Olen tekemässä kauppaa Finnsport 540 ht-veneestä ja 60 heppasesta Yamaha-moottorista. Haluaisin kuulla kokemuksia ko. veneestä. Miten käyttäytyy vedessä, onko vakaa, hakkaako, kuinka kovaa kulkee, miten isoa porukkaa jaksaa kuljettaa? Käyttötarkoitus minulla on lähinnä pienet retket lähialueelle Turun saaristossa. Onko 90-luvun alun paketti jo liian vanha? Kaikki kokemukset kiinnostavat.
finnsport 540 HT
19
14636
Vastaukset
- vene.
Vene on erittäin vakaa ja turvallinen ajaa.Hakkaa vasta aallokossa mutta laittamalla trimmit sekin häviää ja kulkee pehmeästi. 90 luvun paatti ei ole vanha ainakin jos hintoja katselee...
- Mutta....
Ei se finnsport 540HT mikään hyvä paatti ole. Keulan painoinen, ahdas keulasta nikkujille. Pohja pullon muotoinen ja hakkaa erittäin aikasin jo aallokossa. Hakkaaminen tarkoittaa siis että aallon särkijäksi siitä ei ole vaan kaikki pinnan väreilyt aallot ja hyppyytykset tulee paukkeen sisään ja tuntuu että hampaat irtoaa.
Vene liukuu erittäin herkästi jo 30hv koneilla ja pienellä kuormalla. Se kertoo jo tasaisesta pohjasta jota ei ole tehty aaltoihin. Tehty samalla muotilla 1978 lähtien ja paljon hienommaksi se ei siitä ole tullut. - muotoinen
Mutta.... kirjoitti:
Ei se finnsport 540HT mikään hyvä paatti ole. Keulan painoinen, ahdas keulasta nikkujille. Pohja pullon muotoinen ja hakkaa erittäin aikasin jo aallokossa. Hakkaaminen tarkoittaa siis että aallon särkijäksi siitä ei ole vaan kaikki pinnan väreilyt aallot ja hyppyytykset tulee paukkeen sisään ja tuntuu että hampaat irtoaa.
Vene liukuu erittäin herkästi jo 30hv koneilla ja pienellä kuormalla. Se kertoo jo tasaisesta pohjasta jota ei ole tehty aaltoihin. Tehty samalla muotilla 1978 lähtien ja paljon hienommaksi se ei siitä ole tullut.Pohja ei tosian ole pullonmuotoinen.U- pohjat ovat pullonmuotoiset ja tässä veneessä on ihan normaali liukuva pohja.
Kuten jo edellä kerrottiin niin kaikki aaltojen pauke häviää jos trimmeillä painaa keulan alas.Toki jos ajelee jatkuvasti 1,5 metrin aallokossa niin kannattaa hankkia jokin muu vene.
Jos haluaa vakaan ja kohtuullisen ajettavan veneen niin tämä on ihan ok vene.Kiikkerästä veneestä mikä kulkee paremmin aallokossa ei saa vakaata tekemälläkään. - heh
Mutta.... kirjoitti:
Ei se finnsport 540HT mikään hyvä paatti ole. Keulan painoinen, ahdas keulasta nikkujille. Pohja pullon muotoinen ja hakkaa erittäin aikasin jo aallokossa. Hakkaaminen tarkoittaa siis että aallon särkijäksi siitä ei ole vaan kaikki pinnan väreilyt aallot ja hyppyytykset tulee paukkeen sisään ja tuntuu että hampaat irtoaa.
Vene liukuu erittäin herkästi jo 30hv koneilla ja pienellä kuormalla. Se kertoo jo tasaisesta pohjasta jota ei ole tehty aaltoihin. Tehty samalla muotilla 1978 lähtien ja paljon hienommaksi se ei siitä ole tullut.Sotket ilmeisesti Bella 530 HT:n kanssa nyt tämän Finnsportin. Bella on puoliliukuva ja pyöreäpohjainen, mutta Finnsport 540 on kyllä v-pohjainen liukuvene.
- U muotoinen
heh kirjoitti:
Sotket ilmeisesti Bella 530 HT:n kanssa nyt tämän Finnsportin. Bella on puoliliukuva ja pyöreäpohjainen, mutta Finnsport 540 on kyllä v-pohjainen liukuvene.
Jos se kuulasta näyttää V muotoiselsta ei se tee siitä vielä V Pohjaa. Ottakaa silmä käteen ja katsokaa kyseistä venettä takaa päin pohjan tasolla. Pullon muotoinen U POHJA. KÖLISSÄ EI OLE LEIKKAAVAA V KOHTAA VENEEN KESKIKOHDALTA PERÄLAUTAAN ASTI YHTÄÄN.
SORRY VAAN AMATÖÖRIT. - TIETÄJÄ..
U muotoinen kirjoitti:
Jos se kuulasta näyttää V muotoiselsta ei se tee siitä vielä V Pohjaa. Ottakaa silmä käteen ja katsokaa kyseistä venettä takaa päin pohjan tasolla. Pullon muotoinen U POHJA. KÖLISSÄ EI OLE LEIKKAAVAA V KOHTAA VENEEN KESKIKOHDALTA PERÄLAUTAAN ASTI YHTÄÄN.
SORRY VAAN AMATÖÖRIT.NO SINÄ OLETKIN TOSI TIETÄJÄ ISOILLA KIRJAIMILLA! U POHJAINEN VENE ON KIIKKERÄ KUIN MIKÄ.JOS OLET FINNSPORTISSA EDES OLUT NIIN TIEDÄT ETTÄ SE EI OLE KIIKKERÄ.
- Huutelee
TIETÄJÄ.. kirjoitti:
NO SINÄ OLETKIN TOSI TIETÄJÄ ISOILLA KIRJAIMILLA! U POHJAINEN VENE ON KIIKKERÄ KUIN MIKÄ.JOS OLET FINNSPORTISSA EDES OLUT NIIN TIEDÄT ETTÄ SE EI OLE KIIKKERÄ.
Joo. Kiikkerä se ei ole. Termi U ei kerro kiikkeryydestä. Ainkakaan minulle ja finnsportin pohja on saman muotoinen kuin laitat kaljapullon kyljelleen. Siis köli on pullon muotoinen. Vastaavia pohjaratkaisuja on monissa muissakin veneissä. Finnsport on vakaa vene leveytensä ansiosta 2.20m. Kevyt se kuitenkin on 500 kg ja se pohjan muoto on suorastaan surkea. Istunut jonkin verran 540HT finsportin kyydissä....Flipper 535 on oma vene ja ero on kuin yöllä ja päivällä.
Amatöörit jatkakaa.... - BPR
U muotoinen kirjoitti:
Jos se kuulasta näyttää V muotoiselsta ei se tee siitä vielä V Pohjaa. Ottakaa silmä käteen ja katsokaa kyseistä venettä takaa päin pohjan tasolla. Pullon muotoinen U POHJA. KÖLISSÄ EI OLE LEIKKAAVAA V KOHTAA VENEEN KESKIKOHDALTA PERÄLAUTAAN ASTI YHTÄÄN.
SORRY VAAN AMATÖÖRIT.Kyseessä on v-pohjaksi luettava, kölistään pyöristetty, pohjan kulma noin 15 astetta.
Sama runko EI ole ollut tuotannossa 1978 lähtien vaan sitä on muutettu 80-luvun puolessa välissä, pohjan kulmaa ei ole muutettu mutta...jaa, mitäpä tätä kertomaan, ammattilaisena varmaankin tiedät?
Samaa modifioitua pohjan muotoa käyttävät mysö jotkut jenkit, esim, Ebbtide mallissaan 190 CC.
Tämänhän luonnollisestikkin tiesit,vai...?
Huomaa myös että jotkut syvä v-pojaiset veneet ovat varustettu kölin "suksella", ja "ammattimaisen määritelmäsi" (Heh) mukaan ne ovat siis tasapohjaisia veneitä?
Varsin mielenkiintoista, onko tullut veneen pohjia paljonkin seurattua ha suunniteltua...?
Hydrodynamiikka on varsin vaativa aihe, ehken haluaisit kertoa meille siitä lisää ja perusteellisemminkin?
California Skiff on muuten pohjaltaan koko veneen matkalta täysin tasainen, silti sillä ajetaan lujaa kelissäkkin, osaatkohan yhtään arvata mistä se johtuu?
Ammattilaisenahan sinun kyllä kuuluisi tietää? - BPR
Huutelee kirjoitti:
Joo. Kiikkerä se ei ole. Termi U ei kerro kiikkeryydestä. Ainkakaan minulle ja finnsportin pohja on saman muotoinen kuin laitat kaljapullon kyljelleen. Siis köli on pullon muotoinen. Vastaavia pohjaratkaisuja on monissa muissakin veneissä. Finnsport on vakaa vene leveytensä ansiosta 2.20m. Kevyt se kuitenkin on 500 kg ja se pohjan muoto on suorastaan surkea. Istunut jonkin verran 540HT finsportin kyydissä....Flipper 535 on oma vene ja ero on kuin yöllä ja päivällä.
Amatöörit jatkakaa....Finnsportin leveys on muuten 2,08 eikä 2,20...sinulla on muutakin yhtä tarkkaa tietoa veneistä?
Painon merkitys pienenee veneen koon kasvaessa.
Paino siis hyvästä ja tekee hyvän veneen?
Ratakiskohan olisi sitten erinomainen vene, logiikkasi mukaan...
Ehdottaisin että laminoisit Flipperisi kylkeen 5 tonnia lyjyä niin silloihan veneesi ominaisuudet paranisivat rajusti?
Tuosta painosta vielä päinvastainen esimerkki...otetaanpa esimerkkinä vaikkapa SB-luokan kilpavene, kuivapainoa sillä on noin 40 kiloa, sen siis täytyy olla tosi surkea ajettava?
Finnsport 540 on onnistunut kompromissirunko, samaa ei voi sanoa Flipper 535 mallista, se pelittää kyllä mutta ei ole tasainen ominaisuuksiltaan.
Ja lopuksi, kyllä se Flipperi jää sinne Finnsportin seuraksi laituriin jos tosissaan tarvitsee venettä keliin lähteä lennättämään... - Huvittavaa...
BPR kirjoitti:
Finnsportin leveys on muuten 2,08 eikä 2,20...sinulla on muutakin yhtä tarkkaa tietoa veneistä?
Painon merkitys pienenee veneen koon kasvaessa.
Paino siis hyvästä ja tekee hyvän veneen?
Ratakiskohan olisi sitten erinomainen vene, logiikkasi mukaan...
Ehdottaisin että laminoisit Flipperisi kylkeen 5 tonnia lyjyä niin silloihan veneesi ominaisuudet paranisivat rajusti?
Tuosta painosta vielä päinvastainen esimerkki...otetaanpa esimerkkinä vaikkapa SB-luokan kilpavene, kuivapainoa sillä on noin 40 kiloa, sen siis täytyy olla tosi surkea ajettava?
Finnsport 540 on onnistunut kompromissirunko, samaa ei voi sanoa Flipper 535 mallista, se pelittää kyllä mutta ei ole tasainen ominaisuuksiltaan.
Ja lopuksi, kyllä se Flipperi jää sinne Finnsportin seuraksi laituriin jos tosissaan tarvitsee venettä keliin lähteä lennättämään...Ensinnäkin Se Finsport 540HT on 2.10 Leveä eikä 2.08 niinkuin väität. Kirjoitin väärin tossa alussa ku mainitsin 2.20
Suhteellisen varuaksella seuraan avautumistasi myös. Ajettavuudelta missä tahansa nopudessa ja säässä se flipperi pesee sen finsortin mennen tullen. Jos kilpaveneistä rupeat puhumaan ja ym näistä niin väärän kaverin kanssa riitelet. Satun omistamaan Englantilaista Marshan Boat Companyn veneen joita suomessa ei ehkä monessa paikkaa vastaan tule. (olisko 3 kpl niitä suomessa) 19 jalkainen kisa kanootti jolla on tiettävästi ajettu 73 knots suomessa. Ja lupaan että aallon särkijästä on tietoa.
Se Finnsort on ihan paska pullo pohja. Keulapainoinen paskahuussi joita ei pitäisi saada edes myydä...heheheh....
No muuta en tiedä kuin sen että en suotille HT veneeksi kenellekkään. Ennemmin se flipperi kuitenkin.
Lennätetään kelissä kuin kelissä veneitä ja lupaan että ajat perässä.... - Olet ehkä...
BPR kirjoitti:
Kyseessä on v-pohjaksi luettava, kölistään pyöristetty, pohjan kulma noin 15 astetta.
Sama runko EI ole ollut tuotannossa 1978 lähtien vaan sitä on muutettu 80-luvun puolessa välissä, pohjan kulmaa ei ole muutettu mutta...jaa, mitäpä tätä kertomaan, ammattilaisena varmaankin tiedät?
Samaa modifioitua pohjan muotoa käyttävät mysö jotkut jenkit, esim, Ebbtide mallissaan 190 CC.
Tämänhän luonnollisestikkin tiesit,vai...?
Huomaa myös että jotkut syvä v-pojaiset veneet ovat varustettu kölin "suksella", ja "ammattimaisen määritelmäsi" (Heh) mukaan ne ovat siis tasapohjaisia veneitä?
Varsin mielenkiintoista, onko tullut veneen pohjia paljonkin seurattua ha suunniteltua...?
Hydrodynamiikka on varsin vaativa aihe, ehken haluaisit kertoa meille siitä lisää ja perusteellisemminkin?
California Skiff on muuten pohjaltaan koko veneen matkalta täysin tasainen, silti sillä ajetaan lujaa kelissäkkin, osaatkohan yhtään arvata mistä se johtuu?
Ammattilaisenahan sinun kyllä kuuluisi tietää?Mitä sä spelkuloit ja mietit mitä tiedän ja mitä en... Puhit jo aikaisemmin kilpaveneistä ym ym ja ajatuksesi harhailevat laidasta laitaan....
Jos se finnsoirt on paska niin se on paksa. FLIPPER QUALITYÄ on turha haukkua. Jokainen ymmärtää sen... Yritätä selvästi brassailla jollain tiedolla jota olet kuullut, oppinut tai lukenut... Oikeasti jos tietää vähääkään pojan muodoista, liuku ominaisuuksista, nousulistojen vaikutuksesta ja POHJAN PYÖREYDESTÄ luulisi olevan hiljaa ja hokaavan koko homman. JOs toikin tieto on sulle suotu niin mitä sä vielä enää sitä Finsporttia puolustat
HT veneittein paskin pohja ja samaan gategoriaan menee 560 finsort, yamarin 550 ja 555. Pitääkö lisätä vielä.
California Skiff...SÄ OOT OIKEESTI ÄÄLIÖ. Jatka soutamistasi... - BPR
Olet ehkä... kirjoitti:
Mitä sä spelkuloit ja mietit mitä tiedän ja mitä en... Puhit jo aikaisemmin kilpaveneistä ym ym ja ajatuksesi harhailevat laidasta laitaan....
Jos se finnsoirt on paska niin se on paksa. FLIPPER QUALITYÄ on turha haukkua. Jokainen ymmärtää sen... Yritätä selvästi brassailla jollain tiedolla jota olet kuullut, oppinut tai lukenut... Oikeasti jos tietää vähääkään pojan muodoista, liuku ominaisuuksista, nousulistojen vaikutuksesta ja POHJAN PYÖREYDESTÄ luulisi olevan hiljaa ja hokaavan koko homman. JOs toikin tieto on sulle suotu niin mitä sä vielä enää sitä Finsporttia puolustat
HT veneittein paskin pohja ja samaan gategoriaan menee 560 finsort, yamarin 550 ja 555. Pitääkö lisätä vielä.
California Skiff...SÄ OOT OIKEESTI ÄÄLIÖ. Jatka soutamistasi...loppui "ammattilaisen" tieto ja taito, et sitten pystynyt kometoimaan yhtäkään kyssäriä ja amnettuja esimerkkejä.
Kirjoitustyylisi myös paljastaa tietotasosi ja ymmärryksesi ja eipä tuo vastauksesi jakas minua millään lailla hetkauttaa, tuskim ketään muutakaan ajattelevaa lukijaa.
Mutta koitetaanpas nyt vielä kerran:
"California Skiff...SÄ OOT OIKEESTI ÄÄLIÖ. Jatka soutamistasi..."
Niin, miksi siis sitten olet sitä mieltä että tämä täysin tasapohjainen vene ei pärjää kelissä?
Näitä erillaiset v-pohjien "suksia" et käsitellyt lainkaan, miksi?
Kyseessähän on logiikkasi mukaan silloin tasapohjainen vene? - Jo vain
Olet ehkä... kirjoitti:
Mitä sä spelkuloit ja mietit mitä tiedän ja mitä en... Puhit jo aikaisemmin kilpaveneistä ym ym ja ajatuksesi harhailevat laidasta laitaan....
Jos se finnsoirt on paska niin se on paksa. FLIPPER QUALITYÄ on turha haukkua. Jokainen ymmärtää sen... Yritätä selvästi brassailla jollain tiedolla jota olet kuullut, oppinut tai lukenut... Oikeasti jos tietää vähääkään pojan muodoista, liuku ominaisuuksista, nousulistojen vaikutuksesta ja POHJAN PYÖREYDESTÄ luulisi olevan hiljaa ja hokaavan koko homman. JOs toikin tieto on sulle suotu niin mitä sä vielä enää sitä Finsporttia puolustat
HT veneittein paskin pohja ja samaan gategoriaan menee 560 finsort, yamarin 550 ja 555. Pitääkö lisätä vielä.
California Skiff...SÄ OOT OIKEESTI ÄÄLIÖ. Jatka soutamistasi...Mulla on ollut Yamarin 555 jo vuodesta 1990.
Oli pohja mikä vain niin on ollut hyvä paatti.
Ei keiku, kelissä kun kelissä ajettu.
Ryskyy tietty vastaisessa. Niin monet muutkin.
Mutta ei valittamista. - Sportage1
Jo vain kirjoitti:
Mulla on ollut Yamarin 555 jo vuodesta 1990.
Oli pohja mikä vain niin on ollut hyvä paatti.
Ei keiku, kelissä kun kelissä ajettu.
Ryskyy tietty vastaisessa. Niin monet muutkin.
Mutta ei valittamista.Minulla oli tuollainen myös, ei juurikaan kehuttava ajettava aallokossa, menee kun vauhtia pudottaa, kevyt keulainen joten pienikin tuulenvire kuljetta minne haluaa.
Tuo vene on kyllä tilava ja muuten kohtuullinen mutta pohjan muoto pilaa sen. - Anonyymi
U muotoinen kirjoitti:
Jos se kuulasta näyttää V muotoiselsta ei se tee siitä vielä V Pohjaa. Ottakaa silmä käteen ja katsokaa kyseistä venettä takaa päin pohjan tasolla. Pullon muotoinen U POHJA. KÖLISSÄ EI OLE LEIKKAAVAA V KOHTAA VENEEN KESKIKOHDALTA PERÄLAUTAAN ASTI YHTÄÄN.
SORRY VAAN AMATÖÖRIT.KUN HUUDAN NIIN OLEN ENEMMÄN OIKEASSA!Taidat olla joku Esson baarin tietäjä, Pera 55?
- huomaat
täällä vastaajista suurin osa on vaippaiässä olevia puolikuntoisa parasiittejä.
Kannattaa kysellä josssain kalastusfoorumilla missä saat asiallisia vastauksia.- ominaisuudet
Jep, eipä tunnu kovin ansiokkaalta tämä mielipiteiden vaihto tällä palstalla. Olihan tässä sarjassa hyviäkin vastauksia, kiitos niistä. Nähtävästi veneitä koskee sama kuin ruokaakin, että makuasioista ei pitäisi kiistellä, ainakaan kovin tosissaan.
- Problem?
Jos vene hakkaa epämukavasti vasta-aallokossa, siitä pääsee hlposti pudottamalla nopeutta.
- Vesirotta
Minulla oli ko. vene 7 vuotta käytössä. Minusta varsinainen tilaihme. Joskus jopa viisi kaveria nukku tässä Finnsportissa, koska repsikan ja kuljettajan penkin sai käännettyä punkaksi. Muuta tilaa myös hyvin penkkinen ja pulpettien alla.
Kone oli Suzuki 65 2-t kukli 32 solmua. Koneesta ei paljon kehuttavaa... vain hyvä vetouistelussa.
Vene on vakaa, keli , kuin keli, mutta hakkaa ja kastelee tuulilasin. Pohjasta en ota kantaa, mutta kokemukseni mukaan on ohut. Kuskin alle tuli halkeama, jonka vuoksi veneeseen tehtiin Kotkassa pohjaan 3-kertainen kuidutus. Tämän jälkeen tärinä vaimeni ja uskalsi ajaa kovempaa pahassakin kelissä.
Rikoinko pohjan trailerin tukipyörällä, vai hajosiko muuten vain. Kotkassa sanoivat, ettei ainoa tapaus. Olkaa tarkkana. Muuten hyvät muistot. Kun typerän punaisen kylkiraidan muutin harmaaksi, näytti vene paljon tyylikkäämmältä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624442Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551833Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141563Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !401341Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681103- 58939
- 80936
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.173868Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54831- 39791