Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Verenpaine koholla

Paniikissa

Olen 33v nainen jolla ollut suht ok verenpaine (n. 120/80-85) mutta eilen illalla sohvalla istuessani se olikin yhtäkkiä 125/90-95. Yläpaine siis ihan ok, mutta alapaine koholla ja tosiaan en tehnyt muuta kun istuin paikallani.

Elän terveellisesti, painoindeksini on hieman koholla 25.3 johtuen muutamasta ylimääräisestiä raskauskilosta, jotka yritän saada pois. En juo juurikaan alkoholia, en käytä paljoakaan suolaa (en koskaan lisää ruokiin suolaa, en syö chipsejä, jne ), syön vähärsvaista ruokaa, en juo kahvia mutta kärsin niskajumista ja ahdistuksesta. Voiko näillä kahdelle em. olla yhteyttä kohonneeseen verenpaineeseen? Stressaan myös kaikesta.

Olen ahdistukseen ja lievään masennukseen syönyt nyt Seronilia vajaa 2kk ja ahdistus on tullut paremmaksi, mutta saan yhä paniikkikohtauksia ja pelkään kovasti kuolemaa tai vakavaa sairastumista. Verenpaineen koholla oleminen ei ainakaan edesauta pelkojen poissaamista :( Tuntuu että olen pattitilanteessa, en tiedä mitä pitäisi tehdä. Onko paineeni kovin huolestuttava ja auttaisko liikunnan lisääminen asiaan? Syömistottumuksia en voi juurikaan muuttaa, no aina voin vielä lisätä vihannesten syömistä, mutta muuten se on aika mallillaan.

Onko syytä huoleen?

1

757

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jännittämällä kohottava

      Hei!

      Stressi ja jännittäminen nostavat verenpainetta.
      Omasi on kuitenkin aika lievästi koholla.
      Minulla on ikää 40 ja paineet heittelevät rajustikin työstressin ja unettomuuden ja muun takia. Haarukka on yläpäineessa 130-190 ja alapaineessa 80-125. Siinä alkaa huumori loppua.

      Lääkitykselle jouduin pari kuukautta sitten ja siitä alkaen olen potenut verenpainemittarikammoa. Eli kun tulee mittauksen aika, alan pelätä ja jännittää niin, että minua alkaa pyörryttää, syke nousee yli sadan ja pelkään arvojen nousseen.

      Alhaisin lukema tulikin kun puoliso mittasi verenpaineeni kun olimme nauttineet hyvän maukkaan riista-aterian ja nauttineet muutaman lasin viiniä. Istuimme television ääressä toista tuntia kun hän sujattu mittarin käsivarteeni ja lukema oli vain 140/80.

      Jos alapaineesi on pysyvästi yli 90, kannattaa toki tarkistuttaa asia, mikäli elämäntavoissa ei ole korjaamista. Omissani oli ja teenkin nyt parannusta. Syön huipputerveellisesti, noudatan orjallisesti saamiani ohjeita. Kun vielä pääsisi mittarikammosta niin saisi tietää oman verenpaineensa. Olo on onneksi hyvä, eikä päätä ole särkenyt kertaakaan lääkityksen aloittamisen jälkeen!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2053
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1658
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1476
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe