Legioonalaistauti

Pettynyt teveydenhuoltoon

Ihme, kun lääkärit eivät tunnu tietävän maailmalla olevista taudeista, vaikka lehdissä on ollut...On ollut yskää, lämpöä sekä heikkoa oloa, joten yksityinen lääkäri määräsi antibiootikuurin. Lääkärille oli kerrottu lomamatkasta Gambiassa, josta muutama viikko oireita ennen oli tultu. Matkaseurueessa oli myös toinen henkilö, jolla samat oireet. Kun lääke ei ollut tehonnut lähes viikkoon, käynti omalla terv. kesk. lääkärillä, joka neuvoi ottamaan edelleen jo aloitettuja lääkkeitä eikä ottanut kantaa kertomukseen, että matkaseurueeseen kuuluva henkilö on ehkä legioonalaistaudissa.

Hänen verikokeensa olivat tulossa parissa päivässä, kerrottiin tälle omalle lääkärille.

Lääkäri ei määrännyt legioonalaistautiepäilyyn kokeisiin eikä halunut kuulla, vaikka olisi haluttu kertoa jo vahvistetut positiiviset tulokset matkaseuralaisesta.

No, tila on huonontunut, joten taas uudelle yksityiselle lääkärille meno, joka oli todennut sen toisen legioonalaistaudin, tiennyt mistä oli kysymys. Lääkäri määräsi samat lääkkeet kuin toiselle, oireethan olivat samat ja kun kunto heikkeni, laihtuminen syömisestä huoliatta.

Neljättä viikkoa sairauden jatkettua 18.3.07 keuhkoröntgenissä näkyy molemmissa keuhkoissa tulehdus. Verikokeiden vastaukset legioonalaistaudista ym. tulee parin päivän kuluttua, yksityislääkärin määräämänä yksityisessä laboratoriossa.

Onko kellään kokemuksia, kuinka on hoidettu ja kauanko meni parantumiseen.

Ajatelkaapa, matkaseuralainen kun kävi 20 asteen pakkasessa erikoislääkärillä kertoen matkasta jne. astmanenkin vielä, niin lääkäri kehoitti lähtemään sauvakävelylle ja juomaan asidofiluspiimää! Tosi sairaana löytyi viides lääkäri hänelle joka tiesi mistä on kysymys.

Kiitos etukäteen jos joku voisi kertoa legioonalaistaudista.

9

10742

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ERÄS TAPAUS

      Noin viisi vuotta sitten sairastuin pahasti.Yskää oli monta viikkoa,hengenahdistusta,hengitysvaikeuksia,kuumetta.Otettiin keuhkokuva,labkokeita.senkka ja valkosolut koholla,mutta kuvassa ei kuulemma mitään.Sain toisen antibiootin.Ei auttanut .Aikaa oli mennyt jo 2 kk ja olin niin huonosssa kunnossa etten jaksanut olla yhtään ylhäällä. Lääkärit päättivät että minulla on masennus kun makaan vain enkä kähde liikkeelle.(Näen punaista kun ajattelenkin minua hoitaneita lääkäreita)No yritin mennä ulos ja tuntui että sydänkohtaus tulee ja menin kahta kauheampaan kuntoon.Makasin yhtäjaksoisesti 3 kk kun menin tähystykseen ja limaa tuli hirvittävästi.Lääkäri oli sitä mieltä että täytyy olla keuhkokuume ja otatti uusintakuvat.JA OHOH!!!Vanhoissa kuvissa näkyi keuhkokuume.Otettiin legioonalaisvasta-aineet jotka olivat kohonneet(L-micdadei )Sain uuden antibiootin ja pikkuhiljaa tulin vähän paremmaksi.MUTTA minun kohdallani kävi niin että jäin kaikelle yliherkäksi,tuli hajusteyliherkkyys,homeille herkistyin.Itselläni meni ainakin vuosi ennenkuin voimat alkoi palautumaan.Ehkä olin liian kauan sänkypotilas.Kunto meni todella alas.Missä olin saanut vasta-aineet kohoamaa????En ole käynyt ikinä ulkomailla.Silloinkin olin käynyt vain töissä ja kotona????????Lääkäreihin olen todella pettynyt.He eivät tiedä enää mitään.En tiedä jos olisi ajoissa saanut oikeanlaisen antibiootin ,olisinko tänä päivänä normaali.Turhaa jossitella,mutta terveyteni meni silloin.Toivottavasti saatte muut asianmukaista hoitoa.Ja hyvä kun löysitte pätevän lääkärin.En halua pelotella tällä mitenkään sillä olen ihan varma että parannutte kun olette saanut asianmukaisen hoidon ajoissa.Aikaa siihen kyllä menee joitakin kuukausia ennenkuin on ennallaan.

      • eski

        Sairastuin tammikuun puolen välin jälkeen. Kuume oli korkealla kolme päivää, mutta mitään muita oireita ei ollut. Neljäntenä päivänä soitin sitten terveyskeskukseen ja kyselin onko täällä päin liikkeellä influenssaa. Ei ollut, joten pyysivät minut sinne näytille. Kun influenssa ei käynyt, niin ehdotin lääkärille, josko minussa voisi olla myyräkuume. Hän kysyi minulta: Oletteko ollut tekemisissä myyrien kanssa? Eipähän niiden kanssa tarvitse tekemissä olla saadakseen myyräkuumeen :-D Lääkäri määräsi kuitenkin otettavaksi senkin verikokeen. Alkuillasta hän sitten soitti, että muut arvot olivat ok, mutta tulehdusarvo oli 193. Piti aloittaa kiireellä antibiootikuuri. Hän sanoi, jollei kuume laske kahdessa päivässä, pitää mennä sairaalaan.

        Eihän se kuume laskenut ja käväisin olemassa muutaman tunnin sairaalassa, jossa otettiin keuhkokuvat ja verikokeita. Lääkäri epäili keuhkokuumetta, käski syömään saamani antibioottikuurin loppuun ja passitti kotiin.

        Tulehdusarvo ei vaan suostunut putoamaan normaalille tasolle, kuiva yskä vaivasi ja koko ajan oli pientä lämpöä. Hieman vajaan kuukauden päästä ensimmäisistä oireista kuume nousi liki neljäänkymmeneen. Taas oli sairaalareissu esissä. Tällä kertaa pitivät siellä neljä päivää ja tiputtelivat anbiootteja suoneen kolmesti päivässä. Kuume laski ja yskäkin helpotti. Sain vielä kotiin viideksi päiväksi antibiootteja.

        Taas, kun kuuri loppui, oireet palasivat. Seuraava lääkäriaika oli kolmen viikon päästä infektiolääkärille. Olo oli jo tosi voimaton siinä vaiheessa, kun sinne menin. Lääkäri määräsi kolmen viikon antibioottikuurin ja kaiken maailman verikokeet ja keuhkojen tietokonekuvauksenkin. Kävin 11.4. kuulemassa tuloksia ja lääkäri kertoi minulla olevan Legioonalaistaudin. Se oli paljastunut verikokeista. Onneksi hänen antamansa antibiootti oli tehonnut myös tähän bakteerin ja tulehdusarvotkin olivat palautuneet normaaleiksi. Yskää on vielä, mutta sain siihen tilapäisesti käytettäväksi kortisonipitoisen "piipun". Toivottavasti se auttaa eikä pöpö herää enää henkiin. Nyt tässä vaan yritän saada pikku hiljaa kuntoa kohenemaan. Voimat tauti vei kyllä kokonaan.

        Tässä olen pähkäillyt mistä olisin ko. bakteerin voinut saada. Kävimme joulukuun alussa Kanarialla, mutta ei kai se pöpö voi yli kuukautta olla oireettomana elimistössä? Kaipa se täältä koto Suomesta on tullut.


      • booky
        eski kirjoitti:

        Sairastuin tammikuun puolen välin jälkeen. Kuume oli korkealla kolme päivää, mutta mitään muita oireita ei ollut. Neljäntenä päivänä soitin sitten terveyskeskukseen ja kyselin onko täällä päin liikkeellä influenssaa. Ei ollut, joten pyysivät minut sinne näytille. Kun influenssa ei käynyt, niin ehdotin lääkärille, josko minussa voisi olla myyräkuume. Hän kysyi minulta: Oletteko ollut tekemisissä myyrien kanssa? Eipähän niiden kanssa tarvitse tekemissä olla saadakseen myyräkuumeen :-D Lääkäri määräsi kuitenkin otettavaksi senkin verikokeen. Alkuillasta hän sitten soitti, että muut arvot olivat ok, mutta tulehdusarvo oli 193. Piti aloittaa kiireellä antibiootikuuri. Hän sanoi, jollei kuume laske kahdessa päivässä, pitää mennä sairaalaan.

        Eihän se kuume laskenut ja käväisin olemassa muutaman tunnin sairaalassa, jossa otettiin keuhkokuvat ja verikokeita. Lääkäri epäili keuhkokuumetta, käski syömään saamani antibioottikuurin loppuun ja passitti kotiin.

        Tulehdusarvo ei vaan suostunut putoamaan normaalille tasolle, kuiva yskä vaivasi ja koko ajan oli pientä lämpöä. Hieman vajaan kuukauden päästä ensimmäisistä oireista kuume nousi liki neljäänkymmeneen. Taas oli sairaalareissu esissä. Tällä kertaa pitivät siellä neljä päivää ja tiputtelivat anbiootteja suoneen kolmesti päivässä. Kuume laski ja yskäkin helpotti. Sain vielä kotiin viideksi päiväksi antibiootteja.

        Taas, kun kuuri loppui, oireet palasivat. Seuraava lääkäriaika oli kolmen viikon päästä infektiolääkärille. Olo oli jo tosi voimaton siinä vaiheessa, kun sinne menin. Lääkäri määräsi kolmen viikon antibioottikuurin ja kaiken maailman verikokeet ja keuhkojen tietokonekuvauksenkin. Kävin 11.4. kuulemassa tuloksia ja lääkäri kertoi minulla olevan Legioonalaistaudin. Se oli paljastunut verikokeista. Onneksi hänen antamansa antibiootti oli tehonnut myös tähän bakteerin ja tulehdusarvotkin olivat palautuneet normaaleiksi. Yskää on vielä, mutta sain siihen tilapäisesti käytettäväksi kortisonipitoisen "piipun". Toivottavasti se auttaa eikä pöpö herää enää henkiin. Nyt tässä vaan yritän saada pikku hiljaa kuntoa kohenemaan. Voimat tauti vei kyllä kokonaan.

        Tässä olen pähkäillyt mistä olisin ko. bakteerin voinut saada. Kävimme joulukuun alussa Kanarialla, mutta ei kai se pöpö voi yli kuukautta olla oireettomana elimistössä? Kaipa se täältä koto Suomesta on tullut.

        >joulukuun alussa Kanarialla,

        Oliko matka viikon kestävä vai kaksi?
        Luultavasti olet oireillut jo tammikuun alkupuolella ennen kuumeen nousua; väsymystä, päänsärkyä yms.

        Teitkö joulun aikana mitään erityistä? Tämä on mielenkiintoista, veikkaan kuitenkin Kanariansaarilta saatua tartuntaa. Suomessa on aktiivinen terveysvalvonta asian suhteen.

        Jos sinulla oli matkavakuutus, niin muistahan käyttää tätä.


      • eski
        booky kirjoitti:

        >joulukuun alussa Kanarialla,

        Oliko matka viikon kestävä vai kaksi?
        Luultavasti olet oireillut jo tammikuun alkupuolella ennen kuumeen nousua; väsymystä, päänsärkyä yms.

        Teitkö joulun aikana mitään erityistä? Tämä on mielenkiintoista, veikkaan kuitenkin Kanariansaarilta saatua tartuntaa. Suomessa on aktiivinen terveysvalvonta asian suhteen.

        Jos sinulla oli matkavakuutus, niin muistahan käyttää tätä.

        Gran Canarialla Puerto Ricossa. Hotelli oli Riu Vistamar. Onhan se tietysti mahdollista, että sain tartunnan sieltä, mutta ihan yhtä hyvin sen olen voinut saada Suomestakin. Mieheni ei ainakaan ole sairastunut samaan tautiin.

        Joulun alla minulla oli pientä flunssaa, mutta se meni muutamassa päivässä ohi. En muista, että minulla olisi ollut normaalia enemmän päänsärkyä tai väsymystä. Väsynythän tosin olen melkein koko ajan endometrioosin takia. Nyt olen sitten tuplasti väsynyt, kun pitkään jatkunut kuumeilu vei loputkin voimat.

        Yritin etsiä netistä onko Legioonalaistaudilla mahdollisesti joitakin jälkitauteja, mutten löytänyt ainakaan vielä sellaista sivua, jossa aiheesta olisi mainittu.

        Matkavakuutus minulla kyllä on, mutta tuskin siitä hyötyä on tässä tapauksessa, jos tartuntapaikkaa ei pystytä varmasti toteamaan.


      • booky
        eski kirjoitti:

        Gran Canarialla Puerto Ricossa. Hotelli oli Riu Vistamar. Onhan se tietysti mahdollista, että sain tartunnan sieltä, mutta ihan yhtä hyvin sen olen voinut saada Suomestakin. Mieheni ei ainakaan ole sairastunut samaan tautiin.

        Joulun alla minulla oli pientä flunssaa, mutta se meni muutamassa päivässä ohi. En muista, että minulla olisi ollut normaalia enemmän päänsärkyä tai väsymystä. Väsynythän tosin olen melkein koko ajan endometrioosin takia. Nyt olen sitten tuplasti väsynyt, kun pitkään jatkunut kuumeilu vei loputkin voimat.

        Yritin etsiä netistä onko Legioonalaistaudilla mahdollisesti joitakin jälkitauteja, mutten löytänyt ainakaan vielä sellaista sivua, jossa aiheesta olisi mainittu.

        Matkavakuutus minulla kyllä on, mutta tuskin siitä hyötyä on tässä tapauksessa, jos tartuntapaikkaa ei pystytä varmasti toteamaan.

        >Matkavakuutus --tuskin siitä hyötyä -- jos tartuntapaikkaa ei pystytä varmasti toteamaan.
        ihan yhtä hyvin sen olen voinut saada Suomestakin.

        On todennäköistä, että tartunta on tapahtunut Kanarialla; ihan yhtä hyvin Suomesta arveluttaa

        Korvaaminen riippuu vakuutusyhtiöstä ja vakuutusehdoista. Ihminen voi olla ulkomailla ja sairastua vaikkapa malariaan 3kk kotiintulon jälkeen. Ei pistoa pystytä osoittamaan (milloin ja missä), mutta kun moskiittoja ei ole Suomessa, niin taudin alkuperä on matkalla.

        Legioonalaistaudin epidemioita kyllä saattaa olla (se on kyseisestä bakteerista ja useista sen eri alamuunnoksista kehittyvä tietty(j)ä antibioottihoito(j)a vaativa keuhkokuume) mm. pohjoismaissa, mutta se on harvinaista. Tuntematta kuitenkaan työtäsi, harrastuksiasi tai matkojasi, niin arvioin, että todennäköinen alkuperä on ulkomailla.


    • maxima

      Olen 1,5 v sitten syksyllä potenut keuhkokuumeen. tein tallissa korjaustöitä noin viikkoa aikaisemmin, ja työpaikallani (entisessä) on legionellaa niinkuin monessa muussakin likaisessa paikassa..

      Keuhkokuumeeni ei silloin ollut legioonalaistautia, se tutkittiin.

      Mutta sanon teille, legionellaa on joka paikassa maaperässä. Missä on eloperäistä jätettä, on legionellaa, jätevedenpuhdistamoissa jne on sitä.

      Terve ihminen ei saa sitä esim. mullasta. jätevedenpuhdistamoilla työskentelevät suositellaan käyttämään P3 suodattimia, eli suodattavat mahdolliset vesihöyry ja suihkut.
      Tämä on normaalia työsuojelua.

      Nyt on tulossa kesä, varo myös autosi ilmastointijärjestelmää! Legionella viihtyy ilmastointilaitteen kylmäkennoissa, jos et aja sitä kuivaksi välillä. Muista siis ohjeet, aja ilman ilmastointia päällä viimeiset varttitunnin niin kenno kuivuu eikä bakteerit viihdy!

      Ilmastointilaitteet autoissa ja kotona tarvitsevat desinfiointia, kylmäkennot ovat jatkuvasti kosteina.

      Tämä kaverisi Gambianreissulla, oli varmaan saanut sairauden hotellin ilmastoinnista!

    • C.Hel

      Hei!
      Itsellä oli myös ollut useampi matka Thaimaaseen ja Espanjaan joista mainitsin usealla lääkärikäynnillä ja sanoivat stressin ja viruksen aiheuttamaksi. Katsoin vasta tällä viikolla sattumalta omia laboratoriotuloksia ja Legionella IgG olikin ! Lääkärin olisi pitänyt ilmoittaa tästä puolivuotta sitten.! Itsellä oli erittäin vaikea hengittää, verenpaineet heitteli, sydän oireet ja verenkierto-ongelmia. Sydänfilmeissä ei näkynyt aina selviä merkkejä. Tulehdusarvo oli alle 10. Olen muuten perusterve ja urheilija. Nämä pahimmat sydän- ja hengitysoireet kestivät vuoden. Näköjään potilaan pitää itse osata pyytää tutkimukset ja tarkkailla tuloksia!

    • Anonyymi

      Onko kellään ollut myös nuhaa legioonalaistaudissa?

    • Anonyymi

      Itse sairastin legionella bakteerin siheuttaman taudin 2021 syksyllä. Olin liki tajuton, kun läheiset kutsuivat ambulassin. En pysynyt pystyssä, kuumessa ollut monta päivää. Keuhkokuume. Keuhko aivanpelkkää mustaa...Oöin nukutettuna viikon, näin ihanhirveitä painajaisia. Omaisille sanottiin, että varautuvat pahimpaan.
      Kuitenkin selvisin. Teholla pariviikkoa ja kuukausi sairaalassa. Laihduin 10kg. Opettelin kävelemään..ihan kamalaa.
      Heti kun kotiuduin, THL:stä soitettiin ja kyseltiin, mistä oisinvoinut bakteerin saada. Tulivat ottamaan vesInäytteitä kotoa ja työpaikalta, mistä syy löytuilin. Rikkoontunut sekottaja vesihanassa. Kamala tauti. Mutta selvisin ja Tupakkaa en ole polttanut sen jälkeen.
      Sain kaupungilta korvauksen, eli maksoi kaikki sairaalamaksut ym. Työpaikka kun on kaupungin omistama rakennus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1799
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1577
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1132
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe