Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Måste man blanda?!

PenttiNaumanen

Måste språket blandas ihop med politik?

Uppe i rubriceringen sades det, att diskutera här om språkpolitiken.
Jag skulle helst vilja konversera i allmänhet och höra mig för hur det ligger till i olika delar av landet. Bor själv i Björneborg. Försökte öppna en spalt här unden 'städer och kommuner', men mina inslag kastades bort innan jag riktigt hann börja med att leta fram svenskspråkiga samtalspartner.
Jag känner mig litet häpen för reaktionerna här på hemmaplan.

4

449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wahls Örar

      Jag tycker inte att språkpolitik skall dras in i dethär forumet. Det finns ett alldeles eget forum "Kielipolitiikka" för detta ändamål.
      Tyvärr finns det en liten grupp språkfascister som saboterar alla diskussioner på svenska i Finland

      • PenttiNaumanen

        Tycker precis som du, att politiken borde hållas utanför då vi bara vill diskutera på svenska.
        Jag mötte nästan hatiska människor efter det, att jag enbart ville ha kontakt med andra språkvänner.
        Som du kanske redan har lagt märke till, så tar jag del i även på den finskspråkiga sidan. Läser dock helst svenska och en stor del av min rätt omfattande boksamling är skriven på nämnda språk.
        Vore glad ifall vi kunde här ta upp bl.a. läget av språkvården samt den finlandssvenska litteraturen. Jag har fortfarande stora svårigheter att förstå den tankevärld, som utpräglar verk som har skrivits här i landet på svenska. Så mycket har jag lärt mig förstå, att den finska och den svenska uppfattningsrepertoaren bara i föga mån liknar varandra.


      • Wahls Örar
        PenttiNaumanen kirjoitti:

        Tycker precis som du, att politiken borde hållas utanför då vi bara vill diskutera på svenska.
        Jag mötte nästan hatiska människor efter det, att jag enbart ville ha kontakt med andra språkvänner.
        Som du kanske redan har lagt märke till, så tar jag del i även på den finskspråkiga sidan. Läser dock helst svenska och en stor del av min rätt omfattande boksamling är skriven på nämnda språk.
        Vore glad ifall vi kunde här ta upp bl.a. läget av språkvården samt den finlandssvenska litteraturen. Jag har fortfarande stora svårigheter att förstå den tankevärld, som utpräglar verk som har skrivits här i landet på svenska. Så mycket har jag lärt mig förstå, att den finska och den svenska uppfattningsrepertoaren bara i föga mån liknar varandra.

        Det är märkligt att folk blir så hatiska, ser de det som någon form av svek eller vad beror det på?
        Om språkvård kan man ha många åsikter. Min åsikt är den att svenskan i Finland skall hållas så ren från finlandismer som möjligt och så nära som möjligt den standardsvenska som definieras i Svenska Akademiens Ordlista, SAOL.
        Jag tror inte uppfattningarna skiljer sig så mycket mellan finska och svenska författare i Finland, jag tror närmast du har stött på motsättningar mellan stad - landsbyggd eller arbetarklass - högreklass. Jag tycker Helsingfors/överklass är överrepresenterad i det svenska utbudet i Finland. Om du jämför verk på svenska skrivna av svenskar i Sverige och finska verk kan jag nog förstå att du ser en viss skillnad i verklighetsuppfattning.


      • PenttiNaumanen
        Wahls Örar kirjoitti:

        Det är märkligt att folk blir så hatiska, ser de det som någon form av svek eller vad beror det på?
        Om språkvård kan man ha många åsikter. Min åsikt är den att svenskan i Finland skall hållas så ren från finlandismer som möjligt och så nära som möjligt den standardsvenska som definieras i Svenska Akademiens Ordlista, SAOL.
        Jag tror inte uppfattningarna skiljer sig så mycket mellan finska och svenska författare i Finland, jag tror närmast du har stött på motsättningar mellan stad - landsbyggd eller arbetarklass - högreklass. Jag tycker Helsingfors/överklass är överrepresenterad i det svenska utbudet i Finland. Om du jämför verk på svenska skrivna av svenskar i Sverige och finska verk kan jag nog förstå att du ser en viss skillnad i verklighetsuppfattning.

        Tack för din e-post!

        Tyvärr har influeringen av finskan fått ett så kraftigt tag i vårt språk, att det märks inte bara i litteraturen, utan i allt språkbruk som man kommer i kontakt med här.
        Fick Kjell Westöns nyaste bok där vi en gång gått som juklapp i fjol. Läste den nästan med det samma. Det är klart, att hans sätt att handskas med materialet har förbättrats sedan boken drakarna över Helsingfors, men mycket fattas fortfarande av den rena svenskan.

        Du kanske har uppmärksammat att jag hör till den äldre generationen, dvs. har passerat 65-årssträcket. Till följd därav hänger jag med som medlem i BSP, som du kanske vet är en pensionärsförening.
        Vi har en bokring där också.
        Var med i den förra året, men hoppade av vid årsskiftet. Har blivit en stamkund hos biblioteket i stället. I vart fall läser jag mycket, dock inte på sommartid då jag tar min båt och lägger ut för fiske.
        Vore angenämt om vi kunde skriva varandra då och då för att upprätthålla kontakten och vädra ut ordförrådet innat det sinar bort i brist på kontakter i vår egen språkmiljö.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2077
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1788
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1654
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1480
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1413
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1344
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1338
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe