-10-vuotias tulee itkien koulusta kotiin kun opettaja on huutanut ainoastaan siitä syystä, että tyttö ei ollut uskaltanut näyttää jotain paperinukkea koko luokalle piirtoheittimellä.
Opettaja paisutteli ja liioitteli juttua,
kuulemma meidän tytöllä on asennevamma ja käytöshäiriöitä..
Onko muiden lapsilla tällaisia opettajia?
Ja mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä?
Tyttäreni ei meinaa uskaltaa mennä kouluun, vaan itkee aamuisin ja myöhästelee koulusta.
Liian tiukka opettaja?
22
4698
Vastaukset
Moi.
Yleisesti on tunnettu asia se, että hyvä koulumenestys ei välttämättä takaa soveltuvuutta opettajaksi. Voi olla että tyttäresi opettaja pingottaa hieman liikaa. Itsekin näin omina kouluaikoinani tiettyjä opettajia jotka olivat kireitä kuin viulun kielet.
Suosittelen että otat yhteyttä ensin tähän kyseiseen opettajaan ja sitten koulun rehtoriin sekä vanhempainyhdistykseen. Katsotte miten voitte sumplia asiat kuntoon.- kikka
Niinpä, asennevammoja voi olla myös opettajilla. Niin paljon puheen tasolla ymmärretään lasten erilaisuus ja erilaiset "temperamentit", mutta miksi ei käytännössä voida yrittää erilaisen luonteen omaavia ihmisiä ymmärtää?
Tällaisessa tilanteessa ainakin itse yrittäisin keskustella opettajan kanssa, että mistä nyt oikeastaan on kysymys. Väärinkäsityksetkään ei ole harvinaisia,jos ei tiedä asian kaikkia puolia. Tsemppiä sinulle, tiedän, ettei ole ihan helppoa lähteä näitä asioita selvittelemään. - älä salli sellasta
Ihan reilusti vaan soitat tai käyt koulussa vähän jututtamassa, mistä kiikastaa. Jos ei opettaja puhu, kerro rehtorille.
Ota heti alkuun tiukka ote, että sun lasta ei nöyryytetä. Niin minä olen tehnyt, ja tepsii. Joskus opet tuovat omat perheongelmat tai muut omat ongelmat kouluun, ja purkaa ne lapsiin.
Se on hyvä lopettaa heti alkuun.
Meillä oli aikoinaan yhden epäkypsän opettajan kanssa onglmia, muta ne loppu kun soitin ja ilmoitin koulutoimistoon. Sai huomautuksen ja pyyteli anteeksi meiltä. Kyllä minä olen tarkkailut lasteni opettajia, ja puutun heti, jos aihetta ilmenee. - äiti x 2
Pitääkö lastasi kohdella jotenkin eri tavalla kuin muita? Jos luokassa on sovittu, että tietyt tehtävät esitellään, MIKSI VANHEMPANA ANTAISIT LAPSESI LUISTAA TÄSTÄ? Koulussa harjoitellaan monenlaisia taitoja, esiityminen on yksi niistä.
Jos oma lapseni olisi rutissut moista, olisin sanonut, että opettaja toimi aivan oikein vaatiessaan toimimaan sovitusti. Ehkä tästä syystä johtuen lapsillani ei ole koskaan ollut minkäänlaisia ongelmia koulussa. He tietävät, että opettajia tulee kunnioittaa, eikä se todellakaan tarkoita, että he olisivat mitään kynnysmattoja!
Tuo hyysääminen on juuri sitä curling-vanhemmuutta... Yritetään silotella pienetkin rypyt pois lapsen tieltä, ettei vaan joudu tekemään mitään ikävää. Valitettavasti ne asiat, mitkä vanhemmat nyt lakaisevat maton alle, tulevat vastaan myöhemmin.
Ikäviäkin asioita täytyy osata tehdä. Voisit vaatia sinäkin sitä lapseltasi, niin ei tule suuria kompastuskiviä matkaan myöhemmin! Tyttäresi tihrustaa itkua tasan niin kauan kuin sinä annat tukesi sille. Mitäpä jos sanoisit, että nyt riitti ja sovitut hommat on hoidettava!
Kysynpä vielä, miksi lapsesi ei mielestäsi olisi tarvinnut esittää omaa työtään?- asiaa...
totta turiset. Ja onhan se voitto sitten lapsellekin,kun uskaltaa ylittää itsensä. Siihen pitää kannustaa eikä opettaa että mitään ikävää ja hankalaa ei tarvi tehdä.
- tarkkailijalle aikaa
asiaa... kirjoitti:
totta turiset. Ja onhan se voitto sitten lapsellekin,kun uskaltaa ylittää itsensä. Siihen pitää kannustaa eikä opettaa että mitään ikävää ja hankalaa ei tarvi tehdä.
Kyllä joku lapsi voi mennä aivan lukkoon, jos joutuu kovin vaativaan tilanteeseen etenkin yllättäin. Herkimmät lapset myös vaistoavat sen, että opettaja on jo valmiiksi heidän suhteensa varuillaan ja arvelee, ettei esim. joku esilläolo ole heille helppoa.
Voisit pyytää, että ensi kerralla opettaja kertoo hyvissä ajoin lapselle, mitä odottaa häneltä ja lapselle voi sanoa, että kertoo asian kotonakin jo etukäteen ja voitte yhdessä miettiä, mikä jännittää ja mitä "kauheaa" voi sattua ja onko se niin kauheaa, että sitä tarvitsee pelätä. Ja sitten lupaat lapselle, että jos hän tässä suhteessa ylittää itsensä (eli menee esim. esiintymään), juhlitte sitä sitten yhdessä. Tue lasta ja sano, että hän varmasti osaa.
Koulussa joutuu oppimaan myös esilläoloa ja sehän on ihan hyvä asia, mutta epävarmoille pitää antaa aikaa hyvissä ajoin etukäteen kuvitella tilanne mielessään ja valmistautua yhdessä. Monille lapsille tilanteet saattavat tulla ihan liian nopeasti ja samassa tilanteessa lapsi ei jännitykseltään pysty esim. vastaamaan opettajan kysymykseen ja kokee sitten epäonnistuneensa. Hitaus ja rauha, valmistautuminen ovat avainsanoja.Itselle nauramisen taito on myös tärkeä jännityksen lieventämisessä.
Opettajalle, joka on itsestään hyvin varma, voi olla erittäin vaikea ymmärtää esim. ujoa lasta. Ja ikävä kyllä tällöin voi tulla tulkintoja lapsen käytöksestä että hän "temppuilee" eikä osata tulkita, että kysymys on epävarmuudesta.Myös vanhempien hyökkäävät puuttumiset saattavat tulla tulkituiksi väärällä tavalla,siksi on hyvä, jos voitte positiivisella tavalla tuoda esiin sen, että lapsi kyllä mielellään toimii odotetusti, mutta kokee olonsa turvallisemmaksi, jos saa esim. ensin tarkkailla tilannetta.
Kysele lapselta, onko luokalla joku oppilas, jonka kommentteja hän jännittää.Kaikki keskustelu auttaa lasta uskomaan, että hän pärjää ja kykenee. - EI SAA
huutaa lapsille koulussa. Ei ainakaan, jos lapsi ei uskalla tehdä jotain. Huutaminen ei ole kannustamista, vaan tekee asian vielä vaikeammaksi.
- huuda mulla
EI SAA kirjoitti:
huutaa lapsille koulussa. Ei ainakaan, jos lapsi ei uskalla tehdä jotain. Huutaminen ei ole kannustamista, vaan tekee asian vielä vaikeammaksi.
Totta turiset, mutta koittakaapa muistaa, että monet lapset sanovat "huutamiseksi" mitä tahansa ikävää tai topakkaa palautetta. Eikö kukaan ole kotona huomannut? Jos sanoo lapselle ihan normaalilla äänellä, että siivoapa nyt jo se huone, niin palautteeksi voi tulla, että mitä sä mutsi aina huudat. Tuollaisessa tilanteessahan kuin aloittajalla on ollut, lapsi hakee vanhemman myötätuntoa ja tukea. Silloin sitä tulee helposti ehkä hieman liioiteltuakin...
- kikka
huuda mulla kirjoitti:
Totta turiset, mutta koittakaapa muistaa, että monet lapset sanovat "huutamiseksi" mitä tahansa ikävää tai topakkaa palautetta. Eikö kukaan ole kotona huomannut? Jos sanoo lapselle ihan normaalilla äänellä, että siivoapa nyt jo se huone, niin palautteeksi voi tulla, että mitä sä mutsi aina huudat. Tuollaisessa tilanteessahan kuin aloittajalla on ollut, lapsi hakee vanhemman myötätuntoa ja tukea. Silloin sitä tulee helposti ehkä hieman liioiteltuakin...
Niinpä! Minäkin "huudan" koko ajan, kun kuudetta kertaa (tunnustettakoon että lujemmalla äänellä) pyydän lapsia vaikkapa yöpaidan laittoon. Myös meidän ekaluokkalaisen ope kuulemma "tappaa", jos kaikkia läksyjä ei ole tehty. (on muuten oikein mukava ope hänellä!;-)
- HUUTAA!
EI SAA kirjoitti:
huutaa lapsille koulussa. Ei ainakaan, jos lapsi ei uskalla tehdä jotain. Huutaminen ei ole kannustamista, vaan tekee asian vielä vaikeammaksi.
Oppilaat ei saa huutaa koulussa, kun eivät saa koko ajan huomiota opettajalta, kun siellä on muitakin. Huutaminen ei ole muiden huomioon ottamista. Vaan tekee opettajan ja oppilaiden työskentelyn vaikeammaksi.
- pitkä valmistautumisaika
tarkkailijalle aikaa kirjoitti:
Kyllä joku lapsi voi mennä aivan lukkoon, jos joutuu kovin vaativaan tilanteeseen etenkin yllättäin. Herkimmät lapset myös vaistoavat sen, että opettaja on jo valmiiksi heidän suhteensa varuillaan ja arvelee, ettei esim. joku esilläolo ole heille helppoa.
Voisit pyytää, että ensi kerralla opettaja kertoo hyvissä ajoin lapselle, mitä odottaa häneltä ja lapselle voi sanoa, että kertoo asian kotonakin jo etukäteen ja voitte yhdessä miettiä, mikä jännittää ja mitä "kauheaa" voi sattua ja onko se niin kauheaa, että sitä tarvitsee pelätä. Ja sitten lupaat lapselle, että jos hän tässä suhteessa ylittää itsensä (eli menee esim. esiintymään), juhlitte sitä sitten yhdessä. Tue lasta ja sano, että hän varmasti osaa.
Koulussa joutuu oppimaan myös esilläoloa ja sehän on ihan hyvä asia, mutta epävarmoille pitää antaa aikaa hyvissä ajoin etukäteen kuvitella tilanne mielessään ja valmistautua yhdessä. Monille lapsille tilanteet saattavat tulla ihan liian nopeasti ja samassa tilanteessa lapsi ei jännitykseltään pysty esim. vastaamaan opettajan kysymykseen ja kokee sitten epäonnistuneensa. Hitaus ja rauha, valmistautuminen ovat avainsanoja.Itselle nauramisen taito on myös tärkeä jännityksen lieventämisessä.
Opettajalle, joka on itsestään hyvin varma, voi olla erittäin vaikea ymmärtää esim. ujoa lasta. Ja ikävä kyllä tällöin voi tulla tulkintoja lapsen käytöksestä että hän "temppuilee" eikä osata tulkita, että kysymys on epävarmuudesta.Myös vanhempien hyökkäävät puuttumiset saattavat tulla tulkituiksi väärällä tavalla,siksi on hyvä, jos voitte positiivisella tavalla tuoda esiin sen, että lapsi kyllä mielellään toimii odotetusti, mutta kokee olonsa turvallisemmaksi, jos saa esim. ensin tarkkailla tilannetta.
Kysele lapselta, onko luokalla joku oppilas, jonka kommentteja hän jännittää.Kaikki keskustelu auttaa lasta uskomaan, että hän pärjää ja kykenee.kerää lisää kauhua ja parempi ois kun ei tarvi päiväkausia jännittää tulevaa.
- Anonyymi
SYBAU
- opettaja ei saa huutaa
oppilaalle, niin yksinkertaista se on! Puhelu rehtorille. terv. itsekin ope
- Ongelmia...
Vai onko lapsesi yliherkkä? Ja oliko tuossa vain lapsen tulkinta asiasta?
- sillä
on, oliko kyseessä lapsen tulkinta vai ei? Pitäsikö siis ilman muuta olettaa, että lapsi valehtelee tai ylireagoi? Nyt vaan yhteystelemään koulun kanssa, sillähän se asia selviää.
Ei tietenkään kannata heti ottaa yhteyttä kovin syyttelevällä asenteella; ensin tutkitaan ja sitten vasta hutkitaan. Toivottavasti homma selviää!:) - toivot
sillä kirjoitti:
on, oliko kyseessä lapsen tulkinta vai ei? Pitäsikö siis ilman muuta olettaa, että lapsi valehtelee tai ylireagoi? Nyt vaan yhteystelemään koulun kanssa, sillähän se asia selviää.
Ei tietenkään kannata heti ottaa yhteyttä kovin syyttelevällä asenteella; ensin tutkitaan ja sitten vasta hutkitaan. Toivottavasti homma selviää!:)Ei millään ole mitään väliä. Tällä asenteella kasvatetaan näitä tulevaisuuden toivoja.
- annipekka
...mene ensimmäisenä soittamaan jollekin koulutoimistossa tai edes rehtorille. Hyviin tapoihin kuuluu keskustella ensin asianomaisen kanssa. Huom. keskustella. Meilläkin lapsi valittaa, että yksi sun toinen AINA huutaa. Minäkin. Mutta vanhempana tiedät, onko lapsellasi todellinen hätä. Jos on, niin opettajan - ihmisen, joka touhuaa kaiket päivät lapsesi kanssa - olisi tiedettävä siitä. On hirveän väärin valittaa vasta sitten, kun ongelmat ovat paisuneet suuriksi, sillä ajoissa selvitettynä niitä tuskin edes olisi.
Jos taas et haluaisi keskustella asiasta ja haluat odottaa, kuinka käy, niin juttele lapsesi kanssa ja puhukaan itsearvioinneista, joita lapset tekevät koulussa nykyään aika paljon. Siihen voisi lapsi kirjoittaa tällaisen asian oikein hyvin. Palaute menee hienovaraisesti opettajalle perille.- käytöshäiriö
Kun 10 vuotias lapsi joutuu joka aamu menemään opettajan eteen, joka viestii hänelle sanattomasti: sinulla on asennevamma ja käytöshäiriö, ja suhtautuu häneen sen mukaan, on tilanne kauhea. Lapsi pitää saada pikimiten pois tuollaisen aikuisen ihmisen läheisyydestä.
- sitten tapahtuu
käytöshäiriö kirjoitti:
Kun 10 vuotias lapsi joutuu joka aamu menemään opettajan eteen, joka viestii hänelle sanattomasti: sinulla on asennevamma ja käytöshäiriö, ja suhtautuu häneen sen mukaan, on tilanne kauhea. Lapsi pitää saada pikimiten pois tuollaisen aikuisen ihmisen läheisyydestä.
tämä sanaton viestintä? oletko itse todistamassa? vai lapselta kuulet? ehkäpä lapsella onkin...
- viestintä
sitten tapahtuu kirjoitti:
tämä sanaton viestintä? oletko itse todistamassa? vai lapselta kuulet? ehkäpä lapsella onkin...
on yleensä yhteydessä sanalliseen, se on se asenne, tunne, ilmapiiri, millä asia sanotaan. Usein se on katse, ilmeet, kommentit, kiellot. Lapset ovat varsinkin 9-10 vuoden iässä mestareita näkemään opettajan lävitse, lukemaan häntä kuin avointa kirjaa.
Lapsi on jo itse selvästi kertonut sen kotona, että hän ei halua mennä opettajan luokkaan. Opettaja on sen selvästi sanonut myös kun hän nimitteli oppilastaan vanhemmille tavalla, jota ei pitäisi tehdä. Tuollaiset sammakot ammatti-ihmiseltä kertovat hänen suhtautumisestaan lapeen paljon.
Asettukaa nyt ihmeessä lapsen ja huolissaan olevan vanhemman asemaan ja kuunnelkaa heitä.
Terv. sanojen ammattilainen. - !!!
viestintä kirjoitti:
on yleensä yhteydessä sanalliseen, se on se asenne, tunne, ilmapiiri, millä asia sanotaan. Usein se on katse, ilmeet, kommentit, kiellot. Lapset ovat varsinkin 9-10 vuoden iässä mestareita näkemään opettajan lävitse, lukemaan häntä kuin avointa kirjaa.
Lapsi on jo itse selvästi kertonut sen kotona, että hän ei halua mennä opettajan luokkaan. Opettaja on sen selvästi sanonut myös kun hän nimitteli oppilastaan vanhemmille tavalla, jota ei pitäisi tehdä. Tuollaiset sammakot ammatti-ihmiseltä kertovat hänen suhtautumisestaan lapeen paljon.
Asettukaa nyt ihmeessä lapsen ja huolissaan olevan vanhemman asemaan ja kuunnelkaa heitä.
Terv. sanojen ammattilainen.Sinun olemuksesi huutaa niin kovaa, että en kuule mitä sinä sanot.!!
- näkökulmasta:
Jos lapsesi toistuvasti itkeskelee kouluunmenoa, on asialle ehdottomasti syytä tehdä jotain. Jos yhteydenotto ensisijaisesti opettajaan tai rehtoriin tuntuu vaikealta, niin hyvä juttukumppani voisi olla myös kouluterveydenhoitaja tai kuraattori. Pääasia, että lapsen ongelmaa aletaan ratkoa. Meidän opetusalalla työskentelevien olisi aina välillä hyvä muistaa, että olemme vain ja ainoastaan lapsia varten koulussa. Miksi esiintymisestä (tai mistä tahansa muusta) pitää tehdä niin vaikeaa tai jännittävää? Ujoudesta ei tulisi lasta rangaista. Esiintyähän voi vaikka ryhmissä tai pareittain, mikä ettei aikuisen avullakin. Minusta on myös tärkeää muistaa, että ristiriitatilanteessa lapsi harvoin osaa käyttäytyä "oikein" aikuisten toivomalla tavalla, kun aikuisen reaktio asiaan kuin asiaan pelottaa jo valmiiksi. Mielestäni aikuinen voi näissä tilanteissa mennä itseensä. Kasvatuksen ammattilaisilla pitäisi olla hyvin tiedossa, että auktoriteettien uhmaaminen kohtuuden rajoissa kuuluu lapsen normaaliin kehitykseen. Tällaiset tilanteet saisi aikuinen ottaa ihan huumorilla, kun ei siinä mitään henkilökohtaista kuitenkaan ole mukana. Toivottavasti asia ratkeaa pian!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_232423Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.531683- 251952
Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.
Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu276941Saako kantaa asetta
Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup11917- 146893
- 56834
Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.110739- 46725
Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?
Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua8708