Etsiskelen uutta konetta Finn 26:en. Vaihtoehdoiksi näyttäisivät seuloutuvan Sole, Kobota ja hivenen kalliimpi Lombardini. Onko kokemuksia/ tarkempia tietoja näistä koneista ? Mitä suosittelette ?
uusi moottori
9
6086
Vastaukset
- Pete
Kokemuksista sen verran, että tuttavani on tänä talvena vaihtanut vanhan Volvo Penta MD5 C:n tilalle Nanni Kubotan dieselin. Kone oli 21 heppainen, mutta vene onkin isompi kuin Finn 26, mutta asennus onnistui melko vaivattomasti 120S vetolaitteeseen sovitus kappaleen kanssa vanhaan petiin. Eli tilaakaan ei tarvittu yhtään lisää. Muistelisin, että vaati vanhaan petiin ainoastaan jonkinlaiset korotuspalat. Koneen toiminnasta tms. saadaan sitten kokemuksia vasta jäiden lähdettyä :)
- JH.
Vaihdoin Senoritaan V-P MD5A:n tilalle vuosi sitten Kubota Beta 10:n, käyttäen alkuperäiset vetolaitteen (110S) ja potkurin.
Kone tuli tehtaalta vetolaitesovitteella, ja asennuksen tein itse.
Tulokseen olen koko lailla tyytyväinen: 10 hv antaa juuri sen verran lisäpotkua, että kovakaan vastatuuli ja vasta-aallokko eivät enää hidasta niinkuin aikaisemmin, käynti on tasaista, ja polttoaineenkulutus (silloin harvoin kun ei seilata viitsi) pysyi melko samoissa. - yksi
Ainakin Kubotan olen nähnyt istutettuna Finn 26:een VP MD5:n tilalle. Sole samaten mainostaa sovitetta volvon vetolaitteeseen. Et kerro mikä moottori sinulla on nyt?
Jos aiot käyttää vanhaa vetolaitetta (vai onko sinulla akseliveto?), suosittelen varautumaan potkurin vaihtoon. Uudemmat koneet ovat yleensä suunniteltu käymään kovemmilla kierroksilla kuin esim VP MD5.
En osaa sen enempää suositella mitää merkkiä, mutta kaksi sylinterinen makeavesijäähdytteinen olisi itsellä valintakriteerinä, tosin Yanmar taitaa olla yksi ainoista jota enää saa edes yksipyttyisenä.
Harvemmin purjevenekäytössä konetta ajetaan loppuun -> uskon, että sinänsä itse moottori kestää oli sen merkki mikä tahansa. Katsoisin siis esimerkiksi miten helppo on päästä eri huoltokohteisiin ja onko esim. laturi aivan "standardikamaa" vai joku kallis spesiaaliviritelmä.
Hintaa kannattaa kysyä myös "avaimet käteen" paketista ja tähän pakettiin ainakin itse ottaisin laskentapalvelun sopivalle potkurille, saatta nimittäin käydä kalliiksi itse kokeilla erilaisia potkureita. Samoin kannattaa hankkia kierroslukumittari, koska ilman sitä on melko hankalaa arvioida käytännössä potkurin toimivuutta.- JH.
..jos uuden moottorin teho ja vääntö on samoilla alueilla kuin vanhassakin.
Mm. tästä syystä valitsin Beta 10:n MD5:n korvaaajaksi. Sen teho- ja vääntökäyrät alkoivat samalla alueella kuin MD5:nkin (1500 rpm tienoilta).
Osalla samankokoisista moottoreista on enemmän huipputehoa (14 hv), mutta tehoa saa vasta korkeammilla kierroksilla ja silloin joutuu vaihtamaan potkurin matalampinousuiseen; muuten kone ei jaksa vääntää pienillä kierroksilla. - uuno
JH. kirjoitti:
..jos uuden moottorin teho ja vääntö on samoilla alueilla kuin vanhassakin.
Mm. tästä syystä valitsin Beta 10:n MD5:n korvaaajaksi. Sen teho- ja vääntökäyrät alkoivat samalla alueella kuin MD5:nkin (1500 rpm tienoilta).
Osalla samankokoisista moottoreista on enemmän huipputehoa (14 hv), mutta tehoa saa vasta korkeammilla kierroksilla ja silloin joutuu vaihtamaan potkurin matalampinousuiseen; muuten kone ei jaksa vääntää pienillä kierroksilla.Beta 10 (=ymmärtääkseni Kubota), on sama peruskone kuin tehokkaammassakin oliko se nyt 14 hv. Tietääkseni tehokkaammassa versiossa syötetään vain hieman ememmän polttoainetta ,jotta päästään suuremmille kierroksille. Näin siis 10 ja 14 hv koneiden teho/vääntömomenttikäyrien pitäisi olla suurin piirtein samanlaiset alemmilla kierroksilla. Eli potkurin nousuksi voisi valita saman. Itse olen seurannut projektia, jossa vanha Volvo MD5/100S yhdistelmä korvattiin Nanni Kubota 14 hv:llä asentaen se vanhaan vetolaitteeseen. Tällöin kokeiltiin alkuperäistä Volvon taittolapapotkuria, mutta kone ei lähellekään saavuttanut huippukierroksia, onneksi oli kierroslukumittari muuten olisi saattanut jäädä huomaamatta. Vene siis Finn 26.
Toinen tapaus on Maxi Fenix, alkuparäinen kone myös MD5 vetolaitteesta en ole varma onko se 110 vai 120. Volvon vetolaitteita on muuten saanut erilaisilla välityksillä, joten se pitää tarkistaa ennen potkurin mitoitusta. Uusi kone on n. 14 hv Beta Kubota. Ensimmäisellä (ei siis alkup.) ei päästy tarpeeksi korkeille kierroksille, toisella (lyhyempilapaisella) saavutettiin sopiva kierrosluku mutta toisaalta hävittiin melkoisen paljon työntö ja peruutusvoimassa. Kolmas yritys oli pidempilapainen ja pienempinousuinen potkuri, joka on ilmeisesti ratkaisu tähän tapaukseen.
->Jos kysyjällä on vetolaite, jossa on välitys n. 1:1.55 (yleisempi? 110S vetolaitteessa) väitän että homma ei tule onnistumaan kovinkaan hyvin vanhalla taittolapapotkurilla (mikäli se on mitoitettu oikein MD5:lle). - JH.
uuno kirjoitti:
Beta 10 (=ymmärtääkseni Kubota), on sama peruskone kuin tehokkaammassakin oliko se nyt 14 hv. Tietääkseni tehokkaammassa versiossa syötetään vain hieman ememmän polttoainetta ,jotta päästään suuremmille kierroksille. Näin siis 10 ja 14 hv koneiden teho/vääntömomenttikäyrien pitäisi olla suurin piirtein samanlaiset alemmilla kierroksilla. Eli potkurin nousuksi voisi valita saman. Itse olen seurannut projektia, jossa vanha Volvo MD5/100S yhdistelmä korvattiin Nanni Kubota 14 hv:llä asentaen se vanhaan vetolaitteeseen. Tällöin kokeiltiin alkuperäistä Volvon taittolapapotkuria, mutta kone ei lähellekään saavuttanut huippukierroksia, onneksi oli kierroslukumittari muuten olisi saattanut jäädä huomaamatta. Vene siis Finn 26.
Toinen tapaus on Maxi Fenix, alkuparäinen kone myös MD5 vetolaitteesta en ole varma onko se 110 vai 120. Volvon vetolaitteita on muuten saanut erilaisilla välityksillä, joten se pitää tarkistaa ennen potkurin mitoitusta. Uusi kone on n. 14 hv Beta Kubota. Ensimmäisellä (ei siis alkup.) ei päästy tarpeeksi korkeille kierroksille, toisella (lyhyempilapaisella) saavutettiin sopiva kierrosluku mutta toisaalta hävittiin melkoisen paljon työntö ja peruutusvoimassa. Kolmas yritys oli pidempilapainen ja pienempinousuinen potkuri, joka on ilmeisesti ratkaisu tähän tapaukseen.
->Jos kysyjällä on vetolaite, jossa on välitys n. 1:1.55 (yleisempi? 110S vetolaitteessa) väitän että homma ei tule onnistumaan kovinkaan hyvin vanhalla taittolapapotkurilla (mikäli se on mitoitettu oikein MD5:lle).110S vetolaitteita on kai parilla välityksellä:
- harvempi 1:1.66 yksipyttyisille
- tiuhempi 1:2.5 tai sinnepäin monipyttyisille
Moottorinvaihdoissa haasteita antaa harvempi välitys: kaksipyttyisen 'ompelukonemainen' käynti ei anna tehoa niin pienillä kierroksilla kuin yksipyttyinen, jota ajetaan yleensä 1500...2000 rpm välillä.
Kubota Beta 10:ssa tehoa ja vääntöä on siirretty alapäähän, ilmeisesti nokka-akselia ja ruikutuspumppua säätelemällä.
Kun katsoo esitteiden teho/vääntökäyriä, niin:
- Beta 10 antaa vääntöä selvästi MD5:a enemmän kaikilla kierrosluvuilla
- MD5 antaa vääntöä enemmän kuin 14 hv Kubota aina 2200 rpm:aan asti
Tästä johtuu, että Beta 10 jaksaa pyörittää MD5:n vetolaitetta ja potkuria alkuperäisillä asetuksilla, mutta 14 -heppainen ei pääse kunnon käyntialueelle ilman, että potkuria pienennetään tai loivennetaan (tai välitystä muutetaan); ilman tätä konetta joutuu kiusaamaan 'liian isolla vaihteella ylämäkeen'.
Käytäntö on osoittanut piirustusten teorian toimivaksi: Beta 10 antaa runkonopeuden samoila leppoisilla kierroksilla kuin MD5:nkin, samalla vetolaitteella ja samalla potkurilla. Lisäksi tehoreserviä jää välille 2500...3000 rpm, minne MD5 ei enää yltänyt.
- Veko
Westerbeke on saanut suomalaisen maahantuojan. Westerbeke on siis dieselkone-valmistaja.
http://www.westerbeke.com/products/diesel_engine_detail.cfm?eng=1
Mielenkiintoista tuossa koneessa on sen hinta, Nautikulmasta 3400 EUR. - 688221
Ei ole hyviä nuo volvopentat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273603- 412449
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362274Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72047Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431562- 381489
- 1271292
- 131289
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2651265Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451255