isoA:n lopetus -> masennus

voiko olla?

Olen ollut nyt kaksi viikkoa raittiina, aikaisemmin runsasta alkoholinkäyttöä(lue räkäkännit) 3-4x viikossa. Nyt vaikeaa päästä sängystä ylös aikaisin, ja päivisin väsyttää paljon, toivoton ja turhautunut olo. Johtuuko tämä alkoholinkäytön lopetuksesta ja meneekö milloin ohi??

Kiitos etukäteen asiallisesti vastanneille

28

3752

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • m..

Olethan sä luopunut jostain, mikä on ollut sun elämässä mukana niin myötä kuin vastoinkäymisissä, ja melkein päivittäin. A-klinikalta saisit varmaan vähän jeesiä, ota ihmeessä yhteyttä. Niillä on kai jotain päivätoimintaakin. Koita korvata alkoholi jollain vähän terveellisemmällä ja yritä keksiä jotain pirtsakkaa tekemistä, ettet jää sänkyyn makaamaan. Olokin paranee siitä, kun tekee jotain. Kyllä se elämä siitä voittaa. Tsemppiä jatkoon!

• raitistunut...

Alkoholi aiheuttaa masennusta. Jos olet ollut melkein jatkuvassa jurrissa (myrkytystila), vain aika auttaa. Kestää pitkän aikaa, ennen kuin kropastasi poistuu alkoholi ja mitä jälkiä se sitten sinuun onkin jättänyt. A-klinikalta saat ensiapua (rauhoittavaa). Ole niitten rauhoittavien kanssa varovainen, käytä vain parina päivänä ettet jää sitten niihin koukkuun. Bentsot, joita sieltä saa, ovat vielä pahempia koukuttajia kuin alkoholi. Muista kuitenkin, juominen saattaa helpottaa vain hetkeksi kunnes masennus iskee vieläkin pahempana. Suosittelen kokemuksesta raittiutta (pysyvää) ja jos ystäväpiiriisi kuuluu joku joka on lopettanut juomisen kokonann, keskustelua hänen kanssaan, siis henkistä tukea.
      Aikaa tarvitset, kyllä se lopulta helpottaa, tosin viikkoja menee vierotusoireisiin.
      Muistan silloin kauan sitten omakohtaisesti nuo tuskat.
      Ilman viinaa elämä on oikeata elämää!

Tsemppiä ja tulehan reilusti palstalle kertomaan tuntemuksistasi, täällä on paljon kokemusperäistä tietoa.

T. Entinen kAAppijuoppo nykyisin vAAn raitis ja onnellinen.

http://www.aa.fi

http://www.a-klinikka.fi

http://www.nettimylly.fi

http://www.tukiasema.net

http://www.juwanet.org/sosterv/alkoholi/

Lueskeles noita nyt ensi alkuun, siitä se...

• palvelua?

Ei kai AA sentään ole päihdehuollon palvelua?
        Entäs muut uskonnolliset yhteisöt? Jos AA on päihdehuollon palvelua niin milloin kaikki muutkin uskonnolliset yhteisöt tulevat sitä olemaan?

Niin ja unohdit mainita että olet AA-n kautta ensisijaisesti uskovainen, vasta toissijaisesti raitis, joka raittius kuuluu asiaan, kun kerran olet uskovainen.

• juttusi...
        palvelua? kirjoitti:

Entäs muut uskonnolliset yhteisöt? Jos AA on päihdehuollon palvelua niin milloin kaikki muutkin uskonnolliset yhteisöt tulevat sitä olemaan?

Niin ja unohdit mainita että olet AA-n kautta ensisijaisesti uskovainen, vasta toissijaisesti raitis, joka raittius kuuluu asiaan, kun kerran olet uskovainen.

En kuulu kirkkoon, lahkoon, seurakuntaan tahi muuhunkaan uskonnileen järjestöön. Sen sijaan olen AA:n avulla raitistunut ja 100 % sen raitis ihminen.

AA:ssa ei puhuta sanallakaan uskonnosta, sensijaan siellä puhutaan runsaasti sairaudesta nimeltä alkoholismi ja alkoholismin vaarallisuudesta siihen sairastuneelle.

Kehottaisin sinua miettimään toisenkin kerran näppiksiin tarttumista ja tuollaisen roskan kirjoittamista kun vastataan henkilölle joka kysyy vakavissaan päihdeongelmaansa apua. En halua tässä käyttää pahinta sanamuotoa, minkälainen yksilö sinä olet!

Meille on vieraita sellaiset henkilöt kuten Jeesus (kuka hän oli?).

Uskon myös erittäin lujasti AA:n voimaan, onhan se pitänyt minut raittiina jo vuosikaudet.

Että sellainen uskovainen.

AA hoitaa myös tehokkaasti päihteistä riippuvaisia yksilöitä. Ainoa pääsyvaatimus on halu lopettaa juominen.

Minulla oli/on se halu. Sinulla ilmeisesti ei. Etpä näemmä salli raittiutta toisillekkaan!

• viinaa kulunut
        juttusi... kirjoitti:

En kuulu kirkkoon, lahkoon, seurakuntaan tahi muuhunkaan uskonnileen järjestöön. Sen sijaan olen AA:n avulla raitistunut ja 100 % sen raitis ihminen.

AA:ssa ei puhuta sanallakaan uskonnosta, sensijaan siellä puhutaan runsaasti sairaudesta nimeltä alkoholismi ja alkoholismin vaarallisuudesta siihen sairastuneelle.

Kehottaisin sinua miettimään toisenkin kerran näppiksiin tarttumista ja tuollaisen roskan kirjoittamista kun vastataan henkilölle joka kysyy vakavissaan päihdeongelmaansa apua. En halua tässä käyttää pahinta sanamuotoa, minkälainen yksilö sinä olet!

Meille on vieraita sellaiset henkilöt kuten Jeesus (kuka hän oli?).

Uskon myös erittäin lujasti AA:n voimaan, onhan se pitänyt minut raittiina jo vuosikaudet.

Että sellainen uskovainen.

AA hoitaa myös tehokkaasti päihteistä riippuvaisia yksilöitä. Ainoa pääsyvaatimus on halu lopettaa juominen.

Minulla oli/on se halu. Sinulla ilmeisesti ei. Etpä näemmä salli raittiutta toisillekkaan!

mää kävin kattomassa niitten nettisivuja ja siellä ne 12 periaatetta(?) ja joka pykälässä puhutaan Jumalasta, miksi?

• sellaisena kuin
        viinaa kulunut kirjoitti:

mää kävin kattomassa niitten nettisivuja ja siellä ne 12 periaatetta(?) ja joka pykälässä puhutaan Jumalasta, miksi?

Itsekunkin omatunnossa tuntuu, korkeampana voimana.

Periaatteita kutsutaan askeliksi joita otetaan.

esim. 1 askel.

Myönsimme voimattomuutemme alkoholiin nähden ja että elämämme oli muodostunut sellaiseksi, ettemme omin voimin kyenneet selviytymään.

Jos sinullakin on viinaa kulunut, en vähättelisi mitään tapaa jolla raittiuden voisi saavuttaa. Vai etkös haluakaan raitistua? Jos et, voisit suoda raittiuden silti toisille jotka sitä haluavat...

• vee-e
        palvelua? kirjoitti:

sinulla on harhoja, olet henkisesti sairas, pakkomielteinen syyttelijä ja valehtelija ja sinulla on helvetin paha olla näin luetun perusteella.
        ja kun alkoholiasiapalstalla ollaan niin alkoholiongelma lienee ? ja paha ?
        apua sinä ilmeisesti haet täältä, mutta et osaa sitä ilmaista muuten kuin räksyttämällä. ei se mitään, lähdetään siitä liikkelle.

- mikä sinulla on ?
        - miten sinua voisi auttaa ?

kerropa, jos saatais sinun elämä paremmalle mallille.

• palvelua? kirjoitti:

Tuo AA:n mustamaalaaminen koska sinulla ei ole minkäänlaista tietoa kirjoituksesi perusteella AA:n toimminnasta, puhumattakaan perinteistä,( minulla on ) tämä oli eka varoitus, toista ei tule. ps. jos saat jostain perinteet luettavaksesi niin lukaiseppa vaikka eka perinne, siinä selvitetään jo aika paljon AA:n toipumisohjelmasta sekä yksilön sanan, toiminnan ja ajatuksen vapaudesta.

• TukiEliNa

Juoppo kuopassa

Juoppo putosi kuoppaan, eikä päässyt pois. Liikemies kulki ohi. Juoppo huusi apua. Liikemies heitti hänelle rahaa ja käski hänen hankkia tikkaat. Mutta juoppo ei pystynyt löytämään tikapuita siitä kuopasta, jossa hän oli.

Lääkäri kulki ohi. Juoppo sanoi: "Auta minä en pääse pois." Lääkäri antoi hänelle lääkkeitä ja sanoi: "Ota nämä, ne helpottavat tuskaa." Juoppo kiitti, mutta kun pillerit loppuivat, hän oli yhä kuopassa.

Kuuluisa psykiatri kulki ohi ja kuuli juopon avunhuudot. Hän pysähtyi ja sanoi: "Kuinka jouduit sinne? Synnyitkö sinne? Laittoivatko vanhempasi sinut sinne? Kerro minulle itsestäsi, se helpottaa sinun yksinäisyydentunnettasi." Niin juoppo puhui hänen kanssaan tunnin, sitten psykiatrin oli lähdettävä, mutta hän sanoi palaavansa ensiviikolla. Juoppo kiitti häntä, mutta oli yhä kuopassa.

Pappi kulki ohi ja juoppo pyysi apua. Pappi antoi hänelle Raamatun ja sanoi: "Minä rukoilen sinun puolestasi". Hän polvistui ja rukoili juopon puolesta ja sitten hän lähti. Juoppo oli hyvin kiitollinen, luki Raamattua, mutta oli yhä kiinni tuossa kuopassa.

Toipuva alkoholisti sattui kulkemaan ohi. Juoppo huusi: "Hei auta minua, olen juuttunut tähän kuoppaan." Suoraa päätä toipuva alkoholisti hyppäsi kuoppaan hänen vierelleen. Juoppo sanoi: "Mitä sinä teet? Nyt olemme molemmat kiinni täällä." Mutta toipuva alkoholisti sanoi: "Ei haittaa, minä olen ollut täällä ennekin, minä tiedän kuinka täältä pääsee pois."

http://www.juwanet.org/sosterv/alkoholi/

Miksi minulle tuli lukiessani kyyneleet silmiin?

• Raitis myös.
        raitis kirjoitti:

Tuo AA:n mustamaalaaminen koska sinulla ei ole minkäänlaista tietoa kirjoituksesi perusteella AA:n toimminnasta, puhumattakaan perinteistä,( minulla on ) tämä oli eka varoitus, toista ei tule. ps. jos saat jostain perinteet luettavaksesi niin lukaiseppa vaikka eka perinne, siinä selvitetään jo aika paljon AA:n toipumisohjelmasta sekä yksilön sanan, toiminnan ja ajatuksen vapaudesta.

Olen kanssasi eri mieltä.

Mielestäni AA ei ole hyvä. Onko se "mustamaalaamista" siten kuin sinä sen ymmärrät? Perusteita mielipiteelleni en enää voi tänne kirjoittaa, koska olen eri mieltä sinun kanssasi. Ja kaikenlainen vastaaminen myöskään edelläolleisiin asiattomuuksiin ei liene mahdollista.

Joten sillä selvä?

Ps,( sillä kuitenkin luet tämän );
        Mitä mieltä olet AA-kritiikistä esim. sivustolla "Orange Papers"? Lukisit ja kertoisit joskus mielipiteesi. Ihan rehellisesti. Onko se pelkkää mustamaalaamista? Ja miltä osin? Tunnetko AA-kritiikkiä, siis muuta kuin AA-n omaa, sisäistä kritiikkkiä omasta toiminnastaan. Ymmärrätkö oikein ne syyt joiden vuoksi AA-n hengellisyyttä kritisoi alati kasvava joukko ihmisiä?
        Voitko vain sivuuttaa AA-ta koskevan, sen ulkopuolelta tulevan kritiikin ja uskoa että sinuun voi sen jälkeen suhtautua vakavasti? En tarkoita, Raitis, pahalla vaan kummastellen, miettien ajatuksiesi rehellisyyttä; voitko olla tosissasi? Kysymyshän on vakava.
        Olet älykäs kundi, et varmaankaan voi väittää etteikö AA-kritiikissä olisi totuuden jyvänen
        nimenomaan AA-n hengellisyyden suhteen.

Yksi kysymys sinulle, Raitis, vielä,
        helppo kysymys, johon voi vastata joko-tai:

Kumpi sinulle, Raitis, on tärkeämpää;
        hengellisyys vai raittius?

• Raitis myös. kirjoitti:

Olen kanssasi eri mieltä.

Mielestäni AA ei ole hyvä. Onko se "mustamaalaamista" siten kuin sinä sen ymmärrät? Perusteita mielipiteelleni en enää voi tänne kirjoittaa, koska olen eri mieltä sinun kanssasi. Ja kaikenlainen vastaaminen myöskään edelläolleisiin asiattomuuksiin ei liene mahdollista.

Joten sillä selvä?

Ps,( sillä kuitenkin luet tämän );
        Mitä mieltä olet AA-kritiikistä esim. sivustolla "Orange Papers"? Lukisit ja kertoisit joskus mielipiteesi. Ihan rehellisesti. Onko se pelkkää mustamaalaamista? Ja miltä osin? Tunnetko AA-kritiikkiä, siis muuta kuin AA-n omaa, sisäistä kritiikkkiä omasta toiminnastaan. Ymmärrätkö oikein ne syyt joiden vuoksi AA-n hengellisyyttä kritisoi alati kasvava joukko ihmisiä?
        Voitko vain sivuuttaa AA-ta koskevan, sen ulkopuolelta tulevan kritiikin ja uskoa että sinuun voi sen jälkeen suhtautua vakavasti? En tarkoita, Raitis, pahalla vaan kummastellen, miettien ajatuksiesi rehellisyyttä; voitko olla tosissasi? Kysymyshän on vakava.
        Olet älykäs kundi, et varmaankaan voi väittää etteikö AA-kritiikissä olisi totuuden jyvänen
        nimenomaan AA-n hengellisyyden suhteen.

Yksi kysymys sinulle, Raitis, vielä,
        helppo kysymys, johon voi vastata joko-tai:

Kumpi sinulle, Raitis, on tärkeämpää;
        hengellisyys vai raittius?

Sekä hengellisyys että raittius samoin kuin tunne-elämän tasapaino, nämät asiat kun ovat kunossa niin ei ole mitään hätää, mutta uskonnollisuus ja usko monesti joko tahallaan tai tietoisesti sekoitetaan yhteen, ne ovat mielestäni kaksi eri asiaa, aa ei ole uskonnollinen yhteisö, nyt "aamukahaville"

• raitis kirjoitti:

Sekä hengellisyys että raittius samoin kuin tunne-elämän tasapaino, nämät asiat kun ovat kunossa niin ei ole mitään hätää, mutta uskonnollisuus ja usko monesti joko tahallaan tai tietoisesti sekoitetaan yhteen, ne ovat mielestäni kaksi eri asiaa, aa ei ole uskonnollinen yhteisö, nyt "aamukahaville"

Minä uskon itseäni suurempaan voimaan ja käytän siitä nimitystä Jumala mutta en käy kirkossa enkä muissakaan uskonnollisissa yhteisöissä ja usko on minun ajatusmaailmassani.

• raitis kirjoitti:

Minä uskon itseäni suurempaan voimaan ja käytän siitä nimitystä Jumala mutta en käy kirkossa enkä muissakaan uskonnollisissa yhteisöissä ja usko on minun ajatusmaailmassani.

Jos AA olisi vielä uskonnollinen yhteisö kuten se oli alkuaikoina se olisi kuollut jo vuosikymmeniä sitten, tämä asia selviää perinne nro.3. Nyt lopetan jauhamisen tämän asian tiimoilta ja menen tupakille, raitista maanantaita kaikille sitä haluaville.

• Raitis, myös...
        raitis kirjoitti:

Jos AA olisi vielä uskonnollinen yhteisö kuten se oli alkuaikoina se olisi kuollut jo vuosikymmeniä sitten, tämä asia selviää perinne nro.3. Nyt lopetan jauhamisen tämän asian tiimoilta ja menen tupakille, raitista maanantaita kaikille sitä haluaville.

...vastauksesi? Äh, ei se mitään.
        Kyllä sinä kuitenkin ymmärrät mitä tarkoitin.
        Ja minä ymmärrän ettet halua vastata.

Myöskään tässä ketjussa esiintynyt vertaistuki ei varsinaisesti edistä kenenkään raittiutta,
        ja minä puolestani en oikeastaan halua vastata moiseen.

Olemme siis erimieltä, siitä olemme samaa mieltä?
        Tärkeintä on, että olemme raitista mieltä, ja pysymme raittiina.

Ps. Tupakki on myrkkyä.

• sivullinen2
        vee-e kirjoitti:

sinulla on harhoja, olet henkisesti sairas, pakkomielteinen syyttelijä ja valehtelija ja sinulla on helvetin paha olla näin luetun perusteella.
        ja kun alkoholiasiapalstalla ollaan niin alkoholiongelma lienee ? ja paha ?
        apua sinä ilmeisesti haet täältä, mutta et osaa sitä ilmaista muuten kuin räksyttämällä. ei se mitään, lähdetään siitä liikkelle.

- mikä sinulla on ?
        - miten sinua voisi auttaa ?

kerropa, jos saatais sinun elämä paremmalle mallille.

täyttyy kun tätä litaniaa katselee.
        Tunnut olettavan, että toisen on paha olla. Luuletko, että hänen olonsa paranee vihamielisestä hyökkäyksestäsi, fanaatikko?

• ny hyvät

ihmiset tarjoilko päihderiippuvaiselle mitään mömmöjä jotka vaikuttavat keskushermostoon. niiden syöminen ajaa takaisin peruspäihteeseen eli siitä mistä kyseinen henkilö on aloittanut. raittius ei ole pelkästään sitä että ollaan juomatta. saattaa olla ns. epäraittiit ajatukset yms. alkooholismi on myös tunne-elämän sairaus. onhan se varmaan kiva olla juomatta ja koko ajan kuiva humala päällä.

• ruskastatuska

Luin joku kuukausi sitten jostain aikakauslehdestä työterveyslääkärin haastattelun,joka kritisoi kovasti Suomessa vallalla olevaa käytäntöä. Hänen mielestä kun lääkärit määrää rauhoittavia ynnä muita mielialalääkkeitä alkkikselle (joka sillä hetkellä on kuivilla) se tarkoittaa vain sitä että ihmiset saatetaan taas ryyppykuntoon!

• Kokenutkkh
        ruskastatuska kirjoitti:

Luin joku kuukausi sitten jostain aikakauslehdestä työterveyslääkärin haastattelun,joka kritisoi kovasti Suomessa vallalla olevaa käytäntöä. Hänen mielestä kun lääkärit määrää rauhoittavia ynnä muita mielialalääkkeitä alkkikselle (joka sillä hetkellä on kuivilla) se tarkoittaa vain sitä että ihmiset saatetaan taas ryyppykuntoon!

Mulla on ollut niin kauheita vierotusoireita ja harhoja, että oisin varmaan tullut hulluksi ilman lääkkeitä, enkä tosiaan ole niitä ottanut kuin pelkästään tarpeeseen. Kaikki ei tietenkään osaa pitää rauhottavissakaan kontrollia, mutta se ei kyllä ole lääkärin vika.

• joo kyllä
        Kokenutkkh kirjoitti:

Mulla on ollut niin kauheita vierotusoireita ja harhoja, että oisin varmaan tullut hulluksi ilman lääkkeitä, enkä tosiaan ole niitä ottanut kuin pelkästään tarpeeseen. Kaikki ei tietenkään osaa pitää rauhottavissakaan kontrollia, mutta se ei kyllä ole lääkärin vika.

varmaan rauhottavat, en vastaan väitäkään eikä puhe ollut myöskään kontrollin menettämisestä rauhoittavien kanssa. Tämä lääkäri tarkoitti, että kun se lääkekuuri on ohi ja on rauha maassa, on taas kunnossa ryyppäämään ja tästä tulee monille kierre. Siis jos taas repsahtaa viinaan. Putki-rauhoitus-putki-rauhoitus jne...mutta en tässä nyt tuomitse ketään joka niihin turvautuu, oli vaan mielenkiintoinen näkökulma. Ja se vielä sanoi, että monesti potilas menee lääkäriin masentuneena ja se saattaa johtua alkoholista. Lääkärit Suomessa ei niin hanakasti kysy sen alkoholin perään vaan määrää heti rauhoittavat. Eli se varsinainen ongelma jää piiloon.

• Tyhmä olio olen?
        joo kyllä kirjoitti:

varmaan rauhottavat, en vastaan väitäkään eikä puhe ollut myöskään kontrollin menettämisestä rauhoittavien kanssa. Tämä lääkäri tarkoitti, että kun se lääkekuuri on ohi ja on rauha maassa, on taas kunnossa ryyppäämään ja tästä tulee monille kierre. Siis jos taas repsahtaa viinaan. Putki-rauhoitus-putki-rauhoitus jne...mutta en tässä nyt tuomitse ketään joka niihin turvautuu, oli vaan mielenkiintoinen näkökulma. Ja se vielä sanoi, että monesti potilas menee lääkäriin masentuneena ja se saattaa johtua alkoholista. Lääkärit Suomessa ei niin hanakasti kysy sen alkoholin perään vaan määrää heti rauhoittavat. Eli se varsinainen ongelma jää piiloon.

Enkä ole varma ymmärsinkö edes pointtiasi, voi olla että kysymys oli ihan eri asiasta mitä itse tarkoitin. Mutta koska mulla ei oo lääkkeiden käytön kanssa muuta ongelmaa kuin se, että käytän niitä liian vähän tai jätän esim. masennuslääkkeeni syömättä just sen takia, kun en halua käyttää niitä viinan kanssa ja sit alkaa tietty huippaa ja tulee kaikkia ihme oloja. Mulla alkoholiriippuvuus on vaan niin kova, että valitsen usein mieluummin alkoholin kun lääkärin määräämät lääkkeet. Tosi tyhmää, tiedän´, mutta jaksan VIELÄKIN elätellä toivoa alkoholin ''kohtuukäytöstä'', vaikka oon ollut alkoholisti jo 2-3 vuotta. Mutta kun järki ei mee päähän.

• voiko olla?

tiedustelin alkoholin lopetuksesta johtuvasta?? masennustyylisestä olosta. 2 asiallista vastausta, kiitos heille. Lopuille vinkiksi että avatkaa oma keskustelu missä voitte väitellä aa:sta/uskonnosta/katkosta yms. Kummaa porukkaa.

Kiitos

• tietoa

• Raitistunut...

Tämä tuntuu olevan palstan henki...? Osaat varmaankin erotella asialliset ja jättää loput omaan arvoonsa. On ikävää, ettei täällä joillekkin uppoa, että kyse on vakavasta asiasta jolla ei pilailla.

Laitoin sulle joitakin linkkejä, ehkä löysit niistä tietoa enemmän?

Toivottavasti kaikki helpottuu kohdallasi ja tervehdyt.

Kaikkea hyvää...

• -------------------

Masennustilan oireisiin kuuluu muun muassa epämiellyttävää ahdistuneisuutta ja levottomuutta, jota alkoholi tai jotkut lääkeaineet sopivasti käytettyinä lievittävät. Myös univaikeuksiin, erityisesti nukahtamisongelmaan, alkoholi tuntuu tuovan hetkellisesti helpotusta. Tämä voi parhaimmillaan lisätä hallintakeinoja tilanteen ollessa hankala, mutta alkoholin käyttöön masennustilan yhteydessä liittyy myös tavallista suurempi ongelma- tai riskikäytön vaara. Erityisen ongelman alkoholista tekee se, että jo lyhytaikaisenkin runsaan alkoholin käytön tiedetään tutkimustilanteessa ja todellisessa elämässä lisäävän masennusoireilua ja siten helposti pahentavan tilannetta entisestään.

Alkoholin ongelmakäyttö ja masentuneisuus kietoutuvat monin tavoin toisiinsa, eikä ole useinkaan helppo sanoa, lisääkö masentuneisuus alkoholin käyttöä vai aiheuttaako alkoholin käyttö masennusta. Usein vaikutus on molemmansuuntainen ja toisaalta monet tekijät saattavat vaikuttaa samaan aikaan sekä alkoholin käyttöä että masentuneisuutta lisäävästi. Tällaisia voivat olla monet stressaavat elämäntilanteet ja ulkoiset olosuhteet. Kaiken kaikkiaan masentuneen kannattaa olla alkoholin käytön suhteen tavallista varovaisempi, yrittäen kuitenkin samalla olla luopumatta sosiaalisista kontakteistaan ja mielihyvän lähteistään.

Ahdistuneisuusoireita on tavattu toisinaan hoitaa myös suoraan ahdistuneisuutta lievittävillä lääkeaineilla, vaikkakin niiden käyttöön on nykyään vähemmän aihetta uusien masennuslääkkeiden tehotessa myös ahdistuneisuuteen. Ensin mainittuja, usein myös rauhoittaviksi lääkkeiksi kutsuttuja valmisteita voi edelleen käyttää lyhytaikaisten ja kriittisten tilanteiden hoidossa, mutta hoidon tulee tapahtua selkeästi lääkärin valvonnassa. Näiden lääkkeiden käyttöön liittyy usein jonkinasteisen ongelmakäytön ja riippuvuudenkin kehittymisen riski.

Varsinaiset huumausaineet eli laittomasti käytetyt päihdyttävät aineet ovat kokonaan oma lukunsa. Niiden voi ajatella olevan masennustilojen yhteydessä pääasiassa haitaksi paitsi väistämättömien sosiaalisten ja mahdollisten oikeudellisten seuraamusten takia, niin myös monissa tapauksissa suorien kemiallisten vaikutusten vuoksi. Useiden huumausaineiden, erityisesti amfetamiinin, muiden piristeiden ja piristäviä aineosia sisältävien aineiden - kuten ekstaasi - lyhyenkin käytön jälkivaiheessa havaitaan usein merkittävä, vaikka aluksi ohimenevä, masentuneisuus. Juuri amfetamiinipohjaisten huumausaineiden säännöllisen käytön arvellaan aiheuttavan myös pitkäaikaisia, ehkä jopa pysyviä, masentuneisuuteen johtavia aivomuutoksia.

• kokemusta itsellä

monesti runsaan juomisen takana on piilevä masennus, joka sitte paukahtaa kunnolla päälle kun lopettaa juomisen. apua saa lääkäriltä ihan terveyskeskuksessakin. lääkitys yleensä auttaa väsymykseen ja pahaan oloon ja ehkä kannattaa miettiä myös jotain keskusteluapua, sitä saa mielenterveystoimistoista.

• vee-e

että, pari kuukautta täysraittiutta ja sitte alkaa näkymään mitä sieltä juopottelun alta löytyy.
      vasta sen jälkeen voi lääkäri tehdä (oikeaa) diagnoosia.
      näin mtt:ssa usein ohjeistetaan juoppoa.

no usein se masennus onkin jo silloin ehtinyt kadota :) eli syy löytyi ja myös hoito masiksen loitolla pitämiseen on täysraittius. paitsi niiden mielestä, jotka alkavat taas juoda.
      silloin on taas joku selitys keksittävä. masennus on hyvän kuuloinen mutta jo kulunut tekosyy ryypätä.

• luulet vähemmän.

• vee-e

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3412
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      2887
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      46
      2589
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1331
    Aihe