkä olisi kannattanut vain teettää pelkkä öljyn ja suodattimen vaihto, kustannus 30-60 euroa.

• voi jee
        luminpe1 kirjoitti:

Siel on kaks raitisilmansuodatinta jotka on samalla koodilla, nuija!

Ja muille tiedoks ettei ehkä kantsi jättää noita 1.1:n venttiilien säätöjä tekemättä skippaamalla 30 tkm huollon pelkällä öljynvaihdolla.

• vaikka
        voi jee kirjoitti:

Siel on kaks raitisilmansuodatinta jotka on samalla koodilla, nuija!

Ja muille tiedoks ettei ehkä kantsi jättää noita 1.1:n venttiilien säätöjä tekemättä skippaamalla 30 tkm huollon pelkällä öljynvaihdolla.

Ei venttiilejä tarvitse 8000km kohdalla säätää...
        Nyt ei ollut puhe 30tkm huollosta.

Niinhän noita näyttää olevan kaksi kappaletta raitisilmasuodattimia, sijainti hanskalokeron takana. Ja vaihtoväli on ainakin nykyään 15tkm/vuosihuolto.

On muuten raitisilmasuodattimen laadussa eroa ainakin alkuperäisen mikä on tehtaalla asennettu ja mitä saa tarvikeliikkeestä. Tällä kertaa tarvikeosa on laadukkaampi. Suodatinpapereitten ero on kuin yöllä ja päivällä. Tiiviste on hieman parempi. Hintakin on erittäin paljon halvempi.

• Takuu5v

Varmista ensiksi, että 5vuoden takuu säilyy myös huollettaessa muualla, kuin valtuutetussa merkkihuollossa, jos haluat pitää siitä kiinni. Takuuasiat ei ole niin yksinkertaisia, 1vuoden takuu on voimassa varmasti, mutta onko 5vuotta?

• täydellisesti

5 vuotta.Mutta Hyundai'n valtuutetuissa huoltopisteissä on ainoastaan sellaiset laitteet,joilla voi päivittää tietokoneen.Kyseinen homma on tarpeellinen auton toimivuuden kannalta.Kaikki toiset toimenpiteet onnistuu kyllä muualla,kuin valtuutetuilla huoltokorjaamoilla.Palaan vielä takuu asiaan:Takuu ei edellytä merkkikorjaamon/huollon käyttöä.Tästä on päätös mm,EU:n tasolta.Mutta mahdollinen takuu korjaus täytyy suorittaa takuukorjaamolla.Takuun antaa uutena myynyt autoliike,johon täytyy ottaa yhteys takuu asioissa.Omistajan vaihdoksella ei ole merkitystä takuuseen.Mahdollisen takuukorjauksen vastaa myyjä autoliike,joka neuvottelee maahantuojan ja autovalmistajan kanssa keskenään korvauksistaan ja osituksistaan.Lisätietoa kuluttajasuoja-asioissa.

• todella
        täydellisesti kirjoitti:

5 vuotta.Mutta Hyundai'n valtuutetuissa huoltopisteissä on ainoastaan sellaiset laitteet,joilla voi päivittää tietokoneen.Kyseinen homma on tarpeellinen auton toimivuuden kannalta.Kaikki toiset toimenpiteet onnistuu kyllä muualla,kuin valtuutetuilla huoltokorjaamoilla.Palaan vielä takuu asiaan:Takuu ei edellytä merkkikorjaamon/huollon käyttöä.Tästä on päätös mm,EU:n tasolta.Mutta mahdollinen takuu korjaus täytyy suorittaa takuukorjaamolla.Takuun antaa uutena myynyt autoliike,johon täytyy ottaa yhteys takuu asioissa.Omistajan vaihdoksella ei ole merkitystä takuuseen.Mahdollisen takuukorjauksen vastaa myyjä autoliike,joka neuvottelee maahantuojan ja autovalmistajan kanssa keskenään korvauksistaan ja osituksistaan.Lisätietoa kuluttajasuoja-asioissa.

Tämä takuun säilyvyys on aika kuumaperuna, itse kun selvittelin niin maahantuojalla oli selkeä käsitys takuun pituudesta jos käyttää muuta kun valtuutettua merkkihuoltoa. Maahantuoja ilmoitti tylysti että takuu muuttuu 2v. pituiseksi jos käyt villillä korjaamolla, perustelivat että tuo 5v. on maahantuojan antama lisäturva. Tiedän että kuluttaja-asiamies on erimieltä, mutta uskaltaako riskata... siinäpä pulma jos sattus tulemaan joku ns. takuuhomma vaikka 3,5v kohdalla niin siinäpä ois pähkinää kerrakseen.

• masgal
        todella kirjoitti:

Tämä takuun säilyvyys on aika kuumaperuna, itse kun selvittelin niin maahantuojalla oli selkeä käsitys takuun pituudesta jos käyttää muuta kun valtuutettua merkkihuoltoa. Maahantuoja ilmoitti tylysti että takuu muuttuu 2v. pituiseksi jos käyt villillä korjaamolla, perustelivat että tuo 5v. on maahantuojan antama lisäturva. Tiedän että kuluttaja-asiamies on erimieltä, mutta uskaltaako riskata... siinäpä pulma jos sattus tulemaan joku ns. takuuhomma vaikka 3,5v kohdalla niin siinäpä ois pähkinää kerrakseen.

Itseasiassa kuluttajaasiamies EI ole eri mieltä

• sikaflex
        todella kirjoitti:

kissan kokoisilla kirjaimilla takuu esim 5 tai 7 vuotta ja sitten aletaan lisätä ehtoja, niin eihän se mene oikein.Jos ehtoja on, niistä pitää myös julkisesti ilmoitaa.Eiköhän järjen mukaan,saa huollataa takuuta menettämättä kaikissa ammatti huolloissa.

• diesel getz
        sikaflex kirjoitti:

kissan kokoisilla kirjaimilla takuu esim 5 tai 7 vuotta ja sitten aletaan lisätä ehtoja, niin eihän se mene oikein.Jos ehtoja on, niistä pitää myös julkisesti ilmoitaa.Eiköhän järjen mukaan,saa huollataa takuuta menettämättä kaikissa ammatti huolloissa.

jos jotain hajoaa huonon huollon seurauksena on hässäkkä valmis. vastuuhan on lain mukaan huollon suorittaneella firmalla mutta katsooko huoltoliike samoin kuin maahantuoja että virhe on tapahtunut huollom yhteydessä. toki asiakas säästää muutaman kymmenen euroa kun teetättää huollon muualla kuin valtuutelulla huoltoliikkeellä. itse ainakin kilpailutan valtuutetut huoltoliikkeet, näin toimien voi valita mihin menee. eroja hinnoissa nimittäin on ja paljon.

• mennyt

onko jotain oleellista syytä huollattaa enää merkkiliikkeessä? Kyseessä kun olisi vm 03 Getz jolla oli vain 3 vuoden takuu. Edessä olisi määräaikaishuolto mutta mikäli sillä ei ole enää mitään merkitystä minkään kannalta, niin säästäisipä tuossa jos huollattaisi halvemmassa paikassa kuin merkkihuollossa.

• takuun kanssa

Takuu pelannut ainakin Raisiossa , vaikka auto on määräaikaishuollettu muualla.
      Tietokoneen päivitys hoidettu merkkihuollossa , mutta se menikin takuuseen. Muita päivityksiä ei sitten olekkaan ollut. Takuu työt pelanneet hyvin Raision kanssa , jos vain vika löydetään.

• Hanna

Minä olen huollattanut Getz'ini aina merkkihuollossa (Pirkanmaalla) ja katsoin juuri kuitista, että 30.000km:n huolto maksoi tasan 110€ viime vuoden puolella.
      En keksi mitään syytä etsiä jotain nyrkkipajaa tämän työn tekemiseen.

• halpaa

Turussa halvin merkkihuolto 250e 30t km. Siihen sitten lisää jos jotain tarvii uusia tms. Jarrujen uusiminen tulisi töineen saman verran.. että silleen.

• LÖYTYY

Vanhemman mallisissa hyundaissa oli huoltokaavio huoltokirjassa.

Nyt se löytyy omistajan käsikirjasta! Kaksi eri kaaviota.

Olihan tuossa kaaviossa virheitäkin, esim jakohihnan vaihto ihan oikein 90tkm kohdalla mutta sen jälkeen vain tarkistuksia vaikka pitäisi olla seuraava vaihto 180tkm...

Vaihteistoöljyä ei näemmä vaihdeta manuaalivaihteistoon koskaan mutta itse vaihtaisin öljyt 90 tkm välein. Ovat ottaneet vaihteistoöljyn kohdalla mitsusta mallia että ei käy kuin alkuperäinen.

Huomasin myös että korostettiin useaan otteeseen että jos käyttää muualla kuin merkkihuollossa kannattaa säilyttää kuitit mahdollisia takuujuttuja varten.

• öljy

vaihteisto öljy vaihdetaan hyundaihin 45.000 nestehuollossa jossa vaihdetaan kaikki muutkin nesteet paitsi ohjaustehostimen öljyt.

• LÖYTYY
        öljy kirjoitti:

vaihteisto öljy vaihdetaan hyundaihin 45.000 nestehuollossa jossa vaihdetaan kaikki muutkin nesteet paitsi ohjaustehostimen öljyt.

Niin oli 45tkm vaihteistoöljyn vaihtoväli ainakin omistamassani vm.2003 getzissä mutta vm.2007 omistajan käsikirjan mukaan vaihteistoöljyn vaihtoa ei ole, ainoastaan tarkistuksia (kuten hyvin useilla merkeillä nykyään).

Löytyy sitten myös kaavio "vaativat ajo-olosuhteet" jossa on vaihtoväli 90tkm. Ovat siis tuplanneet tuolta osin huoltovälin.

Mikä lienee sitten merkkihuollon käyttämä huoltokaavio? - Epäilisin, että niillä on käytössä vielä vanha kaavio... Vai onko uudempi ja vanhempi, tietääkö joku?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3141
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe