Olen sairastanut karvatupintulehdusta jo n.6 vuotta. En aluksi tajunnut tulehduksen vakavuutta ja en hoidattanut sitä ennen kuin vasta 2 vuotta sitten ensimmäisen kerran. Näppyjä esiintyy pakaroissa ja sittemmin sitä on levinnyt hieman reisiin ja vatsaan. Sain tetrasykliini kuurin 2 vuotta sitten kasvojen akneen ja parannuin aknesta kokonaan. Silloin ajattelin että ehkä se hoitaa samalla tuon pakaranäppytaudinkin samalla mutta ei, se päinvastoin paheni ja tuli todella kipeäksi...söin silloin hirveästi karkkia, joten uskon sen pahentaneen ihoani. Vähensin karkinsyöntiä ja menin lääkäriin valittamaan näpyistäni ja lääkäri oli ihan kauhuissaan että onpas paha..Ihoni on kaikenlisäksi atooppinen, etenkin käsistä, joten kaikki pienetkin näpyt tekevät ihooni arvet jotka n.5 vuoden kuluessa haalistuvat (jos haalistuvat)...Sain 2 kertaa peräkkäin apocykliinikuurit (molemmat 50 päivän kuurit)...ensimmäinen auttoi vähän, toinen auttoi paljon, meni kokonaan pois, mutta nyt kun kuuri loppui niin taas on tullut muutamia näppyjä ei kuitenkaan paljoa...
Olen kokeillut kaikkea mahdollista: rikkivoiteita, antiseptisiä aineita, teepuuöljyä yms yms...Tauti on huomattavasti parempi kuin aikaisemmin..tauti on vaan niin nolo..onneksi poikaystävä ymmärtää ja rakastaa siitä huolimatta..
Haluaisinkin vinkkejä kohtalontovereilta..kaikki kokeilemisen arvoiset vinkit olisivat tervetulleita: kannattaako minun keskittyä ruokavaliomuutokseen vai koettaa luontaistuotteita, hivenaineita yms? en enää jaksaisi syödä antibioottejakaan...
haluaisin nyt 25 kiloa laihtuneena vihdoin kehdata mennä uimarannalle, mutta tuleekohan tuota päivää koskaan :'( auringon ottaminen ihollekin tekisi hyvää, mutta kun ei kehtaa rannalle mennä.
Follikuliittiin eli karvatupintulehdukseen apua :(
7
6789
Vastaukset
- Rahikaisella
Kuulostaahan varsin tutulle. Minullakin on tuota karvatupen tulehdusta ollut jo useamman vuoden ajan enkä myöskään ole tajunnut tilanteen vakavuutta. Mitään paiseita sentään ei ole, mutta bikiiniraja on ärsyttävän näköinen. Välillä parempi välillä huonompi.
Talkit, teepuuöljy, desinfioinnit, sinkkivoiteet, sibicort yms. hommat ja lyhyemmät antibioottikuurit on kokeiltu.
Tosin nyt on meneillään vasta tetrasysal kuuri. Lisäksi karvat kasvavat bikiinirajassa ihon sisään, josta ne joutuu kaivamaan ulos, sillä niistä tulee kipeitä näppyjä ja karva saattaa kasvaa hyvinkin pitkäksi ihon alla. Ikävää hommaa ja arpia varmasti on. Olen miettinyt, että mikä tosiaan auttaisi. Olisiko laser-hoidoista apua? Saitko tämän apocykliini-kuurin ihotautilääkäriltä?
Minäkin häpesin ennen vaivaani, että hylkäsin lempi harrastuksen. Nykyään käyn uimassa ja olen päässyt nolouden ylitse. Kukaan mies ei ole friikannut ja jotkut eivät ole edes huomaavinaan olleet. Solarium ja aurinko todella auttoivat minulle näihin näppyihin, mutta auringon kanssa saan olla varovainen sillä sisarellani on melanooma.
Minua kiinnostaisi kyllä myös tietää mikä olisi hyvä apu tähän ongelmaan. Kanssasisaria varmastikin on.- maiju123
Juu ihotautilääkäriltäni olen kaikki lääkkeet saanut...jos joudun lääkäriin vielä turvautumaan niin aion kyllä mennä toisen ihmisen vastaanotolle, jos vaikka saisi uusia vastauksia ongelmiinsa :)
Viimekäynnillä lääkärini totesi että puv-valohoidot olisivat seuraava hoito minulle, mutta ne ovat järkyttävän kalliit ja siinä on se riski saada ihosyöpä..
laser hoidoista on käsittääkseni hoitoa vain ihon arpien korjauksessa, tuskin ihotaudin parantamisessa (korjatkaa jos olen väärässä) sitäpaitsi kenellä niihin on varaa? :o kun ei ole enää varaa lääkärilläkäyntiinkään...
no, jos yhtään lohduttaa niin pahempiakin ihotauteja on olemassa :) mutta kertokaa mikä teitä on auttanut - Rahikaisella
maiju123 kirjoitti:
Juu ihotautilääkäriltäni olen kaikki lääkkeet saanut...jos joudun lääkäriin vielä turvautumaan niin aion kyllä mennä toisen ihmisen vastaanotolle, jos vaikka saisi uusia vastauksia ongelmiinsa :)
Viimekäynnillä lääkärini totesi että puv-valohoidot olisivat seuraava hoito minulle, mutta ne ovat järkyttävän kalliit ja siinä on se riski saada ihosyöpä..
laser hoidoista on käsittääkseni hoitoa vain ihon arpien korjauksessa, tuskin ihotaudin parantamisessa (korjatkaa jos olen väärässä) sitäpaitsi kenellä niihin on varaa? :o kun ei ole enää varaa lääkärilläkäyntiinkään...
no, jos yhtään lohduttaa niin pahempiakin ihotauteja on olemassa :) mutta kertokaa mikä teitä on auttanutNiin kyllä minulle tuota laseria ehdotti ihotautilääkäri nimenomaan sisäänkasvaneiden karvojen poistoon ja se ehkäisisi minun tapauksessa follikuliittia. Muilla aluella minulla kun tuota tulehdusta ei ole.
Siinäpä se tuo hintavuus. Siksi minäkään en ole käynyt asiaa hoitamassa kun julkiselta puolelta ei saa apua näihin asioihin.
Syöpäriskin vuoksi en sitten itse varmaan näihin puv valohoitoihin ainakaan lähde. Sen vuoksi solariumkin on vain muutamia kertoja vuodessa. Pienempi paha nämä tulehtuneet karvatupet.
- lääkäriin ja kysy
miten olisi roacuttan? Itse sain sitä pahaan karvatupentulehdukseen antibioottien jälkeen, pieni annos pitkään. Parani!
- mimmu
löytyä myös kosmetologilta. Minä kävin itse kokeilemassa säärikarvoihini e-style IPL-laitetta (jossa on yhdistetty radioaallot ja ”valo”, myös viilentää hyvin). Hoitolat, jossa laite on, löytyy nettisivulta; googlaa sana e-style -> suomenkieliset sivut. Valittelin bikininrajassa olevaa pattia (karvatupentulehdus, kuiva iho pahentaa karvojen kasvamista ihon alle-> iho pitäis kuoria säännöllisesti ja huolehtia kosteutuksesta). Kosmetologi kertoi, että tämä käsittely auttaa myös karvatupentulehdukseen rauhoittaen tulehdusta ja "kuivattaen" sen. Kaksi päivää hoidon jälkeen tulehtunut kohta todellakin rauhoittui. Maksaa noin 70 e 15 min eli 1/2 h 140 e..mut suosittelen kokeilemaan.
- tanjus70
mimmulle. Asiasta toiseen...Auttoiko tämä e-style karvojen pysyvään poistoon?
- mimmulle
Asiasta toiseen...Auttoiko tämä e-style karvojen pysyvään poistoon?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841390Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761165- 901115
- 81975
- 82971
- 39942
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66885Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v68866Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841