Castrol TWS 10W-60

-KN-

Moro,

Autooni suositellaan 10W-60 öljyjä (Alfa 156 2.0 JTS). Sopiiko ko. öljy ympärivuotiseen käyttöön etelä-suomessa? Jostain luin että Castrol TWS:n jähmepiste olisi -51 astetta, kun taas esimerkiksi saman merkin Magnatec 5W-40 jähmepiste olisi -48. Jämepisteen puolesta tuo TWS olisi siis vähintään yhtä hyvää kylmissä oloissa, eikö?

13

11331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • castro ?

      Epäilisin itse käyttää noin paksua,sehän ei mahdu voitelemaan nykyisiä pieniä välyksiä ja aiheuttaa suorastaan tehonhukkaa.

      • -KN-

        Valmistaja suosittelee ja Castrolin sivut myös, siis 10W-60 öljyä.


      • alfalle ?
        -KN- kirjoitti:

        Valmistaja suosittelee ja Castrolin sivut myös, siis 10W-60 öljyä.

        Eihän se nyt aivan ralliauto ole sentään.Maahantuojakaan ei liene sovittanut suositusta paikalliseen ilmastoon,täällä ei koskaan niin kuuma ettei 50 riittäisi ja toisaalta 10W paksuuntuu pitkällä vaihtovälillä.


      • PAIKKAANSA
        alfalle ? kirjoitti:

        Eihän se nyt aivan ralliauto ole sentään.Maahantuojakaan ei liene sovittanut suositusta paikalliseen ilmastoon,täällä ei koskaan niin kuuma ettei 50 riittäisi ja toisaalta 10W paksuuntuu pitkällä vaihtovälillä.

        KYSEINEN ÖLJY ON TÄYSSYNTEETTINEN JOISSA VANHAT PIENEMPI LUKEMA- KYLMÄNKESTO ISOMPI LUKEMA- KUUMANKESTO EIVÄT ENÄÄ PIDÄ PAIKKAANSA


      • TÄH ?
        PAIKKAANSA kirjoitti:

        KYSEINEN ÖLJY ON TÄYSSYNTEETTINEN JOISSA VANHAT PIENEMPI LUKEMA- KYLMÄNKESTO ISOMPI LUKEMA- KUUMANKESTO EIVÄT ENÄÄ PIDÄ PAIKKAANSA

        NÄITÄ LUKUJA ON KÄYTETTY VUOSIKYMMENIÄ MYÖS TÄYSSYNTEETTISSÄ.


      • ??????

        No voi perse, öljy lämmetessään menee juoksevammaksi jolloin mikään öljy ei kylmänä sinun logiikan mukaan voitele kunnolla.

        Tuota oljyä nimenomaan käytetään paljon kesällä tehokkaimmissa koneissa esim. Subaruissa joissa ovat käyttäneet sitä myös talvella mutta tällöin pitäisin itse vähintään tolppapaikkaa tarpeellisena. Tuo 60-sarjan päähän on erittäin raskaisiin olosuhteisiin esim. kesällä radalle tarkoitettu.

        Meneehän tuota BMW:n M5-koneeseenkin.

        Ainakin oljynpaineet ovat riittävät, ehkä kuitenkin ympärivuotiseen olisi 5W-50 aivan riittävä mikäli et esim. aja radalla vehkeelläsi.


      • siitä
        TÄH ? kirjoitti:

        NÄITÄ LUKUJA ON KÄYTETTY VUOSIKYMMENIÄ MYÖS TÄYSSYNTEETTISSÄ.

        että nykyisissä täyssynteettisissä arvot ylittyvät voit vaikka tutkia juoksevuusarvoja eri öljyillä ja viskositeeteillä. tuo toteamus onhan niitä käytetty vuosikymmeniä sopii vanhan työnantajani totemukseksi, kun kiristettiin työkoneen pultteja kysyttiin voisiko hankkia pulttikoneen niin toteamus oli käännetään putken kanssa niin on aina tehty eli maailma muuttuu


    • Öljyn viskositeetti 10W riittää mainiosti talvella. Tässä täytyy peilata asiaa sitä tarkoitusta varten jota auto on rakennettu. Alfa on tehty nopeaan matka-ajoon Euroopan vapaiden nopeuksien moottoriteille, vähemmillä kompromisseilla kuin perheautot. Siksi öljyn yläpäävaatimus on SAE 60. Öljypumpun ja venttiilinostajien välykset on suunniteltu tälle viskositeetille. Ohuempi öljy saattaa aiheuttaa nakutusta ja ylimääräistä öljyn kulutusta. Tosin ei se kone siitä heti hajoa, jos hätätilassa joutuu ohuempaakin lisäämään. Kylmästartin jälkeen, jos olet tupakoitsija, niin polttele nortti ennen liikkeellelähtöä. Näin kone ja öljyt ehtivät hieman lämmetä ja vältetään vahinko hienolle moottorille.

    • -KN-

      Castrolin 10W-60 soveltuu ympärivuotiseen käyttöön heidän asiakaspalvelunsa mukaan. 35 asteen pakkasessa kylmäkäynnistys alkaa olemaan jo rajoilla, mutta lohkolämmittimen kanssa ongelmaa tuskin on silloinkaan.

      • paksuuntuu

        palamisjätteistä luokkaan 15W ja silloin se on margariinia -20 asteessa ja imusiivilän kohdalle jää vain kuoppa kylmäkäynnistyksessä.Lohkolämmitin ei lämmitä öljypohjaa.


      • -KN-
        paksuuntuu kirjoitti:

        palamisjätteistä luokkaan 15W ja silloin se on margariinia -20 asteessa ja imusiivilän kohdalle jää vain kuoppa kylmäkäynnistyksessä.Lohkolämmitin ei lämmitä öljypohjaa.

        Vaihdatan öljyt aika tiheästi, joten kovin pahasti eivät pääse vanhenemaan. Ja edelleenkin tuon 10W-60 jähmepiste on -51, kun saman merkin 5W-40:n -48, eli kai se nyt jotain meinaa?


      • suositellaan ?
        -KN- kirjoitti:

        Vaihdatan öljyt aika tiheästi, joten kovin pahasti eivät pääse vanhenemaan. Ja edelleenkin tuon 10W-60 jähmepiste on -51, kun saman merkin 5W-40:n -48, eli kai se nyt jotain meinaa?

        Viskositeetit ja jähmepisteet ovat noilla jotenkin ristiriitaiset.Eipä voine muuta kuin hankkia molempia,pakastaa ja vertailla itse mutu-menetelmällä.


      • -KN-
        suositellaan ? kirjoitti:

        Viskositeetit ja jähmepisteet ovat noilla jotenkin ristiriitaiset.Eipä voine muuta kuin hankkia molempia,pakastaa ja vertailla itse mutu-menetelmällä.

        Aluksi tosiaan epäröin, kun noissa viskositeeteissa ollaan yhä enemmän ja enemmän siirtymässä 0W öljyihin ja yli 5W öljyjä ei yleensä suositella pakkaseen. Toisaalta nuo Castrolin 10W-60 Racing öljyt on kalliimpia kuin "tavalliset", joten lienevät laadukasta tavaraa. Nuo viskositeetit ja jähmepisteet on tosiaan ristiriitaiset. Johtuisiko jostain lisäaineistuksesta? En tiedä...

        Uskon ja luotan kuitenkin auton valmistajan ja eri öljyvalmistajien (Castrol, Valvoline, Shell, tms...) suosituksia kyseiseen autoon. Ajellaan 10W-60 oileilla sitten tästä lähin. Jos tulee ongelmia, niin sitten vaihdetaan laatua.

        Lähinnä hain täältä tukea epäilyihini ja ennakkoluuluihin. Kiitokset siis rakentavasta kritiikistä ja mielipiteistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1199
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1034
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      130
      930
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      792
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      292
      739
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      80
      661
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe