Miltä flimmeri tuntuu?

mitä oireita?

Miten siis tunnistaa, että kyseessä on flimmeri, mitä oireita?

18

7710

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hiottaa ja heikottaa

Ei kai se välttämättä miltään tunnu. Itselläni on nyt flimmeri pysyvänä rytminä. Toteamiani flimmereitä oli kaikkiaan 50, 35 kääntyi muutamassa tunnissa itsekseen, lääkkeillä käännettiin seitsemän ja sähköllä neljä.
      Kohtaus alkoi yleensä yöllä, heräsin tykytykseen, hiotti ja piti hiipiä yhtenään vessaan, huippasi ja joskus ahdisti henkeäkin. Minulla flimmerille altistaa sairastamani hypertrofinen obstruktiivinen kardiomyopatia. Siksi yritettiin saada normaali rytmi pysymään, mutta kun ei ... kokeiltiin cordaronekin.

• en tiedä mutta

Pulssi on epätasainen.

• Jambu

systemaattisesti esiintynyt flimmeri eli eteisvärinä muutama vuosi sitten rasituksen yhteydessä. Se hoidettiin pois ablaatiolla, mutta se muuntui sitten, operaation jälkeen ollut ajoittainen stressin laukaisema flutteri eli eteislepatus. Samantapaisia molemmat. Eivät ole kivuliaita tuntemuksia, mutta molemmat vähentävät sydämen pumppaustehoa 30% eli kohtauksen aikana ei jaksa oikein ponnistella. Flimmerissä syke muuttuu epätasaiseksi ja välillä jää lyöntejä väliin ja sitten tulee voimakas lyönti, jolla sydän yrittää kompensoida poisjänyttä lyöntiä. Mielestäni flimmeri on epämukavamman tuntuinen kuin flutteri (jossa syke on voi olla säännöllinen). Väittäisin, että jos rytmihäiriötä ei itse huomaa, niin kyse on melko varmasti flutterista, ei flimmeristä.

• a.p.

Mietin vaan, että miten tämän erottaa varmuudella tavallisesta "vaarattomasta" rytmihäiriöstä.
        Minulla on ollut ajoittain, usein varsinkin rasituksessa, rytmihäiriöitä, joissa ikäänkuin yksi lyönti jää väliin ja sitten tulee yksi voimakkaampi lyönti, joka tuntuu siltä kuin sydän löisi kurkkuun, tai pyörähtäisi ympäri. Joskus näitä tulee monta peräkkäin.
        On otettu moneen kertaan sydänfilmi, jossa vain kerran näkynyt näitä lyöntejä, mutta silloin ainakaan ei kuulemma mitään hälyyttäviä. Samoin Holter oli kuulemma normaali. Silloin juuri ei sattunut näitä lyöntejä tulemaan kovinkaan paljon.
        Joskus olen sitten herännyt yöllä heikotukseen, kylmään hikeen ja tosi huonoon oloon ja sydän on lyönyt kiivaasti (en tiedä onko sitten ollut seurausta pelästymisestä, vai mitä, että mennyt lopulta paiikin puolelle...). Selvää syytä ei ole saatu selville. Voi ehkä liittyä myös närästykseen ja liian alhaista sokeriakin on epäilty, mutta nyt olen mittaillut omalla mittarilla, eikä se nyt ihan katastrofaalisen alas laske, paniikkihäiriötäkin on ehdotettu, mutta en tiedä mikä perimmäisenä syynä. Kummallisia ja aika pelottavia vaan nuo kohtaukset.
        Kardiologi on kuunnellut sydämen, josta kuului jokin sivuääni, mutta kuulemma "harmiton" ja ilmeisesti pyörrevirtauksista johtuva.

• TÄYSIN EPÄTASAINEN
        a.p. kirjoitti:

Mietin vaan, että miten tämän erottaa varmuudella tavallisesta "vaarattomasta" rytmihäiriöstä.
        Minulla on ollut ajoittain, usein varsinkin rasituksessa, rytmihäiriöitä, joissa ikäänkuin yksi lyönti jää väliin ja sitten tulee yksi voimakkaampi lyönti, joka tuntuu siltä kuin sydän löisi kurkkuun, tai pyörähtäisi ympäri. Joskus näitä tulee monta peräkkäin.
        On otettu moneen kertaan sydänfilmi, jossa vain kerran näkynyt näitä lyöntejä, mutta silloin ainakaan ei kuulemma mitään hälyyttäviä. Samoin Holter oli kuulemma normaali. Silloin juuri ei sattunut näitä lyöntejä tulemaan kovinkaan paljon.
        Joskus olen sitten herännyt yöllä heikotukseen, kylmään hikeen ja tosi huonoon oloon ja sydän on lyönyt kiivaasti (en tiedä onko sitten ollut seurausta pelästymisestä, vai mitä, että mennyt lopulta paiikin puolelle...). Selvää syytä ei ole saatu selville. Voi ehkä liittyä myös närästykseen ja liian alhaista sokeriakin on epäilty, mutta nyt olen mittaillut omalla mittarilla, eikä se nyt ihan katastrofaalisen alas laske, paniikkihäiriötäkin on ehdotettu, mutta en tiedä mikä perimmäisenä syynä. Kummallisia ja aika pelottavia vaan nuo kohtaukset.
        Kardiologi on kuunnellut sydämen, josta kuului jokin sivuääni, mutta kuulemma "harmiton" ja ilmeisesti pyörrevirtauksista johtuva.

Silloin tällöin flimmeri todetaan vaikka terveystarkastuksessa, mitään oireita ei asiakas ole huomannut. Jos sitä alkaa itse tutkiskella, onko vai eikö pulssin epätasaisuus voi tuntua esim. ranteesta tunnustellen lyönnit tulevat täysin epätasaisesti, vaikka yrittää laskea tasaisesti yks, kaks niin kolmonen ei koskaan täsmääkään pulssin kanssa. Näin itse varmistin, että flimmerihän se taas.Verenpainemittari myös näyttää sydämenkuvallaan epätasaisuuden.

• ja toimeen tullaan
        a.p. kirjoitti:

Tuo kuvailemasi rytmihäiriö kuulostaa ihan lisälyönniltä. Ne ovat vaarattomia.
        Toisaalta herääminen huonoon oloon voi olla merkki myös muista rytmihäiriöistä - tai sitten ihan jostakin muusta, kuten sanoitkin. Holter on hyvä tutkimus, mutta jos tutkimuspäivä sattuu olemaan oireeton, ei siitä tietysti saada mitään irti. Jos näitä rytmihäiriötuntemuksia on kovin paljon, voisit kysyä, pääsisitkö uuteen holteriin. Rytmihäiriöt voivat tuntua pelottavilta, mutta koeta ottaa rauhallisesti. Yleensä suurin haitta ovat ikävät tuntemukset. Tarvittaessa voisit tilata ajan kardiologilta, joka alan asiantuntijana osaa kertoa faktat, ja lähettää myös jatkotutkimuksiin, jos tarve vaatii.

• a.p.
        a.p. kirjoitti:

Vielä lisää edelliseen...
        Viime yönä heräilin, kun tv oli jäänyt mieheltä auki ja mennessäni sitä sulkemaan tuli yhtäkkiä huono olo. En tiedä sitten mitä nämä yölliset kohtaukset ovat. Ehkä vain pelästyn niitä ja pulssi alkaa lyödä(?) Mittasin verenpaineen ja se oli: yläpaine 138 ja alapaine jotain 71-75 välillä, muistaakseni.
        Pulssi näytti 111, eikä laskenut, ennenkuin otin Betasalpaajan. Rytmi oli kylläkin tasainen.

• bbb
        a.p. kirjoitti:

Vielä lisää edelliseen...
        Viime yönä heräilin, kun tv oli jäänyt mieheltä auki ja mennessäni sitä sulkemaan tuli yhtäkkiä huono olo. En tiedä sitten mitä nämä yölliset kohtaukset ovat. Ehkä vain pelästyn niitä ja pulssi alkaa lyödä(?) Mittasin verenpaineen ja se oli: yläpaine 138 ja alapaine jotain 71-75 välillä, muistaakseni.
        Pulssi näytti 111, eikä laskenut, ennenkuin otin Betasalpaajan. Rytmi oli kylläkin tasainen.

Verenpaine oli ihan hyvä, pulssi korkea, jos se pysyy levossa tuollaisena, mutta voi nousta noihin lukemiin kun heräsit kesken unien ja lähdit liikkeelle. Hyvä, että oli tasainen pulssi, ei viittaa flimmeriin.

Oletko diabeetikko, kun sokereiden laskua on mietitty rytmihäiriöiden syyksi? Entä jäikö paniikkihäiriö mietinnän alle? Onko betasalpaajia mietitty jatkuvaksi hoidoksi?

• a.p.
        bbb kirjoitti:

Verenpaine oli ihan hyvä, pulssi korkea, jos se pysyy levossa tuollaisena, mutta voi nousta noihin lukemiin kun heräsit kesken unien ja lähdit liikkeelle. Hyvä, että oli tasainen pulssi, ei viittaa flimmeriin.

Oletko diabeetikko, kun sokereiden laskua on mietitty rytmihäiriöiden syyksi? Entä jäikö paniikkihäiriö mietinnän alle? Onko betasalpaajia mietitty jatkuvaksi hoidoksi?

Diabetesta ei ole todettu. Sokeriarvot vaan joskus tuppaavat laskemaan aika alas.
        Lähinnä paniikkihäiriöltä tuo kyllä alkoi tuntua siinä vaiheessa, kun olin ottanut lääkkeen ja mennyt takaisin sänkyyn. Piti vielä nousta uudelleen ylös ja yrittää rauhoittua.
        Hormoneillakin ehkä osuutta. Pms-oireet päällä.

• pum pum pumputipum pum pum

Epätasainen sydämen syke....ollut kroonisena jo 8-vuotta...ei vaikuta/vaikeuta elämää muuta kuin Marevan-hoidon tasapainon jatkuvana seurantana.

• martutki

on ollut useamman kerran flimmeri,mutta vain kerran olen mennyt päivysykseen.Hengitys oli tuolloin jo tosi vaikeaa ja puhumisesta ei tahtonut tulla mitään.Lisäksi voimakasta huimausta ja ahdistuksen tunnetta rinnassa.Sykkeeksi mitattiin 230krt/min.Rytmi jouduttiin kääntämään nukutuksessa.

• krooninen

Minä jäin flimmeristä kiinni syöpäkontrollissa, jossa lääkäri nappasi paperin, ja sanoi, että nyt suoraan keskussairaalaan. Olin vähän ihmeissäni, et olenhan minä muutaman viikon välein erilaisilla lääkäreillä ollut, eikä ne mitään ole huomanneet.

Flimmeri se oli ja on. On yritetty kääntää, mutta ei käänny, heti jatkaa samaa flimmerirytmiään.
      Toiset lääkärit sitä ei tunnista, ja kun esim. kaksi lääkäripä perätysten kuuntelee, toinen ei sitä ole tunnistanut, ja toinen sanoo, että ihan selvästi sen tunnistaa.

Jos minä muisteleisin sitä aikaa, jolloin se ilmeisesti tuli, ihmettelin, mikä värisee rinnassa, kuin perhonen räpeltäisi tuolla rintaläskin alla. Kokeilin monta kertaa kädellä, että väriseekö se rinta.

Hengittäminen oli vaikeaa ja liikkuminen, melkein tukehtui.
      Mutta nyt kun se on ollut pysyävänä rytmina jo monta vuotta, en minä sitä itse eroita enkä huomaa. Toisina päivinä ei jaksa portaita nousta, toisina päivinä menee ihan hyvin. Kuitenkin se flimmeri on päällä koko ajan.

• flimmeri ?

Mikä on ns suomennettuna

terv. oppipoika

• eteisvärinää

Flimmeri = Sydämen eteisvärinää (fibrillatio atriorum)
        Melko yleinen vaiva, vanhetessa alttius siihen lisääntyy vuosi vuodelta. Vaarallinen siksi, että sydämen eteisen joutuessa värinätilaan, verenkierto hidastuu ja tulppavaara kasvaa. Flimmeri saattaa aiheuttaa aivoverenkiertohäiriöitä, -tulppiakin, kun verihyytymä (joka jäi oleskelemaan sinne eteiseen) lähtee liikkeelle ja kierrossa joutuu aivoverenkiertoon.

Usein flimmeripotilailla onkin jatkuva verenohennuslääkitys päällä.

• olemassa,,
        eteisvärinää kirjoitti:

Flimmeri = Sydämen eteisvärinää (fibrillatio atriorum)
        Melko yleinen vaiva, vanhetessa alttius siihen lisääntyy vuosi vuodelta. Vaarallinen siksi, että sydämen eteisen joutuessa värinätilaan, verenkierto hidastuu ja tulppavaara kasvaa. Flimmeri saattaa aiheuttaa aivoverenkiertohäiriöitä, -tulppiakin, kun verihyytymä (joka jäi oleskelemaan sinne eteiseen) lähtee liikkeelle ja kierrossa joutuu aivoverenkiertoon.

Usein flimmeripotilailla onkin jatkuva verenohennuslääkitys päällä.

verenpainetauti on, sekä kolesteroolit koholla, viime syksynä lääkäri kehoitti syömään ASA 100mg, miksiköhän, tiesikö enemmän mitä kertoi ?

• hypertoonikko
        olemassa,, kirjoitti:

verenpainetauti on, sekä kolesteroolit koholla, viime syksynä lääkäri kehoitti syömään ASA 100mg, miksiköhän, tiesikö enemmän mitä kertoi ?

Onko tuo ASA Primaspania, joka on niin sanottu enterotabletti, pitkävaikutteinen ja otetaan tyhjään mahaan aamulla vesilasillisen kanssa 15 minuuttia ennen aamupalaa.

"Se on
        päällystetty mahanestettä kestävällä kalvolla, joten se liukenee vasta ohutsuolessa. Tavallisiin
        asetyylisalisyylihappotabletteihin verrattuna Primaspan-enterotablettien vaikutus alkaa hitaammin ja
        kestää vastaavasti pidempään.

Käyttöaiheet
        • veritulppien ehkäisy tiloissa, joissa valtimotukosten vaara on lisääntynyt: lyhytkestoiset
        aivoverenkierron häiriöt (TIA), sepelvaltimotauti, sydän- ja aivoveritulpan uusiutumisen ehkäisy."

• gdfgfdgd
        hypertoonikko kirjoitti:

Onko tuo ASA Primaspania, joka on niin sanottu enterotabletti, pitkävaikutteinen ja otetaan tyhjään mahaan aamulla vesilasillisen kanssa 15 minuuttia ennen aamupalaa.

"Se on
        päällystetty mahanestettä kestävällä kalvolla, joten se liukenee vasta ohutsuolessa. Tavallisiin
        asetyylisalisyylihappotabletteihin verrattuna Primaspan-enterotablettien vaikutus alkaa hitaammin ja
        kestää vastaavasti pidempään.

Käyttöaiheet
        • veritulppien ehkäisy tiloissa, joissa valtimotukosten vaara on lisääntynyt: lyhytkestoiset
        aivoverenkierron häiriöt (TIA), sepelvaltimotauti, sydän- ja aivoveritulpan uusiutumisen ehkäisy."

Tos pitää mennä lääkäriin ehdottomasti sillon kun on oireita, muuten ne ei näy.
        Itsellä huomattiin sattumalta, olin jo unohtanut koko asian kun ei kuulemma ollut mitään vikaa.
        Hoitamattomana jossain vaiheessa ei hyvä, aivohalvausta ym.
        Pahimmat itsellä nukkumaan mennessä/öisin.

• voisi
        gdfgfdgd kirjoitti:

Tos pitää mennä lääkäriin ehdottomasti sillon kun on oireita, muuten ne ei näy.
        Itsellä huomattiin sattumalta, olin jo unohtanut koko asian kun ei kuulemma ollut mitään vikaa.
        Hoitamattomana jossain vaiheessa ei hyvä, aivohalvausta ym.
        Pahimmat itsellä nukkumaan mennessä/öisin.

kokeilla magnesiumia, kalsiuma ja D-vitamiinia.
        Käy luontaistuotekaupassa, siellä yleensä osavat kertoa asioista tarkemminkin.
        Ilman jonotuksia!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      453
      3876
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1662
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1388
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1266
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1059
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe